Skyscraper City Forum banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Smalltown urbanist
1,902 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vergeet al die jaren '70/'80 gribus! Lelystad is bezig haar gezicht te veranderen. Toegegeven de stad staat in de kinderschoenen, en heeft op vele steden een achterstand van honderden jaren, maar in de laatste 2 jaar zijn de eerste verbeteringen zichtbaar geworden! Almere heeft het goede voorbeeld gegeven, en Lelystad volgt dit, op bescheidener schaal weliswaar. Er zijn veel ambitieuze plannen voor de toekomst, en veel aansprekende namen werken mee. In dit fotodraadje ben ik wat dichterbij gaan kijken bij de eerste lichtpuntjes, die een voorbode zijn van meer stedelijke ontwikkeling in het centrum van Lelystad, maar die individueel al erg de moeite waard zijn!

1. De Zilverparkkade is sinds kort ook van de achterzijde te bekijken, en ook de achterkant is best aardig. De Zilverparkkade is een serie gebouwen van verschillende hoogte, en elk pand is van de hand van een andere architect.
Deze is van van Egeraat:

2. Een ander pand is van architectenbureau de Zwarte hond, ik vind dit zelf een erg geslaagd torentje. Vooral de gebruikte steen in combinatie met de witte diepe kozijnen spreken me aan.

3.

4.

5.
Het laagste pand is van Bjarne Mastenbroek van SeARCH en heeft golvende balkons.......vandaar de naam the Wave. (niet te verwarren met Rene van Zuuks the wave in Almere)

6.
Bovengenoemde van Zuuk is overigens ook present, het gebouw met de takken links is van zijn hand.

7.
Dit met groen koper beslagen pand is van Mei architecten:

8.
Ook recent klaar, het Ravelijn, het bestaat uit een torentje en een lager gedeelte met een binnentuin.

9. Dit gebouw staat al wat langer (5 jaar?), maar ligt relatief dicht bij het centrum en is ook hoogwaardig in de afwerking.

10
Ondertussen is het stadshart wel 1 grote bouwput, maar de meeste ontwikkelingen staan we garant voor een stedelijker uitstraling, en vooral hoogwaardiger. Slechts een greep uit de bouwputten die het centrum rijk is: Hier komt de nieuwe rabobank Flevoland van LKSVDD

11.
Het provinciehuis in de achtergrond krijgt een serieuze makeover(Van den Oever, Zaaijer & Partners), die de entree vanaf het station (dat straks 2x zo groot wordt) een meer eye-pleasing ervaring zal maken. Overigens wordt de rechtbank die rechtsvoor nog net te zien is (Dam en partners) binnenkort uitgebreid.

12.
Als dit uitgebreid wordt zal het voor het nieuwe openbaar ministerie gebouw staan, dat op dit moment in aanbouw is. (Rijksgebouwendienst, Rob Hootsmans) Dit gebied zal overigens verrijkt worden met meerdere stedelijke panden waaronder 4 torens van architectenbureau de zwarte hond, en een woonzorgwelzijnscentrum met ook een torentje.

13.
Het meest spraakmakende gebouw blijft, vooralsnog het, 25 mei geopende, theater van de hand van Ben van Berkel (UN studio) Deze wordt nu voorzien van een plein van de hand van Adriaan Geuze die de algehele supervisie over het stadshart voert.

·
Administrator
30,137 Posts
Dat rijtje in de eerste paar foto's herkende ik laatst meteen als een opzet van Geuze. Een horizontale massa vormgeven als verticale eenheden is een beetje zijn paradepaartje, maar is wel een goede manier om een groot blok wat stedelijker in te zetten. Ziet er prima uit, afgezien van dat Gilles de la Tourette ontwerp van Bjarne Mastenbroek voor die balkons. Mag er ook wel bij zeggen dat Lelystad dergelijke ambitie wel kan gebruiken en dan druk ik me erg netjes uit.

·
Registered
4,042 Posts
Wederom bedankt voor een rondleiding door Lelystad, zij het nu op een digitale manier :)

Die balkons van Mastenbroek zijn inderdaad erg vreemd. Ik dacht eerst dat het normale balkons waren met golvende banden aan de buitenzijde. Nu blijkt dat de balkons zelf ook golven. Als bewoner heb je er op deze manier niet zoveel aan. Je kan misschien net een paar stoelen kwijt op een recht stuk (daarbij oppassen dat je er niet vanaf glijdt).

·
Registered
1,549 Posts
Volgens mij zijn ze gewoon vlak hoor kijk maar goed op foto 5.
Ik met mn timmermansoog durf keihard te zeggen dat ze gewoon waterpas zijn.

·
Smalltown urbanist
1,902 Posts
Discussion Starter · #9 · (Edited)
Bedankt voor de reacties!

@ Dimmer, ik heb samen met Ramses voor dat pand van Mastenbroek staan kijken.........de balkons lijken toch echt te golven!

Net op de site seARCH het volgende fotootje gevonden die een einde maakt aan deze discussie ;)

·
Registered
1,549 Posts
Wat n frut timmerman ben ik pffft nja bij de kozijnen zijn de balkons iig recht hehehe, maar wat heb je nu aan n balkon waar je nieteens n stoel weg kan zetten (zit je gelijk met je kin tegen t hek aan)...

1 - 11 of 11 Posts