SkyscraperCity Forum banner

Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci, Den Haag

9384 Views 19 Replies 18 Participants Last post by  Rietendak
3
Naam: Leonardo da Vinci
Gebruik: Woontoren
Hoogte: 87 meter / 27 verdiepingen
Oplevering: 1997
Architect: Dam en partners architecten

© Ramses
See less See more
1 - 20 of 20 Posts
De verdienste van dit gebouw is dat het ervoor zorgt dat Scheveningen van alle kanten ven veraf zichbaar is. Maar dat was ook zo geweest als het wél een mooie vormgeving had. Vooral die veel te grote raampartijen met allerlei troep daarachter geven het een armoedig aanzien. De gouden bal is handig als ik mensen de weg naar mijn huis wil uitleggen ("bij die flat met die gouden bal linksaf"), maar verder maakt ie het gebouw alleen nog maar kitscheriger. Van mij krijgt ie een 5.
Nou ik vind het wel een 6,5 waard!
Die bal is inderdaad lelijk, maar die ramen vind ik toch wel meevallen.
van mij krijgt ie wel n 8.
die bal is lelijk, maar hier vind ik het wel mooi.
veel tralala om de banaliteit te verdoezelen. 3/10.
Van mij krijgt een 7, vooral door de positionering. Hij geeft het plein echte afsluiting.
Van een afstand is het best mooi omdat het samen met de pier een skyline vormt waardoor je Scheveningen bijvoorbeeld al vanaf Noordwijk heel duidelijk kan zien liggen. Van dichtbij vind ik hem een stuk minder, hij had bijvoorbeeld een stuk minder grijs kunnen zijn.

6.5/10
Bal had er van mij af gemogen. Verder ziet het er wel uit als een degelijk gebouw. 6.
ik vind die bal wel wat hebben eigelijk vooral van een afstand
is dat trouwens niet de gouden bal die elk jaar word uitgereikt aan de beste voetballer?
Die bal is dan wel enorm kitscherig, maar hierdoor krijgt de toren tenminste wel een eigen identiteit. Lekker crappy jaren 80 toren. Zonder die bal krijgt deze grijze toren niet meer dan een 5, maar met deze bekroning verhoog ik mijn cijfer tot een 6,5. Verder is de stedenbouwkundige plaatsing van de toren erg goed. Hij staat prachtig aan een paar zicht-assen.

Een gedateerde toren voor een gedateerde omgeving. Wat wil je nog meer? ;)
Een 4. Het oogt ouderwets. Ik had echt niet gedacht dat ie uit 1997 kwam, eerder 1970. De kleuren en materiaalgebruik zijn niet mooi. Verder vind ik die gouden bol bovenop lelijk.
Redelijke hoogte, slank (als je het als 2 torens ziet ;)), toch heb ik weinig met dit bouwwerk. Ook al staat er een gouden bol op de toren die misschien symbool staat voor luxe, de toren oogt eerder armoedig en kitsch dan welvarend. een stijf 6je.
een kleine 6 vindt ik wel gepast.
Wat zijn jullie toch streng voor eigen torens... Ze mogen heb meteen bij ons in België komen neerzetten. Nogal wat fraaier dan die zielloze betonmuren aan onze kust.
Van mij krijgt ie een dikke 8.
Voor mij een 9 omdat je bovenin de ronding van de aarde kunt zien.:nuts::lol::cheers:
See less See more
Ik had hier van de week ook een foto van gemaakt.

See less See more
^^
Den Haag heeft soms echt iets Belgisch/Noord-Frans. :).
1 - 20 of 20 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.