SkyscraperCity Forum banner

Letters en Kleur voor Metrolijnen Rotterdam

19526 Views 72 Replies 27 Participants Last post by  Wuppeltje
Kleur en letter voor metrolijn
De RET wil de metrolijnen voorzien van een letter en een kleur. Zo zou de Erasmuslijn – van Rotterdam CS naar Spijkenisse – ‘Lijn D’ worden. Op de trajectplattegrond krijgt de lijn een lichtblauwe kleur.

De Metro in Rotterdam. ARCHIEFFOTO ERIC BORSJE

De namen van de twee hoofdlijnen blijken te verwarrend, met name voor reizigers die af en toe met de metro reizen. Vandaar dat de Rotterdamse openbaarvervoerder voorstelt om ze per volgend jaar om te dopen in de lijnen A (groen) van Ommoord naar Schiedam Centraal, B (geel) van Nesselande naar Schiedam Centraal, C (rood) van Capelle aan den IJssel via Schiedam naar Spijkenisse en dus D. Het ritje van Den Haag CS naar Rotterdam CS wordt de donkerblauwe ‘Lijn E’ .

Het voorstel van de RET ligt onder de titel ‘Vervoerplan 2010’ bij de stadsregio. Dit bestuursorgaan, waarin zestien regiogemeenten zijn vertegenwoordigd, moet goedkeuring geven aan het vervoerplan.

Als het doorgaat, is het de tweede naamswijziging voor de Rotterdamse metrolijnen. De Erasmuslijn, ’slands eerste metrotraject, startte in 1968 tussen Rotterdam Centraal en station Zuidplein als ‘NoordZuidlijn’. De in 1982 in gebruik genomen Calandlijn, die aanvankelijk alleen reed tussen Capelsebrug en Coolhaven, heette Oost-Westlijn. In 1997 werden beide lijnen omgedoopt.

Verder wil de RET per december tijdens de spits de passagierscapaciteit van vooral de Calandlijn vergroten. Dat kan door de metro’s zo lang te maken als mogelijk is. De metrodienstregeling wijzigt volgend jaar niet.

Pagina 4 Snijden in nachtbussen

Bron: AD.nl

En wat meer info van www.RETmetro.nl:

Retmetro.nl Forum - Simon said:
Wij kregen onder andere het onderstaande kaartje binnen (waarvoor nogmaals dank ;) ):

A: Binnenhof-Schiedam Centrum
B: Nesselande - HvH Strand
C: De Terp - De Akkers
D: Rotterdam Centraal - De Akkers
E: Den Haag Centraal - Slinge

Nee, ik heb geen scherpere versie. Op zich ziet het er wel grappig uit. Het is overigens nog in een conceptfase, er kan nog het één en ander veranderen.
1 - 20 of 73 Posts
Dit initiatief juich ik zeker toe! Desondanks zie ik niet in waarom de namen Calandlijn en Erasmuslijn (incl. kleuren) volledig zouden moeten wijken. Doe het 'op zijn New Yorks': groepeer de afzonderlijke routes (A t/m E) op kleur per hoofdlijn.
Deze indeling ziet er stukken overzichtelijker uit, jammer dat de lijnnamen weer verdwijnen, of je nou met lijn D of met de Erasmuslijn rijdt maakt voor de reiziger niks uit, maar geeft het metronet van Rotterdam e.o. wel een eigen identiteit (of juist niet).

Ik ben ook benieuwd naar de uiteindelijke vormgeving, ik word een beetje moedeloos van alle vormgevingwijzigingen bij de RET die geen van alle overtuigend overkomen.

Plus- en minpunten bij elkaar opgeteld is dit een hele grote plus!
Ik lees net op Retmetro dat de dubbele benaming van eindstations gaat verdwijnen, Spijkenisse/De Akkers wordt in de nieuwe situatie alleen De Akkers. Nog een pluspunt, die dubbele benaming werkt alleen maar verwarrend.
Doe het 'op zijn New Yorks': groepeer de afzonderlijke routes (A t/m E) op kleur per hoofdlijn.
Hier valt op dat ze dat voor de Erasmuslijn wel gedaan hebben, beide lijnen in een andere tint zodat het gewoon de 'blauwe lijn' blijft. Dat lijkt me ook wel de mooiste oplossing.
Dat kan ook. Dat is meer de Duitse methode: zie Keulen en Hannover.
Goed plan. Op de huidige metrokaarten lijkt het of er maar 2 lijnen zijn. Rood en blauw. op de nieuwe zijn het er veel meer. Zo lijkt het metronet groter.
Het is nu ook een stuk duidelijker, omdat de vertakte lijnen wel verwarrend kunnen werken voor de reizigers. Nu worden de lijnen logischer om te volgen. Lijnen lopen parallel, maar hebben zo wel hun eigen bestemming.

Persoonlijk vind ik de lettersysteem wel wat saai. Een lijn mag ook best een bijnaam houden, maar voor het systeem is dit wel handiger.

Ben benieuwd of die ringlijn ervan komt. Hopelijk komt er op termijn ook een metro vai IJsselmonde richting Dordrecht.
Hmm, op zich is dit wel duidelijker, ja. Maar ik vond de namen van de lijnen en het conseqeunte gebruik van blauw en rood (ook op de stations) ook wel z'n charme hebben. Een combinatie van die twee - a la New York, zoals Alargule voorstelt -zou ik zelf mooier vinden.

Hier valt op dat ze dat voor de Erasmuslijn wel gedaan hebben, beide lijnen in een andere tint zodat het gewoon de 'blauwe lijn' blijft. Dat lijkt me ook wel de mooiste oplossing.
Is inderdaad ook een charmante oplossing. Het nadeel van tinten is dat het voor slechtzienden niet briljant werkt.

Ik lees net op Retmetro dat de dubbele benaming van eindstations gaat verdwijnen, Spijkenisse/De Akkers wordt in de nieuwe situatie alleen De Akkers. Nog een pluspunt, die dubbele benaming werkt alleen maar verwarrend.
Hm, ik vind het op zich juist beter als er bij een metro staat dat 'ie naar "Spijkenisse" gaat ipv "De Akkers", want die laatste naam zegt de meeste mensen niet veel....
^^De dubbele benaming is juist erg verwarrend. Zo is eindbestemming Ommoord vreemd want station Hesseplaats ligt ook in Ommoord maar daarvoor moet je juist de andere lijn richting Nesselande hebben. De nieuwe situatie met alleen de eindstations is veel beter en consequent.

Nu graag ook nog de Bob-bus gewoon ook nachtnet of nachtbus noemen. Zie niet in waarom de nachtbussen in het weekend anders (Bob-bus) moeten heten.
Heel goed dat dit gaat gebeuren, hier kan ik me 100% in vinden. Go Rotterdam!
^^De dubbele benaming is juist erg verwarrend. Zo is eindbestemming Ommoord vreemd want station Hesseplaats ligt ook in Ommoord maar daarvoor moet je juist de andere lijn richting Nesselande hebben. De nieuwe situatie met alleen de eindstations is veel beter en consequent.
Ik vind het ook een goed idee om door het schrappen van de dubbele benaming een einde te maken aan de huidige verwarring.

lk zie ook dat "Centraal Station" geschrapt wordt. Ook logisch.
lk zie ook dat "Centraal Station" geschrapt wordt. Ook logisch.
Ja, nu de Rotterdamse metro Den Haag heeft geannexeerd is het goed dat de NS-namen worden gehanteerd :)

Nu graag ook nog de Bob-bus gewoon ook nachtnet of nachtbus noemen. Zie niet in waarom de nachtbussen in het weekend anders (Bob-bus) moeten heten.
Pagina 4 Snijden in nachtbussen

Bron: AD.nl
Ik gok dat op pagina 4 van de papieren krant meer informatie staat over het nachtbusnet. Van mij mag ook de benaming Bob-bus verdwijnen. Maar wie leest er tegenwoordig nog het AD?
In het online AD-artikel staat ook "Verder wil de RET per december tijdens de spits de passagierscapaciteit van vooral de Calandlijn vergroten. Dat kan door de metro’s zo lang te maken als mogelijk is."

Wellicht interessant om te weten: Vroeger reden de Ommoord/Zevenkamp metro's gecombineerd tot metrostation Oosterflank, daar werd dan ontkoppeld. Tot Oosterflank was de metro dan tot 4 metrostellen lang. Vanaf station Alexander zijn de perrons korter en passen er maximaal 3 metrostellen.
als het goed is komen de nieuwe metrostellen op de calandlijn vanaf het 3e kwartaal van dit jaar binnen. dan zullen de laatste oude stellen uitgefaseerd worden zodat er uiteindelijk alleen maar bombardiers in Rdam rijden.
1. Mooi gedaan, die geografische elementen bij het diagram. Wie de Zuidvleugel een beetje kent ziet meteen hoe groot het metronetwerk van Rotterdam is en vooral gaat worden.

2. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met het kleurgebruik op de stations zelf. Het huidige rood en blauw is heel herkenbaar.

3. Ik had A geel en B oranje gemaakt, dan was groen als basiskleur nog compleet vrij voor lijn F (Kralingse Zoom - Nieuwe Kuip - Zuiidplein).

4. Ik wist niet dat station Statenweg toch Blijdorp gaat heten, noch dat er namen bekend zijn voor de nieuw geplande stations aan de Hoekse Lijn, pardon, lijn B.

Maar goed, het is maar een concept, dus niet te veel zeuren. ;)
Mooi metro netwerk. Nu nog Gouda en de tussenliggende plaatsen, Zoetermeer, Delft en Ridderkerk, Hendrik Ido Ambacht, Zwijndrecht, Dordrecht en Papendrecht verbinden en de hele Zuidvleugel is met de Rotterdamse metro verbonden. De extra ringlijn of aftakking naar de nieuwe Kuip niet vergeten natuurlijk.
^let je wel op, met het lettersysteem hebben we nog maar een maximum van 26 lijnen ;)
^^dat is denk ik ook echt te weinig ;)
1 - 20 of 73 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.