Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 30 Posts

·
Moderator
53,405 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De Citadelle in Luik is een ziekenhuis op een oud fort, hoog boven de stad. Makkelijk te bereiken vanaf de E40 en E313, wordt al bij knooppunt Vottem aangegeven. Daarna kom je op vooroorlogse klinkers en is het een kwestie van de bordjes naar de Citadelle volgen. Rondom het ziekenhuis loopt een rondweg, met af en toe mooie uitzichtspunten over deze grote stad, net over de grens.

Liège is een stad met 187.000 inwoners, en 600.000 in de agglomeratie de grootste build-up-area van Wallonië. Charleroi is binnen de stadsgrenzen weer wat groter. Liège kampt met een gigantische werkloosheid van 32%. Feitelijk beginnen de voorsteden al bij Visé direct over de grens, en dat gaat door tot aan Seraing, ongeveer 30km verderop.

De stad zelf is best mooi, alleen zie je vanaf de snelweg en de oude route door Luik alleen die vieze voorsteden en die zooi flats aan de Maas.

1. Richting het zuiden. De Ardennen lopen door tot in de stad.

2. Links de Maas, in het midden in de verte het nieuwe TGV station Guillemins, en rechts de A602 of E25 die over alles heengaat.

3. Alles is behoorlijk dicht op elkaar gebouwd.

4. De Maas en de verpauperde flats daarlangs. Hierlangs rij je als je de oude E25 door de stad volgt richting Luxemburg. In de verte de Pont de Liège.

5. Station Guillemins, met daarachter een heuvel. Daarachter gaat het bebouwde gebied nog zeker 10 - 15km door, metname ouwe industrievoorsteden als Seraing en Saint Nicolas.

6. In Luik doen ze niet moeilijk over een snelweg, gewoon over de stad heenbouwen! In Nederland zou dat tegenwoordig ondenkbaar zijn.

7. De betere gedeelten van de stad. Zoals je ziet aardige architectuur. Dit zie je doorgaans niet op de foto's.

8. Een zooitje giga flats.

9. Het mooie oude centrum van Liège.

10. De Maas met wat flatgebouwen die net zo goed in Kabul hadden kunnen staan.

11. Stedelijkheid.

Dat was 'm weer.

Voor één ieder die in Zuid Limburg woont een aanrader, je bent er snel, vooral op een mooie dag kan je leuke foto's schieten. Wellicht ook mooie nachtfoto's.

·
Illustrateur
13,117 Posts
Ik houd wel van die grootstedelijke chaos. Helaas kent Nederland geen enkele vergelijkbare stad. Geografisch gezien ook niet. Helaas is het nogal een verpauperde stad, maar is het nog altijd een stad met een eigen verhaal. dat valt over Almere en Zoetermeer niet zo te zeggen. Erg indrukwekkend altijd daar!

·
Registered
578 Posts
Zeer mooie foto's ! Klasse !
Spijtig dat je de trappen van Bueren niet in je reportage geplaatst hebt ! (433 trappen die de citadel met de ''benedenstad'' verbinden).
Toch zeer mooie fotoreportage !

·
Bike It!
22,249 Posts
Mooie serie. Erg grootstedelijk.
Op foto 4 zie je dat een van die ouwe torenflats eindelijk wordt gerenoveerd.
Kan een aanzet zijn tot verdere herwaardering van de Maasoever.

De torenflats van Droixhe (op foto 8) worden momenteel stuk voor stuk vernieuwd.

Er staan naast het nieuwe TGV-station nog enkele andere grote stedenbouwkundige projecten op stapel. Inclusief wat nieuwe hoogbouw
De Luikse binnenstad werd de laatste 10 jaar reeds opgeknapt en is werkelijk terug een aangenaam en mooi stadscentrum geworden.

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=238352

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Je kunt zeggen wat je wilt over Luik, maar indrukwekkend is het zeker voor een stad die zelfs tienduizenden inwoners kleiner is dan Eindhoven. Waar vind je nog van dit soort zooi zo vlakbij. De werkloosheid van 32% is werkelijk ongelofelijk, wist niet dat 't zo hoog is. Dat in een rijk, westers land als België.

En dat op slechts een half uurtje treinen vanaf Maastricht. Misschien toch maar eens doen. Bedankt voor deze serie! :eek:kay:

·
Registered
9,354 Posts
Begrijp niet zo waarom jullie zo positief zijn,het ziet er iig van boven triest en walgelijk uit en zeker niet uitnodigend.De omgeving is weer wel aardig zo tussen de heuvels in.

·
Registered
6,169 Posts
Begrijp niet zo waarom jullie zo positief zijn,het ziet er iig van boven triest en walgelijk uit en zeker niet uitnodigend.De omgeving is weer wel aardig zo tussen de heuvels in.
Ssst, zoiets mag je niet zeggen. Je moet zeggen "dit is een interessante stad met veel potentiëel!" (zie Belgisch forum...) :nuts:

Om maar te zeggen: ik ben ook geen grote fan van Luik, en zal het nooit worden. Het "renoveren" van die afgrijselijke blokken zal daar niks aan verhelpen. Let wel: de binnenstad van Luik is wel mooi. Spijtig dat daar weer geen foto's van zijn. Nederlanders zien blijkbaar liever de lelijke kant van Luik. ;)

·
Registered
49 Posts
Wat een verschrikkelijk lelijke stad op het eerste gezicht. En het is jammer dat in dit geval de flats zo groot en lelijk zijn, want dat valt het eerste op aan Luik, en niet het mooie centrum.

·
Registered
2,867 Posts
Ben er een paar jaar geleden voor het laatst geweest. De binnenstad is inderdaad mooi en de stad heeft inderdaad een grootstedelijkheid die je in NL eigenlijk nergens vind. Panden van 10-12 verdiepingen zij aan zij. Waar vind je dat bij ons ?
Maar een opknapbeurt kan de stad wel gebruiken inderdaad. Je vind er verpauperde buurtjes, zeker in de buitenwijken aangeschurkt tegen oude fabriekensterreinen, die je in NL ook nergens vind..

·
Enjoy your freedom!
7,592 Posts
Enkele jaren terug voor mijn vorige werkgever een rit naar Luxemburg mogen maken. Was kort nadat de omleiding met tunnel was opgeleverd. Tevens eens in Luik zelf mogen lossen. Verdwalen is daar geen kunst, gelukkig kon ik relatief snel mijn bestemming vinden.

·
Banned
3,985 Posts
Ik vind luik er helemaal niet zo grauw uitzien op deze(lees: DEZE foto's ;) ) foto's. En die flats, ik houd er wel van, prachtig bruut :) Ben jaren geleden eens in luik geweest met school, en hebben de fabriek van Jupiler bezocht. Ook een kano tocht gemaakt en wat me opviel is dat letterlijk de gehele oever van de rivier bezaaid was met afval, en in elke struik was papier gewaaid. Bizar. Mijn algemene indruk was dat het een vieze, letterlijk stinkende stad was.

1 - 20 of 30 Posts