Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 24 Posts

·
AstroNout
5,119 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Afgelopen mei heb ik een bezoekje gebracht aan Luik, eigenlijk speciaal voor het Calatrava station Guillemins. Met deze miniserie is het absoluut NIET mijn bedoeling om een compleet beeld van het station te schetsen, het zijn gewoon wat indrukken gezien door mijn lens. Dat ik een voorkeur heb voor abstracte foto's en lijnenspelen, was misschien al wel bekend. Zo hoop ik deze voorliefde ook in deze reeks weer te kunnen laten zien. Hopelijk vinden jullie het wat. Zelf vond ik het station echt een architectonisch wonder. Heb er ruim drie uur doorgebracht en was toen nog steeds onder de indruk van het gebouw. Een gebouw dat mijn verwachtingen overtrof.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

Dat was het! Bedankt voor het kijken en commentaar/feedback is welkom.
:cheers:

·
Urbanist
3,289 Posts
In één woord: super!

·
Enjoy your freedom!
7,596 Posts
Prachtig lijnenspel in de foto's :) Heerlijk dit soort series :eek:kay:

·
Registered
34,829 Posts
Het is qua vormgeving bijzonder fraai. Alleen is het niet altijd een even functioneel station omdat het uiterlijk design belangrijker was dan bepaalde basiskwaliteiten. Maar je boeiende fotoserie laat die vormgeving van het station op een prachtige wijze zien. :eek:kay:

·
Registered
12,507 Posts
Het is qua vormgeving bijzonder fraai. Alleen is het niet altijd een even functioneel station omdat het uiterlijk design belangrijker was dan bepaalde basiskwaliteiten. Maar je boeiende fotoserie laat die vormgeving van het station op een prachtige wijze zien. :eek:kay:
Behalve het gebrek aan geïntegreerd busstation is maar weinig mis met dit station. Misschien dat de ruimte op de perrons naast de roltrappen wat beperkt is. Maar dat heeft maar weinig met 'vorm gaat boven functie' te maken.

Het is dus een prima station geworden dat gewoon voortborduurt op de basisstructuur van een normaal station (ondergrondse gang met toegang naar de perrons) aangevuld met een gigantische luifel in wit beton in de typische Calatrava-stijl.

·
AstroNout
5,119 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Dank voor de fijne reacties! Wordt gewaardeerd!

Ook ik heb het station juist ervaren als uiterst functioneel, met toegangen tot de perrons van zowel onder als boven. Zelfs aan de bereikbaarheid met de auto is gedacht, hetgeen nog een extra Calatrava brug oplevert. Juist de functionaliteit en de architectuur die hier zo goed hand in hand gaan, maakt het een waardig en compleet kunstwerk.

Er stoppen trouwens aardig wat bussen bijna direct voor de hoofdingang. Dit gebied leek overigens nog in ontwikkeling.

·
Banned
1,261 Posts
nope, het gebied is uitontwikkeld, de gemeente ligt nog steeds overhoop met Calatrava .

Calatrava heeft in het contract laten opnemen dat alles zo moet zo als hij het wilt, en heeft geen toestemming gegeven voor abri`s bij de bus, de gemeente heeft hier lange tijd tegen gevochten(ook gerechtelijk), maar het lijkt erop dat de gemeente definitief heeft verloren en dat Calatrava zijn zin heeft, geen abri`s of andere schuilhokjes voor het station, de gemeenteraad heeft recent besloten om tijdelijk te stoppen met het project en te zoeken naar een oplossing.

Calatrava heeft enkele jaren geleden een groots plan gemaakt voor de voorkant en een deel van de stad, met een grote waterpartij, dit was echter onbetaalbaar, en volgens sommige is hij nu aan het bokken omdat de gemeente niet meeging in dat plan, en daarom weigert hij toestemming voor abri`s of andere schuilgelegenheden.

·
Registered
12,507 Posts
^^Er al lang een alternatief voor de boulevard naar de Maas. Het ziet er uiteraard iets gewooner uit. Maar er is wel een toren van 118 meter voorzien (ter vervanging van het huidige hondslelijke kantoor van de FOD Financiën). Dit filmpje toont een maquette.

----
Huidige toestand (bijna alles wat je op dat beeld ziet gaat binnenkort tegen de vlakte)

Dit is trouwens wat meneer Calatrava voor ogen had:

·
Banned
1,261 Posts
Klopt maar er is nog steeds geen zicht op een fatsoenlijk busstation, omdat calatrava en inmiddels ook de nmbs moeilijk doen, en zoals ik in de krant las willen bepaalde partijen pas doorgaan met dit project als het puntje busstation is geregeld.

·
Registered
12,507 Posts
Waarom zou de mening van Calatrava eigenlijk relevant zijn? Hij is geen eigenaar van de grond in kwestie noch is hij burgemeester van Luik.

Ook tast een busstation dat vóór een station komt zijn 'werk' zelf (het stationsgebouw) allerminst aan. Het had nu nog een verschil geweest mocht men het halve station verbouwen om er een busstation in te krijgen. Maar dat is dus niet het geval.

·
Banned
1,261 Posts
Waarom zou de mening van Calatrava eigenlijk relevant zijn? Hij is toch geen eigenaar van de grond in kwestie? Ook tast een busstation zijn 'werk' (station Guillemins) niet aan.
Jawel, hij heeft in het contract laten opnemen dat rondom het station niks gebeurt zonder zijn instemming, omdat dat visueel het station kan beschadigen.(in het oude topic ""Station Luik-Willemsen" op het be forum, word dat uitgebreid uitgelegd) de gemeente probeert al jaren een busstation te plannen met abri`s, maar hij vind schuilgelegenheden onnodig en niet mooi.

Bij het ontwerp van het station houd hij zeer veel rekening met de omgeving maar helaas houd hij nooit rekening met klimaat waar het gebouwd word, zo is er in luik bijvoorbeeld verf gebruikt(heeft hij contractueel laten vastleggen:kleur en merk) die in warmere klimaten prima is, maar totaal niet geschikt voor het belgische regenklimaat.

Doordat hij alles vanuit het spaanse klimaat bedenkt, ziet hij ook het nut en de noodzaak van schuilhokjes niet, zo heeft hij een keer beargumenteerd dat die belgen hartstikke gek zijn met die rare hokjes die nergens voor nodig zijn, hij kan zich niet inleven in ons klimaat, en tja dat weet je en dat zijn de nadelen van een calatrava.

Enige vorm van schuilhokjes stranden dus al jaren op de koppigheid van calatrava, dit is een oude post van de snor
Weet er iemand of die waterpartij er nu komt voor het station die tot in de Maas gaat lopen ?
De gevraagde bushokjes op het voorplein mogen er niet komen van Calatrava zelf omdat deze niet in zijn project werden opgenomen , dit tot grote ergernis van de gebruikers van het OV.

Ik zal morgen eens zoeken naar een wat recenter artikel.

·
Registered
7,793 Posts
nope, het gebied is uitontwikkeld, de gemeente ligt nog steeds overhoop met Calatrava .

Calatrava heeft in het contract laten opnemen dat alles zo moet zo als hij het wilt, en heeft geen toestemming gegeven voor abri`s bij de bus, de gemeente heeft hier lange tijd tegen gevochten(ook gerechtelijk), maar het lijkt erop dat de gemeente definitief heeft verloren en dat Calatrava zijn zin heeft, geen abri`s of andere schuilhokjes voor het station, de gemeenteraad heeft recent besloten om tijdelijk te stoppen met het project en te zoeken naar een oplossing.

Calatrava heeft enkele jaren geleden een groots plan gemaakt voor de voorkant en een deel van de stad, met een grote waterpartij, dit was echter onbetaalbaar, en volgens sommige is hij nu aan het bokken omdat de gemeente niet meeging in dat plan, en daarom weigert hij toestemming voor abri`s of andere schuilgelegenheden.
Calatrava maakt fantastische architectuur. Hoewel er som ook sprake van "copy" paste is met name bij zijn bruggen.

Het probleem is inderdaad dat steden hem veel te veel macht geven. Een extreem voorbeeld is Valencia waar hij met zijn budgetoverschrijdingen heeft bijgedragen aan de val van de regio. Starchitects vragen ook veel te veel aan commissie.

Terug naar het topic, schitterend fotowerk. Mooi om detailfoto's te zien!

·
Registered
7,793 Posts
Doordat hij alles vanuit het spaanse klimaat bedenkt, ziet hij ook het nut en de noodzaak van schuilhokjes niet, zo heeft hij een keer beargumenteerd dat die belgen hartstikke gek zijn met die rare hokjes die nergens voor nodig zijn, hij kan zich niet inleven in ons klimaat, en tja dat weet je en dat zijn de nadelen van een calatrava.
Ik twijfel eraan of dat het klimaat een rol speelt. Hij is zijn studio vanuit Zwitserland begonnen. Zijn eerste projecten zijn ook in Zwitserland van de grond gekomen.

·
AstroNout
5,119 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Al het bovenstaande met betrekking tot dit station wist ik niet. Is Calatrava een eigenwijze exentrieke architect of heeft Luik een domme deal gesloten? Of beiden?

Overigens dank voor de reacties mbt de foto's!

·
Banned
1,261 Posts
Al het bovenstaande met betrekking tot dit station wist ik niet. Is Calatrava een eigenwijze exentrieke architect of heeft Luik een domme deal gesloten? Of beiden?

Overigens dank voor de reacties mbt de foto's!
Gedeeltelijk allebei calatrave is vooral een excentrieke architect en vanuit dat punt eist hij veel.

De gemeentes willen graag een echte calatrava, vanwege de status en natuurlijk omdat ze zo mooi zijn, en daarom gaan zij blind mee met alle eisen van calatrava, hij kan dus zo hoog van de toren blazen omdat het de gemeente alleen gaat om de calatrava en ze kijken verder niet naar het papierwerk.

Zowel in zwitserland als in luik moesten de gebouwen een jaar na opening alweer geverfd worden, omdat calatrava een verf heeft geëist die niet geschikt is voor ons klimaat, dit betekend dat het station eigenlijk elk jaar geverfd moet worden, om het mooi te houden.

Dit is iets wat de nmbs niet wil en daarom hebben ze vorig jaar een verf gebruikt die wel geschikt is, dit tot woede van calatrava, uiteindelijk heeft de nmbs een schadevergoeding betaald, het contract duurt precies 20 jaar, hierna gaat de nmbs weer zelf over de verf en inrichting.

laten we inderdaad weer ontopic gaan en het over de fotos hebben.:cheers:

1 - 20 of 24 Posts