SkyscraperCity banner

1 - 20 of 52 Posts

·
Bike It!
22,245 Posts
Tijdens de nieuwjaarsnacht van 2001 naar 2002 werd de Sint-Ghiselenuskerk in Waarschoot door brandstichting nagenoeg volledig vernield. De dader was een jongeman uit de buurgemeente Eeklo die blijkbaar iets de overmoedig was geweest. Alleen de de toren bleef als bij wonder gespaard.
Er werd beslist dat de grotendeels 19de-eeuwse kerk niet zou worden heropgebouwd, maar vervangen door een complete nieuwbouw naast de ruïnes van het oude kerkschip, het waardevolste deel van de kerk. Dat bleef bestaan als getuige van het verleden en als emotioneel aandenken aan honderden jaren parochiegeschiedenis.
Als ontwerpbureau werd het Antwerpse Stramien gekozen.

http://www.waarschoot.be/?mod=contentpage&key=kerk

Ik ging zaterdag een kijkje nemen en zag dat het goed was.
De omgevingswerken naderen voltooiing en geven het geheel de final touch.

·
Registered
559 Posts
Hoe lelijk kan een kerk aan de buitenkant zijn? Kom het zien in Waarschoot.

'k Ben wel eens benieuwd naar hoe die er langs binnen uitziet...

·
Registered
6,375 Posts
Controversieel ding dit.
Mocht men nu de oude gedeeltes overkapseld hebben dan had ik er nog iets in gezien,nu weet ik het echt niet

·
Registered
628 Posts
Losstaand van wat ze met het oude gedeelte hebben gedaan vind ik de nieuwbouw best wel geslaagd.

Het oude gedeelte komt bij mij onafgewerkt over door de verschillende steensoorten en de ietwat afbrokkelende muren.

Wat ik me trouwens afvraag: Wat is er gebeurt met de kerkschatten die men heeft kunnen redden?

·
Bike It!
22,245 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Een gebouw dat duidelijk verdeelde reacties uitlokt. Geslaagd dus (?)

Ik stond aanvankelijk ook vrij kritisch en sceptisch bij het ontwerp, en een eerste vluchtige blik enkele maanden geleden deed me bijna huiveren.

Het is een gebouw en een dorpszicht dat even moet wennen. En in werkelijkheid ziet het er stukken beter uit dan op foto. Ook de omgeving moet nog afgewerkt worden en zal mettertijd groener en voller worden.

Ik vind het leuk dat de ruïne bleef staan. Er kwam geen dak op, dat zou nutteloos zijn en teveel licht wegnemen. Nu maakt het integraal deel uit van de omgeving en het is steeds toegankelijk.

Binnen raakte ik niet, trouwens mijn batterijen waren intussen zo goed als leeg, dus flitsen zou toch niet lukken. Het interieur baadt in het licht en vanuit de kerk heb je uitzicht op de oude kerk, het dorp en het gemeentehuis. Het dorp zelf, met een lelijk, achterhaald openbaar domein, zal komende jaren worden heraangelegd.
De omgevingswerken rond de kerk zijn daar een eerste aanzet van, want het oude kerkhof is nu een openbaar parkje.

Deze foto vond ik nog op Wikipedia.

Als ik me niet vergis vonden de geredde kunstschatten een plekje binnen het gebouw.

·
Registered
12,402 Posts
^^Dat wist ik wel (zie de woordjes 'net alsof').

Ik wilde enkel duidelijk maken dat ik het niet mooi vindt. Dat zal misschien nog verbeteren als het geheel een beetje 'begroeid' raakt.

·
Registered
10,196 Posts
God in z'n bunker

Misschien hadden ze bij dit project veel meer glas moeten gebruiken en dat beton in mindere mate.

Wat mooi zou zijn geweest was het bewaren van de zuilen (die konden dienen als ingang), en waar het vroegere altaar stond dat stuk afbreken en een tweede kerktoren bouwen.
En dan de moderne nieuwbouw achter die zuilen bouwen (in de lengte).
Juist voor die zuilen konden ze dan een klein pad aanleggen om met een wagen langs te rijden voor huwelijk, begrafenis.

Het moet al wow zijn zonder beplanting, beplanting maakt enkel het concept af.

·
Bike It!
22,245 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Tja, het ziet er allemaal wat bruut en onafgewerkt uit, maar ik blijf het geslaagd vinden, al heb ik die mening pas sinds ik persoonlijk polshoogte ging nemen.

Wat me wél verontrust is het rijtje cypressen dat ze vlak voor de ruïne hebben aangeplant. Ik dacht dat we de tijd van lelijke cypres'muren' intussen achter de rug hadden?...

Hier nog eens de link. Ik denk dat er ook andere ontwerpen tussen zitten, al is dit niet geheel duidelijk.

http://www.waarschoot.be/?mod=contentpage&key=ontwerper_kerk

·
Bike It!
22,245 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Het Nieuwsblad.be 12/02/08

450.000 euro extra voor afgebrande kerk

WAARSCHOOT - De gemeente krijgt van de bank Dexia 448.000 euro uitgekeerd als interest op de laattijdig gestorte verzekeringsgelden die uitbetaald werden voor het afbranden van de kerk. Van de verzekering kreeg de gemeente eerder al 2.750.000 euro, maar dat bedrag werd pas vrijgegeven na een hevige discussie onder de verzekeringsmaatschappijen. Ethias keerde het bedrag uit aan de gemeente, maar nu wees het gerecht de verzekeringsnemer van Dexia als schuldige aan. Hierdoor blijkt de gemeente nu nog recht te hebben op een pak intresten die het anders zou verdiend hebben, mocht het verzekeringsgeld onmiddellijk na de brand zijn uitbetaald.

'Toch gaat het bedrag om een voorstel van Dexia zelf, zodat wij nadien geen juridische stappen kunnen zetten om een hoger bedrag te eisen', zegt schepen Dirk David (CD&V). 'Maar met dit akkoord vermijden we wel een lange procedureslag, die ons ook veel geld zal kosten.' De gemeenteraad behandelde deze overeenkomst met hoogdringendheid, zodat de betaling van het geld deze maand nog kan gebeuren. 'Als we nog langer wachten, lopen we nog eens 2.000 euro intrest per maand mis', besluit David. (osw)

·
New Brusseleir
2,067 Posts
Mwah, ik vrees wel voor de glasramen in de ruïne...
Maar ik zal best eens ter plaatse poolshoogte gaan nemen, wellicht, net zoals benonie.

·
D S - 15 05 2009
373 Posts
De idee van een dergelijke nieuwbouw vind ik persoonlijk wel geslaagd.
Alleen had ik iets meer ruimte genomen tussen het oude en het nieuwe gedeelte, zodat de confrontatie nog wat duidelijker zou zijn.:cheers:

·
taboe
2,214 Posts
die nieuwbouw op zich is niet mis, alleen verwijst de architectuur op geen enkel punt naar de kerkelijke traditie, wat toch een gemiste kans is, vind ik. Als er nu de suggestie van een torentje of zo was...

Tussen haakjes: ik verschoot wel bij het lezen van de titel van deze thread. Een nieuwe kerk??? Het blijkt nu een vervangend gebouw te zijn, maar worden er uberhaupt nog nieuwe kerken gebouwd in België? Kent er iemand een volledig nieuwe kerk uit de periode 2000-2008 (die geen oud gebouw verving)?

·
D S - 15 05 2009
373 Posts
Er worden zeker nog nieuwe kerken gebouwd, maar niet in de vorm dat wij ze gewend zijn. Bijvoorbeeld de evangelistische kerk of de getuigen van Johova bouwen toch nog steeds gebedshuizen, de nieuwe moskeeëen, de hindoe tempels, ed...

·
Moderator
12,667 Posts
Het doet met dat kale beton en nauwe lichtspleet wat denken aan de kerk van Tadao Ando in Osaka. Wel een pak minder geslaagd, maar kom... 't kunnen niet àltijd wereldarchitecten zijn. Bij Ando's kerken zitten er wel nog min of meer referenties aan traditionele kerkbouw (weel heel vaag, maar toch), hier lijkt dat op het eerste zicht toch echt te ontbreken. Het idee van modern + oud gecombineerd is op zich wel plezant, maar de feitelijke uitvoering ervan lijkt mij maar mak.

1 - 20 of 52 Posts