SkyscraperCity Forum banner

Lijst grootstedelijke aglommeraties

7258 Views 87 Replies 28 Participants Last post by  darulez
verrasend lijstje :) , cbs.nl

klik > kleine pdf
1 - 20 of 88 Posts
^^
Nou, dat de Bilt/Bilthoven en Driebrgen-Zeist niet bij Utrecht staan!
Raar lijstje. Zwijndrecht wel, en Ridderkerk niet bij de rotterdamse agglomeratie..
Ik vind het oo weinig verassend. Is hetzelfde lijstje als 10 jaar terug. Wat ik overigens nog altijd raar vind is dat Helmond niet bij het stadsgewest van Eindhover geteld wordt. Dat is inmiddels zo met elkaar verweven... Maargoed als een lijst al 10 jaar ongeveer onveranderd is kan het ook maar bepert relevant zijn.
See less See more
^^
Dat ook, en ik vergat Houten!
Waarom wordt R'dam en de Drechtsteden niet tot 1 agglomeratie gerekend?
En de Haarlemse met de Amsterdamse agglomeratie en Almere en Weesp ook niet?
En Den Haag-Leiden, dat zit praktisch aan elkaar vastgegroeid???
Bij rotterdam mis ik de 3-b gemeenten, staan er ook niet onder de nieuwe naam lansingerland bij.

Typisch dat in het linker rijtje Groningen en Haren afzonderlijk worden genoemd, terwijl dat bij Enschede niet het geval is t.o.v. Hengelo, terwijl de laatste beduidend groter is dan Haren. Ook gek trouwens dat Almelo (en evt. Wierden / Vriezenveen) niet wordt genoemd > behoren toch ook tot de netwerkstad Twente.
See less See more
Best ook niet tot de agglomeratie van Eindhoven, gek...
Er is helemaal niks 'geks' aan. Het CBS heeft gewoon zijn eigen methodes ontwikkeld om agglomeraties en stadsgewesten te bepalen. En die methoden gaan wat verder dan een Bosatlas open slaan en kijken wat er 'wel of niet bijhoort'.

Dat betekent niet dat de lijstjes van het CBS de enige waarheid zijn. Andere instanties (nationaal en internationaal) kunnen een heel andere indeling maken. Ook is het CBS niet altijd even actueel. De stadgewesten zijn bepaald a.d.h.v. onderzoeksdata uit 1996 als ik mij niet vergis...

Dit alles maakt het lastig en soms onmogelijk om inwoneraantallen van verschillende stedelijke gebieden correct te vergelijken.
See less See more
Jaxx said:
Ik vind het oo weinig verassend. Is hetzelfde lijstje als 10 jaar terug. Wat ik overigens nog altijd raar vind is dat Helmond niet bij het stadsgewest van Eindhover geteld wordt. Dat is inmiddels zo met elkaar verweven... Maargoed als een lijst al 10 jaar ongeveer onveranderd is kan het ook maar bepert relevant zijn.
Jah Jaxx, zelfs het Helmonds Dagblad is in Helmond al veranderd in het Eindhovens Dagblad :) Vreemd wel dat Geldrop-Mierlo wel bij het stadsgewest en agglomeratie van Eindhoven hoort; Mierlo ligt geografisch gezien zo goed als vast gebouwd aan Helmond.

Blijkbaar blijft het toch alleen bij een samenwerking tussen deze steden via de SRE en een beetje via Brabantstad.
See less See more
De term agglomeratie is bij Apeldoorn niet van toepassing.. alleen het plaatsje Ugchelen is jaren geleden opgeslokt.. en tussen Apeldoorn en Epe ligt 25 kilometer bos dus daar snap ik niks van.

Ik kan de uitleg van de tot standkoming op de site van CBS niet vinden.. iemand?
^Je haalt nu agglomeratie en stadgewest door elkaar. Epe behoort niet tot de agglomeratie Apeldoorn, maar wel tot het stadsgewest.

Het stadsgewest is de 'functionele' regio en wordt berekend aan de hand van o.a. percentages forensen en onderlinge verhuizingen tussen gemeenten. Een stadsgewest kan dus stukken bos, natuur en landbouwgrond bevatten.

De agglomeratie is de aaneengesloten bebouwing, zonder bos, natuur en landbouwgrond en is dus doorgaans wat kleiner dan het stadsgewest.

De exacte criteria van het CBS om tot een stadsgewest of agglomeratie te komen weet ik niet uit mijn hoofd. Ik weet alleen dat ze hiervoor zeer gedetailleerde landkaarten (dus geen Bosatlas) en verschillende onderzoeksdata over relaties tussen gemeenten gebruiken...
See less See more
^ dan is agglomeratie Arnhem en stadsgewest Arnhem hetzelfde.....ik begrijp dat lijstje echt niet meer, wat is de nu agglomeratie Arnhem eigelijK????
Volgens het het geweldige lijstje is agglomeratie Arnhem: Arnhem + Rozendaal, er wonen niet dan 1500 mensen in Rozendaal!!!
Helemaal geinig: zwijndrecht hoort bij het stadsgewest van dordrecht, maar bij de agglomeratie van rotterdam... En dat Oostzaan, Zaanstad en Wormerland bij het Amsterdamse stadsgewest horen is logisch, maar zijn ze ook daadwerkelijk zo direct met bebouwing verbonden aan Amsterdam dat ze tot de agglomeratie behoren? Terwijl Ouder-Amstel dat dan weer niet is? Toch wel benieuwd naar de exacte criteria dan.

Die van Leiden kan ik me redelijk in vinden, klinkt mij wel als logisch in de oren. Ik zou misschien nog de Groene Hart gemeenten Alkemade (Roelofarendsveen e.o.) en Jacobswoude (Hazerswoude e.o.) bij de stadsregio verwacht hebben, maar die zullen waarschijnlijk volgens de cijfers net iets te weinig verbonden zijn aan de stad.
See less See more
De meest recente inwonerscijfers (eind februari 2006) voor deze door het CBS berekende regio's in volgorde van groot naar klein:

agglomeraties:

Amsterdam (GA) 1022322
Rotterdam (GA) 989938
's-Gravenhage (GA) 622114
Utrecht (GA) 417204
Eindhoven (GA) 322541
Leiden (GA) 249698
Dordrecht (GA) 245455
Tilburg (GA) 222422
Heerlen (GA) 209423
Groningen (GA) 200267
Haarlem (GA) 189511
Breda (GA) 169996
Amersfoort (GA) 166359
's-Hertogenbosch (GA) 160239
Nijmegen (GA) 159735
Apeldoorn (GA) 155926
Enschede (GA) 154448
Arnhem (GA) 143673
Geleen / Sittard (GA) 140034
Maastricht (GA) 119935
Zwolle (GA) 113272
Leeuwarden (GA) 91709

stadsgewesten:

Amsterdam (SG) 1466884
Rotterdam (SG) 1175441
's-Gravenhage (SG) 991736
Utrecht (SG) 578536
Haarlem (SG) 405519
Eindhoven (SG) 405243
Arnhem (SG) 347204
Groningen (SG) 342971
Leiden (SG) 332580
Breda (SG) 310643
Enschede (SG) 310137
Tilburg (SG) 288675
Dordrecht (SG) 288605
Nijmegen (SG) 277312
Amersfoort (SG) 269714
Heerlen (SG) 257944
Apeldoorn (SG) 212382
's-Hertogenbosch (SG) 188204
Maastricht (SG) 182177
Zwolle (SG) 169730
Leeuwarden (SG) 159183
Geleen / Sittard (SG) 153489
See less See more
Bizar, het stadsvervoer van Arnhem komt al ruim een eeuw in Velp en Oosterbeek, Arnhem betaalt zelfs het onderhoud van de trolleyleidingen op grondgebied van andere gemeenten. En als die plaatsen niet tot de agglomeratie zouden behoren dan denk ik dat het CBS er naast zit. Wil iemand die bij een bank werkt eens zelf een indeling maken, in de concentratie van plaatsen rond een hoofdkantoor zie je misschien beter wat de opeenhoping van bebouwing/complex van steden en voorsteden is.

Westervoort en Duiven waren door de regering aangewezen groeikernen voor overloop uit Arnhem, ook bizar dat die plaatsen niet tot de agglomeratie zouden behoren. Volgens de letter, vandale heeft storing nu net op dit moment, is die indeling bepaald anders.
See less See more
Enschede (SG) 310137
:bash:

Twente 310137 moet dat zijn. Zijn ze nu helemaal...
Het CBS hanteert vreemde criteria. Twente is misschien niet een heuse agglomeratie maar de villa's in Velp en Oosterbeek staan al 150 jaar direkt grenzend aan Arnhem. Het CBS heeft ook al eerder een draai gegeven aan de term 'allochtoon'. Vreemde instantie dat CBS :eek:hno:
Letterlijk genomen was de agglomeratie Arnhem rond 1920 al zo'n 120 duizend. Arnhem, Velp, Rozendaal, Oosterbeek, Doorwerth, Huissen, Westervoort en Duiven is nu zo'n kwart miljoen of meer. En dat is een stedelijk gebied zonder onderbreking.
See less See more
^De criteria van het CBS zijn nogal strikt. Best en Nuenen worden ook niet bij de agglomeratie Eindhoven gerekend.

In het geval van Nuenen klopt het dat een stukje Dommeldal (dus natuur) de bebouwing scheidt. Maar bij Best is het niets meer dan een grasveldje, niet veel groter dan een voetbalveld, ten noorden van de A58. Gewoon een brede snelwegberm dus.

Maar goed, misschien stond dit lapje grond op de kaarten van het CBS aangegeven als landelijk gebied of natuur, dus in dat geval geen ononderbroken bebouwing en dus ook geen agglomeratie. Het blijft maar een interpretatie van het CBS natuurlijk...
See less See more
1 - 20 of 88 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.