SkyscraperCity Forum banner

Lille/Rijsel op een luie zondagmiddag

7536 Views 23 Replies 18 Participants Last post by  eusebius
De oude Vlaamse hoofdstad Rijsel is met 200.000 inwoners de 10de stad van Frankrijk. Weliswaar met een grote agglomeratie, maar geen echte 'Europese Metropool' zoals de stad zichzelf voorstelt in haar toeristische gidsje.
Het is eerder het centrum van een groot stadsgebied die bestaat uit een slordige, wanordelijke aaneenschakeling van steden, dorpen, (spoor)wegen en industrieterreinen.
Vlaanderen in het klein dus.

Potsierlijk wordt het pas als Lille zich voordoet als een "metropool van 1,9 miljoen inwoners waarvan 700.000 aan de Belgische kant".

Tja, waarom er dan niet meteen Brussel bijnemen?

Lille is wél een verrassend mooie stad om te flaneren.
Van station Lille Flandres slenteren we naar de Place du Général du Gaulle.Van daaruit naar de (lelijke) kathedraal en de buurt rond de Place aux Oignons.
Verder westaarts naar La Citadelle. En terug natuurlijk...

Da camera op 'automatic' geplaatst en pictures schieten maar.
Jammer genoeg met wat overbelichte plaatjes tot gevolg.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.
See less See more
23
1 - 20 of 24 Posts
24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

32.

33.

34.

35.

36.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43.

44.

45.

46.

47.

48.
See less See more
25
Nou dat ziet er toch lang niet onaardig uit. Kunnen vele (Vlaamse) steden nog een puntje aan zuigen.
wow ik vind de architectuur op 47 echt prachtig! verder vind ik 21,22,23,24,26,33 en 34 erg mooi, en dan met name 23 en 34. Prachtige stad, mooie foto's!
Mooie stad! Heeft een behoorlijke opknapbeurt gehad als europese cultuurhoofdstad een paar jaar geleden.
Favo's: #1, 27, 28 en 48.

Jammer, geen foto's van de VAL (de eerste automatische metro).
Hé, nu al weer kerst (foto #25)?
Hele mooie foto's! Met als favoriet: 3,6,13,22,26,31 :applause:
Nou dat ziet er toch lang niet onaardig uit. Kunnen vele (Vlaamse) steden nog een puntje aan zuigen.
Leg uit.
Verrassende serie! Ik ken Lille eigenlijk alleen maar als die stad waar de grootste concentratie junks van Frankrijk te vinden is, aangezien het zo lekker dicht bij Nederland ligt. :)

Staan toch wel een paar hele aardige gebouwen zie ik zo...
Bij Lille had ik ook altijd grauwe associaties vanwege de mijnen die er in de buurt liggen/lagen. Op basis van eerdere foto's had ik mijn mening als bijgesteld. Op deze ziet het er zonodig nog mooier uit. Veel van die schitterende typisch Vlaamse architectuur zo te zijn.
Lille is bij velen zwaar onderschat...foto's van een paar weken terug:

Oude tramsporen nabij de Porte de Roubaix

recent voltooid "le Cristal"

straatbeeld vanaf de Rue des Canonniers

omgeving voorzijde station Lille-Europe

cluster in wording

gaatje in een muur

keuze maken of Rodin anno 2007

François Mitterand
See less See more
8
Ik dacht ook dat Lille een grauw industriestad à la Luik was. Deze serie laat zien dat 't inderdaad een aardige stad is! De rode toren op #23 is een pareltje!
le christal en de toren op de laatste foto zijn erg, erg mooi :)
Mooie serie!!!
Favo's (vooral zoomers): #1, #24, #27, #28 en #32.
Mooie stad! Dat had ik niet verwacht.

Met die overbelichting valt het reuze mee. ;)
Mooie foto's van een leuke stad inderdaad!

Foto 12 doet zelfs een beetje Italiaans aan met die toren;)
Vooraleer deze foto's in de eeuwige cyberspace verdwijnen: bedankt voor de positieve reacties!

Ik dacht ook dat Lille een grauw industriestad à la Luik was.
Het is ook een grauwe industriestad zoals Luik, alleen onderging het centrum van Lille net als dat van Luik een ware metamorfose.
De outskirts zijn echter eindeloze slierten wanordelijke bebouwing.
Overigens vind ik de ligging van Luik, in het dal van de Maas en omringd door groene heuvels, een stuk mooier.

Originally Posted by wc eend
Onze Vlaamse steden vallen eveneens wel mee hoor. Al is er in Centre-Lille wel een grotere uniformiteit in bebouwing en architectuur. Dat vond ik wel het meest verrassende. Ik had echt een rommeltje verwacht.

Originally Posted by hoogbouw010
Jammer, geen foto's van de VAL (de eerste automatische metro).
Hé, nu al weer kerst (foto #25)?
Nee, geen VAL. Te mooi weer om in zo'n mooie stad onder de grond te duiken. Er bestaan trouwens plannen om tegen 2015 metrolijn 1 door te trekken tot in het Belgische Moeskroen. Een internationale metro dus?
En die kerstversiering laat men in meer en meer steden gemakshalve het jaar door hangen. De Sint duikt tenslotte ook al in september op...

Originally Posted by Dr. Dubai
Foto 12 doet zelfs een beetje Italiaans aan met die toren
Die toren is het belfort van de kamer van Koophandel.
Hij doet me eerder denken aan het belfort van jullie Middelburg...

Originally Posted by Ramses
Met die overbelichting valt het reuze mee.
Bedankt...ik heb een beetje met de contasten geknoeid in Jasc Paint Shop...
Voilà: ik zou zeggen: allen daarheen.
Eer zijn rechtstreekse IC-treinen vanuit Antwerpen. De TGV doet er 35 minuten over vanuit Brussel.

Of de Thalys Amsterdam-Parijs er stopt, weet ik niet.
Iemand?
See less See more
Of de Thalys Amsterdam-Parijs er stopt, weet ik niet.
Iemand?
Neen, Thalystreinen hebben geen halte in Rijsel. Overstappen in Antwerpen of Brussel dus :)
Wanneer ik in de toekomst weer beschikking heb over een auto, dan wil ik nog een tripje naar Normandië en Bretagne maken. Lille is zo te zien wel een leuke plaats om dan ook mee te pakken.
1 - 20 of 24 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.