SkyscraperCity banner

561 - 580 of 616 Posts

·
Registered
1,180 Posts
Geld voor sluiting overwegen Bilzen en Diepenbeek
Weyts werkt in geheim aan doorbraak in Spartacusdossier

BRUSSELDe Vlaamse regering werkt in het geheim aan een doorbraak in het dossier van de sneltram Hasselt-Maastricht. Uit de zogenaamde ‘non paper’ die op de laatste ministerraad voor de kerstvakantie werd goedgekeurd en die onze redactie in handen kreeg, blijkt dat Vlaanderen bereid is om 17,1 miljoen euro die voorzien was voor de aanleg van een spoorbundel in de haven van Zeebrugge te gebruiken om de overwegen langs het tramtracé in Diepenbeek en Bilzen te sluiten. De realisatie van het Spartacusplan lijkt zo dichterbij dan ooit tevoren.

Een impressie van de sneltram die vertrekt vanuit Hasselt.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190107_04084916/weyts-werkt-in-geheim-aan-doorbraak-in-spartacusdossier

·
Registered
2,611 Posts
... of ze vonden de veiligheid daar toch belangrijk genoeg om er in te investeren, en het feit dat die overwegen nu niet meer in de weg liggen voor Spartacus is gewoon mooi meegenomen.
En aangezien er voor de ontsluiting van de achterhaven in Zeebrugge binnenkort een miljard euro naar de kust vertrekt voor de nieuwe sluis daar, kunnen ze dat project mogelijk nog wel een tikkeltje uitbreiden met een stukje spoor ook he. Dus wellicht is die investering minder prioritair.

·
Registered
3,041 Posts
Doekoe is (een Surinaamse term voor) geld.
Denk ook aan de verwante (Antwerpse) term '(af)dokken'. ;)

Tja of ze dat Limburgs ding op normaalspoor nu tram of trein noemen, veel verschil zal het niet maken voor diegenen die er moeten voor dokken. :|

·
Registered
371 Posts
Een verbinding die door niemand gewild en gevraagd wordt er nu toch doorduwen ten koste van broodnodige spoorinvesteringen in de haven van Zeebrugge is een comedy die alleen in Vlaanderen mogelijk is.
Indertijd bestond snelbus 120 tussen Hasselt en Maastricht: afgeschaft bij gebrek aan interesse!

·
Registered
556 Posts
Het reactiveren van spoorlijn 20 tussen Hasselt en Maastricht is zeker geen slechte zaak, maar de vraag zal inderdaad altijd blijven of het niet veel beter geweest zou zijn om die gewoon als spoorverbinding uit te baten. Het uitvoeren als sneltram heeft meer voordelen voor reizigers dan een uitvoering als trein, maar de kosten zijn zodanig veel hoger voor een sneltram dat een trein waarschijnlijk een betere keuze had geweest. Met dat uitgespaarde geld had je andere projecten kunnen financieren waardoor in totaal de winst op vlak van openbaar vervoer veel hoger had geweest. Voor het huidige project ben ik dan ook slechts een koele minnaar.

Die verbinding is bij mijn weten destijds ook als sneltram uitgedacht omdat het nationale niveau (NMBS, Infrabel,...) niet mee wilden in het verhaal. Daarom is dan een alternatief uitgedacht om De Lijn het te kunnen laten uitbaten, wat wel op Vlaams niveau beslist kan worden. Maar naast dat het een véél duurdere oplossing is die enkel door de Belgische bevoegdhedenversnippering kan ontstaan, is die keuze nu zelfs voor die achterliggende reden achterhaald omdat sinds kort die prefinanciering van spoorprojecten bestaat. Moest het project nu opgestart worden zou dat quasi zeker via een prefinanciering en als spoorverbinding zijn geweest, maar het huidige project sleept al zo lang aan en is al zodanig ver gevorderd (planmatig en zelfs hier en daar al qua uitvoering) dat er geen weg meer terug is zonder enorm gezichtsverlies en jaren vertraging.

·
Registered
5,234 Posts
Zeer mooie samenvatting en analyse van het gebeuren. Dank u!

Enkel met het gezichtsverlies druk je je wel heel positief uit. Nutteloze bouwwerken: daar is men nooit echt beschaamd over geweest.

focus1965

·
Urban dweller
13,419 Posts
^^ waar liggen die sporen juist? Op streetview zie ik niets. Maar ik ken het daar totaal niet, dus ik kijk misschien op de verkeerde plaats?

·
Registered
556 Posts
^^ waar liggen die sporen juist? Op streetview zie ik niets. Maar ik ken het daar totaal niet, dus ik kijk misschien op de verkeerde plaats?
De Hendrik van de Veldekesingel, deze ligt vlak tegen de spoorbundel ten westen van het station. Deze 'straat' is eigenlijk ook een vrije busbaan die nu door streekbussen gebruikt wordt, maar waar al sporen in de baan gelegd zijn (maar meer ook niet). Deze sporen zouden dienen om de eindhalte aan het station te verbinden met de stelplaats van De Lijn iets verderop.

Verder heb je ook de tramtunnel onder de ring van Hasselt die men nu gaat beginnen aanleggen, maar dat is eigenlijk vooral omdat het kruispunt zelf een dringende heraanleg nodig heeft en waarbij men dan ineens die tramtunnel integreert. Het is zelfs zo dat de tramtunnel nu als bustunnel aangelegd zal worden (volgens mij zelfs zonder sporen). Moesten ze die vrije busbaan langs beide kanten uitbreiden tot enerzijds Hasselt centrum (Dusartplein) en anderzijds de universitaire campus in Diepenbeek, over het geplande sneltramtraject, zou dit geheel wel een heel nuttige vrije busbaan opleveren voor deze hele drukke busverbinding, de drukste van Limburg.

Dus het is wel niet zo dat deze zaken echt nutteloze werken zouden zijn moest het plan toch niet doorgaan (wat ik wel niet zie gebeuren). De enige echte verloren kost zouden die sporen achter het station zijn, maar de busbanen en tunnels zelf blijven heel nuttig.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Ik vind het nogal bizar dat men zo hier en daar blijkbaar al iets aanlegt terwijl het project zelf nog totaal onzeker is.
Ik ken Hasselt en Limburg niet zo goed maar ik betwijfel eerlijk gezegd het nut van dit project. Ik vind eerlijk gezegd dat de Lijn tramuitbreidingen zou moeten concentreren in Gent en Antwerpen en zich niet zou moeten bezighouden met tramlijnen aan te leggen op het platteland. Maar goed: ik besef heel goed dat ik niet de geschikte persoon ben om hier uitspraken over te doen, daarvoor ken ik de streek niet goed genoeg voor.

·
Registered
545 Posts
Wat vooral gek is dat ze op de aansluitende weg naar de nieuwe stelplaats geen sporen hebben gelegd. Als het project doorgaat kunnen ze een twee jaar oud wegdek gaan opbreken...
Die OV-tunnel onder de ring is sowieso nuttig, en ik denk dat men ook hier geen tramsporen gaat aanleggen. Ondertussen staan op de renders wel groene trambeddingen, daar zie ik nog geen bus over rijden :nuts:

·
Brussels sprout
16,356 Posts
VRT:
Hasseltse steun voor sneltram naar Maastricht brokkelt af

Binnen het Hasseltse stadsbestuur brokkelt de steun voor de sneltram naar Maastricht af. Na burgemeester Steven Vandeput plaatst nu ook eerste schepen Marc Schepers van RoodGroen vraagtekens bij het project.

Zowel burgemeester Steven Vandeput (N-VA) als eerste schepen Marc Schepers (Roodgroen) vragen zich af of een sneltram na al die jaren nog wel zin heeft. "Laat ons investeren in een goed openbaar vervoer, een goed stedelijk net en goede regioverbindingen vanuit Hasselt naar de rest van Limburg", zegt schepen Marc Schepers. "We hebben meer dan 12 jaar zitten palaveren over een sneltram naar Maastricht, maar nu zijn de prioriteiten veranderd."

Overleg blijft
Intussen voert de stad Hasselt wel nog gesprekken met de Lijn en Vlaanderen over een mogelijk tracé voor de sneltram in de binnenstad. Volgens schepen Schepers ligt de eindbeslissing bij de Lijn en de Vlaamse overheid.

Bij CD&V en Open VLD wordt scherp gereageerd op de nieuwe ontwikkelingen in Hasselt. Volgens Open VLD-parlementslid Marino Keulen zou een stopzetting van het sneltramproject onze geloofwaardigheid erg schaden. "Uiteraard zal Nederland het geld terugvorderen dat het al geïnvesteerd heeft in het project. Bovendien zal Nederland twee keer nadenken voor ze nog eens internationale mobiliteitsprojecten met ons afsluit. Want we zijn moeilijke partners die aan het einde van de rit zeggen: voor ons hoeft het niet meer."

·
Bike It!
22,241 Posts
^^ Of toch niet?

tvl 27/03/2019:

Ben Weyts fluit Steven Vandeput terug: "Spartacus zal gerealiseerd worden"

door Luc Moons

"Ik blijf resoluut doorgaan met de realisatie van het Spartacusplan". Dat zijn de woorden van Vlaams minister Ben Weyts. Hij fluit daarmee zijn partijgenoot en burgemeester van Hasselt, Steven Vandeput terug.

Vandeput had in de TVL-studio de tramlijn 1 tussen Hasselt en Maastricht openlijk in vraag gesteld. In forse bewoordingen gaf hij de doodsteek aan het Spartacusplan. Dat kwam hem vanmiddag op flinke kritiek te staan in het Vlaams parlement, want daarmee ondermijnt de N-VA de regeerakkoorden, die ze mee ondertekenden in 2004, 2009 en 2014, klinkt het.

·
Registered
556 Posts
Het is gewoon dringend nodig dat die schop daar letterlijk in de grond gaat. Niet omdat het project zelf zo dringend zou zijn, maar wel om gewoon van al dat gepalaver af te zijn. Want telkens er nieuwe tegenstand opduikt blijkt achteraf dat er uiteindelijk toch doorgezet wordt mits nog wat extra vertraging, maar afstel is het nooit. En er zijn al véél stokken in de wielen gestoken. Dus nee ook een burgemeester of schepen die er eventjes niet meer in gelooft (uiteindelijk wel begrijpelijk: het sleept al een eeuwigheid aan) zonder echt fundamentele argumenten zal het project waarschijnlijk niet kelderen. Als iedereen nu eens zou beseffen dat de lijdensweg het kortste zou zijn als men zich er nu eens gewoon achter schaart, zijn we er over enkele jaren eindelijk eens vanaf. Het project opdoeken behoort immers toch niet tot de opties, het enige men er mee bereikt is dat de lijdensweg nog wat verlengd wordt.

·
Registered
5,234 Posts
Het project opdoeken behoort immers toch niet tot de opties,
Waarom denk je dat?

Ik kan genoeg (Calimero) uitvluchten bedenken waarom het net wel kan: de ene of andere (bouw of milieu)vergunning die verlopen is, overschrijding van het budget, procedurefout, het ander land dat niet meer mee wil, het initieel plan dat teveel gewijzigd werd / wordt (cfr. centrum Maastricht), Infrabel die plots iets bedenkt, onvoorziene (...) omstandigheden... Moet je nog uitvluchten krijgen?

De huidige discussie (welles / nietes) kan natuurlijk makkelijk opgelost worden: een nieuwe studie.
En zo kunnen we nog vele jaren doorgaan. De slakkenrace: metrolijn 3 in Brussel en de tram Hasselt-Maastricht. Het een heeft met het ander totaal niets te maken, maar ik gok toch dat ik eerder een metro op lijn 3 zal kunnen nemen dan een tram tussen Hasselt en Maastricht...

focus1965

·
Registered
3,041 Posts
Waarom denk je dat?
En zo kunnen we nog vele jaren doorgaan. De slakkenrace: metrolijn 3 in Brussel en de tram Hasselt-Maastricht. Het een heeft met het ander totaal niets te maken, maar ik gok toch dat ik eerder een metro op lijn 3 zal kunnen nemen dan een tram tussen Hasselt en Maastricht...
Gewoon terug een S-trein laten rijden tussen Hasselt en Maastricht in plaats van een sneltram. :)

·
Registered
7,813 Posts
Ik denk niet dat je veel geld krijgt voor die gok ...

De enige manier lijkt me als Ecolo veruit de grootste wordt in Brussel (metro 3 op lange baan), én er een meer OV-minded Vlaamse regering komt. Beide < 10% kans, zou ik zo zeggen.

561 - 580 of 616 Posts