Ik ben voorstander van meer en beter openbaar vervoer altijd en overal, dus ook in Limburg. Maar dat calimero-riedeltje van de Limburgers begint na een tijd te vervelen.
Limburg is historisch onderbedeeld op vlak van openbaar vervoer
Limburg is historisch vooral de dunst bevolkte provincie van Vlaanderen, met geen grote steden, geen internationale luchthaven, geen zeehaven, slechts een relatief kleine universiteitscampus enz... Dunbevolkte gebieden met weinig grote attractiepolen hebben overal minder openbaar vervoer dan grootstedelijke gebieden. Limburg heeft 300.000 inwoners minder dan Brussel. Ik woon in het Meetjesland, en net als andere dunbevolkte gebieden zoals de Westhoek is het OV ook hier heel wat minder dan tussen de grote steden. Dat is jammer, maar niet abnormaal.
“Overal in België proberen ze oude spoor- en tramlijnen her aan te leggen en hier in Limburg waar de mobiliteit al zeer slecht is gaan ze sporen opbreken?”
Overal? Heb ik iets gemist? In onze 2 grootsteden Antwerpen en Brussel zie ik tramverlengingen, maar blijkbaar is er me verder iets ontgaan. Ik zie vooral voormalige spoorlijnen die worden omgevormd tot fietspaden, zoals Eeklo-Zelzate of de oude goederenspoorlijn tussen Wachtebeke en Moerbeke. En iedereen kent in zijn omgeving wel dergelijke voorbeelden. Fietspaden die reeds lang voor de officiële opening druk worden befietst, verbodsborden en werfafsluitingen of niet.
In Gent (4 x Genk) zijn al 20 jaar mooie plannen voor tramlijn 7 en 3, maar echt trams rijden daar de eerste jaren nog lang niet. De werken aan het drukste treinstation van Vlaanderen liggen er stil en er komt een afgeslankte versie met korte afdakjes...
Charleroi heeft enkele jaren geleden een deel van de bestaande traminfrastructuur geactiveerd, Luik zit in de voorbereidingsfase. Allemaal dicht bevolkte steden dus.
De sporen liggen er nog, een grondige modernisering en je kan er binnen 4 jaar over rijden met treinen.
Zo simpel kan het leven zijn. Beetje nieuwe sporen en dwarsliggers, seinpaaltje rechttrekken, boutje aanspannen en klaar is kees! Kosten-baten? Vervoersvraag? Milieuvergunningen?... Is het pendelverkeer tussen Eisden en Genk zo groot dat dit een nieuwe passagierslijn rechtvaardigt? Vergeef me dat ik daaraan sterk twijfel. Cijfers over het huidige pendelverkeer met de auto, lijnbussen en fietsverkeer lees ik nergens, maar ik ben er vrij zeker van dat die vrij laag zijn.
In het verleden reden er stoomtreinen over de spoorlijn maar dit bloedde jammer genoeg dood. Je kan hier terug leven in steken en één van het grootste Limburgse museum (sic) maken en samenwerken met Bokrijk.
Wat willen die actievoerders nu, een museumspoorlijn (die blijkbaar al eens doodgebloed is) of beter openbaar vervoer?
"Het studiebureau onderzoekt ook of een invulling met moderne of futuristische vervoersmiddelen mogelijk is. Tot op heden kan het Provinciebestuur echter zelf geen spoorweg uitbaten”, besluit Moors.
En laat ons hopen voor de Limburgers dat bij de vrijmaking van het personenvervoer, hun provinciebestuur het belastinggeld nuttiger besteedt dan aan een futuristisch, doodgeboren kind. De fiets of e-bike is hét futuristische vervoersmiddel bij uitstek, met veruit de beste kosten-baten analyse.
Daarvoor heb je geen duur studiebureau nodig.