Skyscraper City Forum banner
1 - 16 of 16 Posts

·
Zitterd veur ummer
2,097 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hieronder allemaal foto's uit Zuid-Limburg. De mooie plekjes, maar hier en daar ook de mindere. Veel foto's van het Limburgse heuvelland en Sittard, de ruim 750 jaar oude stad, gelegen tussen Duitsland en Belgie. Omdat mn computer soms blijft hangen, post ik steeds een paar foto's achter elkaar.

1.

2. De markt van Sittard

3.

4. Het Europese hoofdkantoor van Sabic te Sittard

5.

6. De meanderende Geul

·
Zitterd veur ummer
2,097 Posts
Discussion Starter · #3 ·
12. Waar zo'n 50 jaar geleden de modernste mijn van Europa stond, is nu 800 hectare aan m.n. chemie onstaan, het zgn Chemelotterrein met grote spelers DSM en Sabic. Foto is genomen vanuit een rijdende auto (A2).

13. Slenaken, gelegen in het uiterste puntje van Zuid-Limburg

14. Een lelijk stadslandschap, de Limbrichterveldflats in Sittard

15. Het oude centrum van Sittard

16. De stadswal

Het zijn onbedoeld wat weinig landschapsfoto's geworden, ik dacht dat ik er wat meer gemaakt wordt.

·
Registered
201 Posts
Mooie foto's!!!!

Een vriend van me heeft laatst een appartement betrokken in één van die lelijke Sittardse gallerijflats. Op de 12de verdieping. Lelijk van buiten, maar een prachtig uitzicht over de stad en het daarachteliggende plateau. Daarbij een zeer ruim appartement voor weinig geld!

Van Chemelot/DSM/Sabic mag er van mij ooit eens een aparte serie komen. Ik denk dat een aantal mensen hier (waaronder ik) wel gecharmeerd is van dat bijna futuristische geweld. vooral bij nacht. Binnenkort misschien eens een fotodagje plannen....

·
Alias Thec
1,365 Posts
Zo'n muur van als die 12-hoog gallerijflats hebben ze nog eens dunnetjes overgedaan destijds in Brunssum, Heerlen-Zuid, Chevremont en Bleijerheide (beide flatwijken in kerkrade), Landgraaf en Roermond. In het Dorpje Eygelshoven midden in een sterk hellend landschap heeft ooit een enkelling van 12 lagen gestaan, maar die werd door verkeerde constructie al binnen 10 jaar afgebroken.
Ik vind het maar een indrukwekkend (indrukwekkend zoals Giel Beelen Mein Kampf vond) contrast zo. De vraag is waarom ze niet voor slankere torens hebben gekozen zoals in Zoetermeer, Rotterdam Alexander, Voorburg enz. De meeste hoogbouw in Zwitserland (over contrasten gesproken) is ook torenvormig en niet zo muurvormig.
Ze hadden in Limburg blijkbaar maar 1 model flat :D

·
Weestwel?
1,713 Posts
Ja lekker! Ik dacht dat Sittard net zoiets als Heerlen was, een shithole dus. Ik blijk me vergist te hebben! :)

·
Registered
1,979 Posts
^^ ook ik heb eigenlijk nooit een goed beeld van Sittard gehad. Blijkt het een prachtige plaats te zijn! Zeker ook in 1 van de mooiste landschappen van Nederland gelegen.

·
Registered
398 Posts
ik heb in Sittard op school gezeten en heb altijd een beetje van die omgeving gehouden, Roermond, Sittard en het zuiden van Limburg heb ik altijd mooi gevonden voel me er als Eindhovenaar veel meer mee verbonden dan met de steden boven de rivieren.

·
Zitterd veur ummer
2,097 Posts
Discussion Starter · #12 ·
@MVL
DSM bij nacht is inderdaad indrukwekkend en zelfs best mooi. Dit laatste in tegenstelling tot overdag.

@Doveling
Nou, dat klinkt wel negatief wat je daar zegt. Ik zal niet ontkennen dat er wel een kleine kern van waarheid inzit, maar het is duidelijk dat jezelf ook generaliseert. Als Limburger in "Holland" heb ik ook weleens meegemaakt dat ze me dom vinden, omdat ik niet met een harde g praat. Nu heb ik het over uitzonderingen en ook onder Limburgers heb je van die uitzonderingen die negatie tegenover Hollanders staan.

@DvW
Tsja de presentatie kon beter. Ik heb het allemaal vrij snel in elkaar gezet en ik probeer nooit teveel tijd daaraan te besteden, vind het posten sowieso een vervelend werkje, zeker omdat internet vaak bij me crasht. Trouwens, nu je het toch zegt, hoe krijg ik dat IMG naast die plaatjes weg?

@RDJ
Zoals je ziet is Sittard heel anders dan Heerlen. Die redenatie kan ik wel begrijpen, veel mooie steden zijn er ook niet in Zuid-Limburg, op Maastricht en Sittard na. Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Geleen en Brunssum (in hoeverre je ze allemaal wel een stad kan noemen) zijn door de mijnbouw 'onstaan' en hebben maar weinig historie.

·
Registered
737 Posts
Mooi hoor! Je zou denken dat ik in Italië niet meer onder de indruk ben van die paar drempels in zuid-Limburg, maar het is nog altijd één van mijn favoriete plekjes. Echt joie de vivre daar, vooral als de lente begint. Waarlijk schoon.

En Sittard is helemaal geen shit-hole! Geen wereldstad, maar wel rustiek en vriendelijk.

·
Rick Bakker
5,322 Posts
sky-eye said:
..hoe krijg ik dat IMG naast die plaatjes weg?
Je moet de overbodige img tags weghalen, er staat nu
als het goed is, of fout eigenlijk..

Leuke serie!

Ik geil echt op relief en als ik in limburg ben waan ik me altijd op vakantie, heerlijk landschap!

1 - 16 of 16 Posts