SkyscraperCity Forum banner

LIMHAMN | Updates & Construction

79058 Views 198 Replies 34 Participants Last post by  Huggkruka
All development and construction in Limhamn go in this thread.

This includes areas such as Ön, Dragörkajen, Limhamns Sjöstad, Kalkbrottet, Bunkleflo(-strand), Klagshamn, Elinegård and so on.
1 - 20 of 199 Posts
5
This office building at Dragörkajen has been in the pipeline for a good 10 years now. Seems like it is finally happening.

dragorkajen by staffh, on Flickr

See less See more
5
DUX planerade huvudkontor + medföljande lägenheter på Lernackens sluttning söder om betalstationen precis utanför Bunkeflostrand där skytteföreningen förr låg.

Hämtat frånhttp://sverigeprojekt.blogspot.se/2012/02/dux-huvudkontor.html

See less See more
^^
Finns det detaljplaneringsinfo (eller planprogram) om detta på Malmo.se?
2
Vet inte om denna har postats tidigare, men det ser faktiskt riktigt snyggt ut.

http://www.riksbyggen.se/Ny-Bostad/Aktuella-projekt/Skane/Lotslarlingen/Om-Projektet/
Lotslärlingen

Alldeles intill Nautilus på Ön i Limhamn planerar vi nu för nästa projekt. Här kommer vi uppföra totalt 99 lägenheter med bostadsrätt, fördelat på 2 Etapper.

Lite osäker på exakt var det kommer att ligga. Är det längs Övägen?

See less See more
Nej, på Sundholsmvägen. Precis intill "höghuset". Den vita volymen till vänster tror jag ska föreställa höghuset.

Här:
http://www.hitta.se/karta?ref=start...in/explosion.png?120515-150726", "t":"Här!"}]
^^
Ah, got it! Tack.
2
Kv. Focken i Limhamns Sjöstad, klart för inflyttning nästa år:

See less See more
5
DP för Gjuteriet längs Limhamnsvägen. Relativt tät bebyggelse som bl.a. innehåller ett 10-våningshus på 32m. Är det bara jag eller känns det som mer eller mindre varje DP med ny bebyggelse i större kvarter innehåller åtminstone ett högre hus? Känns som förtätninigssnacket för ett par år sedan verkligen börjar ta sig uttryck nu.

http://www.malmo.se/Medborgare/Stad...r-Limhamn/Dp-5130-Gjuteriet-21-i-Limhamn.html
Dp 5130, Gjuteriet 21 i Limhamn

Gjuteriet 21 i Limhamn i Malmö

Detaljplanen, Dp 5130 syftar till att göra det möjligt att bygga bostäder och LSS-boende med inslag av lokaler i bottenvåningarna.
Planen ger möjlighet att bygga omkring 150 lägenheter. De avses bli bostadsrätter. Detta kan emellertid inte regleras i en detaljplan.

Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett samrådsförslag till detaljplan som har skickats ut till berörda myndigheter, andra förvaltningar och boende i området (sakägare).

Samrådstiden är: 2012-05-28 — 2012-07-02

Planhandläggaren svarar gärna på frågor om planförslaget antingen per telefon 040-34 17 26, via e-post [email protected]

See less See more
From Nixon:

^^:cheers: Thanx..

Så jag tog dom här bilderna i mitten på förra månaden men har glömt att uppa dom.. my bad..

Kalkbrottet..

Känns som att man har sett detta innan... Booooooring..

Närmare än såhär kommer man inte självaste kalkbrottet..

And some more...

ViktoriaPark etapp två (eller tre?)...

Denna byggnaden kunde gott varit högre typ 10/11 våningar.
3
Har varit klar ett bra tag nu, men ännu inte sett schyssta bilder:

Ön I by Gustaf_E, on Flickr

Ön II by Gustaf_E, on Flickr

Ön III by Gustaf_E, on Flickr
See less See more
Utbyggnaden av Ön + omnejd fortsätter. Känner mig alltid kluven när jag läser om billiga bostäder. Å ena sidan blir jag glad, speciellt när det gäller lite dyrare områden som det här. Det är bra för området att människor från olika socioekonomiska grupper har råd att bo där. Å andra sidan är jag rädd att det blir ett miljonprogramproblem om 30-40 år.

Billigare bostäder planeras
Limhamn.Det kan bli fler bostäder än planerat innanför Ön. Här prövas också ett nytt sätt att bygga billigt.
Skanska vill bygga bostäder på företagets gamla byggtomt mellan Barlastgatan och kolvärmeverket. Den är avsedd för kontor, hantverk och lättare industri, men företaget har ansökt om att få planen ändrad. I så fall blir det plats för 700 lägenheter och en förskola.

Tanken är att locka ut människor som inte vill betala enorma belopp för att bo intill Limhamns hamnbassäng. Området kallas Limhamns läge och Limhamns sjöstad i annonser om de hus som redan är inflyttade på andra sidan Barlastgatan. Skanska vill spara pengar på att bygga åtta lägenheter kring ett trapphus istället för två eller fyra. Det innebär att några bara får fönster mot norr och några mot andra väderstreck.

Stadsbyggnadsnämndens ordförande Carina Svensson (S) uppskattar försöket. Stadsbyggnadsdirektören Christer Larsson säger att för- och nackdelar ska studeras noga i ett planprogram.

Sveareal och Limhamnshus Sverige vill ha detaljplanen ändrad för en tomt innanför Skanskas, i hörnet Packhusgatan-Magasinsgatan. Den är avsedd för kontor och lättare industri, men företagen vill istället bygga 300 bostäder plus förskola och butiker.

För det gamla spårområdet i sydvästra delen av kvarteret Gjuteriet har en ny detaljplan just antagits. Därmed är det möjligt att bygga bostadshus med 150 lägenheter och lokaler i bottenvåningarna. Marken ägs av Malmö-Limhamns Järnvägs AB (MLJ) och fastighetsbolaget Klövern. Det blir en del av en blandad bebyggelse som ringas in av Packhusgatan, Magasinsgatan, Geijersgatan och Limhamnsvägen. I planerna ingår en ruderatpark som påminner om områdets industrihistoria och en skola i anslutning till MLJ:s gamla lokstall.

NCC har fått bygglov för 39 radhus på andra sidan lokstallet, intill Limhamnsvägen
[QUOTE='[juxtaposition]Det är bra för området att människor från olika socioekonomiska grupper har råd att bo där. Å andra sidan är jag rädd att det blir ett miljonprogramproblem om 30-40 år.[/QUOTE]

Hålller med! Jag gick genom området Potatisåkern i Malmö igår, det var ett tag sedan jag tittade på närmre håll där. Det känns som ett fiasko efter bara 20 år; slitet, dåligt material och föga inspirerande. Och det var inget billigt bygge!

Har kikat på SABOs Kombohus, de flesta ser väl OK ut med lite funkisinslag. De enda inslagen som verkligen känns "miljonprogram" är blockfasaderna:
http://www.sabo.se/kunskapsomraden/teknik_och_forvaltning/nyprod/Documents/SABOs_Kombohus.pdf
Tråkigt att höra om Potatisåkern, det var ett bra tag sen jag besökte området. Aldrig gillat de putti-nuttiga dragen av den amerikanska, postkoloniala stil området påminner mig om, men jag gillar det väldigt mycket ändå. Det borde får mer uppmärksamhet. Kanske det fick när det byggdes, jag minns inte.

Men det är väl ändå inte såpass illa som på Herrgården, att husen möglar invändigt o s v?

Är det dessa hus som ska byggas där, som du länkar till? Får mig att vilja somna. Varför är så mycket av nybebyggelsen i sydvästra Malmö så monoton, i form såväl som funktion? Varför bryr sig ingen om den täta, blandade staden där? Inte för att dessa områden inte ska finnas, men det är inget litet område. Det är gigantiska villamattor som breds ut, gata efter gata med Uniqhus (som någon modell som ska byggas på Ön heter). Jag har själv gått vilse där, gatorna är identiska. Vet du inte vad de har för bil på stället du ska till finns det inget sätt för dig att differentiera för dig. Du är körd, en port är exakt likadan som nästa.

Satsa på att spränga in mindre områden med unika villor och radhus bland större bebyggelse istället, som i Sofielund. Där är det ett välkommet break, en tempoförändring som lugnar lite från omvärlden. I Bunkeflo hinner du svälta ihjäl på gatan innan du kommer ur området om du inte har bil.
See less See more
13
Limhamns Sjöstad May 2013

Kv. Focken i Limhamns Sjöstad, klart för inflyttning nästa år:

Here are some recent shots (last week) of the progress out in Limhamn Sjöstad. Click for large images!

The row houses are all done. It looks a little rough without the greenery, but it will come, given time. I like the different rustic looking brick walls. Each row house has a asking price well above 4 million SEK, but they are also large and some have a roof terrace. Given that much new development around and in Malmö is in the high price range, one can only wonder if Malmö is heading in a sustainable direction. One thing is sure though, growth in household debt is one of riksbankens major worries.

The appartments will all come with a sea view. The orientation of the buildings and the row houses is such, as to optimize the view towards the water. It can be pretty windy out there, and perhaps it would have been a good thing to have configured the layout as to break the wind a bit more.

For an area not yet developed, I was surpriced to see this unofficial sign. It says that dogs should not roam free here.

The local sea scouts have a club house here, close to the water, covered by dark painted plywood. A cheap solution for an otherwise expensive neighbourhood.

See less See more
4
Senast från idag.

Status på Dragörkajen. Man blir inte så klok på nedan bild men det rör lite på sig.

Och "hamnområdet". Vill minnas att jag tidigare uttalat mitt missnöje om radhusen men de är faktiskt OK. Det skall bara byggas en del omkring dem. Nu har jag inte bilder på dem men de står verkligen ensamma på en tom ödemark

med "detaljer"

Sett det förut men nu när man rivit ned riktigt mycket och börjat att förbereda så slås man av hur stort hela området är. Nedan är inte rättvist men oj det är stort. "hamnområdet" ligger långt bakom värmekraftvärket.

See less See more
  • Like
Reactions: 1
^^
According to DP 5220, this area should be used for 650 new apartments.
http://www.malmo.se/Medborgare/Stad...etaljplaner-Limhamn/Dp-5220-Gjuteriet-18.html

PS! Together with the other threads, it's an impressive tour de force of Malmö, you made! Thanks for all the photos :)
Ganska intressanta nyheter med tanke senaste dagarnas "debatt".

Lyxbyggen blev en besvikelse
Limhamns sjöstad.Mångmiljonvillorna i Limhamns sjöstad skulle vara Malmös mest exklusiva, men fel på fel uppdagades. Stenväggarna var av gips och zinkdetaljerna av plåt.
– Det här är inte huset vi köpte, säger en av 20 husägare som gått samman mot Skanska.

Det är en solig dag i Limhamns sjöstad. Semesterlediga villaägare hänger tvätt och vattnar planteringarna utanför sina nya hem. Villor de köpt för mellan 5,5 och 8 miljoner kronor.
Alla vi pratar med berättar gärna och utförligt om de många problemen.
– Det finns konstruktionsfel som gör att golven sviktar för mycket, berättar en av de boende.
– Avrinningen från taket går rakt ner på balkongerna och rinner ut framför entréerna, berättar en annan.
Och listan byggs på med krånglande fläktar, fel byggmaterial och repiga fönster.
Nu har 20 av de 29 hushållen gått samman i en grupp som för gemensam dialog med Skanska. De har hyrt en konsult som mätt fuktpåslaget i de områden där vattnet från taket rinner.
– Resultaten visar att Skanska måste montera hängrännor och stuprör för att det inte ska bli fuktproblem, säger en av medlemmarna i gruppen.
Trots problemen är alla noga med att poängtera att de trivs i området och tycker om sina hus.
– Det här är ju ett i-lands- problem. Vi trivs bra, men det var inte det här vi väntade oss när vi betalade sådana pengar, säger en man.
– Det är bra hus. Men problemet är att Skanska har sålt en produkt, sedan har de inte levererat enligt kontraktshandlingarna, säger en annan.
Ingen av villaägarna vill ställa upp med namn i tidningen.
Man vill inte bränna broarna med Skanska, heter det. Eller att det är bättre om någon annan uttalar sig. Flera hänvisar till att skriverier inte är bra om de vill sälja villan sen.
Men de Sydsvenskan pratat med har alla samma uppfattning. På punkt efter punkt har husen inte motsvarat deras förväntningar och när de påvisat felen har Skanska varit motvilliga.
– Detta är deras "top of the line"-produkt och de har lovat oss en trygg affär. När de inte vill ta ansvar för felen och är motvilliga till att åtgärda problemen, då känns det inte tryggt, säger en boende.
Några av felen, som upptäcktes under besiktningen, har Skanska tagit ansvar för.
– Vi vet att det finns besiktningsanmärkningar. Vi arbetar med att åtgärda dem, säger Håkan Wendner försäljningschef på Skanska.
Majoriteten av felen har köparna upptäckt först efter besiktningen. Men de problemen vill Skanska inte kommentera.
– Mer kan jag inte säga, säger Håkan Wendner.
– Det brister i moralen här. Skanska har haft representanter med vid besiktningarna som känt till de felen utan att påpeka det. Minimikravet för en trygg affär måste ju vara att säljaren är ärlig, säger en av de boende.

Några fel som upptäckts

Avrinningen från taken landar på balkongerna och forsar ner vid altaner och entréer, vilket har lett till ökat fuktpåslag och fukt i väggarna.
Husen är så kallade uniquehus där alla väggar ska vara av sten, trots det är flera väggar inomhus av gips.
Enligt kontraktshandlingarna ska alla fönsterbläck vara av zink, det är de inte.
Golven sviktar.
Fönstren har varit repiga och fått bytas ut i en majoritet av husen.
Vattenavrinningen i badrummen med dubbla avlopp fungerar inte, vattnet rinner över hela badrumsgolvet. Det tar runt en minut för vattnet att bli varmt.
Problem med ventilation.
Fläktar stör nära sovrummen.
Förvånar mig inte alls.Av egen erfarenhet kan jag säga att byggindustrin i sin kostnadsjakt har glömt ett viktigt krav.KVALITET
1 - 20 of 199 Posts