SkyscraperCity banner
1 - 16 of 16 Posts

·
Hoogvlieger
1,780 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De fotoserie van Ramses dekt al een groot deel van de lading, maar hier nog een paar extra plaatjes van ons tripje naar Lissabon afgelopen weekend.

1. Je waant je soms in een andere stad.

2. De hoogteverschillen zorgen voor veel trappen en hellingen, maar vooral ook leuke doorkijkjes.

3. Schilderachtige straatjes bij een zondagochtendzon.

4. Het lijken wel museumtrams, maar ze worden nog gewoon op de normale lijndienst ingezet. Dat ze zo klein zijn heeft wel als voordeel dat ze steile hellingen en krappe bochten kunnen nemen.

5. Je moet niet al te slecht ter been zijn als je in het centrum van Lissabon woont.

6. De Ascensor da Bica, een van de drie kabeltreintjes in het centrum van Lissabon. Elke Ascensor bestaat uit twee trammetjes, die via een kabel in de straat met elkaar in evenwicht zijn. Daarom is er maar weinig energie nodig om ze te laten bewegen.

7. Het Castelo de São Jorge torent boven het centrum uit en ligt aan de rand van de wijk Alfama. Het is een groot kasteel dat verschillende functies heeft gehad. Het heeft 11 torens die een mooi uitzicht op de stad bieden.

8. Het station Oriente. Behalve eindpunt van de metro stoppen er ook normale treinen in deze Calatrava-kathedraal. Een erg indrukwekkende betonconstructie over de stationshal.

9. Een van de gehandhaafde paviljoens op het Expo-terrein. Nu is er een zee-aquarium in gevestigd.

10. Op het Expo-terrein wemelt het van de water-kunstwerken. Zo zijn er watervulkanen, maar ook deze wandel-waterval.

11. Uitzicht vanuit de Ramses & Tweety-privegondel van de kabelbaan. Op de achtergrond de Torre Vasco da Gama en een stukje van de 17 kilometer lange Vasco Da Gama-brug: de langste brug van Europa.

12. De Torre Vasco da Gama. Helaas was ie dicht. :(

13. Een deel van de Ponte Vasco Da Gama is hoger uitgevoerd om de scheepvaart niet te hinderen.

14. Het Padrão dos Descobrimentos (monument voor de ontdekkingsreizen) in de voorstad Belém. Hiervandaan begon vasco Da Gama aan zijn ontdekkingsreizen. Op de achtergrond de Ponte 25 de Abril en helemaal rechts het grote Cristo Rei-beeld.

15. En nog een keer het Águas Livres-aquaduct.

16. Mooi uitzicht vanaf het aquaduct. Dezelfde foto als Ramses, maar nu met trein.

17. De Ascensor de Laura, de tweede van de drie kabeltramlijntjes. Helaas nogal ondergekliederd.

18. Lissabon heeft veel, heel veel trappen.

19. Het derde kabeltrammetje, de Ascensor da Gloria, is tijdelijk buiten gebruik omdat de spoortunnel die het straatje kruist in renovatie is. De trammetjes zijn ingepakt in een tijdelijke "remise".

20. Behalve een goede conditie heb je in Lissabon ook een goede handrem nodig!

Al met al een stad die zeer zeker de moeite van het bezoeken waard is. Die twee roodverbrande koppen nemen we dan natuurlijk graag op de koop toe. :)

·
Registered
4,042 Posts
Mooi! Nog scherpere foto's dan die van mij. Leuk zijn die kabeltreintjes, met twee van de drie hebben we een ritje kunnen maken, de derde staat tijdelijk (lijkt wel permanent) ingemetseld in zijn remise. Mijn favoriet ( :laugh: ) is foto 4, de kleuren komen wel erg mooi uit.

·
德明
5,413 Posts
Eikels! Jullie zitten mij te pesten dat ik dit jaar niet naar Lissabon ga! ;)

De combinatie van de roekeloze bebouwing met de moderne architectuur vind ik daar echt helemaal goed bij elkaar passen.

Ej, maar dit zijn ook weer hele mooie foto's! Favo's: 2, 3, 19, 20 (< Ik fiets graag op hellingen, maar ik denk dat ik die toch liever niet doe ;)) :cheers:

·
Member
4,559 Posts
Weer een prima serie, favo's: #5, 8, 11 en 18.

Die Torre Vasco da Gama lijkt wel definitief dicht. In november 2004 was 'tie ook gesloten. En geen enkele melding bij de toren. Bij de VVV spraken ze over een renovatie (??). Minder van Lissabon is de hondenpoep die overal op het trottoir ligt.

·
Registered
969 Posts
Mooie foto's. De 1e serie vond ik ook erg mooi! Leuke trams hebben ze in die stad. En die Vasco da Gama toren is heel wat beter dan de vasco da gama flat in Utrecht...

Foto 1 lijkt de metro in Parijs wel.

·
Hoogvlieger
1,780 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Hmm, de kleuren van de auto's hebben we niet zo in de gaten gehouden. Het viel in elk geval niet op dat er zoveel zilveren auto's waren. :)

1 - 16 of 16 Posts