SkyscraperCity banner

1 - 20 of 22 Posts

·
Registered
5,584 Posts
Discussion Starter #1
We zijn van 25 tot 28 maart naar Lissabon geweest. Op de 25ste kwamen we aan, maar hebben we tot 's avonds in het hotel gezeten en zijn alleen naar buiten gegaan om wat te gaan eten. Het regende namelijk pijpestelen.
Op de 26 en 27ste zijn we met regenponcho's door de stad gebanjerd. Ik heb op wat droge momenten of momenten dat het wat minder heftig regende toch nog wat foto's kunnen schieten.

Foto 1 en 2 genomen uit hotelkamer raam. Hotel ligt in de wijk Rato.
1

2

Metro gepakt en uitgestapt in de wijk Baixa.
3

Vanaf Placa do Comércio heb je zicht op de burcht van Castello de São Jorge.
4

Ponte 25 de Abril
5

Wijk Chiado
6

7

8

De Elevador da Glória verbindt de wijken Baixa en Bairro Alto
9

10

11

12

De ' Electricos' (trams). Sommige zijn zelfs ouder dan 60 jaar en rijden nog steeds.
Dit is de electrico 28. Een must om deze tramlijn te nemen. Hij rijdt als het ware kriskras door de onderstad omhoog naar de bovenstad. Lissabon is gebouwd op heuvels, waardoor men spreekt van de onder- en bovenstad. De onderstad is het oude historische deel en de bovenstad het jongere gedeelte.
13

14

15

De tram 28 komt ook in de buurt van de begraafplaats 'Cemitério dos Prazeres'.
Een opmerkelijkere naam kan een kerkhof eigenlijk niet hebben: Cemitério dos Prazeres, oftewel het Kerkhof van Vermaak. Gelegen in het westen van de stad, is het kerkhof één van de grootste van Lissabon. Het bestaat als sinds 1833 en omvat meer dan 70 symmetrisch aangelegde paden, meerdere mausolea en talrijke grafhuisjes, de ene meer bewerkt dan de ander.
Bij sommige van deze grafhuisjes zie je zelfs ramen met zelfgemaakte gordijnen, aangeharkte voortuintjes, sierperkjes, ingangspoortjes en stoelen en tafels. Het is net alsof men de overledene een huiselijke omgeving heeft willen geven.
16

17

18

19

20

21

22

23

24

Mooi zicht vanaf de begraafplaats op de brug 'Ponte 25 de Abril'
25

Links op de foto 'De Christus Koning (Portugees: Cristo-Rei). Een groot standbeeld van Jezus Christus op de linkeroever van de rivier de Tagus dat uitkijkt over Lissabon.
26

De kathedraal van Lissabon in de wijk Alfama
27

28

29

30

31

32

33

34

Je hebt 4 metro lijnen. Blauw, geel, groen en rood.
Dit is de blauwe.
35

Je ziet het ook aan het blauwe licht dat onder de metro vandaan komt.
36

Overstappen op de groene lijn
37

38

39

Zijn op woensdagochtend de 27ste naar het Estádio da Luz (stadion van het licht) van Benfica geweest voor een rondleiding.
Een standbeeld van speler Miklos Feher die tijdens een wedstrijd overleed aan een hartstilstand.
40

Het voetbalshirt dat herinnert aan het tragische gebeuren.
41

Aardig wat titels behaald
42

Het nieuwe stadion dat aangepast is voor het EK van 2004 bevat 65.000 zitplaatsen. Het oude was het grootste van Europa met een capaciteit van 120.000
43

44

De adelaar die ook in het embleem van de club voorkomt. Voor de wedstrijd vliegt hij/zij (zijn hebben er 2!) vijf rondjes door het stadion, voordat hij land op de middenstip.
45

Weet even niet precies hoe deze plek heet, maar hij ligt in de wijk Alfama. Van hier heb je een mooi zicht over een gedeelte van de wijk.
46

47

48

Toren van Belem. De Torre de Belém, of Toren van Belém, is een verdedigingstoren aan de oever van de rivier de Taag in Belém, een voorstad van Lissabon.
49

50

Uitzicht op Belem
51

Idem
52

Zicht op de wijken Algés en Linda-a-Velha
53

De laatste avond was het nog droog en ben ik door wijk Rato en Anjos gelopen. Deze wijken liggen links en rechts van de Marques De Pombal, waar ook ons hotel stond.

Marques De Pombal (Het hofplein van Lissabon)
54

55

56

In het midden "ons" hotel
57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

·
MP
8,334 Posts
Nederlandse steden slagen er op één of andere manier in om ook mooi te zijn als het regent, met die grachtjes, de glimmende trapjes en de bakstenen. Lissabon slaagt daar niet in, dat is gebouwd toen de zon scheen... Gelukkig weet jij er met je camera toch nog 't nodige uit te halen! ;)

·
Moderator
14,538 Posts
Mooie serie van een heerlijke stad. Krijg gelijk heimwee :)

·
kejje nagaan!
4,955 Posts
Hier zit nog iemand met heimwee. Mooie serie, Sash! Ik krijg ook weer direct zin om daar rond te slenteren.

·
Moderator
16,711 Posts
Ondanks het weer toch een puike serie, Sash!

·
kejje nagaan!
4,955 Posts
Grappig, nu ik je serie nog eens bekijk (en wederom aan het genieten ben!) zie ik dat ik #22 op Prazeres ook ongeveer gemaakt heb, in november 2011 (#24 in deze post). Is ook onvermijdelijk in zo'n fotogenieke stad, ik had in mijn serie weer twee nagenoeg dezelfde standpunten als Arrrgh enkele weken eerder. :)

·
Registered
7,794 Posts
Fantastsiche serie! Heerlijke stad Lissabon. De melancholiek druipt er vanaf. Het druilerige weer versterkt het alleen maar. Die graffiti in Zuid-Europese steden blijf ik maar zonde vinden.

De enige keer dat ik er was toen verloren we van Portugal tijdens het EK.

·
Registered
5,584 Posts
Discussion Starter #11
@ Plaas
Een stad hoeft niet mooi te zijn. Ik hou wel van dat rauwe. Lissabon is bovendien een stad met vele gezichten. Met mooi weer zou ik het ook eens willen meemaken. Zal dan wel wat levendiger zijn.

@LAYZIEDOG
Ik vind het één van de mooiste stadions die ik zelf gezien heb, misschien wel het mooiste. Het klopt inderdaad dat Arsenal zich laten inspireren door Estadio da Luz. Ze zijn er alleen niet in geslaagd om er een sfeervol stadion van te maken. Dat is dit namelijk wel.
Het is onwijs schoon ook. De gangen naar de tribunes en de kleedkamers, en de wc's roken lekker. Ja dat klinkt bizar, maar het is wel waar. Ik zag overal schoonmakers soppen en boenen. Waarschijnlijk niet voor niets dat veel cabo's in de interieurverzorging zitten. :lol:

@Mojito
Ja, leuk ik zie inderdaad 2 foto's waarvan 1 exact hetzelfde is.
Ik zie bij jouw foto's die ik ook nog graag had genomen, maar wat me niet gelukt is in 2 dagen. (Met onwijs veel regen!)

@hoogbouw010
Wow, een groter compliment kan ik niet krijgen. Bedankt!

@Ribarca
Graffiti wil ik het niet eens noemen. Je ziet weinig mooie pieces. Het zijn voornamelijk Tags en Throw-Ups. Mooi of niet? Toch heeft het wel wat.

@Topaas, Niels, Patrick Highrise en Ribarca
Jullie ook bedankt voor de complimenten. :)

·
Registered
482 Posts
Mooie serie, Sash! Ik was er een week of vier geleden even kort op doorreis en moest nog aan je denken. Bijzondere stad, hè? Ik heb trouwens een paar jaar geleden in hetzelfde hotel geslapen als jullie.

·
Voorbijganger
2,079 Posts
Zoals we van je gewend zijn. Prachtige platen. Bedankt voor het delen!

·
Registered
7,794 Posts
@ Plaas
Een stad hoeft niet mooi te zijn. Ik hou wel van dat rauwe. Lissabon is bovendien een stad met vele gezichten. Met mooi weer zou ik het ook eens willen meemaken. Zal dan wel wat levendiger zijn.

@Ribarca
Graffiti wil ik het niet eens noemen. Je ziet weinig mooie pieces. Het zijn voornamelijk Tags en Throw-Ups. Mooi of niet? Toch heeft het wel wat.
Ik vind het echt een heel mooie stad. De stad heeft een fantastische ligging aan de Taag met een fantastisch mooie brug. Het is echt een stad gemaakt voor fotografen met de mooie architectuur, het "verval" en mooie uitkijkpunten.

Nummer 46 vind ik overigens helemaal:cheers:.

Ik vind tags echt zonde. Ook in Spanje verpesten die lui veel historische panden. Ik hoop dat ze ooit inzien dat ze echte artiesten moeten uitnodigen de stad te verfraaien. Misschien zullen de taggers dan meer respect obprengen voor de stad.

·
Registered
482 Posts
^^ Is niet de eerste fotothread (zie Madrid van Aaargh) waar Plaas een bespottelijk oordeel velt over een Zuideuropese stad zonder er ooit geweest te zijn.

·
hemelschraper
2,010 Posts
Zo, mooie serie dit, je hebt een goed oog voor composities en het zien en vastleggen van lijnen.

·
Registered
704 Posts
Great pics! Did you visit Oriente (the modern area)? Unfortunately this year we had one of the worst winters I ever remember. Sunny hot days are just starting now, last year they started in March/April. Today we had 30ºC. :)

·
Registered
183 Posts
I think it's like that in alle of Western Europe. Here in Madrid it's been incredibly rainy and cloudy for months. We have had a few hot days, but now it's raining again.

·
Registered
33,286 Posts
edit

1 - 20 of 22 Posts