SkyscraperCity banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Eerdere threads in deze serie
Manchester I: Stadscentrum
Manchester II: Buitenwijken

Na Manchester zijn we naar Liverpool gegaan. Een van de eerste dingen die we daar gedaan hebben is het waterfront bekijken. De ontwikkelingen aan het waterfront zijn een van de belangrijkste redenen dat Liverpool weer uit het economische dal van de jaren zeventig en tachtig is geklommen. In die tijd, toen de havensector instortte, was de werkeloosheid soms 20% of hoger, en is de bevolking gehalveerd. Tegenwoordig zet de stad meer in op het toerisme en is ze Europese Culturele Hoofdstad van 2008.

1. The Three Graces zijn drie kantoorgebouwen uit het begin van de twintigste eeuw (en volgens mij ook eind negentiende maar dat weet ik niet zeker) en zijn een van de symbolen van Liverpool.

2. Een Europese vlag op een Engels gebouw!

3. Blik langs een van de graces

4. De voorkant is dan wel schoon, de zijkant is een beetje vies

5. Hier ook dubbeldekkers

6. Aan de waterkant lag een marineschip klaar om uit te varen.

7. Three Graces

Hier de ferry over de River Mersey gepakt. Het bejaardengehalte op de boot was hoog, maar we hadden wel een mooi uitzicht.

8.

9. Modern zakendistrict, met mooie gebouwen maar ook heel lelijke.

10. Het belangrijkste deel van het waterfront. Links het Albert Dock, waar 5 musea, veel horeca enz. zijn gevestigd, en wat een van de grootste toeristische trekpleisters van de stad is. Rechts de recent voltooide Arena, een conventiecentrum/concerthal.

11.

12. Er schijnt hier een 'Fourth Grace' gebouwd te gaan worden maar ik heb er nog niet echt naar gezocht hoe die er precies uit gaat zien. Ik vind het een beetje zonde want het blokkeert het zicht op de Three Graces.

13. Liverpool zet in op Cultuur en Toerisme, en het waterfront moet daar een focus van worden. Hier een nieuw museum in aanbouw:

14. Terwijl wij op de boot zaten vertrok het marineschip op weg naar een verre uithoek van de wereld.

15. ... geëscorteerd door deze helicopter

16. In de verte de (nu weer goed functionerende) haven van Liverpool

17.

18. Sommige wat oudere ontwikkelingen aan het waterfront zijn wat minder geslaagd.

19. Ontwikkelaars staan te popelen om dit pand te herontwikkelen. Er zijn al plannen om van dat gebied een enorm wolkenkrabbergebied te maken. (www.liverpoolwaters.com)

20.

21. De overkant van de rivier

22. Albert Dock + Kathedraal

23. Nog wat oude ontwikkelingen, de gemeente Liverpool is er nu niet zo blij mee omdat ze nu de potentie van de locatie aan het water inzien.

24. Het rare ding aan de horizon is nog een kathedraal, gebouwd in de jaren zestig. Het schijnt bijzonder te zijn maar heb niet de tijd gehad om het van dichtbij te bekijken.

25. Prachtige luchttoevoer van de tunnel onder de Mersey.

26. Mooie kantoren, hoewel niet helemaal goed onderhouden...

27. Er is in vroegere tijden veel lelijkheid neergezet

28. Het Albert Dock

29. Veel bootjes en recreatie, ook veel mensen op terassen maar die staan niet op de foto

30.

31. Arena

32. Deze ontwikkelingen zijn vrij recent, maar de gemeente is er niet echt blij mee (wel met het hotel, maar niet met de blokken links). Het zorgt voor geslotenheid en is erg naar binnen gekeerd.

33. En als afsluiter: KWALLEN!

·
Registered
3,851 Posts
Ik vind het waterfront niet echt mooi. Heb het nooit mooi gevonden. De stad ziet er wel oké uit op de foto's. Beetje veel beton, weinig groen (wat ze op het Engelse subforum ook zeggen). Leuke foto's, dat wel! Doe mij Manchester maar :)

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #3 ·
^^ Manchester en Liverpool zijn niet te vergelijken. Liverpool heeft trouwens wel meer groen dan Manchester. Maar ik had bij dat waterfront ook wel het gevoel dat ik het niet echt mooi vond. Het is niet lelijk, maar op de een of andere manier is het het net niet.

Ik zie trouwens dat ik mijn lens wel eens mag schoonmaken, op bijna alle foto's staat op dezelfde plek een vlek, goed te zien op de foto 15 :nuts:

·
Administrator
30,102 Posts
Mooie reeks. Ik was daar een jaar of vijftien terug en toen was het een grote deprimerende bende. Moet zeggen dat de stad zich erg goed heeft opgericht de afgelopen jaren. Gelukkig zijn ze niet bang om oud en nieuw een plek te geven naast elkaar.

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Mooie reeks. Ik was daar een jaar of vijftien terug en toen was het een grote deprimerende bende. Moet zeggen dat de stad zich erg goed heeft opgericht de afgelopen jaren. Gelukkig zijn ze niet bang om oud en nieuw een plek te geven naast elkaar.
Het centrum en het waterfront zien er redelijk goed uit, maar de rest... Daar wordt je echt niet vrolijk van:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=646701

·
Registered
2,195 Posts
Het bewuste 'marineschip' is er niet zo maar een, dat is de HMS Ark Royal.
Wellicht de beroemdste naam in de geschiedenis van de Royal Navy!

In deze klasse heeft ze nog een zuster; de HMS Illustrious.

Verder leuke serie, net als die van Manchester!

·
Member
4,559 Posts
Staan een aantal mooie strakke woonflats bij. Neem de volgende keer een reguliere overtocht (dus geen rondvaart) 's-morgens of ergens rond 17:00-18:00 met de Mersey Ferry, dan zie je alleen forensen. Langs de Waterfront wordt veel gebouwd en gerestaureerd, had dat op zo'n belangrijke plek niet klaar moeten zijn vóór Culturele Hoofdstad 2008 zodat het er wat netter uitziet voor de toeristen?

·
Bike It!
22,248 Posts
Lekker weertje, altijd leuk voor een stadsreportage.
Al zullen die Three Graces er bij hondeweer ook wel fraai uitzien.
Dat waterfront kan idd stukken beter.
Prettige en mooie serie!

·
Registered
3,209 Posts
Leuke serie! Zou erg graag een keer Liverpool bezoeken, de mix van oud en nieuw is daar zoals het lijkt op foto's schitterend gedaan.

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Staan een aantal mooie strakke woonflats bij. Neem de volgende keer een reguliere overtocht (dus geen rondvaart) 's-morgens of ergens rond 17:00-18:00 met de Mersey Ferry, dan zie je alleen forensen. Langs de Waterfront wordt veel gebouwd en gerestaureerd, had dat op zo'n belangrijke plek niet klaar moeten zijn vóór Culturele Hoofdstad 2008 zodat het er wat netter uitziet voor de toeristen?
Ze zijn ongeveer 10 jaar geleden begonnen met plannen, en hadden de bedoeling dat het dit jaar klaar zou zijn. Zoals altijd bij overheidsprojecten liep het een beetje uit.

Leuke serie! Zou erg graag een keer Liverpool bezoeken, de mix van oud en nieuw is daar zoals het lijkt op foto's schitterend gedaan.
De mix van oud en nieuw is inderdaad erg goed, maar soms staan de gebieden nogal op zichzelf. Het ene gebied is heel oud, het andere gloednieuw en de scheidslijn erg duidelijk. Hier is bij het waterfront minder sprake van, maar in het centrum is het verschil tussen het oude centrum en Liverpool One erg groot. Niet dat dat erg is natuurlijk, maar ze hadden het ook wat meer kunnen integreren. Maar goed, dat is dan weer mijn geografische invalshoek :)

1 - 11 of 11 Posts