SkyscraperCity banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Urbanist
3,286 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vanuit Wenen ben ik verder afgedaald naar Slovenië. Daar verbleven in de hoofdstad Ljubljana en het bergdorp Bled. Beide plaatsen zijn zeer goed bevallen. Ik heb Slovenië als mooi en prettig land ervaren.

De Sloven in Ljubljana zijn jong, hip en spreken meer talen dan de gemiddelde Nederlander. De sfeer in het kleine hoofdstadje was heerlijk. Een goede mix tussen locals en toeristen. De binnenstad van Ljubljana is geheel autovrij waardoor je lekker kan slenteren.

Ook Bled was erg goed bevallen. Het is een bekend toeristenoord voor de rijke Slovenen. Er werd ook gewaarschuwd voor drukte. Maar de 'drukte' viel heel erg mee. Het water in het meer is helder en je kan lekker zwemmen. Je moet de juiste plekjes weten te vinden en de betaalde strandjes vermijden. De omgeving is mooi en de dorpjes schattig.

Slovenië is een land waar ik zeker naar terug ga. Geniet van de foto's.

Ljubljana

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

Bled

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

·
Registered
34,679 Posts
Deze mooie serie zou ik vooral als erg sfeervol willen beschouwen. En dat geldt zowel voor Ljubljana als voor Bled. Erg leuk om te zien. :)

·
Registered
5,955 Posts
Van de 3 series die je geplaatst hebt vind ik dit de mooiste.
Zo fijn, dat ik heb meer dan 1 keer heb bekeken. :)
Te veel favo's om op te noemen.

·
Bike It!
22,248 Posts
Heel mooie serie van een van Europa's meest onderschatte pareltjes.
Ik herinner me ook de vriendelijke inwoners en aangename, relaxte sfeer. De klok niet gaan luiden in de kapel midden het meer van Bled? Dan mag je een wens doen, al is die bij mij niet helemaal uitgekomen... (mijn vriendin was wel zwanger, maar dus niet van een tweeling ;))
Ook de Julische Alpen met het Meer van Bohinj en de korte kuststrook zijn overigens een aanrader, net als de grotten van Postinje in het westen.
Allen daarheen, zou ik zeggen. Maar niet allemaal tegelijk.

Eén minpuntje destijds: het eten was toen (2001) niet te vreten....

·
Registered
7,793 Posts
Mooie plek om vakantie te vieren. Erg gemoedelijk.

Er lijkt veel graffiti in de stad. Is het op hetzelfde niveau als in Italiaanse steden?

·
MP
10,152 Posts
Fijn :) Ljubljana is weer zo'n typisch Midden-Europees stadje: pittoresk, kleurrijk, een tikje achenebbisj. Ik krijg er wel een vakantiegevoel van, alleen niet echt een stedentripgevoel. De stad zelf onderscheidt zich zo te zien niet van een Duitse provinciestad, en daar heb je ook uitstekend bier. Het zullen de mensen wel zijn die Ljubljana zo aangenaam maken.

Eén minpuntje destijds: het eten was toen (2001) niet te vreten....
Van die Joegoslavische barbecuekeuken word ik ook niet zo blij. Mijn opa zei altijd al: "ik barbecue niet, ik ben geen Batavier" en daar sluit ik mij bij aan. Wat misten we Bulgarije toen we eenmaal in het voormalige Titoland aangekomen waren... Gelukkig troffen we in Belgrado nog een visrestaurant ("Ja, we zijn nu ineens een Montengrijns eethuis, Servië heeft geen zee meer...") waar het eten nog wél ergens op sloeg.

·
Registered
5,955 Posts
Er lijkt veel graffiti in de stad. Is het op hetzelfde niveau als in Italiaanse steden?
Dat noem ik 'Tags'. Graffiti is een muurschildering gemaakt met spuitbussen.
In Milaan staan inderdaad veel tags, maar echt mooie graffiti heb ik niet gezien. In Sevilla trouwens wel! De tags in Sevilla zijn overigens ook voor zover je daarvan kunt spreken mooier dan in Milaan.

·
Urbanist
3,286 Posts
Discussion Starter · #10 ·
De graffiti concentreert zich in het centrum in één straat. Het lijkt wel of het daar gedoogd wordt. Op foto 10 zie je een stukje van deze straat. Aan het eind van deze straat sta je op het Preseren plein; hét middelpunt van de stad. En daar (en ook in de rest van het centrum) is het brandschoon. Misschien is het wel een soort cult-creabea-straatje.

·
Registered
5,955 Posts
Daar heb je gelijk in. Er is wel een onderscheid tussen "tags" en "pieces". Wat Sash graffiti noemt zijn dus die "pieces".
Zo dan! Ik dacht ik noem het omdat het voor de meeste herkenbaarder is maar Graffiti, maar ik (wij) noem(d)en het inderdaad pieces. Dat jij dat ook zegt vind ik best opmerkelijk. Hoe weet jij dat dan?
Zat zelf in de scene in de jaren 80. Doe het nog af en toe, maar dan over het algemeen bij mensen thuis. Kinderkamers bijvoorbeeld.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,340 Posts
Het is minder een niche dan je denkt. Ik heb twee keer een spuitbus vastgehad en ik weet het verschil tussen tags en pieces. Algemene kennis voor tenminste iedereen die de in de 80's geboren is.

1 - 14 of 14 Posts