Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 23 Posts

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Afgelopen maand juni heb ik drie overnachtingen gemaakt in Slovenië te beginnen op de 18e. We verbleven in de hoofdstad Ljubljana,
maar het grootste deel van de tijd hebben we buiten deze hoofdstad doorgebracht. Eén dag gingen we namelijk naar het schitterende
meer van Bled en de andere dag zijn we naar de grotten van Postojna geweest. De benaming ‘Sloveense juweeltjes’ gelden dus voor
deze twee plekken. Maar we beginnen met de Sloveense hoofdstad.

Ljubljana

01. Het centrale plein van de stad (Prešernov trg).

02. Opnieuw het centrale plein, dit keer de andere kant heen genomen. Boven zie je het kasteel van Ljubljana (Ljubljanski Grad), dit is
één van de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad.

03. De belangrijkste winkelstraat.

04. Dwars door de stad loopt dit kleine riviertje: de Ljubljanica

05. Blik richting Prešernov trg.

06. Langs de rivier is het vooral ’s avonds afgeladen vol op de terrassen.

07. Prešernov trg

08. Tromostovje, dit is de naam voor 3 samenhangende bruggen over de rivier.

09. Ljubljana heeft een mooi historisch centrum. Links het stadhuis.

10.

11.

12.

13. Het historische centrum is gelegen aan de voet van de heuvel waarop het kasteel staat. Dit straatje brengt je naar het kasteel.
Overigens kun je ook de funicular naar boven nemen.

14. Uitzicht vanaf het kasteel.

15. Aardig contrast tussen de oude bebouwing (oranje daken) en communistische bebouwing (de blokkendozen).

16. Zoom

17.

18. Slovenië is een bergachtig land, en aangezien het land maar half zo groot is als Nederland, zijn die bergen nooit ver weg.

19.

20.

21.

22.

23.

Grotten van Postojna

Dit is misschien wel de grootste toeristische attractie van heel het land. Deze druipsteengrot is meer dan twintig kilometer lang en is
daarmee de op een na langste in de wereld in zijn soort. Ruim vijf kilometer is opengesteld voor publiek, waarbij een gedeelte per trein
en een gedeelte te voet wordt afgelegd. De wachtrijen zijn, vooral dankzij onze vriend: de Japanner, enorm. Maar lang wachten hoef
je niet, want de capaciteit van de treintjes is groot genoeg.

Fotograferen in de grot valt niet mee. Dit komt door het weinige licht en in het treintje is het sowieso onmogelijk om een foto te maken.
Daar komt bij dat fotograferen ten strengste verboden is en daar wordt ook streng op toegezien. Af een toe sneaky een foto maken is
dan de enige oplossing.

24.

25.

26.

Meer van Bled

27. Het meer is bekend van drie dingen: het heldere blauwe water

28. …het kasteel

29. … en het eilandje in het meer.

30. Het kasteel is te bezichtigen. Opzich is het kasteel niet zo bijzonder, maar het uitzicht des te meer. >>>

31.

32. >>>

33. De Julische Alpen in de verte.

34.

35. Leuke plaats om een terrasje te pakken en te genieten van het uitzicht.

36.

37. >>>

38. Afsluiter: na Slovenië gingen we per trein verder naar Italië. Dit is de grensovergang die we te voet moesten oversteken. Dit komt
omdat hier het Sloveense en Italiaanse spoorwegnetwerk nog niet op elkaar is aangesloten. Wat je dus moet doen komt op het volgende
neer: uitstappen op het laatste Sloveense station (Nova Gorica), dan 3,5 kilometer lopen naar het eerste Italiaanse station (Gorizia).
En zo kun je verder Italië in. :)

Zo, dat was het weer. Bedankt voor het kijken! :cheers:

·
Banned
6,813 Posts
Ja, Slovenia is een prachtig land! Ik ben er zelf een aantal x geweest.

Op foto 18 kun je mooi de Karawanken zien, een zuidelijke uitloper van de Alpen op de grens met Oostenrijk en Slovenia. Toppen tot 3000 meter, veel rotsen en lekker ruig! Schitterend gebied, net als de Dolomieten:)

Bedankt voor het plaatsen!

·
-
3,632 Posts
Mooie fotoserie en ditto land!

·
Registered
1,232 Posts
Mooi mooi mooi! Hier zat ik al op te wachten! Toevallig zat ik er net over na te denken om volgend jaar ook die kant op te gaan in de zomer. Deze prachtige serie maakt dat verlangen alleen maar groter. Erg veel toppers, ook de uitzichtfoto's vanaf de burcht in Ljubljana zijn erg mooi door de laagstaande zon die door de wolken schijnt! Was vast een geweldige vakantie ;) Welke series kunnen we nog meer verwachten?

·
Gay love is love too
14,331 Posts
Prachtig land, alleen jammer dat de veerpont begon te zinken tijdens onze overtocht naar het eilandje in het meer van Bled.

Mooie foto's!

Een vraag: op foto 35 - weet je hoe hoog dat terras ongeveer ligt t.o.v. het wateroppervlak? Moeilijk in te schatten.

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #13 ·
@Plaas: mijn ervaringen over het openbaar vervoer in Slovenië zijn goed, al heb ik alleen gebruik gemaakt van de trein. Treinen zijn comfortabel en rijden vaak genoeg en optijd. De twee 'excursies' hebben we overigens met de auto gedaan.

@Remski: het was zeker een topvakantie! Er komen nog wel wat series aan, maar voordat ik dat allemaal verwerkt heb, dat duurt nog wel even. Ik weet nog niet welke stad de volgende gaat worden, maar het wordt waarschijnlijk de hoofdstad van één van de buurlanden van de twee landen vanwaar ik reeds een serie gepost heb. ;)

@Slagathor: de meeste bronnen gaan uit van dat het kasteel 130 meter boven het wateroppervlak staat. :)

@Iedereen: bedankt voor de reacties tot nu toe! :)

·
Registered
443 Posts
Toevallig was ik 2 weken geleden in Slovenie. Ik was met een vriend van me een roadtrip aan het maken (Regensburg, Passau, Wenen, Budapest, Balaton, Kroatie, Ljubljana, Gardameer en Freiburg)
Die vriend gaat toevallig in september stage lopen in Ljubljana (of all places dacht ik)
Toen we aankwamen in Ljubljana viel me de stad zo mee. ik had taferelen verwacht als in de buitenwijken van Budapest. Oostblok toestanden met flessen vodka die over de straat zwierven. Dit viel me 200% mee. Echt een leuke stad. Klein, maar enorm gezellig en met veel cafeetjes en terrasjes.
Ook van het binnenland had ik geen verwachtingen, maar wat een prachtig land is het. Vooral het stuk tussen Ljubljana en Ajdovscina is enorm mooi.

Dus in november ga ik zeker nog eens kijken.

EDIT: mooie foto's trouwens, vooral de panorama's

·
Registered
1,300 Posts
Nice photos. Otherwise I don't undersdand your comments but I hope you enjoy and have a great time in Slovenia.
It seems that our country is quite popular in Netherlands because a lot of Dutch turists come every year.

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #20 ·
^ Thats right, I saw many Dutch people too. But I don't think Dutch people visit Slovenia more than other countries. But Dutch go everywhere, so also to Slovenia. And indeed it's beautiful! :)

@Ricardo: veel mensen hebben een soortgelijk beeld van Slovenië en dat is zeker onterecht. In Ljubljana hangt een soort van Italiaanse sfeer en Oostbloktoestanden lijken dus ver weg. Ook de snelwegen in Slovenië vond ik er zeer West-Europees uitzien. Slovenië hoort dan ook als enige land van voormalig Joegoslavië bij de Europese Unie en er wordt ook met de Euro betaald. :)

1 - 20 of 23 Posts