Skyscraper City Forum banner
1 - 19 of 19 Posts

·
Registered
73 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Enkele weken geleden ben ik op vakantie geweest in Belgisch Limburg.
In totaal vier steden bezocht; Luik,Aken en Maastricht.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

·
"Covfefe" ??? Enjoy!
934 Posts
Mooie serie van een erg mooie Belgische stad. Prachtig uitzicht, bijzondere mix van schoonheid en lelijkheid en de mensen zijn erg gastvrij.

·
Bike It!
22,249 Posts
Het blijft toch een rommelige, wonderbaarlijke, stedelijke plek, dat Luik. En het wordt er alleen maar beter op, want er zitten een boel projecten on de pijplijn. Jammer dat het voor mij zo'n eind weg is.
In totaal vier steden bezocht; Luik,Aken en Maastricht.
Of drie? ;)

·
Registered
73 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Het blijft toch een rommelige, wonderbaarlijke, stedelijke plek, dat Luik. En het wordt er alleen maar beter op, want er zitten een boel projecten on de pijplijn. Jammer dat het voor mij zo'n eind weg is.

Of drie? ;)
Dat vind ik juist boeiend, dat moderne tussen dat rommelige.
En dat maakt een stad ook een stad denk ik.

Nee toch vier, ik ben ook in Monschau geweest. :)

·
Registered
1,881 Posts
Leuke draad. Het blijft een fraai stukje wereld, die heuvelachtige drielandenhoek.

·
MP
10,363 Posts
Leuk idee om deze drie steden in één serie te combineren. Drie landen, drie talen en toch een heel gelijkaardige bouwtrant, ze passen mooi in één rijtje. Een Belgisch-Limburgse stad als Tongeren of Sint-Truiden zou wat dat betreft nog wel een aardige toevoeging zijn geweest.

·
Registered
1,445 Posts
Luik! Zo dichtbij de Nederlandse grens en de wereld is er al zoveel anders dan in Zuid-Limburg. Veel meer hoogteverschillen. België met haar Ardennen is prachtig!

·
Registered
34,825 Posts
Leuke serie. :) Was in december ook nog in Luik en Maastricht. Mooie steden met een aangename sfeer.

·
Registered
107 Posts
Luik is een aparte stad. Het reliëf is prachtig trouwens. Maar sommige stukken die wel stedelijk zijn, zijn soms wel erg verpaupert en grauw maar het heeft ook wel weer wat. Heel leuk om te zien maar ik zou er niet willen wonen.

·
Registered
73 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Dan Aken, echt lang zijn we hier niet geweest omdat we Monschau ook nog wilde bezoeken.
Je kon aan alles merken dat je in een Duitse stad was.

40.

41.

42.

43.

44.

45.

46.

47.

48.

49.

50.

51.

52.

53.

54.

55.

56.

57.

58.

59.

60.

61.

62.

63.

64.

·
Registered
107 Posts
Geweldige foto's. Aken is erg mooi. Had er nog niet eerder iets van gezien. Meteen toch een stuk vriendelijker en gezelliger dan Luik.

·
Registered
7,793 Posts
Leuke serie.

Luik heeft veel meer karakter vind ik. Aken staat ook in het centrum nogal vol met saaie nieuwbouw was mijn indruk toen ik het bezocht.

·
Registered
1,219 Posts
Inderdaad een leuke serie. Verder ben ik het met Ribarca eens dat Luik meer karakter heeft. Ik kom weliswaar vaker in Aken (zo'n 4 keer per jaar) dan in Luik (1 tot 2 keer per jaar), maar die degelijke nieuwbouw die je in veel Duitse steden ziet vind ik echt een afknapper. Sowieso ben ik niet echt dol op Duitse steden, met uitzondering van Berlijn. Nee, geef mij maar Luik :) Of Maastricht, hoewel die stad op plaatsen wel erg opgepoetst is.

·
Registered
6,177 Posts
Geweldige foto's. Aken is erg mooi. Had er nog niet eerder iets van gezien. Meteen toch een stuk vriendelijker en gezelliger dan Luik.
Het is wel een beetje een oneerlijke vergelijking. Van Luik zijn er quasi geen foto's van het (best gezellige) centrum, terwijl er van Aken bijna enkel foto's zijn van het centrum. Ik neem aan dat de buurten rond het centrum van Aken ook wat minder 'gezellig' zijn? ;)

Neemt natuurlijk niet weg dat Luik sowieso behoorlijk 'ruw' is.

·
Zitterd veur ummer
2,097 Posts
Maastricht, Aken en Luik zijn voor mij als inwoner van Zuid-Limburg de 3 dichtstbijzijnde grote(re) steden en alle drie heb ik ze regelmatig bezocht. Hoewel ik al deze steden graag bezoek, is Luik zonder twijfel m'n favoriet. Zoals door andere ook al werd aangekaart, heeft Luik meer karakter. Luik komt bij mij over als een echte grote stad, iets dat ik in Maastricht (wat overigens ook beduidend minder inwoner heeft) en Aken (dat meer inwoners heeft dan Luik) niet/ minder heb. Ook de vele contrasten in Luik, maken de stad een stuk interessanter. De torens van Drioxhe (foto 30) zou je in een banlieu van Parijs verwachten, maar staan op amper 10 kilometer van de Nederlandse grens. Maar buiten de grauwe flatblokken en grote wegen die de stad doorsnijden, heeft Luik ook een prachtig stadscentrum, met vele kerken in diverse bouwstijlen, smalle straatjes met oude huizen, grootse gebouwen zoals het Paleis aan het St. Lambert plein, verrassende moderne architectuur (oa. Guillemins station) en, zoals de foto's ook goed laten zien, de natuurlijke ligging met grote hoogteverschillen en de Maas die de stad doorkruist. Elke keer als je de stad bezoekt ontdek je weer wat nieuws, het is een stad waar je heerlijk rond kunt struinen en die nog echt authentiek overkomt. Iets wat in het overgerestaureerde Maastricht minder het geval is. Overigens niks ten nadele van Maastricht en aken, want ook dat zijn steden met hun charmes die een bezoek zeker waard zijn.

@Siep
Foto 61 : die Aachner printen, heb je die gekocht? zien zeker een aanrader, erg lekker. Ben benieuwd naar je vervolgfoto's van Maastricht en Monschau.

1 - 19 of 19 Posts