SkyscraperCity Forum banner

Maastricht: Mosae Forum

2847 Views 5 Replies 4 Participants Last post by  DaanMtricht
http://www.limburger.nl/article1817566.ece
Grote verhuisdag gemeente Maastricht

Gepubliceerd op 01 mei 2007, 11:04
Laatst bijgewerkt op 01 mei 2007, 11:26

Maastricht - De gemeente Maastricht wendt de Dag van de Arbeid aan om grote delen van het gemeentelijk apparaat te verhuizen van het tijdelijke stadskantoor in Randwyck naar het permanente onderkomen Mosae Forum, tussen de Markt en de Maas.

Volgens een woordvoerder van de gemeente Maastricht wordt er de hele dag druk gewerkt. "De grote overbrengoperatie is begonnen, het zal nog wel even duren voordat iedereen een plek gevonden heeft."

Dinsdagmiddag gaat het nieuwe stadskantoor open voor het publiek. Vanaf half een kan iedere burger van Maastricht terecht bij de loketten

Ook zijn er nieuwe straatnamen bedacht voor de ontstane pleinen (www.maastricht.nl)

Rond Mosae Forum komen drie nieuwe, kleine pleintjes, ‘cour’ geheten in het Maastrichts. Hun namen zijn identiek aan die van een aantal straten die vroeger ook in dit gebied lagen en verdwenen zijn door onder meer de bouw van de inmiddels gesloopte Stadskantoren. Het verbindingspleintje tussen Mosae Forum en de Hoenderstraat/Muntstraat/Markt wordt de Kwadevliegencour. Het verbindingspleintje tussen Mosae Forum en de Gubbelstraat wordt Drie-emmercour. En het pleintje dat ontstaat op de plek van de huidige parkeergarage aan de Gubbelstraat wordt Koekschroefcour.

Let ook rechts in de afbeelding op de grote "parapu's" die een pleintje overdekken.

Voor een indruk van de werkelijke kleuren:

See less See more
4
1 - 6 of 6 Posts
Ik ben hier vorige week nog geweest, en ik vond het nieuwe gedeelte qua uitstraling heel goed passen bij de oudere bebouwing. Binnenkort (ik kan nu niet bij mijn foto's) zal ik er een aantal plaatsen.
Tot een paar jaar geleden raasde de bus over de Wilhelminabrug pal langs de oude blokkendozen richting de Markt. Ondanks dat de stadskantoren ultiem lelijk waren had het wel wat.

Het Mosa Forum zelf heb ik nog niet gezien, buiten een paar contouren van toen het in aanbouw was. Ik ben dan ook erg benieuwd wat het geworden is. Voor een stad als Maastricht is het ook een behoorlijk prject, je zou het aan de hand van de foto's niet zeggen, maar inclusief de parkeergarage was het dacht ik zo'n 50.000 m2.
See less See more
Ik heb geen foto's van de binnenkant, al is dat wel schitterend mooi geworden. Dit is de buitenkant zoals die aan de markt staat.

minipano --->
See less See more
2
Jaja, Mestreech wordt alleen maar sjoener! Soms als ik langs de Maas loop denk ik "die nieuwbouw past helemaal niet in het plaatje", maar als ik me dan bedenk wat er eerst stond (ter info: grijze betonblokken uit de jaren 60) dan is dit zo'n ontzettende vooruitgang.
Wel jammer dat Maastricht steeds meer een toeristenstad wordt. Winkels, winkels, winkels, winkels. Om gek van te worden. Binnen één jaar van 0 naar 3 H&M's, en die andere nieuwe winkels zijn ook allemaal meer van hetzelfde: Cool Cat, Men at Work, een 2e Esprit... anyway, het wordt er aestetisch gezien mooier op, maar als we niet uitkijken is Maastricht straks een groot toeristenpretpark.
See less See more
http://local.live.com/default.aspx?...=-90&dir=0&alt=-1000&scene=10792755&encType=1

hier is de locatie te zien, rechtboven Mosae Forum (winkels, horeca en stadskantoren), linksonder Entre Deux (winkelcentrum), beide vlakbij de Markt, die na de herinrichting stukken is verbeterd. De auto's worden nu onder Mosae Forum geparkeerd in plaats van voor het stadhuis. De asfalt weg rondom de Markt is nu verdwenen, het is nu een groot plein.
See less See more
1 - 6 of 6 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.