SkyscraperCity banner
1 - 13 of 13 Posts

·
Member
4,559 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De bouw van de Maasvlakte-2 is in volle gang. Gereist met de RET Fast Ferry van Hoek van Holland naar de Maasvlakte (dit tochtje is vele malen beter dan de Spido), waar Connexxionbus richting Brielle aansluit op de ferry en ook stopt bij het informatiecentrum FutureLand. Op hun website kan je plaatsen voor de FutureLand Express reserveren, een 'treintje' dat over het bouwterrein rijdt. Vanwege de wind waren de zijflappen dicht, maar door de vieze achterruit waren toch nog foto's te maken. Alle foto's: 22 oktober 2010.

Heenreis

1. De Noordzee en de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.

2. Olietanker Cape Bantry (274 x 48 meter).

3. Dat ziet er imposant uit...

4. ...maar valt tegen, het is de veerboot Norsky (166 x 29 meter) van P&O Ferries.

5. Maar nu het echte werk: APM Terminals aan de Europahaven met de MSC Melatilde (366 x 52 meter)...

6. ...en er liggen meer containerschepen: Maersk Kushiro (299 x 40 meter) en de Eugen Maersk (398 x 56 meter).

7. Links nog eens de Eugen Maersk, samen met 7 zusterschepen het grootste containerschip ter wereld en tevens langste schip ter wereld.

8.

9. De drie gigantische opslagtanks van 52 meter hoog van de in aanbouw zijnde LNG-terminal.

10. Bij de ECT Euromax-terminal aan de Yangtzehaven ligt...

11. ...de Hamburg Bridge (336 x 46 meter).

Uitzicht bij Maasvlakte-2 informatiecentrum FutureLand

12.

13.

14.

15.

16. E.on kolencentrale in aanbouw, de schoorsteen van 175 meter hoog is inmiddels gereed.

Rit met de FutureLand Express

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23. Omdat het zeefront wordt verplaatst, worden de blokken herbruikt voor de nieuwe zeewering.

24.

25.

26.

27. Links de oude zeewering, de windturbines worden hier later afgebroken.

28.

29. Een oplegger kan één herbruikt basaltblok vervoeren voor de nieuwe zeewering.

30. Dit was de route van de FutureLand Express (Bron luchtfoto april 2010: Havenbedrijf Rotterdam N.V., Projectorganisatie Maasvlakte 2).

Terugreis

31. Nogmaals 's werelds grootste containerschip, de Eugen Maersk.

32. Nogmaals de MSC Melatilde, ook geen kleintje.

33.

34. Achter het voorste schip de superferry Stena Hollandica naar Harwich.

·
Moderator
16,918 Posts
Bedankt voor deze interessante serie! Hoe duur is zo'n ritje? En de RET ferry kan met de ov chipkaart toch?

·
Member
4,559 Posts
Discussion Starter · #5 ·
^^Retour RET Fast Ferry is € 5,00 (niet mogelijk met OV-chipkaart, de Connexxionbus op de Maasvlakte wel), rondrit met de FutureLand Express kost € 5,00 (vooraf reserveren). De Fast Ferry is veel interessanter dan de Spido rondvaart, nu zie je de echte grote schepen.

·
Bas
14,403 Posts
Mijn rikketik gaat sneller als ik deze serie bekijk.....

Kijk, als je zo`n prachtige fotoserie plaatst, kun je er 100% van opaan dat ik een reactie plaats. In één woord: Geweldig! In mijn laatste vakantie in september was de Maasvlakte 2 dan ook één van mijn dringendste bestemmingen, ik moest iemand wegbrengen naar Rozenburg en als je daar toch bent is het zo gepiept, even een kijkje nemen vanaf de parkeerplaats richting de baggerschepen en het nieuwe land. Dat Nederland een stuk groter wordt, het is heel raar.

En dan liggen er ook nog 2 van de 20 grootste containerschepen ter wereld gewoon voor de wal, prachtig om dat van nabij te mogen aanschouwen. Volgende zomer ook maar eens doen vanaf Hoek van Holland. Kan ik op terugweg nog even langs op de pier voor de Ras-patat :lol:

·
Member
4,559 Posts
Discussion Starter · #9 ·
En dan liggen er ook nog 2 van de 20 grootste containerschepen ter wereld gewoon voor de wal
Als je de lijst goed bekijkt, zelfs de twee grootste containerschepen ter wereld, op #1 de Maersk E-serie zusterschepen met o.a. Eugen Maersk en op #2 de MSC-serie zusterschepen met o.a. de Melatilde. Het was geluk want deze keer niet van te voren gecheckt welke schepen er lagen.

·
Bas
14,403 Posts
^^ Bedankt voor de lijst, HB010. Als ik de haven in ga, weet ik ook altijd van tevoren welk schip waar ligt. Blijkt dan ook nog te kloppen. Gebeurt alleen in Rotterdam, de enige haven in onze contreien die überhaupt de allergrootste schepen in hun soort ter wereld aan kan.

1 - 13 of 13 Posts