SkyscraperCity banner
1 - 9 of 9 Posts

·
Derp?
2,192 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Ik ben net teruggekomen van een 4-daagse trip naar Madrid, een stad waar ik op zich niet zo heel veel vanaf wist, en waar ik me nog minder een beeld van kon vormen. Ik was daarom erg benieuwd of Madrid zich kon met met Barcelona, wat een van mijn favoriete steden is. En ik moet zeggen dat Madrid mij niet heeft teleurgesteld. Sterker nog, deze stad is absoluut fantastisch! Een prachtige (en enorm grote) oude binnenstad met veel fraaie architectuur in de vorm van statige en indrukwekkende gebouwen, brede boulevards en smalle steegjes, een heuvelachtige ligging, verrassend veel groen, en vooral bruisend als een tierelier: overal mensen, overal bedrijvigheid en een fantastische sfeer. Waarachtig een koninklijke stad!

Mijn eerste reeks heeft als rode draad Real Madrid. We hadden vantevoren al afgesproken om te kijken of we kaartjes voor de laatste wedstrijd, tegen Levante, konden bemachtigen, en alhoewel het er eerst slecht uitzag ben ik blij dat we hebben doorgezet, en uiteindelijk hebben, samen met drie Amerikanen(!) toch nog kaartjes hebben weten te bemachtigen. Ik ben in het verleden wel eens bij een wedstrijd in de Euroborg geweest, wat een leuke ervaring is, maar een wedstrijd in het Estadio Santiago Bernabeu is toch wel zo'n beetje het summum op voetbalgebied. Onze Amerikaanse vrienden waren helemaal met stomheid geslagen, en moesten toch wel enigszins schoorvetend toegeven dat zelfs hun Superbowl hierbij verbleekte. En wat we vantevoren niet doorhadden: na afloop werd Real als kampioen gehuldigd in eigen huis, in de vorm van een ceremonie van bijna anderhalf uur... Een aangename bonus!

Anyways, hier een samenvatting van Real Madrid - Levante (5-2). Het commentaar wordt verzorgd door van Jonas Hansel :D

Santiago Bernabeu overdag (kaartjes kopen):

De kaartjes waren op de dag voor de wedstrijd gekocht. De wedstrijd zelf was op zondag, om 21:00 uur.
Een minuut stilte voor aanvang van de wedstrijd (geen idee wie er nu weer dood was):

De foto's tijdens de wedstrijd zijn helaas allemaal onscherp geworden (te weinig licht en te veel beweging), dus maar gelijk door naar de huldiging.
Op weg om de beker op te halen:

De ereronde (de heren namen de tijd, want deze duurde zowat 20 minuten):

Als 80.000 man helemaal leip gaan is dit het resultaat:

The crowd goes wild:

VERY wild:

Vervolgens werden de lichten gedimd, en begon de huldigingsceremonie.
Romeinse kaarsen in het vak van de harde kern (de Ultra's):

De ceremonie was een nogal theatrale gebeurtenis met veel overwinningssymboliek en borstklopperij. Helaas ook lastig te fotograferen.
De 31e landstitel:

Een 'tent' van katoen, waarop hoogtepunten van het afgelopen seizoen werden getoond:

Vervolgens was er de ering van alle individuele spelers en staf, die een voor een mochten komen opdraven uit de kleedkamer:

Campeone, campeone!

En uiteraard mocht vuurwerk niet ontbreken!

En toen ging iedereen voldaan weer naar huis (of naar de binnenstad om verder te vieren). Tot mijn verbazing was het binnen een half uur helemaal uitgestorven rond het stadion:

De dag na de wedstrijd liepen we, op zoek naar een ontbijtje, een plein op, en zagen een dat overal mediabusjes met schoetsl op het dak stonden en zich een enorme menigte had gevormd voor het stadhuis. Toevallig kwamen we recht in de balkonscene terecht. Hier spreekt trainer Bernd Schuster het volk toe:

Het stadhuis, waar het gebeuren plaatsvond:

En tot slot nog een aantal pano's.
Voor aanvang van de wedstrijd:

Tegen het einde van de wedstrijd begon iedereen met de vellen glimmend papier te wapperen die de supportersclub voor aanvang bij elke stoel had neergelegd:

Arme schoonmakers:

Tijdens de ceremonie:

Wel, dat was het betreft Real Madrid. Een bijzondere ervaring, en ik ben blij dat ik het geluk had erbij te zijn geweest. Binnenkort volgen nog een paar series met onder andere foto's van het oude centrum en de zakenwijk.
Thanks for looking :)

·
Banned
6,813 Posts
Ja Madrid is een fantastische stad! Veel te weinig mensen weten dat helaas. Zo'n wedstrijd bijwonen lijkt me ook wel fantastisch. Volgende x zeker even doen:)

Thanks voor het delen van de foto's!

·
Registered
14,150 Posts
Mooie foto's. Lijkt me best indrukwekkend om mee te maken. Maar ik ben geen voetbalfan, en al helemaal niet van commercieel voetbal.

·
Moderator
16,917 Posts
Dat is pas sfeer in het stadion! :) Mooie foto's, Het fotograferen van bewegende spelers is inderdaad moeilijk. Maar als je een sportfunctie op je camera hebt valt dat wel mee. Goede flits gebruiken wanneer het wat donker is. Maar om echt mooie beelden te kunnen maken moet je wel ergens beneden bij het veld zitten natuurlijk ;)

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Lijkt me erg gaaf om zo'n wedstrijd eens bij te wonen. Zeer indrukwekkend en wat een enorm stadion. Nadeel (voor mensen met hoogtevrees, ik dus...) lijkt me als je helemaal bovenin staat, hier ervaring mee?

·
Derp?
2,192 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Lijkt me erg gaaf om zo'n wedstrijd eens bij te wonen. Zeer indrukwekkend en wat een enorm stadion. Nadeel (voor mensen met hoogtevrees, ik dus...) lijkt me als je helemaal bovenin staat, hier ervaring mee?
We zaten op de derde (bovenste) ring, op de eerste rij. Je hebt daar een behoorlijke afgrond voor je neus, dus ik kan me voorstellen dat het voor mensen met flinke hoogtevrees een beangstigende ervaring kan zijn, ondanks de metalen staaf op de balustrade die fungeert als provisorische afscherming. Maar zelf had ik er gelukkig geen last van - ik had natuurlijk al mijn angsten al overwonnen in onze eigen Groene Kathedraal ;)

@Nielsiej13: ik heb nog geprobeerd met flits te fotograferen, maar op zo'n afstand kan zo'n standaard flitsertje weinig uitrichten. Ik had op zich ook nog wel met een hogere ISO kunnen werken (ik gebruikte in het stadion ISO 400), maar dan wordt het mij allemaal wat te korrelig. Uiteindelijk zijn de meeste foto's toch heel aardig geslaagd, dus achteraf gezien ben ik ook wel blij dat ik verder niet meer met de instellingen hebben zitten spelen, maar me gewoon heb gericht op het genieten van de wedstrijd (wat dat was al een spektakel op zich, met onder andere 2 doelpunten van Van Nistelrooy en een prachtige vrij bal van Sneijder) en de sfeer, en het nemen van foto's...

@hoogbouw010: we hebben de kaarten op de dag voor de wedstrijd gekocht (anders hadden we geen stoelen naast elkaar meer gekregen), en gewoon langs officiele weg bij het ticket office van het stadion gekocht. Er werden ook zwarte kaarten werden aangeboden, maar dat vertrouwden we niet helemaal, en daarom hebben we eerst bij de kassa geinformeerd. Dat er uberhaupt nog kaarten beschikbaar waren verbaasde ons nogal (zeker gezien het spektakel na afloop - je zou bijna gaan denken dat de echte Socio's daar wel een maandsalaris voor over zouden hebben), maar zelfs een half uur voor aanvang waren er nog wel wat losse kaarten beschikbaar.

@Dr. Dubai: ik ben het met je eens dat Madrid wat ondergewaardeerd wordt. Ik denk dat Barcelona toch iets te veel de aandacht op zich weet te vestigen, waardoor Madrid (geheel onterecht, in mijn ogen) wat in de schaduw is komen te staan. Misschien komt het door een gebrek aan wereldwijd bekende trekpleisters (zoals Barcelona de Sagrada Familia en andere Gaudi-kunstwerken heeft), misschien omdat het niet aan zee ligt? Ik wist zelf ook weinig van Madrid af voor mijn vertrek - daarom ben ik achteraf gezien ook extra blij dat we uiteindelijk uit alle opties toch voor Madrid hebben gekozen, want het mag fezegd worden: Madrid is werkelijk een fantastische stad!

1 - 9 of 9 Posts