Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 22 Posts

·
Gouda's Glorie
7,884 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Na een week in Barcelona te hebben verbleven, zijn we naar Madrid gegaan.
Een stad met grandeur en trots, niet alleen de hoofdstad van Spanje maar van alle 329 miljoen Spaanstaligen op de wereld, waarvan slechts één op de honderd in Madrid woont. Toch nog altijd zo'n 3,3 miljoen mensen.

Het toeval wilde dat tijdens ons verblijf zowel de Gay Pride als de feesten na het winnen van het EK zich in de stad afspeelden. Het uitgaansleven is er sowieso al erg uitgebreid en gezellig.

1. Ergens in de lucht tussen BCN en MAD

Flight by Forumgouda, on Flickr

2. Amper twee uur later zaten we in ons hotel, in een zijstraat van Plaza de España, waar op dat moment een gigantisch feest aan de gang was in het kader van de Gay Pride

Gay Pride by Forumgouda, on Flickr

3. De volgende "ochtend" (1 uur 's middags, we moesten even bijkomen van het feest :) ), eveneens Plaza de España

Plaza de España by Forumgouda, on Flickr

4. Dit plein is het startpunt van de Gran Via, wat mij betreft een van de indrukwekkendste straten ter wereld

Gran Via by Forumgouda, on Flickr

5.

6.

Schweppes by Forumgouda, on Flickr

7.

8. Hier zijn we ergens tussendoor gelopen, door een niet zo boeiend winkelgebied (tenzij je wilt winkelen, dan vind je er alles), in de richting van de beroemde pleinen van Madrid. Hier de Puerta del Sol

Puerta del Sol by Forumgouda, on Flickr

9. ... en via een klein straatje met veel straatartiesten...

Floating by Forumgouda, on Flickr

10. ... liepen we naar Plaza Mayor. Nou, fan-tas-tisch hoor!

Plaza Mayor by Forumgouda, on Flickr

11. En wederom via een aantal kleine straatjes...

Calle Cava de San Michel by Forumgouda, on Flickr

12. Liepen we naar een van de bekendste monumenten van de stad, het koninklijk paleis

Palacio Real by Forumgouda, on Flickr

13.

14.

15. Ik heb slechts 1 interieurfoto kunnen maken voor ik werd gesommeerd mijn camera op te bergen

16.

17. 's avonds werd het steeds rustiger op straat in aanloop naar de finale Spanje - Italië.

Banco de España by Forumgouda, on Flickr

18.

19. Ballotelli ging steeds sipper kijken tijdens de wedstrijd...

EURO2012 Final : Spain - Italy by Forumgouda, on Flickr

20. Na het eindsignaal. Voor hen die voetbal aan hun reet kan roesten, het was 4-0 geworden. Een mooie prestatie

21.

22. De volgende dag overal in de stad Spaanse vlaggen. Hier het kantoor van de luchtmacht

Ejercito del Aire by Forumgouda, on Flickr

23. Niet ver daar vandaan een saaie triomfboog

Arco de la Victoria by Forumgouda, on Flickr

24. We hadden ons niet gerealiseerd dat het maandag was, dus was onze bestemming, het Amerikamuseum (aanrader trouwens) dicht.

Museo de America by Forumgouda, on Flickr

25. In plaats daarvan zijn we dus maar naar het Retiro-park gegaan, een groot stadspark in de binnenstad

Monument by Forumgouda, on Flickr

26.

Parque del Retiro by Forumgouda, on Flickr

27.

28.

29.

30. In dit park is een standbeeld van Lucifer te vinden, de gevallen engel.

31. En, zoals in ieder Spaans park, een kas.

Greenhouse by Forumgouda, on Flickr

32. Vlakbij dit park ligt een leuk kerkje

Iglesia de los Jeronimos by Forumgouda, on Flickr

33. En naast dit kerkje het nog veel interessantere Museo del Prado, met werken van met name Italiaanse, Spaanse en Hollandse/Vlaamse meesters. Dit is overigens slechts de zij-ingang

Prado entrance by Forumgouda, on Flickr

34. Niet ver daar vandaan het Congres van Afgevaardigden

Congreso de los Diputados by Forumgouda, on Flickr

35. Pronkstuk van de Gran Via is Edificio Metropolis

Metropolis by Forumgouda, on Flickr

36. Deze kerk is ook erg mooi

Parroquia San Jose by Forumgouda, on Flickr

37. En nog een mooi gebouw

Circulo de las Bellas Artes by Forumgouda, on Flickr

38. En nog één.

Gran Via/Caballero de Gracia by Forumgouda, on Flickr

39. En nog een mooi gebouw, namelijk het stadhuis, met een plein ervoor dat langzaam aan vol begint te stromen voor de inhuldiging van het Spaanse elftal

celebrations euro 2012 football by Forumgouda, on Flickr

40.

41.

42.

43.

Filmpje

44. Na het feestje zag Madrid er precies hetzelfde uit als dat Amsterdam er uit zou zien als Nederland zou hebben gewonnen.

45.

Schweppes by Forumgouda, on Flickr

46. De Templo de Debod, die tijdens de bouw van de Aswan-dam in Egypte is afgebroken en herbouwd in Madrid.

Templo de Debod by Forumgouda, on Flickr

47. In het park zijn veel jongeren, en het uitzicht is erg mooi

parque de la montana by Forumgouda, on Flickr

48. Dit uitzicht dus.

Palacio Real/Catedral de la Almuneda by Forumgouda, on Flickr

49.

50. Er is ook moderne architectuur, zoals deze twee omvallende banken (kijk, dat noem ik nog eens architectuur die zijn tijd vooruit was).

Puerta de Europa by Forumgouda, on Flickr

51. De ambulance staat al klaar voor als wanhopige bankiers geheel terecht uit het raam zouden springen

Puerta de Europa by Forumgouda, on Flickr

52. In de verte staan de Cuatro Torres, vier knoeperts van gebouwen (250 meter per stuk) in een zee van troosteloze leegte en autosnelwegen.

Cuatro Torres by Forumgouda, on Flickr

53. Ze zijn hoog, maar daar is alles mee gezegd. Wat een stedenbouwkundige misser.

54.

55.

56. Station Atocha

Atocha by Forumgouda, on Flickr

57. Beroemd vanwege de binnenkant

58.

59. Schildpad-onterende omstandigheden

60. En tot slot nog een leuk kiekje in de binnenstad

Madrid by Forumgouda, on Flickr

·
Registered
34,787 Posts
Een hele fijne serie van een prachtige stad die we hier niet dagelijks voorbij zien komen. Je hebt veel hele mooie foto's gemaakt. :eek:kay:

·
Registered
1,214 Posts
Geweldige foto's van mijn favoriete Spaanse stad. Je hebt de sfeer goed vast weten te leggen. Die Gran Via is inderdaad enorm indrukwekkend! En afgaande op jouw foto's zou je niet zeggen dat Spanje in een financiële crisis zit: alles ziet er tip-top verzorgd uit.

Favo's: #4, #18(!) en #35.

·
Registered
1,305 Posts
Lachen! Ik was er 2 weken eerder dan jij en ons hotel zat ook aan de Plaza Espagna. (waar is don quichot?) Ik denk als ik mijn serie naast de jouwe leg dat je dan wel kan gaan kwartetten want dan hebbie een hoop dubbel :D. Geldt trouwens ook voor de opmerkingen die je maakt. Gran Via moet wel haast de mooiste straat van Europa zijn en die 4 torens....tsja. Maar de hele stad is geweldig, de tapas, de jambon, de levendigheid. Spanje mag trots zijn op zo'n hoofdstad. Iedereen heeft het altijd over Barcelona maar ik vond Madrid echt beter. Leeft veel meer.

·
MP
10,305 Posts
Leuke serie. Soms echte Arrgh-foto's met de sfeervolle tinten, soms ook wat vluchtiger platen, maar dat is eigenlijk ook wel weer sfeervol. En fijn enthousiast commentaar :)

Madrid lijkt mij een heel akelige stad. Grote gebouwen, brede straten, geen intimiteit. Het pompeuze van Boekarest zonder de schattige binnenstad. Die feestcultuur staat me ook wat tegen, het komt allemaal zo massaal en oppervlakkig op me over. Ik houd van kleine, besloten kroegjes en lommerrijke pleintjes met boekenmarkten, niet van dit soort geblèr. Maar ik ben in het algemeen niet zo Zuid-Europees, denk ik. Ik word blij van Kopenhagen, Amsterdam en Vilnius, afgaande op deze foto's absolute tegenpolen van Madrid.

·
Registered
106 Posts
^^^ dan vergis je je lelijk. Ik al jaren twee drie keer per jaar in Madrid. Deze fotoserie laat slechts één aspect van Madrid zien, dat wat de fotograaf het indrukwekkendst vond.

De "pompeuze" Gran Vía doorsnijdt een middeleeuws stratenpatroon. Aan weerzijde vind je daarom smalle afwisselende straatjes, intieme pleintjes en heerlijke terrasjes. Op sommige plekken is Madrid niets anders dan een oud spaans stadje, om vervolgens ineens weer de grandeur van de gran via tegen te komen.

·
Registered
7,793 Posts
Inderdaad, het leuke van Madrid zijn juist de kleine buurtjes met smalle straatjes vol met cafes. Ik vind de barrio de las letras de leukste wijk. In deze buurten zijn tot diep in de nacht de terrasjes gevuld. Het mooie van Madrid (i.t.t. Barcelona waar je naar buurten als Gracia moet om met de locals uit te gaan) is dat de stad nog echt van de mensen is in tegenstelling tot de toeristische steden in Europa.

Madrid is ook duidelijk "Spaans", de mensen zijn uitbundiger en luider bijvoorbeeld dan in Barcelona en ze gaan ook veel later naar bed. Geen idee hoe ze dit volhouden.

·
Registered
7,793 Posts
Ik houd van kleine, besloten kroegjes en lommerrijke pleintjes met boekenmarkten, niet van dit soort geblèr. Maar ik ben in het algemeen niet zo Zuid-Europees, denk ik. Ik word blij van Kopenhagen, Amsterdam en Vilnius, afgaande op deze foto's absolute tegenpolen van Madrid.
Zuid-Europese steden hebben juist veel intimiteit in hun oude middeleeuwse kernen vind ik. Het is misschien een kwestie van perceptie want ik vond Kopenhagen een verschrikkelijk duffe stad zonder intimiteit (een mooie oude binnenstad). Spanje is juist het land van de kleine cafes en barretjes. Daar speelt het leven zich af. Mensen ontbijten zelfs buiten de deur. Je ontmoet er ook vaak je vrienden.

·
Registered
5,995 Posts
Goed in beeld gebracht.
Van wat ik zie op de foto's, is alles netjes en verzorgd.
Ben nog nooit in Buenos Aires Aires geweest, maar op bepaalde foto's lijken er wel overeenkomsten tussen beide steden.
Favo's van deze serie zijn: 4, 12, 28, 35 en 52

·
Registered
5,995 Posts
Madrid lijkt mij een heel akelige stad. Grote gebouwen, brede straten, geen intimiteit.
Lijkt mij juist niet. Ondanks dat grote gebouwen, ziet er juist nog fleurig en intiem uit.
Ik ben verleden week in Milaan geweest. Daar heb je pas veel brede straten met weinig intimiteit.

·
Registered
7,793 Posts
^^

Madrid was een safe haven tijdens WWI omdat Spanje neutraal was. Daardoor hebben zie die Gran Via kunnen bouwen omdat de economie booming was. Buenos Aires is grotendeels in die periode gebouwd. Een mix van Amerikaanse en Europese stijlen.

·
MP
10,305 Posts
Tja, ik baseer me op de foto's, die laten geen intimiteit zien. Zelfs Parijs heeft nog 'n paar leuke buurten, op deze foto's is het blokkendoos na blokkendoos. De mensen hier omschrijven het als een soort Brussel - grote straten dwars door intieme buurtjes met kleine en goed bezochte cafeetjes - maar op de foto's komt het totaal niet zo over. Dan is de stad ofwel slecht in beeld gebracht, ofwel hebben de mensen hier een heel ander idee van intimiteit. Als Madrid op Brussel lijkt, dan zal ik er vast van houden.

·
Registered
7,793 Posts
Ik will Arrrgh's foto thread niet verpesten maar hier kun je een voorbeeld zien van intieme straatjes. Het Madrid van de "Austrias", de Habsburgers.

Op zich lijken Brussel en Madrid wel op elkaar. Veel over the top overheidsgebouwen, een aantal wijde avenues en veel leuke intieme buurtjes. Madrid is zeker in het centrum wel een stuk schoner.

Beide steden hebben ook geen echte rivier (meer). Brussel heeft alleen een echte kathedraal waar die van Madrid niks voorstelt zelfs vergeleken met een willekeurige Spaanse provinciestad.

En zo heb je nog meer oude buurten aan weerszijden van de Gran Via zoals Huertas.

·
Gouda's Glorie
7,884 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Die intieme straatjes waren "standaard" intieme straatjes, en heb ik inderdaad niet goed in beeld gebracht. Foto's 9 en 11 geven wel een beeld.

Misschien dat ik na een week Barcelona onbewust de schattige smalle straatjes wel gezien had, en me bij het fotograferen heb gefocust op dat wat Madrid onderscheidt van de rest van de Spaanse steden. Het speelt ook mee dat ik in die buurten voornamelijk 's avonds was, en geen camera bij me had.

·
kejje nagaan!
5,060 Posts
En weer een heerlijke serie van een prachtige stad waar ik twee jaar geleden was en weer direct heen wil na het zien van deze foto's!

Ben het wel eens met Ribarca in post #8. Het door hem beschreven gevoel had ik exact hetzelfde. De toeristen zijn er in Madrid niet zo dominant aanwezig als in Barcelona waardoor ik het authentieker, "echter" vond aanvoelen. Zelf vond ik de wijk La Latina het leukste om te slenteren. Ook een wijk met smalle straatjes en intieme pleintjes.

·
Registered
7,793 Posts
^^

Buiten Juli en Augustus is Barcelona ook veel leuker. In de zomer zijn de meeste mensen weg naar de bergen of de kust en hebben de toeristen de overhand.

1 - 20 of 22 Posts