SkyscraperCity Forum banner
6681 - 6700 of 8548 Posts

·
Registered
11,036 Posts

·
Registered
11,036 Posts
Malmö kvitterar god bostadsplanering i Hyllie

2011-10-27
I Malmö finns en utbyggnadskapacitet för ca 20 000 lägenheter på kommunal mark enligt den aktuella översiktsplanen. Av dessa planeras ca 9 000 bostäder i ett fullt utbyggt centrum i södra Malmö - det som idag kallas Hyllie utbyggnadsområde. En viss försiktighet finns dock bland malmöborna för det nya Hyllie i valet av bostadsområde - men fullt tillräckligt jämfört med antalet bostäder som ska byggas. Det visar en ny undersökning som staden gjort tillsammans med områdets bostadsaktörer
Mer här:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...vitterar-god-bostadsplanering-i-hyllie-698339

·
Registered
11,036 Posts
Skissförslag i Lund!

Förtätningsmöjligheter.

Mima Arkitekter, Mem Arkitekter och Kreisel- arkitektur och design.

Skissförslag 1: påbyggnad/infill av kv Sankt Peter 35 vid Clemenstorget.

Skissförslag 2: bebyggelse av ängen vid Tetrapack, kv Mellanvången 1, uppskattad ny byggrätt 20 000 m2

Skissförslag 3: Förtätning på kv Eka längs väg/rondell. Skyddande rygg mot vägen och lugn innergård i väst

Några av kontorets förslag på förtätningsmöjligheter i Lund, framtaget på eget initiativ. Ett samarbete mellan Mima Arkitekter, Mem Arkitekter och Kreisel- arkitektur och design.
http://www.mima.nu/?cat=9

·
Registered
11,036 Posts

·
Illustrator
6,901 Posts
Har ni sett City idag? Stor artikel om Malmös nya skyline och de viktigaste höghusprojekten! Med bilder och illustrationer. Enligt undersökningar verkar de flesta vara för höga hus i Malmö. Det enda löjliga var att de kallade även
12-våningshus för skyskrapor. :)

·
Scarface
248 Posts

·
Registered
1,022 Posts
^^
Kul! Tror dock att Törnrosen kommer bli högre än de 65m som det står i artikeln. Efter denna våg av "skyskrapor" kanske det är dags att börja bygga ett par 100+ hus vid centralen. Tycker många projekten är ganska gamla och det gör mig orolig, som om stadsplanerarna slagit sig till ro och är lite mätta.. Malmös identitet är att vara framåt och våga. Attack!

Edit: Niagara 55m o INSPI 45M.. två skyskrapor de missat ;)

·
Registered
10,898 Posts
Discussion Starter · #6,697 ·
Otroligt bra ide for att gora den "omojliga" platsen (med parkeringsplatser och onodiga gronytor kring precis hela huset i princip) runt Kockumshuset mer urban.

Hoppas verkligen att denna blir verklighet!

·
Martin K
1,742 Posts
Nice byggnad! Konstigt att man inte hört något om det innan. Eller jag iaf :)

Enda som oroar mig lite är att man kringbygger Kockums lite väl mycket. Det är en av mina favoritbyggnader och den är ju inte TT-hög direkt. Nåväl, så länge man gör det såhär snyggt så går det kanske an.

För övrigt är det ju himla roligt att det byggs runda byggnader, det finns alldeles för lite av den varan!

6681 - 6700 of 8548 Posts