SkyscraperCity banner

7541 - 7560 of 8508 Posts

·
Martin K
1,742 Posts
Ja, de ursprungliga planerna var ju snäppet bättre om man säger så. Men största skulden får väl ändå läggas på arkitektfirman som överskred budget med det dubbla.

·
Registered
150 Posts
Inget bygge men likväl ett mycket intressant projekt!

Äntligen får vi åter båtliv vid inre hamnen då världens äldsta ångisbrytare (1894) Bore från Kockums varv kommer hem.

Extremt kul!

Efter 28 år i Västerås hamn återvände i dag isbrytaren Bore till sin födelsestad Malmö. Bore byggdes på Kockums 1894, och är troligen världens i dag äldsta ångmaskindrivna isbrytare.

”Malmöborna kan känna att detta är vår historia”
– Det är ett allmänt båtintresse, hon är en juvel och jag känner lite folk ombord, säger Bo Winklerfelt, om varför han var på plats tidigare i dag när Bore anlände Hjälmarekajen.
Den 118 år gamla ångisbrytaren Bore anlände i eftermiddags sin födelsestad efter 28 år i exil. Under den tiden har fartyget renoverats och rustats upp till originalskick. Bore byggdes alltså på Kockums varv i slutet av 1800-talet och användes till att hålla Malmö hamn och sundet öppen vintertid.
Knuth Borg äger båten sedan snart 30 år tillbaka, och tycker att det känns bra att hon nu ska få sitt hem vid Hjälmarekajen vid lärarhögskolan. Tanken är att Bore senare ska kunna användas till turer i sundet.
– Fartyg vid kaj är ingen hit, utan vi ska så klart gå ut med henne. Exakt upplägg får bli lite senare, när vi vet med vem och hur vi kan samarbeta. Det kan vara Malmö stad och näringslivet, säger Knuth Borg.
Gunnar Ericson på gatukontoret i Malmö var med och välkomnade Bore i dag. Han tror att fartyget har en stor uppgift i Malmö.
– Hon kan få Malmöborna att känna att det här växte fram i Malmö. Det är litegrann den grund som vi står på och vår historia. Det är precis vad man behöver, när man även har blicken framåt, säger han.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5235783

Fler bilder från tidigare strapatser:

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #7,546
Herregud vad cykelparkeringen vid Triangeln är ful. Det är fan en skam att de ens tillåter sådant att byggas. Jag hade mycket hellre sett att de hade väntat x antal år och byggt något när det fanns pengar än denna halvmesyr.

·
Martin K
1,742 Posts
^^ Jupp, den är skamlöst traaadig.

Och när vi ändå är i häraden... på bussen hem idag såg jag att Fojabs förfulning av Malmö, avd Folkets Park, är så gott som klar. Det blev precis så meningslöst som det såg ut på bilderna. Påminner rätt mycket om Försäkringskassans hus vid Södervärn...

fast det är någon våning högre, har inbyggda balkonger och en sinnesjukt minimalistisk "insida" med en helt vit och slät putsfasad. Jag kommer inte fotografera slutresultatet.

Det rosa huset till vänster i bild med lite äldre stil är så gott som nybyggt. Just sayin' :)

·
Registered
1,022 Posts
Brist på andra nyheter, men det ska byggas till en förskola på Östra Hindbyvägen. Där ligger redan ett lite äldre hus o förskolan ska gå i samma stil. Gillas hårt! :) Länk

·
Registered
45 Posts
^^
Jag håller verkligen inte med. Boulebar verkar vara ett modernt företag. Tror det kommer bli riktigt bra. Jag kan tänka mig att gå dit och ta en drink och spela boule med ett par polare och jag har en bit kvar till 60. :)

·
Registered
7 Posts
^^

Tydligen fanns det inget intresse att driva saluhall där. Det andra gamla huset (just nu utan tak) borta vid hovrätten/högskolan har också talats om som möjlig framtida saluhall, men det verkar vara lika svalt intresse där. Många som säger sig vilja handla, få/ingen som vill driva.

Blir nog bra med boulebar, det utesluter ju inte en saluhall i framtiden.

·
Registered
366 Posts
Det rosa huset till vänster i bild med lite äldre stil är så gott som nybyggt. Just sayin' :)
Det rosa huset är Malmsjö och Perssons kv Blenda. Så går det när riktiga fastighetsägare bygger. De är för övrigt med i Norra Sorgenfri projektet.

·
Registered
57 Posts
Inget bygge men likväl ett mycket intressant projekt!

Äntligen får vi åter båtliv vid inre hamnen då världens äldsta ångisbrytare (1894) Bore från Kockums varv kommer hem.

Extremt kul!
Härliga bilder! Vi är många här i Västerås som gärna hade velat ha Bore kvar i Östra hamnen. Känns tomt vid vattnet nu :(

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #7,555
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/malmo/pressrelease/view/hela-stadionomraadets-form-och-innehaall-saetts-under-lupp-792002?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=pressrelease
Hela Stadionområdets form och innehåll sätts under lupp

2012-09-10 13:21

En ny bred utredning ska se över hela Stadionområdets framtida användning. Det har den politiska referensgrupp som kommunstyrelsen tillsatt landat i. Syftet är att sätta den nya simarenans placering i ett större sammanhang, behandla frågan om stadionbyggnadens framtid samt klargöra vilka idrotter och idrottsanknutna verksamheter som ska ges plats på området. Översynen ska utföras av fritidsnämnden i samarbete med stadsbyggnadskontoret och övriga berörda förvaltningar.

Efter att ha behandlats i en öppen medborgardialog ska utredningen utmynna i en arkitekttävling klar i god tid för att simarenan ska kunna stå färdig under 2018.

– Ett välfungerade och sammanhållet centrum för Malmös sportintresserade, både utövare och publik är målet när vi nu tar ett helhetsgrepp på Stadionområdet, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

·
Martin K
1,742 Posts
Det rosa huset är Malmsjö och Perssons kv Blenda. Så går det när riktiga fastighetsägare bygger. De är för övrigt med i Norra Sorgenfri projektet.
Precis. Nar inte allting ritats av Fojab och prispressats av PEAB. Kul att de ar med i Norra Sorgenfri, det ar precis sant jag vill se i det omradet. Minus fargen.

·
Registered
3 Posts
^^

Tydligen fanns det inget intresse att driva saluhall där. Det andra gamla huset (just nu utan tak) borta vid hovrätten/högskolan har också talats om som möjlig framtida saluhall, men det verkar vara lika svalt intresse där. Många som säger sig vilja handla, få/ingen som vill driva.

Blir nog bra med boulebar, det utesluter ju inte en saluhall i framtiden.
Ok! Konceptet med boulebar kan nog bli trevligt på sitt sätt, men jag hoppades verkligen på att vi skulle en ordentlig saluhall i Malmö. Känns som det hade kunnat bli succé om de gjort det ordentligt... Känns lite som att trenderna lutar åt att köpa direkt från handlaren eller ekologist... Hade varit kanon med något likt de "nya" Torvehallarna i Köpenhamn, Östermalmshallen i Stockholm eller en mindre version av Victoria Market i Melbourne. En klassisk saluhall helt enkelt med fokus på försäljning av råvaror, men även möjlighet för att ta en lunch.

Någon som vet om något är på gång förutom huset vid hovrätten som inte verkar bli av..?

·
Registered
145 Posts
Ok! Konceptet med boulebar kan nog bli trevligt på sitt sätt, men jag hoppades verkligen på att vi skulle en ordentlig saluhall i Malmö. Känns som det hade kunnat bli succé om de gjort det ordentligt... Känns lite som att trenderna lutar åt att köpa direkt från handlaren eller ekologist... Hade varit kanon med något likt de "nya" Torvehallarna i Köpenhamn, Östermalmshallen i Stockholm eller en mindre version av Victoria Market i Melbourne. En klassisk saluhall helt enkelt med fokus på försäljning av råvaror, men även möjlighet för att ta en lunch.

Någon som vet om något är på gång förutom huset vid hovrätten som inte verkar bli av..?
Caroli kyrka har ju dykt upp ett par gånger som kandidat för en saluhall... Personligen tycker jag att det hade passat perfekt och hoppas innerligt att det blir så, men efter tidigare kraschade saluhallsplaner vågar jag inte ha alltför höga förhoppningar... Tycker att det är märkligt att vi fortfarande saknar en dock, det borde ju absolut finnas en marknad för det i en stad av Malmös storlek.

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #7,560
Måns said:
eller en mindre version av Victoria Market i Melbourne. En klassisk saluhall helt enkelt med fokus på försäljning av råvaror, men även möjlighet för att ta en lunch.
Typ som South Melbourne Market? :)

Kul med en till Malmö-Melbournemedlem! :yes:

Pluggar du eller jobbar här?

7541 - 7560 of 8508 Posts