SkyscraperCity banner
1 - 19 of 19 Posts

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Afgelopen week ben ik voor mijn studie in Noord-West Engeland geweest. De eerste stad waar ik ben geweest is Manchester. De agglomeratie heeft ongeveer 2,6 miljoen inwoners en is groot geworden door de industrie. De industriële revolutie is begonnen in deze stad. Tegenwoordig, na het ineenstorten van de economie in de jaren zeventig en tachtig probeert de stad zich -met succes- meer op de dienstensector te richten. Persoonlijk vind ik het een prachtige, moderne, tolerante stad (waar de bouwvakkers je aanraden om naar canal street, de homostraat, te gaan omdat het daar zo gezellig was. En ze hadden gelijk :D). Maar goed, de foto's:

1. De jeugdherberg lag in een oud gegentrificeerd gebied (Castlefields), met allerlei mooie bruggen. Voor degenen die niet weten wat gentrification is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gentrification . Het komt op grote schaal voor in Manchester.

2. Urbis, museum over stedelijke ontwikkelingen

3.

4. Er was net een emo-concert afgelopen en voor dat we het wisten bevonden we ons tussen de krijsende emo's. De foto is een onscherp omdat ik hem even snel maakte zodat ze het niet zagen :lol:

5.

6. In dit complex zitten veel uitgaansgelegenheden.

7. Zo lijk je in London te zitten...

8. Zo in Duitsland

9.

10. Het Hilton-hotel is met 169 meter het hoogste gebouw van de stad. Er staat alweer een gebouw van 188 meter in de planning.

11. Er was veel volk op de been

12.

13.

14. Veel kantoren in de binnenstad.

15. Een van mijn favoriete foto's

16.

17. Hiltonhotel

18. Standbeelden

19. Wat is nou een serie over Engeland zonder brievenbus?

20.

21.

22.

23. De dichtheid in het centrum is erg hoog.

24. Vaak prachtige architectuur.

25. Soms wat minder mooi

26.

27.

28.

29. Dit schijnt een kunstwerk te zijn

30. En dit een woontoren in aanbouw.

31.

32. Ik vind deze heel veel lijken op dat lelijke gebouw bij Utrecht CS

33.

34.

35. Sommige delen van het stadscentrum zijn nog steeds een beetje vervallen.

36. Lekker New Yorks :)

37. Chinatown

38. Hilton

39.

40. Het Hilton staat midden in een beetje vervallen buurt.

41. Hummer limo!

Meer series volgen binnenkort (links in mijn signature)

·
Registered
34,647 Posts
Hele mooie serie foto's van een stad die ik totaal niet ken. De dichtheid van de bebouwing is opvallend hoog op deze foto's. Maar of ik het allemaal zo mooi vind is een tweede. De buitenruimte zier er soms heel aardig uit, en soms ook weer niet.

Je vond het een prachtige stad. Want vond je van Manchester als je dit stad in jouw beleving vergelijkt met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht? Daar ben ik wel benieuwd naar.

·
Moderator
16,916 Posts
Wow, dat Hiton hotel ziet er echt super uit :)

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Hele mooie serie foto's van een stad die ik totaal niet ken. De dichtheid van de bebouwing is opvallend hoog op deze foto's. Maar of ik het allemaal zo mooi vind is een tweede. De buitenruimte zier er soms heel aardig uit, en soms ook weer niet.

Je vond het een prachtige stad. Want vond je van Manchester als je dit stad in jouw beleving vergelijkt met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Manchester is een stad naar mijn hart. Een beetje rommelig, levendig, stedelijk, relaxte sfeer, open-minded, internationaal. De stad heeft echter zeer veel economische problemen gehad, waar ze nu weer uit aan het opkrabbelen is maar waar ze nog steeds mee te maken heeft. Wat dat betreft kan je de stad beter vergelijken met een stad als Berlijn dan met een Nederlandse stad, want in Nederland hebben we eigenlijk geen goed voorbeeld om het mee te vergelijken. Ik denk dat als je de mentaliteit van Utrecht neemt, de stedelijkheid van Rotterdam, en het internationaal gerichte van Amsterdam je een heel eind komt.

Je moet wel bedenken dat als ik een stad prachtig vind ik daarmee niet een aangeharkt stadje als Leiden, Haarlem of Gouda bedoel. Doe mij maar een stad met 'rauwe' kantjes zoals New York, Berlijn of Manchester.

·
Registered
34,647 Posts
^^ Ja, dat maakt het een stuk levendiger. Dank voor je reactie. Ik kan mij er nu wat meer bij voorstellen.

·
Registered
3,849 Posts
Zeer interessante foto's! Ik vind het zo op de foto's een erg leuke stad. Mooie bouwstijlen, lekker dicht bebouwd. Soms heeft het wel wat van New York.

Leuke foto's! :)

·
Bike It!
22,248 Posts
Ziet er inderdaad erfg grootstedelijk uit. Lekker chaotisch ook.
Heb dankzij jouw puike serie weer een vrij onbekende stad ietsjes beter leren kennen.
Bedankt daarvoor :eek:kay:

·
Registered
2,429 Posts
Mooie stad, mooie foto's. Alleen euh, die verticale foto's hebben een iets te hoog postzegel gehalte. We leven in 2008, iedereen heeft breedbant internet en niemand zit nog met 800*600 te surfen, dus wees absoluut niet bang om wat grotere foto's neer te zetten. :)

·
Moderator
53,099 Posts
Mooie foto's. Dat Hilton vind ik niet mooi, dat soort hoogbouw is niet mijn smaak. Is dit nou de tweede of derde stad van the UK? Volgens mij liggen ze daarmee altijd in de clinch met Birmingham.

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Birmingham heeft 990.000 inwoners in de stad zelf en 2,6 miljoen in de agglomeratie.
Manchester heeft 422.000 inwoners in de stad zelf en ook 2,6 miljoen in de agglomeratie.

De centrale stad is dus kleiner maar dat is zoals altijd een kwestie van administratieve grenzen. Wat mij betreft zijn beide steden even groot.

Ik heb hier trouwens nog steeds een 1024*768 monitor en hier zijn die verticale zelfs nog iets te hoog voor het hele scherm. Ik hou rekening met mensen met ouwe troep ;)

·
Registered
6,642 Posts
Sta er versteld van hoeveel gelijken deze stad (en andere grote industriesteden) kent met de onze, maar daar heb ik me wel vaker in verdiept.
Zo zijn de contrasten hier ook vaak ontzettend hoog, van wat meningeen als lelijk onderbouwt tot aan prachtige bouwwerken.

Wel is Manchester een stuk dichter bebouwd dan hier het geval is (veel meer inwoners), maar verder komt het op vele vlakken (de basis) ontzettend overeen met hier.
Zo lijkt foto 25 (en daar zou mening Enschedeer het met me eens zijn), precies op de Hema uit Enschede, tenminste daar moet ik meteen aan denken.
Maar de foto van het Hilton toren, lijkt weer precies op het oude plan voor het Dish Hotel van van Rijnboutt Architecten (bijzonder opvallend).
Vooral het grote contrast tussen al deze factoren en de bevolking van de stad maken dit soort steden tot een waar genoegen om in de verblijven en zeer gemoedelijk en tolerant !!

·
The only way is up
86,589 Posts
Ziet er inderdaad erfg grootstedelijk uit. Lekker chaotisch ook.
Heb dankzij jouw puike serie weer een vrij onbekende stad ietsjes beter leren kennen.
Bedankt daarvoor :eek:kay:
Sluit ik me helemaal bij aan.
O.a. foto laat zien dat gentrification hier goed gewerkt heeft. Het ziet er weer puik uit. :)

1 - 19 of 19 Posts