SkyscraperCity banner
1 - 18 of 18 Posts

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #1 ·
(Vervolg op Manchester I: Stadscentrum)
In Manchester hebben we ook gekeken naar een aantal regeneration-projecten. De stad heeft echt een enorme economische crisis doorgemaakt en dat is soms ook goed te zien. Gelukkig is het stadsbestuur voortvarend te werk gegaan om probleemgebieden te verbeteren en hun daadkracht werpt vruchten af.

1. Maar eerst een plaatje van een Engelse telefooncel.

2. En een uitzichtje vanaf een metrostation op een buitenwijk.

3. Vanaf hetzelfde metrostation richting de binnenstad

4. De metro/lightrail voerde naar Salford Quays, een grote waterfrontontwikkeling in een gebied dat vroeger uit vervallen havens en industrie bestond.

5. De gebouwen zijn er niet altijd even mooi

6. En zien er soms zelfs heel goedkoop uit

7. Soms denk je dat je in Dokkum bent.

8. Voor de voetballiefhebbers

9. Maar gelukkig is er ook bijzondere architectuur

10.

11.

12. Soms een beetje dorps

Daarna zijn we op weg gegaan naar Hulme, een probleemwijk die te maken heeft met herstructurering.

13. Onderweg een roestend gebouw, dat schijnt zo te horen

14. Een saai straatje toen we verkeerd waren gelopen

15. En een flat zoals er duizenden in Engeland staan

16. Doorgaande weg in Hulme. Er wonen hier veel Jamaicanen en andere immigranten

17. Ook in Engeland wordt veel nieuwbouw gepleegd om de herstructurering van wijken te laten slagen

18. Desondanks waren sommige delen van de wijk echte no-go area's. De buurtbewoners die reikhalzend naar mijn camera keken staan niet op de foto.

19. Nieuwbouw

20. Staat veel te koop

Daarna naar East Manchester, het grootste herstructureringsproject van Manchester en het wordt betaald met geld van de rijksoverheid (iets dat in Engeland vrij bijzonder is)

21. Zo zag (en ziet) het grootste deel van de wijk er uit:

22.

23.

24. Maar nu ziet het er zo uit:

25.

26.

27.

29. Helaas gaat het met grote delen van de wijk nog niet goed

30.

31.

32.

33.

Mijn volgende serie zal gaan over Liverpool.

·
Registered
4,357 Posts
zeer interesante reeks. Ik ben in postieve zin verbaasd over sommige architectuur en openbare ruimte daar.

·
Moderator
16,918 Posts
Leuke foto's. veel kleine en vervallen huizen en moderne architectuur door elkaar :)

·
Bike It!
22,248 Posts
Mooie herwaarderingsprojecten daar. Vooral #9, 10 en 11 mogen er best wel wezen.
Alweer een leerrijke fotoserie!

·
Moderator
53,146 Posts
Interessante serie. Die nieuwbouw ziet er goed uit, maar die oude vervallen zooi... Dat lijken ze in Groot Brittannië toch wat meer te hebben dan hier.

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Verklaar foto 7 eens nader, die tekst, lol?
Die foto deed me denken aan een foto van een bedrijventerrein in Dokkum die je ooit een keer had gepost, en ik had gewoon een kleine plaats als voorbeeld nodig :lol: Want kom op, dit soort gebouwtjes op een prominente plek in een stad met 2,6 miljoen inwoners is natuurlijk wel heel erg dorps.

·
Registered
681 Posts
Leuk!

Ben daar zo'n 2 jaar geleden ook geweest. Ook herstructurering bekijken. Vooral East Manchester was indrukwekkend, helemaal rond Ancoats.

Ook naar Liverpool geweest (havenfront) en Sheffield (Park Hill)
Leuk om foto's te zien!

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Leuk!

Ben daar zo'n 2 jaar geleden ook geweest. Ook herstructurering bekijken. Vooral East Manchester was indrukwekkend, helemaal rond Ancoats.

Ook naar Liverpool geweest (havenfront) en Sheffield (Park Hill)
Leuk om foto's te zien!
Studeer je ook Sociale Geografie & Planologie in Utrecht? Ik heb namelijk gehoord dat twee jaar geleden ongeveer dezelfde excursie werd gemaakt ;)

·
Registered
681 Posts
Studeer je ook Sociale Geografie & Planologie in Utrecht? Ik heb namelijk gehoord dat twee jaar geleden ongeveer dezelfde excursie werd gemaakt ;)
Nope Stedenbouwkunde in Eindhoven aan de Tu/e
Ben dit jaar in Tallinn, St Petersburg en Helsinki geweest :D

·
Registered
6,736 Posts
Mooie reeks hoor .........:eek:kay:

Het lijkt Enschede wel (ja ik weer), maar misschien zit ik er met deze opmerking nog niet zo ver naast.
Ons gemeentebestuur is ook nog niet zolang geleden naar Manchester en New York afgereisd om ervaringen in de achterstands/industriewijken op te doen.
Vooral omdat Enschede met dezelfde problemen zit (als je het allemaal problemen kunt noemen), dan deze "oude" industriesteden als Manchester.
Het contrast is groot, het doet op de ene plek heel dorps aan .......maar op de andere erg stedelijk (mede door de industrie), de bevolking is bijzonder divers in opbouw (net zoals het woningbestand) en er komen ontzettend veel nationaliteiten voor in dit soort steden.
Maar buiten dat hebben dit soort steden een ontzettende veerkracht en bepaalde band met hun bevolking ......en dat spreekt me erg aan !!

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Ben je Frank Gallagher nog tegengekomen?

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #14 ·
^^ We zijn wel door de wijk gekomen waar het is opgenomen, batterij van mijn fototoestel was net op :(

1 - 18 of 18 Posts