SkyscraperCity banner
1 - 20 of 20 Posts

·
Registered
6,644 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Dit weekend worden er 2 redelijk grote evenementen gehouden in Enschede .
Die meteen volgende week worden aangevuld met het eerder geopende topic Architects of Air in Enschede .

Maar eerste wil ik deze 2 evenementen even onder de aandacht brengen .
En van jullie weten of je het wel of niet kent ?

-Ten eerste de batavierenrace, www.batavierenrace.nl

De Batavierenrace :

's Werelds grootste estafetteloop
Nederlands grootste studentenfeest
Studentenloop over ruim 185 km in 25 etappes

Eind april klinkt jaarlijks het startschot voor de grootste estafetteloop van de wereld: de Batavierenrace.

Op 22 april 2006 zal voor de 34e keer dit enorme evenement plaatsvinden.

De route loopt van het Universitair Sportcentrum Nijmegen, via Duitsland, de rustige Achterhoek en de Oude Markt in hartje Enschede naar de campus van de Universiteit Twente.
De totale loopafstand bedraagt ruim 185 kilometer en is onderverdeeld in 25 etappes (17 heren- en 8 damesetappes). Er nemen ieder jaar ruim 7.500 atleten aan deel, allen studenten; aan dit enorme deelnemersaantal dankt de Batavierenrace sinds jaar en dag haar vermelding in het Guinness Book of Records. Daarnaast is de Batavierenrace het grootste studentensportevenement van Nederland. Een jaarlijks terugkerend mammoetevenement met een uniek karakter: een mengeling van topsport en zwoegend recreëren!

De Batavierenrace is de laatste jaren, zeker in de studentenwereld, maar ook daarbuiten, een begrip geworden. De Batavierenrace is dan ook een uniek en ludiek evenement, dat het verdient om in de kijker te staan. In voorgaande jaren werden reportages over de Batavierenrace bijvoorbeeld uitgezonden door regionale en nationale radio- en televisieomroepen en jaarlijks staat de race onder andere in De Gelderlander en vele andere gedrukte media.

-Ten Tweede de Enschede Marathon , www.enschedemarathon.nl

De Oudste Marathon van Nederland die dit jaar voor de 38ste keer plaatsvind in de stad en omgeving .

Historie van de Enschede Marathon

We schrijven augustus 1946. Op dat moment zijn in Oslo de Europeseatletiek kampioenschappen. Tegelijkertijd vindt het congres van deI.A.A.F. plaats. Eén van de besluiten van het congres is de atletiekwedstrijd tussen Nederland en Tsjecho-Slowakije in juli 1947 te laten plaatsvinden in Enschede.Ter voorbereiding van de wedstrijd komen de delegaties van beide landen bijeen. Dan begint het toeval een belangrijke rol te spelen. Bij de Tsjecholowaakse delegatie heeft Ir. Bukovsky een belangrijke rol. Laat hij nu ook de voorzitter van de al jarenlang bestaande Kosice marathon zijn. Hij doet het voorstel ter gelegenheid van de landenwedstrijd ook een marathon te lopen. Aan de andere zijde bevindt zich het bestuurslid van de KNAU, Gerard Kraemer, die tevens voorzitter van het district Twente is op dat moment.

Tezamen kunnen zij het heel goedvinden. Het besluit valt dan ook spoedig: op deeerste dag van de atletiek ontmoeting van twee landen zal een marathon voor lopers uit meerdere landen gehouden worden. Dat laatste besluit is nog even een probleem zo tussen de onderdelen van een "normale"wedstrijd. Er wordt echter stevig doorgezet tot het zal gebeuren.

START 1947

Zaterdag 12 juli 1947 is de grote dag, 51 deelnemers zullen vertrekken, hopend na 42 km en 195 m. gezond en wel weer in het zomerse Van Heekpark terug te keren.
Van hen slagen 33 atleten daar inderdaad in, met de Fin Eero Riikonen als eerste.

FINISH 1947

Bij de finish staat de dan al bekende- atlete Fanny Blankers-Koen hem op te wachten om gehuldigd te worden.
Zo'n negen minuten later arriveert de eerste Nederlander en is meteen Nederlands kampioen, Joop Overdijk.
Vanwege de grote publieke belangstelling mag de organisatie reppen van een geweldig succes.
Zeker bij de straten rond het park staat het zwart van de mensen (te controleren op een oude film uit die tijd!). Een dergelijk succes kan niet eenmalig zijn, vindt men al spoedig. De oudste marathon vanNederland (een-na-oudste van Europa) is geboren!

Misschien wel interessant voor forumleden .
Foto's volgen als het goed is nog :) .

·
Registered
5,054 Posts
Waar ligt Enschede eigenlijk precies? Is dat al Duitsland? Is er een station? Ik heb ook eens een Batavus fiets gehad :yes:

·
Weestwel?
1,713 Posts
Bikkel said:
Waar ligt Enschede eigenlijk precies? Is dat al Duitsland? Is er een station? Ik heb ook eens een Batavus fiets gehad :yes:
Und wo kommst du eigentlich her? Arnheim war es, oder irr ich mich? :)

·
Registered
6,644 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Jammer helaas weer zinloze reactie's .
Van een toch redelijk bekend evenement onder de studenten .
Helaas stel ik mezelf steeds weer teleur als ik dingen blijf posten die mensen vanuit anders steden Prachtig zouden vinden .
Maar was lees ik het is Enschede ........een gat waar niemand wat te zoeken heeft .
Jammer zo jammer he :):) .

·
Weestwel?
1,713 Posts
Nee hoor dit had me uit iedere andere willekeurige stad evenmin een ruk geinteresseerd.

·
Registered
6,644 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Ok zeg dan gewoon dat je nergens van houdt maar wel overal een opmerking over geeft . ;)

Maar je avatar is wel grappig trouwens :) .
Geeft verder ook niks .......je hoeft niet alles mooi te vinden .
Maar ik weet niet ik denk dat je er wel wat om geeft :) .
Al is het dan alleen de vrouwelijke kant ervan .
Dat trekt op de avond zelf aardig wat studentes .

Het start over een pakweg 2 uur in Nijmegen en dan komen ze morgen hier aan en dan is er een eindfeest .
Dat vaak maar om een paar dingen gaat ;) .
Ook is deze UT gelegen op een Campus en ik ken wat mensen die er wonen .
En hoe het er daar aan toe gaat, dat wil je gewoon niet weten .
Ze leven compleet vrij van iedereen in appartementen over het terrein .

·
Registered
6,644 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Ben er wel weer even geweest gisteren :) .
Echt geweldig hoe groot tententerrein daar opgezet word .

·
Registered
5,054 Posts
rdj said:
Und wo kommst du eigentlich her? Arnheim war es, oder irr ich mich? :)
Pardon? Daar is ook geen woord Frans bij. De voetbalclub heet Vitesse en de stad heeft o.a. de Paribas en Sonsbeek kreeg in 1822 de Belvedère van Parijs cadeau. De Alliance is hier erg actief en de afdeling van de Citroën fanclub is hier enorm groot. Je grappig bedoelde opmerking is een pijnlijk bewijs van onwetendheid.

·
Registered
6,644 Posts
Discussion Starter · #16 · (Edited)
Dit topic bestond ook uit 2 onderdelen en wel de batavierenrace waar zo ongeveer 8000 lopers aan meedoen vanuit Nijmegen naar Enschede .
En daarna op de campus van de UT een feestje houden met zo'n 15.000 man .

Deel 2 is de Enschede Marathon, de oudste marathon van Nederland .
En daar zijn de foto's van afgebeeld .

Dan nog iets .
Ja er bestaan in Enschede in ieder geval zeer veel "zwarte" studenten en zo komen uit maar liefst zo'n + 40 landen .

Dit is de school en ze staan in vele atlassen ( enigste school in Europa die zich bezig houdt met de meetkunde en ruimtekunde van de oppervlakte van de aarde en plattegronden van steden ) .

Het ITC ENSCHEDE .
International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

Zelfs een hele vleugel van dat gebouw is voor hun als Hotel beschikbaar zodat ze een verblijf hebben .

Students

·
Registered
340 Posts
Batavierenrace is vette shit!!! Heb voor de derde x meegedaan was 111de op de 7,4 km (van de 320), goed feest ook!

1 - 20 of 20 Posts