In september gaan wij meestal nog even de laatste twee weken naar de zon.
Dit jaar werd het Marmaris, mede omdat we hier nog nooit geweest waren, en wat is nou leuker dan iets nieuws ontdekken?
De gehele periode hebben we een temperatuur gehad die schommelde rond de 30 - 33 graden, wat erg aangenaam aanvoelde.
Marmaris, wat ooit een vissersdorpje was, telt zo'n 34.000 inwoners, in de zomerperiode kan dit uitgroeien tot 200.000, in de periode dat wij er waren schatte ik het aantal inwoners op zo'n 100.000 - 150.000
Marmaris is vooral populair onder Engelsen, ik schat dat zo'n 60% van het totaal aantal toeristen uit Groot Brittannië komt, de rest is een mengelmoes van Nederlanders, Russen, Iraniërs, Libanezen en Duitsers.
Volgens een lokale ober aan de boulevard is het aantal Nederlanders sterk afgenomen, op de muur hangt nog een bord met 'Bitterballen, kroketten & frikandellen '', maar sinds 2 jaar staat het niet meer op het menu. :lol:
1. Wij verbleven in appartementen complex 'karakas' aan de rand van het centrum, en op steenworp afstand van de boulevard.
Het is een kleinschalig complex, volledig bezet door Nederlanders, in de avonduren kan je buiten aan de bar zitten, je moet wel van Andre Hazes houden.
2. Via deze wijk kom je bij zee, het voelt best stedelijk aan, onder elk complex zit wel een winkeltje, 'sok' is een supemarkt keten die je overal in Marmaris tegenkomt.
3. En daar zijn we dan. Op de boulevard, the place to be! Zeker in de avonduren is het hier erg gezellig, studenten die tokkelen op hun gitaar, en grote Turkse families die picknicken op het strand. Een genot om te zien, echt vakantie!
4. Het gemeentelijke strand, heerlijk rustig als je het vergelijkt met de anderen stranden waar ligbedden staan.
5. Lopend richting de Bazars komen we bij beeld van Mustafa Kenmal Atatürk, grondlegger van seculier Turkije.
Helaas is de foto tegen het licht genomen.
Overal in Marmaris zie je vlaggen van atatürk, de Turken in Marmaris zijn moderner dan in de meeste gebieden in Turkije. Vrouwen in gewaden zijn een bijzonderheid.
Mannen hebben nog redelijk vaak tatoeages en/of een oorbelletje.
6 Aangekomen bij het centrum, het bruisende hart van Marmaris.
Sinds een aantal jaar heb je overal in Marmaris uitstekende fietspaden, fel blauw asfalt, makkelijk te herkennen, die hekjes naast het fietspad zijn broodnodig, de meeste Turken nemen het niet zo nauw met markering, en zo voorkom je dat het fietspad een hindernisbaan word. :lol:
7. De bazaars, heerlijk koel om rond te lopen, overal 'merkkleding' ook als je maatje XXXL hebt zit je goed

Bij elk winkeltje kunnen ze een aardig woordje Nederlands.
8
9 En daar hebben we atatürk weer.
10 Hee, een ING, hier kan je volledig in het Nederlands je euro's of Lira's uit de muur halen.
11
Iets verder een Burger King restaurant, de bediening was niet al te best, ik stond 15 minuten te wachten, en niemand aan de kassa die mij even aansprak, waarom ik niet geholpen werd.. Toen ik een manager aansprak, waarom ik niet geholpen werd was zijn antwoord 'wat mijn probleem was'. hij keek er enorm kwaad bij... Raar tafereel maar goed.
Achteraf bleek er een storing te zijn met de kassa's.
In Marmaris heb je 3 MCDonald's vestigingen, 2 BK restaurants, en een KFC. De meeste fastfood zaken kan je in de Britse wijk vinden, toeval?
12
Voor nog geen euro (3.75 Lira) met de Dolmus naar het volgende dorpje.
Erg handig vervoer.
13 Welkom in Icmeler, een rustige badplaats, niet veel te beleven, maar hier niet de hectiek van Marmaris, ideaal voor rustzoekers.
14 De avond valt in Marmaris.
Veel verkopers die je een boottrip willen verkopen, wij hebben deze excursie al via internet geboekt. De hele dag varen inclusief BBQ en (sterke) drank voor 12 euro, bizar die lage prijzen. :nuts:
15 de fonteinenshow van Marmaris begint elke avond om 21:00, leuk om eens gezien te hebben, al vond ik de versie in Dubai vorig jaar wel spectaculairder.
`
16
De volgende dag worden we voor die 12 euro ook nog eens opgehaald met een excursiebusje, met 80 km per uur door woonwijken crossen we naar de haven!
De Turkse vlag wappert sierlijk.
17 Zwempauze vlakbij een grot.
18 Uiteindelijk komen we aan in Tununc.
Ook hier overal weer winkeltjes, met verkopers die maar al te blij zijn dat er weer een bootlading vol toeristen aangespoeld zijn
19
De plaatselijke moskee.
20
De volgende dag zijn we met een huurauto naar Bodrum gereden, prachtige rit... Mooie wagen, 30 euro voor een hele dag.
21 Bodrum, een vriendelijke stad met kleinschalige bebouwing
22 Terug in Marmaris, dit keer in de Britse wijk.
Overdag een doodse indruk, 's nachts vliegen de decibels en dronken Britten om je oren..

Britse vrouwen schaars gekleed dansend op de bar.. Het kan allemaal in Turkije... :cheers:
23
24 Overal hotels bevolkt door Engelsen. En niet de meest beschaafde helaas, die zitten in meer in Bodrum en aan de kust van Athene.
25 Waterpark, ziet er leuk uit, alleen bij binnenkomst stond maar een glijbaan aan, die ook nog eens tijdens lunchpauze uitging.
Ook hier weer een hoop luidruchtige Britten, soms erg mollig in een tijgerprint bikini. Ach ik had er geen last van, en best vermakelijk allemaal!
26 Shopping mall Blue port, vlak achter deze wijk.. Hier kan je heerlijk rustig shoppen zonder verkopers. :banana:
27
28
Terug bij Karakas, vlak achter ons hotel ligt de grootste moskee van Marmaris. Echt een aanrader om even langs te lopen.
29 Haha een typisch Turkse auto..
Je ziet ze door de toenemende welvaart steeds minder, vind het erg leuke bakkies!
30 Ook hier kan prima gefietst worden.
31 Terug richting het centrum, het kasteel van Marmaris die verhoogd boven de stad uitsteekt.
32
33 Vlak achter het kasteel de Barstreet...
Ontelbare openlucht discotheken.
Ik had al een doof oor toen ik door deze straat liep in de avond.. Dus mocht je gaan stappen in Marmaris, dan zijn oordoppen geen overbodige luxe.
34
35 En de laatste dag alweer, nog een kopje koffie aan de haven bij ''Robert's Coffee'' en dan zit de vakantie er helaas al weer op.
36
37
38
Bedankt voor het bekijken van mijn fotoserie.
Mocht ik je enthousiast gemaakt hebben voor een bezoek aan deze stad, je kan er redelijk goedkoop heen, mei tot oktober heb je ook nog eens een grote kans op lekker weer.
Groeten Justin