SkyscraperCity Forum banner

Marmaris

3837 Views 18 Replies 10 Participants Last post by  Hoogvliet
In september gaan wij meestal nog even de laatste twee weken naar de zon.
Dit jaar werd het Marmaris, mede omdat we hier nog nooit geweest waren, en wat is nou leuker dan iets nieuws ontdekken? :)

De gehele periode hebben we een temperatuur gehad die schommelde rond de 30 - 33 graden, wat erg aangenaam aanvoelde.

Marmaris, wat ooit een vissersdorpje was, telt zo'n 34.000 inwoners, in de zomerperiode kan dit uitgroeien tot 200.000, in de periode dat wij er waren schatte ik het aantal inwoners op zo'n 100.000 - 150.000

Marmaris is vooral populair onder Engelsen, ik schat dat zo'n 60% van het totaal aantal toeristen uit Groot Brittannië komt, de rest is een mengelmoes van Nederlanders, Russen, Iraniërs, Libanezen en Duitsers.

Volgens een lokale ober aan de boulevard is het aantal Nederlanders sterk afgenomen, op de muur hangt nog een bord met 'Bitterballen, kroketten & frikandellen '', maar sinds 2 jaar staat het niet meer op het menu. :lol:

1. Wij verbleven in appartementen complex 'karakas' aan de rand van het centrum, en op steenworp afstand van de boulevard.
Het is een kleinschalig complex, volledig bezet door Nederlanders, in de avonduren kan je buiten aan de bar zitten, je moet wel van Andre Hazes houden. ;)

2. Via deze wijk kom je bij zee, het voelt best stedelijk aan, onder elk complex zit wel een winkeltje, 'sok' is een supemarkt keten die je overal in Marmaris tegenkomt. :)

3. En daar zijn we dan. Op de boulevard, the place to be! Zeker in de avonduren is het hier erg gezellig, studenten die tokkelen op hun gitaar, en grote Turkse families die picknicken op het strand. Een genot om te zien, echt vakantie!

4. Het gemeentelijke strand, heerlijk rustig als je het vergelijkt met de anderen stranden waar ligbedden staan.

5. Lopend richting de Bazars komen we bij beeld van Mustafa Kenmal Atatürk, grondlegger van seculier Turkije.
Helaas is de foto tegen het licht genomen.
Overal in Marmaris zie je vlaggen van atatürk, de Turken in Marmaris zijn moderner dan in de meeste gebieden in Turkije. Vrouwen in gewaden zijn een bijzonderheid.
Mannen hebben nog redelijk vaak tatoeages en/of een oorbelletje.

6 Aangekomen bij het centrum, het bruisende hart van Marmaris. :)
Sinds een aantal jaar heb je overal in Marmaris uitstekende fietspaden, fel blauw asfalt, makkelijk te herkennen, die hekjes naast het fietspad zijn broodnodig, de meeste Turken nemen het niet zo nauw met markering, en zo voorkom je dat het fietspad een hindernisbaan word. :lol:

7. De bazaars, heerlijk koel om rond te lopen, overal 'merkkleding' ook als je maatje XXXL hebt zit je goed ;) Bij elk winkeltje kunnen ze een aardig woordje Nederlands.

8

9 En daar hebben we atatürk weer. :)

10 Hee, een ING, hier kan je volledig in het Nederlands je euro's of Lira's uit de muur halen. :)

11
Iets verder een Burger King restaurant, de bediening was niet al te best, ik stond 15 minuten te wachten, en niemand aan de kassa die mij even aansprak, waarom ik niet geholpen werd.. Toen ik een manager aansprak, waarom ik niet geholpen werd was zijn antwoord 'wat mijn probleem was'. hij keek er enorm kwaad bij... Raar tafereel maar goed.
Achteraf bleek er een storing te zijn met de kassa's.

In Marmaris heb je 3 MCDonald's vestigingen, 2 BK restaurants, en een KFC. De meeste fastfood zaken kan je in de Britse wijk vinden, toeval? ;)

12
Voor nog geen euro (3.75 Lira) met de Dolmus naar het volgende dorpje.
Erg handig vervoer.

13 Welkom in Icmeler, een rustige badplaats, niet veel te beleven, maar hier niet de hectiek van Marmaris, ideaal voor rustzoekers.

14 De avond valt in Marmaris. :)
Veel verkopers die je een boottrip willen verkopen, wij hebben deze excursie al via internet geboekt. De hele dag varen inclusief BBQ en (sterke) drank voor 12 euro, bizar die lage prijzen. :nuts:

15 de fonteinenshow van Marmaris begint elke avond om 21:00, leuk om eens gezien te hebben, al vond ik de versie in Dubai vorig jaar wel spectaculairder. ;)

`
16
De volgende dag worden we voor die 12 euro ook nog eens opgehaald met een excursiebusje, met 80 km per uur door woonwijken crossen we naar de haven! ;)
De Turkse vlag wappert sierlijk.

17 Zwempauze vlakbij een grot.

18 Uiteindelijk komen we aan in Tununc.
Ook hier overal weer winkeltjes, met verkopers die maar al te blij zijn dat er weer een bootlading vol toeristen aangespoeld zijn ;)

19
De plaatselijke moskee.

20
De volgende dag zijn we met een huurauto naar Bodrum gereden, prachtige rit... Mooie wagen, 30 euro voor een hele dag.

21 Bodrum, een vriendelijke stad met kleinschalige bebouwing :)

22 Terug in Marmaris, dit keer in de Britse wijk.
Overdag een doodse indruk, 's nachts vliegen de decibels en dronken Britten om je oren.. ;) Britse vrouwen schaars gekleed dansend op de bar.. Het kan allemaal in Turkije... :cheers:

23

24 Overal hotels bevolkt door Engelsen. En niet de meest beschaafde helaas, die zitten in meer in Bodrum en aan de kust van Athene.

25 Waterpark, ziet er leuk uit, alleen bij binnenkomst stond maar een glijbaan aan, die ook nog eens tijdens lunchpauze uitging.
Ook hier weer een hoop luidruchtige Britten, soms erg mollig in een tijgerprint bikini. Ach ik had er geen last van, en best vermakelijk allemaal! ;)

26 Shopping mall Blue port, vlak achter deze wijk.. Hier kan je heerlijk rustig shoppen zonder verkopers. :banana:

27

28
Terug bij Karakas, vlak achter ons hotel ligt de grootste moskee van Marmaris. Echt een aanrader om even langs te lopen. :)

29 Haha een typisch Turkse auto..
Je ziet ze door de toenemende welvaart steeds minder, vind het erg leuke bakkies!

30 Ook hier kan prima gefietst worden.

31 Terug richting het centrum, het kasteel van Marmaris die verhoogd boven de stad uitsteekt.

32

33 Vlak achter het kasteel de Barstreet...
Ontelbare openlucht discotheken.
Ik had al een doof oor toen ik door deze straat liep in de avond.. Dus mocht je gaan stappen in Marmaris, dan zijn oordoppen geen overbodige luxe. ;)

34

35 En de laatste dag alweer, nog een kopje koffie aan de haven bij ''Robert's Coffee'' en dan zit de vakantie er helaas al weer op.

36

37

38

Bedankt voor het bekijken van mijn fotoserie. :)
Mocht ik je enthousiast gemaakt hebben voor een bezoek aan deze stad, je kan er redelijk goedkoop heen, mei tot oktober heb je ook nog eens een grote kans op lekker weer.

Groeten Justin
See less See more
39
  • Like
Reactions: 5
1 - 19 of 19 Posts
22 Terug in Marmaris, dit keer in de Britse wijk.
Overdag een doodse indruk, 's nachts vliegen de decibels en dronken Britten om je oren.. Britse vrouwen schaars gekleed dansend op de bar.. Het kan allemaal in Turkije...
en waar zijn de foto's daarvan? ;)
  • Like
Reactions: 4
In 2015 ben ik ook in Marmaris geweest, zo te zien op de foto`s is er niet veel veranderd. Het blijft een uniek en prachtig oord, zeker om enige tijd te verblijven, er is zo`n beetje van alles te koop en als toerist wordt je flink in de watten gelegd. Turkije, ik zou er zo weer heen willen gaan.

Dank voor het posten van de foto`s, fijne herinneringen komen weer boven.
  • Like
Reactions: 1
^^
Nu even lekker niet naar Turkije en dat doen heel veel mensen.
  • Like
Goede fotoreportage om te zien en te lezen wat Marmaris is. In ieder geval geen bestemming voor mij om naar toe te gaan.
  • Like
In 2015 ben ik ook in Marmaris geweest, zo te zien op de foto`s is er niet veel veranderd. Het blijft een uniek en prachtig oord, zeker om enige tijd te verblijven, er is zo`n beetje van alles te koop en als toerist wordt je flink in de watten gelegd. Turkije, ik zou er zo weer heen willen gaan.

Dank voor het posten van de foto`s, fijne herinneringen komen weer boven.
Leuk om te lezen.

En het is inderdaad een gezellig oord, veel leuke excursies, zoals een boottrip naar Dalyan, Een stuk of 5 schildpadden gezien, de natuur is onwijs! En de mensen hartelijk! :)

See less See more
  • Like
Turkije is voor mij no-go area, dankzij meneer Erdogan.

Dit plaatsje ziet er nog redelijk uit. Geen al te massaal toerisme, zo lijkt het. Maar voor mij niet interessant genoeg.

Dank voor het delen:)
  • Like
Reactions: 2
mja, volgens mij zijn de Turken in de toeristenindustrie nou niet echt Erdogan fans.

In Bodrum was ik op 11 september 2001. Voor zover ik me kan herinneren weinig boeiend stadje, maar wel met een fort dat je kunt bezoeken.
Dat klopt inderdaad, de kustregio's ( Kusadasi tot aan Alanya ) zijn redelijk seculier.
De vrouwen lopen er niet heel anders bij als aan de overkant van Griekenland. :)

Ik kwam in gesprek met een vriendelijke supermarkt eigenaar en toen het gesprek overging op de onrust in de regio en Erdogan, zag ik de verdriet in z'n ogen..
Hij maakte daarna een grapje dat hij het liefst ziet dat ze in deze regio onafhankelijk werden van die 'ouderwetse boeren'..
In de badplaatsen vangen ze de klappen op van Erdogan, en dat blijf ik best sneu vinden voor de bewoners.

Ik heb een aantal jaar geleden een rondreis gemaakt per touringcar en vanaf Konya zie je Turkije steeds conservatiever worden, portretten van Erdogan op de achterkant van een vrachtwagen of op autoruiten zag ik regelmatig voorbij komen.

De politieke koers van Turkije blijft jammer, het is een prachtig land, wat er tegenwoordig zeer goed verzorgd bij ligt.

Bodrum vond ik zelf ook niet zo bijzonder, de oude stad van Antalya en Kusadasi blijven mijn favorieten!
See less See more
Midden jaren 90 naar Marmaris geweest. Leuke plek voor zon, zuipen, ziekenhuis. Marmaris is toch wel het Benidorm van Turkije in de drukke zomermaanden. Heb nog nooit zoveel kroegen in een rij gezien als daar. Voorbij de boulevard langs het ze strand zijn ze ontelbaar en in het centrum heb je de bar street waar ook nog eens een overvloed aan dat soort horeca is.
Bijna elke dag kachel geweest! Was ook nog eens tering heet. Zwaar irritant waren die gasten bij de haven die je hun restaurant binnen trekken en de proppers in de bar street. Als je per abuis iets wil aanwijzen aan je partner wordt je hand al vastgepakt!
Toen trouwens al irritatie over de Russen. Dat was in 1995 dus ook al zo!
Maar we hebben ook wel plezier gehad.
Enkele jaren erna, in 1996 en 1998 naar Gumbet (Bodrum geweest). Waarvan de eerste keer echt heerlijk was! Was geen all inclusive en daarom was het eten uitmuntend. Hotel was ook geweldig! Tweede keer iets minder dan de eerste keer. Toch goed genoeg om nog vervolgens nog 2x naar Turkije te gaan. Kemer in 2000 en Belek in 2002.
Na die vakanties hadden wij het wel gezien in Turkije.
Marmaris de meeste actie, Kemer de mooiste omgeving, vooral door die bergketens. Belek was geen hol aan!
Bizar dat je Bodrum/Gumbet niet zo bijzonder vond. By far het meest idyllische en leukste plaatsje van alle Turkse vakantie bestemmingen.
See less See more
  • Like
G
Dat die afbeelding van Atatürk daar nog hangt (9) verbaast me wel.
Leuk om je verhaal te lezen Sash, en zo te horen is er niet veel veranderd de afgelopen jaren.
Nog steeds poppers die je hand vasthouden bij het langslopen, en omdat het zo ontsloten is door bergketens is het inderdaad ook erg warm. :)

Marmaris is inderdaad erg gericht op vermaak en uitgaan. De barstreet is veel groter als in vergelijkbare badplaatsen.
Misschien was ik een beetje kort door de bocht met Bodrum.. Qua architectuur is het veel mooier dan bijvoorbeeld een Alanya of Marmaris.

Maar ik weet niet of ik mij zou vervelen als ik er 15 dagen zou zitten, een weekje lijkt mij wel erg leuk, genoeg leuke excursies zoals een dagtrip naar het Griekse Kos.

Hier nog wat foto's van Bodrum die ik nog had gemaakt.

1

2

3

4 Een heerlijk taartje, alleen al voor deze bakkerij zou ik al terug willen! ;)

5

6

7

8

9

10
See less See more
10
  • Like
Reactions: 3
Ben daar een jaar of 13 terug eens geweest. Dat was toen voor mij als tiener met vrienden op vakantie, de eerste keer Turkije en we kwamen er toen achter dat je in Turkije nergens een broodje shoarma kunt krijgen, tegenvaller was dat. ;)

Ik herken me wel in de omschrijving van SASH. De barstreet van Marmaris was (is?) zo'n beetje dé barstreet van Turkije. Speakers staan tot buiten aan toe. Het was toen hartje zomer, echt veel te heet was het (ook 's nachts dertig plus). En dan die restaurantproppers, die waren echt vervelend, maar in andere landen, bijvoorbeeld Griekenland (Athene) heb je precies hetzelfde.

Maar goed, als je van zon-, zee-, zuipvakanties houdt, dan moet je hier zijn. Voor mij was het als 18-jarige met vrienden op vakantie prima voor een keer, maar ik had me daarna wel voorgenomen om nooit meer naar dergelijke oninteressante zonbesemmingen meer op vakantie te gaan en dat is ook niet meer gebeurd. :cheers:
See less See more
  • Like
Ben daar een jaar of 13 terug eens geweest. Dat was toen voor mij als tiener met vrienden op vakantie, de eerste keer Turkije en we kwamen er toen achter dat je in Turkije nergens een broodje shoarma kunt krijgen, tegenvaller was dat. ;)

Ik herken me wel in de omschrijving van SASH. De barstreet van Marmaris was (is?) zo'n beetje dé barstreet van Turkije. Speakers staan tot buiten aan toe. Het was toen hartje zomer, echt veel te heet was het (ook 's nachts dertig plus). En dan die restaurantproppers, die waren echt vervelend, maar in andere landen, bijvoorbeeld Griekenland (Athene) heb je precies hetzelfde.

Maar goed, als je van zon-, zee-, zuipvakanties houdt, dan moet je hier zijn. Voor mij was het als 18-jarige met vrienden op vakantie prima voor een keer, maar ik had me daarna wel voorgenomen om nooit meer naar dergelijke oninteressante zonbesemmingen meer op vakantie te gaan en dat is ook niet meer gebeurd. :cheers:
Leuk te lezen dat er toch nog redelijk wat leden van het SSC forum in Marmaris zijn geweest. Niet gedacht eerlijk gezegd! :)

En ik snap wat je bedoeld, Marmaris heeft cultureel niet heel veel te bieden, dat komt mede door een verwoestende aardbeving in 1958

Marmaris heeft nog wel oude stukjes, zoals rondom de haven, en bij dit theater bijvoorbeeld midden in de stad.

Verder doen we dit als extra vakantie om lekker uit te rusten, en te genieten van al het vertier zoals een leuke Jeep safari :lol: Heerlijk om even uit de dagelijkse sleur te zijn! Van het vakantie geld doen we in juni altijd een leuke rondreis.

En inderdaad geen broodjes shoarma, of döner kebab zoals wij die kennen.. Ze hebben alleen lamsvlees, terwijl wij kalfs of kip gewend zijn in onze broodjes ;)
See less See more
3
Oa Twee keer Alanya in Turkije, Malia Kreta, Albufeira Portugal en nog wel paar van dat soort bestemming gehad in mijn leven

Eigenlijk allemaal zelfde dergelijke bestemmingen.
Soms even lekker voor er tussenuit, of als het ff niet anders kan of even een korte trip in een niet hoogseizoen, maar eigenlijk liever wat anders inderdaad tegenwoordig.
Vermaak me er nog wel, strand, hapje en drankje, quad huren oid en wat rondtoeren ook dan enz, maar bijzonder ist allemaal niet.
  • Like
Heej die jeepsafarie heb ik 13 jaar geleden ook gedaan! Hadden ze ook weer waterpistooltjes aan boord? ;)
Jep!
Nat tot aan m'n schoenen, veel gelachen, een jeep vol 50 - 60 jarige vrouwen uit Rusland, leuk om te zien dat je op die leeftijd nog zoveel lol kan hebben! ;)
  • Like
Heb 1 keer een dagtripje Marmaris gedaan toen ik op Rhodos was.
Bloedverziekend heet tov Rhodos waar altijd wind staat aan de westkust het eiland.
Ook de stad kon me niet bekoren, al is mijn bezoek beperkt gebleven tot de bazaar (super opdringerig die Turken) en de boulevard.
Nee, doe mij maar Griekenland. Lekker eten, oprecht vriendelijke mensen, meer cultuur en niet zoveel kansarme toeristen als in Turkije. Al verschilt dit natuurlijk ook per bestemming.
  • Like
Heb 1 keer een dagtripje Marmaris gedaan toen ik op Rhodos was.
Bloedverziekend heet tov Rhodos waar altijd wind staat aan de westkust het eiland.
Ook de stad kon me niet bekoren, al is mijn bezoek beperkt gebleven tot de bazaar (super opdringerig die Turken) en de boulevard.
Nee, doe mij maar Griekenland. Lekker eten, oprecht vriendelijke mensen, meer cultuur en niet zoveel kansarme toeristen als in Turkije. Al verschilt dit natuurlijk ook per bestemming.
Ben het wel eens met je post.
Wij hebben ook een dagtrip naar Rhodos stad gemaakt.
Pluspunten

- Een stuk koeler
- De vriendelijkheid (al koop je niets, ze zeggen vriendelijk gedag).
- Een grote historische binnenstad
- Het verkeer, in Griekenland stoppen ze nog netjes voor het zebrapad.

Enige wat ik wel echt mooier vind aan de Turkse kant zijn de prachtige bergketens. :)

Er komt ook inderdaad een heel ander slag toerist, ik zag in Rhodos veel Italianen en Duitsers, en ook nog wat japanners.

In Marmaris komen mensen echt voor een goedkope vakantie naar de zon. CUltuur is minder relevant voor de gemiddelde toerist.

Terug richting het vliegveld was er nog een opstootje in onze bus, een passagier werd door de buschauffeur aangesproken op het geknoei van bier in de bus, waarna de beste man zijn middel vinger opstak en anderen uitschold die het voor de chauffeur opnam...

Alleen voor het type toerist zou ik niet snel terug keren naar Marmaris.

Hier nog wat foto's van de dagtrip naar Rhodos. :)

1 Aankomst per ferry

2

3

4

5

6

7

8

9
See less See more
9
  • Like
Reactions: 2
1 - 19 of 19 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.