SkyscraperCity banner

361 - 375 of 375 Posts

·
Registered
346 Posts

Volledig artikel van HNB - al dacht ik dat het niet de bedoeling is dat we hier volledige artikel quoten?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190305_04232561

Opening van stadscinema ten vroegste voor zomer 2020

De opening van de stadscinema in de Oude Stadsfeestzaal in Mechelen loopt opnieuw vertraging op. De offerte voor de werkzaamheden valt 400.000 euro hoger uit dan geraamd. Daarop is ondertussen al 200.000 euro bespaard. Over het resterende bedrag wordt nog onderhandeld.

De plannen om in de binnenstad opnieuw een bioscoop te openen, zijn ondertussen bijna vijf jaar oud. In de zomer van 2015 maakte het stadsbestuur ze voor het eerst bekend. Een jaar later ging Mechelen voor de uitbating in zee met Lumière, een bekende speler op de markt. Toen nog met de ambitie om in de zomer van 2017 te openen.

De restauratie en verbouwing van de monumentale feestzaal in de Frederik de Merodestraat werd uiteindelijk begroot op bijna 3,8 miljoen euro. Zo kan het project rekenen op een klein miljoen euro steun van de Vlaamse overheid. De eerste fase, die de restauratie en aanpassing van de voormalige feestzaal omvat, keurde de gemeenteraad begin vorig jaar al goed.

Normaal moest de werf afgelopen zomer opstarten, maar veel beweging is er sindsdien niet. “We zijn volop in onderhandeling. De offerte van de aannemer is zo’n 400.000 euro hoger uitgevallen dan geraamd. Daarvan hebben wij in overleg met de aannemer ondertussen al 200.000 euro weggewerkt”, reageert Koen Anciaux (Vld-Groen-m+), schepen van Monumentenzorg.

Nog 200.000 euro zoeken

Door de financiële uitdaging konden de werkzaamheden nog altijd niet van start gaan. “We bekijken samen met de toekomstige uitbater hoe we de resterende 200.000 euro meerkosten opvangen. Dat kan door ze te verdelen tussen de stad en Lumière. Of door te besparen op de uitvoering, maar dan doen we afbreuk aan het oorspronkelijke concept. Dat vraagt natuurlijk enige onderhandeling en zorgt mee voor de vertraging”, legt Anciaux uit.

De nieuwe stadscinema moest normaal eind dit jaar de deuren openen. Al is dat volgens de schepen op dit moment geen realistische timing meer. “Ik hoop dat wij tegen eind deze maand het financiële plaatje kunnen afronden. In het beste geval kan een aannemer dan voor de zomer met de werkzaamheden van start gaan. Het lijkt me onmogelijk dat heel de restauratie en verbouwing in een halfjaar tijd kan gebeuren”, zegt schepen Koen Anciaux. Hij verwacht dat de opening ten vroegste iets is voor de zomer van 2020. In de Oude Stadsfeestzaal moet een toren met drie cinemazalen komen.

Meerwaarde voor betere film

Björn Siffer (Vld-Groen-m+) kijkt alvast uit naar de opening. “Ik vind het belangrijk dat wij als stad mee investeren in de betere film. Met het Filmhuis hebben wij in onze stad een initiatief dat al vele jaren op een gesmaakte manier inzet op die zogenaamde arthouse films en met de komst van een stadscinema zal dat aanbod en de meerwaarde van dat segment uitbreiden. Cinefielen zullen dus nog meer aan hun trekken komen”, vertelt hij.

De gevel van het gebouw werd jaren geleden al eens opgefrist. Dirk Vertommen

Al ziet de schepen ook troeven voor de uitstraling van de binnenstad, doordat de (culturele) beleving toeneemt. “Zowel voor het uitgaansleven als voor het toerisme in Mechelen is dat een goede zaak. De horeca kan daar mee de vruchten van plukken”, zegt Siffer, die ook bevoegd is voor Toerisme.

·
Moderator
499 Posts
Ondertussen weer enige activiteit op de Bruul: Decathlon gaat het nu eens proberen op de locatie waar voordien een 3-tal jaar Media Markt geweest is (nr.107).

In het allerbegin van Media Markt waren dat 2 echte verdiepingen, maar na de opstapeling van de verliezen heeft men die dan her-ingericht zodat het maar 1 verdieping meer was.

Ik weet niet of Decathlon de originele indeling (2 verdiepingen) gaat herstellen, en of het om een volledige winkel (à la A'pen-Noord, Schelle, Evere, ..) gaat of om een City-versie (alleen de basic stuff en de rest kan via click-and-collect afgehaald worden).

Aan de overkant waar ooit die immo is geweest (nr. 108) zijn er ook werken bezig, iemand enig idee of daar ook iets komt of dat enkel woningrenovatie is (geen winkels) ?

·
Registered
151 Posts
Hallo iedereen!

Op de oude site van St Maarten in de Leopoldstraat komt een nieuw woonproject, dat weet iedereen ondertussen.
Wat mij wat minder duidelijk is, is het feit wat er van de gebouwen behouden blijft of niet. Ik weet dat het gebouw op deLeopoldstraat en de spoed in de Willem Rosierstraat verdwijnt, het hoekpand in de Willem Rosierstraat blijft behouden.

Echter zijn ook de panden in de Willem Rossierstraat tussen nummers 19 en 27 betrokken. Iemand een idee of deze panden ook betrokken worden in het project of plat gaan? Ze zijn namelijk wel van ergoedwaarde..

·
Registered
1 Posts
Echter zijn ook de panden in de Willem Rossierstraat tussen nummers 19 en 27 betrokken. Iemand een idee of deze panden ook betrokken worden in het project of plat gaan? Ze zijn namelijk wel van ergoedwaarde..
Hierbij een overzicht van het volledige project: Maarten Mechelen en meer foto's op Polo Architects

·
Funk me
792 Posts
Hallo iedereen!

Op de oude site van St Maarten in de Leopoldstraat komt een nieuw woonproject, dat weet iedereen ondertussen.
Wat mij wat minder duidelijk is, is het feit wat er van de gebouwen behouden blijft of niet. Ik weet dat het gebouw op deLeopoldstraat en de spoed in de Willem Rosierstraat verdwijnt, het hoekpand in de Willem Rosierstraat blijft behouden.

Ik Vermoed van niet... in een artikel van HLN stond: "Het voormalige ziekenhuis wordt daartoe volledig gesloopt, op de vier burgerwoningen in de Rosierstraat na"
bron:

Het zou redelijk schandalig zijn mochten ze dit afbreken!

·
Registered
1,571 Posts
Dit gebouw in de Hendrik Consciencestraat zal herontwikkeld worden, de naam van het project is Arte Nova:

Artikel met meer info:Artenova-gebouw Mechelen wordt groen woonproject - Bouwkroniek

Het nieuwe gebouw is een ontwerp van Wouters Verschuren Architecten:

De ontwikkelaar is Antonissen, oplevering is verwacht in 2022. Het gaat om 18 appartementen en 2 penthouses.

Verder is er een vergunning (link vervalt) verleend voor een kantoorgebouw in de Van Kerckhovenstraat.
Architect is SVR-Architecten die, als ik het goed heb, in staan voor de gehele ontwikkeling van dat gebied daar.
Het gaat om het gebouw op dit kaartje aangeduid met letter "G":

Renders van het gebouw:

(beeldmateriaal komt uit de beschrijvende nota in de vergunningsaanvraag)

edit: excuus, ik denk dat ik het fout heb geplaatst en dat dit naar de thread van de stationsomgeving moet, niet?

·
PEACE!
756 Posts
Enig idee wnr die as er komt? En gaat men dan het auto verkeer langs het k.mercierplein ondergronds leggen? Is dit iets wat snel kan gerealiseerd worden zodra het verkeer grotendeels langs de tangent kan worden omgeleid? Bedankt

·
Registered
From Brussels with love 💋
850 Posts
Enig idee wnr die as er komt? En gaat men dan het auto verkeer langs het k.mercierplein ondergronds leggen? Is dit iets wat snel kan gerealiseerd worden zodra het verkeer grotendeels langs de tangent kan worden omgeleid? Bedankt
Het laatste wat ik ervan gehoord heb is dat ze wachten op de opening van de tangent, maar ja ondertussen is er misschien een nieuwe timing.

·
Registered
1,571 Posts
Komet (ex-Zorro)

Ontwikkelaar: Revive
Locatie: braakliggend terrein tussen Koningin Astridlaan en de Vaart

Architecten: Binst Architects, Areal Architecten, Omgeving

De site is in 3 fases opgedeeld. De 2 eerste fases zijn momenteel al uitgewerkt:

Fase 1

Rombout

Margareta

De Vaart

Kanaalzicht

Fase 2

Oever

Ponton

Dok

Kaai

Botaniek (andere kant van Oever)

Orangerie (andere kant van Kaai)

Compagnie

Bron van alle beelden: komet-mechelen.be

·
Registered
46 Posts
Dat was initieel de bedoeling maar werd door de buurt met boegeroep onthaald en bijgevolg afgevoerd.
artikel HLN
Ervan uit gaande dat dit geen gated community wordt, zal de doorsteek naar de vaart hoe dan ook een meerwaarde zijn voor iedereen.

361 - 375 of 375 Posts