SkyscraperCity banner

781 - 800 of 842 Posts

·
Registered
2,100 Posts
Discussion Starter · #781 ·
Het is alweer van juli geleden dat ik nog een update geplaatst heb en de werken hebben niet stilgelegen in Mechelen :)

Aan de Brusselsesteenweg is er niet veel verschil met de vorige keer dat ik hier foto's nam. Men heeft die ene muur verder afgewerkt, maar verder ligt het hier momenteel stil. Over de fietsersbrug die men hier gaat aanleggen kon ik wel deze pagina met wat plannen terugvinden.
Aan de Jubellaan daarentegen is er wel veel vooruitgang gemaakt bij de fietstunnel die men daar aan het bouwen is. Het dak van de tunnel is afgewerkt, men heeft opnieuw grond aangebracht aan de zijkanten van de tunnel en is bezig met de voorbereiding om de Jubellaan hier opnieuw over te laten lopen.

Dit lijkt me eerder een werfweg te zijn of misschien zelfs al het toekomstig fietspad, maar dat kon ik niet zo goed zien van waar ik stond.

Aan het station zijn de EFTE luchtkussens aangebracht aan de achtergevel. Die gevel lijkt me dus af te zijn.

Op de nieuwe perrons was men volop aan het werken aan de inkleding. De bovenleiding werd enkele maanden geleden geplaatst. Nu is men de banken, verlichting en verdere afwerking aan het uitvoeren.

Aan de Leuvensesteenweg is er ook redelijk wat gebeurd. Om het kruispunt met de tangent mogelijk te maken én een fietsbrug boven dit kruispunt uit te voeren moest deze weg een stuk verlaagd worden.

Ter herinnering: zo gaat dit kruispunt er ongeveer moeten gaan uitzien in de toekomst (beelden Mechelen in Beweging):

De steunpalen die tussen de rijstroken zullen staan zijn nu ook aan de kant richting Station Mechelen afgewerkt. Merk links ook het bruggenhoofd op van waaruit de fietsbrug naar de steunpalen zal lopen.

Sinds een week of twee heeft men aan de kant richting Nekkerspoel een grote stelling opgebouwd die hoogstwaarschijnlijk zal dienen om de fietspuzzel op te bouwen.

Vanop de nieuwe doorsteek tussen de Wagonstraat en Dijlepad is het nog gemakkelijker om deze stelling te zien.

Naar Douaneplein/Nekkerspoel toe is er niet al te veel veranderd, behalve dan dat men het fietspad gevuld heeft zodat fietsers hier niet zo veel moeten klimmen en dalen om onder de spoorlijn door te gaan. Op zich vind ik het wel wat vreemd dat men hiervoor toch tot de diepte van de tangent lijkt te hebben gegraven, maar misschien zie ik iets over het hoofd of was het goedkoper om het als een simpele doos uit te graven in plaats van een deeltje minder diep uit te graven.

Bij de N15 aan Douaneplein heeft de fietstunnel ook zijn dak gekregen. Ook hier zijn de werken dus goed vooruit gegaan.

Het is niet zo goed duidelijk op de foto tussen het gras, maar aan de andere kant van de tunnel heeft men ook al de betonnen muren gemaakt om het fietspad naar de tunnel te begeleiden.

En om mee af te sluiten kan ik nog een oud plan delen van hoe men potentieel de fietssnelweg F1 gaat kunnen aanhaken aan dit geheel. Dit is slechts een optie die het studiebureau ingehuurd door de stad gedeeld heeft met de buurtbewoners. Het is dus zeker niet een officieel plan! Maar toen ik dit indertijd te zien kreeg stond ik er van te kijken dat dit effectief mogelijk is naast het station Nekkerspoel, dus het leek me wel interessant om te delen.

·
Registered
1 Posts

·
Registered
2,100 Posts
Discussion Starter · #787 ·
Mechelen in Beweging heeft op Facebook nog twee videos geplaatst die wel me wel relevant lijken. Ik heb enkele schermafbeeldingen uit de video's gehaald om jullie tijd te besparen/te voorkomen dat je op Facebook moet kijken :)

Video: Nieuwe verkeerssituatie op de Brusselsesteenweg

Rechts in beeld kan je de sleuf voor de Fietssnelweg F1 zien. Men heeft de Brusselsesteenweg wat meer naar links verplaatst om het mogelijk te maken de nieuwe infrastructuur voor fietsers aan te leggen.

Deze foto heb ik gisteren genomen aan de Jubellaan. Met de boordstenen is het vrij duidelijk aan het worden hoe men het hier gaat inrichten.

Leuvensesteenweg enkel staduitwaarts tot 2/11

·
Registered
1,189 Posts
Lijkt daar traag vooruit te gaan, maar het zijn ook wel giga-werken die zich over een groot gebied uitstrekken!
Zal een hele verandering zijn, eens alles afgewerkt is.

·
Registered
15 Posts
Ik ben wel nieuwsgierig vanwaar die keuze voor luchtkussens. Zeker geen kritiek.
Ik vermoed kostprijs en een licht materiaal in verhouding tot glas.
Maar zijn er andere voordelen die ik niet ken?

·
Registered
2,100 Posts
Discussion Starter · #797 ·
Aangezien de werfbezoeken niet zullen kunnen plaatsvinden heeft men er voor gekozen om toch met een Street View-achtige applicatie zicht te kunnen geven op sommige plekken: Werfbezoeken — Mechelen in beweging

Je kan er over het dak van het station wandelen, door de Tangenttunnel gaan en de nieuwe fietssleuf aan de Jubellaan bekijken.

·
Registered
27 Posts
Hopelijk is er voldoende budget voorzien om het ook af te werken. Dat we niet met een tweede Gent-Sint-Pieters opgezadeld zitten.

·
Registered
2,100 Posts
Discussion Starter · #800 ·
Het voordeel is dat men dit station niet gegund heeft in aparte schijven. De aannemer is reeds gekend en dus zou men normaal gezien niet met een half afgewerkt station mogen eindigen.

Qua budget heeft men wel al een hoop bezuinigingen moeten doen. Een groot deel van de spoorwegberm die men wou afgraven gaat men uiteindelijk toch niet aanraken. Hierdoor is de ruimte onder de sporen minder groot als voorzien en is er in de toekomst minder uitbreidingsmogelijkheid voor fietsstallingen en andere voorzieningen onder de perrons. Ook heeft men de dakconstructie simpeler gemaakt, maar persoonlijk vond ik dat resultaat eigenlijk mooier. Dus op zich lijken me de besparingen nog verteerbaar, hoewel ik altijd tegen besparingen op zulke openbare structuren zal zijn.

781 - 800 of 842 Posts