SkyscraperCity banner

821 - 840 of 842 Posts

·
Registered
1,585 Posts
Thomas More Campus De Vest

De vergunning (link vervalt) is aangevraagd om deze campus uit te breiden. Het gaat om dit gebied:

Architect voor deze werken is Stramien. Ze omschrijven wat er zal gebeuren als volgt: "De huidige campus is zeer moeilijk leesbaar en verschillende ruimten zijn te klein. Het programma voor de nieuwe uitbreiding betreft een drie-tal auditoria, verschillende types leslokalen, een centraal onthaal, een restaurant en een open leercentrum."

Dit is een beeld van hoe de vernieuwde campus eruit zal zien:

Dit beeld laat zowat de insteek van het nieuwe ontwerp zien:

Een reeks beelden van de site van Stramien

Daktuin

Materialisatie
"We streven ernaar om een sterk eenheidsbeeld te creëren voor de campus. We voorzien de volledige uitbreiding van een modulair gevelsysteem uit warm wit aluminium geprofileerde beplating, gecombineerd met een speelse configuratie aan stijlen. De variatie van grote en kleine vlakken, samen met een doordachte gevelperforatie, zorgt voor een interessant beeld langs alle zijden van het gebouw.

De aluminium beplating is een geplooide profielplaat. Deze profilering creëert een spel van licht- en schaduw op de gevel en zorgt er tevens voor dat het gebouw op elk moment van de dag een andere uitstraling zal hebben. De combinatie van de speelse stijlen en de geprofileerde plaat zorgen voor een menselijke schaal binnen het grote volume. Deze subtiele ingrepen hebben een grote impact op de beleving van de nieuwe campus."

Plint
"De nieuwe invulling van de plint krijgt alzijdig een glazen vliesgevel om zo de transparantie tussen de stad en de Thomas More Hogeschool te maximaliseren. De beglazing van de plint wordt bij de student-gerelateerde functies voor de kolommen gezet. In de centrale zone, waar het onthaal is gehuisvest, wordt de beglazing achter de kolommen gezet. Dit om het onthaal en de doorgang extra te markeren. Ook een luifel wordt voorzien om deze zone al vanop ruime afstand zichtbaar te maken. De doorgang is gekoppeld aan de inkom van het onthaal."

Publiciteit
Op de twee omcirkelde locaties zal de naam "Thomas More" in de gevel verwerkt worden zoals op het beeld hieronder. Ook op micro-schaal zullen de borden en aanduidingen van de verschillende functies uniform als totaalconcept worden beschouwd en uitgevoerd.

·
Registered
2,100 Posts
Discussion Starter · #823 · (Edited)
Met de veranderingen aan de Leuvensesteenweg leek het me een goed moment om nog eens een overzicht te geven van de werf. Er worden hier foto's gebruikt van een drietal keer dat ik langs de werf gepasseerd ben, dus let niet te veel op het weer :D

Om te beginnen twee foto's die eigenlijk buiten het project liggen van Mechelen in Beweging, maar wel voor een groot deel veroorzaakt worden door deze werken. Met de grondige heraanleg van de Brusselsesteenweg die er aan komt heeft men na meerdere decennia eindelijk beslist de moordstrookjes voor fietsers te vervangen door volwaardige fietspaden.

Verderop hebben we dan de fietsersbrug die men recent geplaatst heeft. De witte doos die je in het midden ziet dient te voorkomen dat de lasnaden vervuild geraken. Men is momenteel van de twee brugdelen 1 geheel aan het maken.

Aan de Colomalaan zijn de werken aan de fietstunnel verder aan het opschieten. Het grootste deel van de muren is ondertussen geplaatst en alles lijkt klaar te staan om de derde en laatste brug van deze sleuf aan te leggen.

Aan het station van Mechelen zelf kon ik inderdaad vaststellen dat men de overkapping van spoor 2 en 3 aan het verwijderen is. Ik wou eerst vanop spoor 1 een foto nemen, maar dat zicht werd geblokkeerd. Dan maar naar spoor 4... met hetzelfde probleem. Ik had geen zin om nog langer te wachten dus dan is het maar deze foto geworden :)

Dan gaan we verder richting Leuvensesteenweg. Bij het naderen van het Raghenoplein mocht ik de recente verbeteringen voor de fietsers vaststellen. Vroeger moesten fietsers hier 2 keer een bocht van 90° nemen en kwamen ze snel in conflict met voetgangers. Dat wordt allemaal opgelost door deze simpele doorsteek.

Vanaf 12 april gaat de Leuvensesteenweg gebruik maken van de nieuwe weg. Een deel hiervan is te smal voor verkeer in beide richtingen, dus er zal hier beurtelings verkeer met verkeerslichten ingesteld worden. Fietsers en voetgangers zullen ook van kant veranderen en zullen gebruik kunnen maken van de fietspuzzel om de tangent te passeren.

Aan de andere kant van de tunnel kan je zien hoe het fietspad een slalom neemt om hoogte te kunnen winnen en zo de fietspuzzel te kunnen bereiken.

Aan de andere kant van de fietspuzzel is het pad ook klaar en maakt het een gelijkaardige slalom.

Om de rest van de fietspuzzel aan te leggen en de andere helft van de Leuvensesteenweg af te breken heeft men stellingen geplaatst waar het verkeer in beide richtingen onderdoor zal rijden. Dat is dan ook de reden waarom er geen vrachtverkeer zal mogen passeren. Ik vermoed dat men aan de basis van deze stellingen nog een stevige betonnen rand gaat plaatsen om het risico op ongevallen zo veel mogelijk te voorkomen.

Zeker naast het nieuwe fietspad kan je zeer duidelijk het verschil in hoogte zien. Deze weg zal men dus een tijd lang in beide richtingen moeten gebruiken.

En hier zie je die weg nog eens in zijn geheel.

Als afsluiter nog de situatie aan het Douaneplein. Men is hier momenteel de aansluitingen voor de fietspaden aan het aanleggen.

·
Registered
11 Posts
Door de werken op die plaats is er al een tijdje een grondverzakking/verschuiving op de L53A (spoor A) met een voorlopig nog onbekende oorzaak, het spoorverkeer is er nu toch al enkele weken onderbroken, hopelijk resulteert dit niet in extra vertraging

·
Registered
2,100 Posts
Discussion Starter · #828 ·
Vandaag nog eens langs het station van Mechelen gepasseerd (eerder toevallig) en snel eens gaan kijken op spoor 2 en 3. Men is de overkapping momenteel aan het vervangen met een tijdelijke houten overkapping. Waarschijnlijk kan men deze veel makkelijker verwijderen of aanpassen tijdens de werken?

·
Registered
2,100 Posts
Discussion Starter · #830 ·
Eigenlijk wel. De eerstvolgende stap zal het afbreken zijn van het stationsgebouw en de afbraak van de sporen 1 en 2. Deze sporen zijn namelijk de eerstvolgende die men gaat moderniseren. Ik vermoed dat dit merkbaar sneller zal gaan omdat men veel minder grond gaat moeten weggraven en veel meer de bestaande ondergrond zal kunnen gebruiken.

Nu dat ik dit neerschrijf ben ik nog beter aan het begrijpen wat men daar aan het doen is: men is alleen spoor 3 van een tijdelijke overkapping aan het voorzien en men is het platform in twee aan het splitsen zodat men veilig aan spoor 1 en 2 kan werken terwijl spoor 3 nog actief is.

·
Registered
2,100 Posts
Discussion Starter · #831 ·
Men heeft vandaag de situatie langs de Leuvensesteenweg helemaal omgedraaid. De weg, voetpad en fietspad liggen nu allen aan de zuidelijke kant van de weg. Het voetpad en fietspad lopen nu over een helft van de Fietspuzzel. Het is een hele slalom om tot op de brug te raken en er zijn jammer genoeg wel wat blinde bochten.

Voor het autoverkeer is er nu beurtelings verkeer van kracht met verkeerslichten. Men kan tot onder de Fietspuzzel rijden en moet daar wachten tot men de helling op kan rijden.

En hier kan je zien waar in de toekomst de fietssnelweg/fiets-o-strade F1 zal aansluiten op de Fietspuzzel.

·
Registered
2,100 Posts
Discussion Starter · #832 ·
De Mechelse Fietsersbondafdeling is niet tevreden met de Fietspuzzel aangezien deze uit veel scherpe bochten bestaat op een redelijk steile helling, waarbij je op sommige plekken ook nog vrij weinig zicht hebt om de bocht heen. Dit zouden ze in het verleden ook al aangekaart hebben, maar vanuit Mechelen in Beweging geeft men aan dat men hiervan niets op de Klankbordgroep gehoord heeft en ging men er van uit dat er consensus was. Ik ben zelf al enkele jaren actief binnen deze afdeling en tijdens vergaderingen is dit effectief meerdere keren naar boven gekomen. Maar ik heb geen zicht op hoe de communicatie verder heeft plaatsgevonden. Zelf denk ik ook wel dat andere oplossingen beter hadden geweest. Maar zoals vaak is het een compromis geworden waar de fietsers de meeste ingevingen hebben moeten doen.

Anderzijds is het wel een veilige oversteek en verlies je er niet al te veel tijd mee. Ook hebben de bochten als voordeel dat men niet te snel zal kunnen fietsen/rijden met de brommer, wat de veiligheid van de voetgangers ten goede komt. Voor de fietsverbinding die men langs de tangentweg gaat aanleggen (wat denk ik het tracé voor de F1 zal worden) zijn er geen scherpe bochten voorzien, hoewel een snelheid van 20 km/u aanhouden moeilijk zal worden.

·
Moderator
504 Posts
Thomas More Campus De Vest

Architect voor deze werken is Stramien. Ze omschrijven wat er zal gebeuren als volgt: "De huidige campus is zeer moeilijk leesbaar en verschillende ruimten zijn te klein. Het programma voor de nieuwe uitbreiding betreft een drie-tal auditoria, verschillende types leslokalen, een centraal onthaal, een restaurant en een open leercentrum."
Ik heb hier nog school gevolgd, alhoewel maar sporadisch (IT-opleiding zat toen nog op Campus Kruidtuin.. :p )
Maar wat men hier eigenlijk toont is dat de achterkant (kant tegen spoor) volledig afgebroken wordt en nieuwbouw wordt, terwijl het voorste stuk (kant Vest) enkel verbouwd wordt (blijft zoals nu 3 verdiepingen) of alleszins aangepast wordt aan de stijl van de achterkant.
Naar mijn aanvoelen zal men ineens ook de campus op het Raghenoplein willen opdoeken en dit integreren in dit nieuwe gebouw, zodat er op termijn nog maar 2 (3 ? Interieur/binnenarchitectuur ook nog..) overblijven, beide ten noorden van de Dijle.

·
Registered
2,100 Posts
Discussion Starter · #834 ·
Ik moest vandaag in Mechelen zijn, dus ben ik nog eens langs de werf gepasseerd. Er beweegt veel, dus dan is het ook nuttig om iets regelmatiger een update te delen :) Het station heb ik niet bezocht.

De fietsersbrug is nu volledig zichtbaar. Ik weet niet of er nog iets afgewerkt moet worden, maar het ziet er goed uit!

Een beetje verderop, aan de Jubellaan, is de fietssleuf verder afgewerkt. De derde en laatste brug boven deze sleuf werd aangelegd. Deze gaat dienen voor het fietspad langs de Jubellaan en om de nieuwe parking te kunnen bereiken. De Colomalaan gaat hier voorbehouden worden voor voetgangers en fietsers.

Als afsluiter dan nog een update van de Leuvensesteenweg. Sinds het verplaatsen van de Leuvensesteenweg heeft men de bekisting voor het laatste deel van de fietspuzzel aangebracht. Ik vermoed dat het ijzervlechten nog moet beginnen, maar daar heb ik niet meteen een zicht op. Het oude tracé van de Leuvensesteenweg is opgebroken en deels afgegraven.

Je kan ook nog net zien dat de weg tussen het station en de fietspuzzel ondertussen geasfalteerd werd.

·
Registered
From Brussels with love 💋
874 Posts
Ik moest vandaag in Mechelen zijn, dus ben ik nog eens langs de werf gepasseerd. Er beweegt veel, dus dan is het ook nuttig om iets regelmatiger een update te delen :) Het station heb ik niet bezocht.

De fietsersbrug is nu volledig zichtbaar. Ik weet niet of er nog iets afgewerkt moet worden, maar het ziet er goed uit!

Een beetje verderop, aan de Jubellaan, is de fietssleuf verder afgewerkt. De derde en laatste brug boven deze sleuf werd aangelegd. Deze gaat dienen voor het fietspad langs de Jubellaan en om de nieuwe parking te kunnen bereiken. De Colomalaan gaat hier voorbehouden worden voor voetgangers en fietsers.

Als afsluiter dan nog een update van de Leuvensesteenweg. Sinds het verplaatsen van de Leuvensesteenweg heeft men de bekisting voor het laatste deel van de fietspuzzel aangebracht. Ik vermoed dat het ijzervlechten nog moet beginnen, maar daar heb ik niet meteen een zicht op. Het oude tracé van de Leuvensesteenweg is opgebroken en deels afgegraven.

Je kan ook nog net zien dat de weg tussen het station en de fietspuzzel ondertussen geasfalteerd werd.
Toffe update, het gaat daar goed vooruit ;)

·
Registered
346 Posts
Was dit hier al gepasseerd?

Biotechbedrijf Galapagos bouwt hoofdzetel achter station Mechelen

Update vandaag (Bouw nieuw hoofdkantoor Galapagos ligt stil door coronacris en tegenvallers)
Bouw nieuw hoofdkantoor Galapagos ligt stil door coronacris en tegenvallers
Mechelen - De werf voor de bouw van het internationaal hoofdkantoor van Galapagos achter het station in Mechelen ligt momenteel stil. Door de coronacrisis en bedrijfseconomische tegenvallers herbekijkt het biotechnologiebedrijf de plannen voor het project.

1430603

De komst van Galapagos is een van de grote projecten in de toekomstige ontwikkeling van de Raghenowijk. Het biotechbedrijf wil er niet alleen zijn kantoren, maar ook zijn laboratoria in onder brengen. In het najaar van 2019 verkocht de NMBS daartoe al een lap grond op de Hanswijkvaart aan het bedrijf. In de lente van vorig jaar begonnen de voorbereidende werkzaamheden. Het terrein werd afgegraven. Veel is er sindsdien niet meer gebeurd. Alhoewel Galapagos toen plande om met de bouw zelf na de zomervakantie in 2020 van start te gaan, ligt de werf al een hele tijd stil.

Onder andere de coronacrisis gooit roet in het eten. “We zijn op dit moment de plannen opnieuw aan het bekijken. Toen ze getekend werden, zaten we in een heel andere situatie. Door corona, maar ook bij Galapagos zelf hadden we nog een ander vooruitzicht. Die nieuwe realiteit op verschillende fronten noopt ons om het project fatsoenlijk opnieuw te bekijken. Dat zijn we grondig aan het doen”, reageert Steven Kussé, woordvoerder van Galapagos.

Thuiswerk
Eind 2020 waren er bij het bedrijf 670 personeelsleden in dienst. De overgrote meerderheid van die mensen werkt vandaag van thuis. “Enkel voor medewerkers met essentiële taken die je niet van thuis uit kan vervullen, is aanwezigheid toegelaten op onze huidige site in Mechelen-Noord. Mijn team werkt bijvoorbeeld al sinds het begin van de pandemie thuis”, vertelt Kussé.

Een tweede reden om het nieuwbouwproject onder de loep te nemen, zijn enkele tegenvallers voor Galapagos. Zo raakte eind vorig jaar bekend dat het bedrijf zijn pil tegen reumatoïde artritis niet kan verkopen in de Verenigde Staten. “De verwachting was dat wij dit met onze Amerikaanse partner Gilead daar op de markt konden brengen, maar er is anders beslist. Dat is een tegenslag, we moeten daar niet flauw over doen”, legt Steven Kussé uit.

Overeenkomst met stad
Daarnaast is ook de ontwikkeling van een potentieel geneesmiddel tegen longfibrose stopgezet. “Dat is beslist na klinische studies. Het zijn allemaal zaken die een nieuwe realiteit creëren voor ons bedrijf. Positief is dat ons eerste geneesmiddel tegen reumatoïde artritis in Europa wel volop wordt gelanceerd. In Duitsland, Nederland en Luxemburg is het al te verkrijgen. We zijn hoopvol voor de toekomst”, zegt Kussé.

Volgens de aanvankelijke planning moest de nieuwbouw in 2023 klaar zijn. Het stadsbestuur wacht de beslissing van Galagagos af. In september 2020 keurde de gemeenteraad nog een samenwerkingsovereenkomst goed. In ruil voor jobs betaalt het biotechbedrijf 2,7 miljoen euro minder ontwikkelingskosten aan de stad. Daarvoor moet het wel enkele engagementen nakomen.

·
Registered
46 Posts
Zonder enige achtergrondkennis ga ik me hier toch aan een kleine voorspelling wagen: in het post-pandemie tijdperk zal het aantal thuiswerkers hoog blijven, waardoor dit soort van grote kantoorprojecten voorgoed tot het verleden behoort. Er zal een nieuw, bescheidener ontwerp (dus nieuwe omgevingsaanvraag) gemaakt worden dat rekening houdt met een veel lagere kantoorbezetting vooraleer de werken terug starten. In afwachting daarvan wordt Mechelen een waterpartij rijker :) En het zou me niet verbazen dat een deel van de projectgrond wordt overgeheveld naar het woongedeelte van RUP Ragheno.

·
Registered
10,197 Posts
Galapagos doet het al een tijdje niet goed op de beurs. Ik denk dat een overname realistischer is dan dat ze deze zetel gaan bouwen.

·
Registered
1 Posts
Weet er iemand wanneer de bushaltes zouden verhuizen naar de andere zijde van het station?
Ik woon er vlakbij en de bussen zijn de meest storende factor, dus ben wel eens benieuwd hoe lang ik nog geduld moet hebben :)

821 - 840 of 842 Posts