Skyscraper City Forum banner
1 - 15 of 15 Posts

·
mentula agricolæ vulgaris
1,381 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
In het weekend van 19 tot en met 24 juni ben ik op een kleine roadtrip geweest naar weer een eiland (na Mallorca), dit keer het eiland Rügen dat op de schouder van de noordoostkust van Duitsland rust. Iets trok mij naar deze streek, en omdat de omstandigheden optimaal waren (een auto tot mijn beschikking, een lang vrij weekend, toeristische luwte) spontaan besloten om de daad bij het woord te voegen.

De reis verliep via Hamburg (waarvan geen foto's want de camera lag nog in het hostel...), Schwerin (tip van Plaas) en Wismar (tip van railway_stick Plaas) naar Lohme, een suf dorp in de noordoosthoek van Rügen. Terug reisden we via Stralsund en Lübeck, om af te sluiten met een shopping spree bij de Marktkauf in Bremen-Brinkum, geïnspireerd door wederom railway_stick. Nou, ik ben om. De Marktkauf is een oase, een waar kapitalistisch consumentenparadijs.

Maar goed, eerst de foto's. Ik hoop dat het allemaal lukt, want ik experimenteer met Google Drive, en het sorteren gebeurt tijdens het posten. Er zit dus wel wat werk in...

Schwerin

Het kasteel van Schwerin is de voornaamste trekpleister van het stadje. De tuinen eromheen zijn indrukwekkend en maken er een aangenaam wandelgebied van. In het volgende impressies van het stadje en het kasteel, met een enkel stukje commentaar.

Zicht vanaf het kasteel over de Schwerinersee.

Een Kodakmoment met kader. Leuk voor thuis.

Het kasteel vanuit het stadje.

In de stad, op het marktplein, staat een zuil met een Middeleeuws ogende leeuw. De oorsprong of betekenis van deze zuil, inclusief het beeldverhaal op de zijden zijn een raadsel voor mij. Er rijdt een of andere nobelman een pad af, te paard, en het volk begroet hem met hun blote achterste. Op de andere kant wordt het paard gek (valt het paardenhoofd samen met het hoofd van de edelman) en onderaan zijn schedels en botten afgebeeld. Misschien dat iemand daar meer over weet? (Op de achtergrond overigens Schwerin kathedraal.)

Wismar

Baksteengotiek is typerend voor de streek, lijkt het. Ook in Lubeck en Stralsund kom je veel bakstenen gebouwen tegen die zijn voorzien van glazuurdecoratie. Zwartgebakken steentjes die patroontjes vormen tussen de rode kale steentjes.

Maar ook meer art-nouveau-achtige dingen als deze gladgestucte gevel met tekeningen kom je er tegen. De streek is natuurlijk Hanze op en top. Onderwijl heb ik mijn reisgenoot (mijn broertje) kleine geschiedenis en kunstlesjes gegeven over wat we tegenkwamen. Hij vond het machtig interessant.

Grappige straatnamen.

Overal in MV staan dergelijke kraampjes. Ze zien er allemaal hetzelfde uit en de aardbeiengeur walmt er vanaf.

Er is ook ruimte voor iets moderns in Wismar.

Rügen

In Wismar hadden we maar 45 minuten om voor sluitingstijd van de Rügener accommodatie ter plaatse te zijn. We haasten ons naar Rügen. Het is toch nog een dikke 200 kilometer, en hoewel de 20 een weg is waar je lekker kan doorklappen slaag ik er maar niet in om de minuten eraf te rijden. Uiteindelijk staan we zelfs nog in een korte werkzaamhedenfile. Maar wonder boven wonder rijden we stipt om 19h00 Lohme in.

De Oostzeekust vanaf de haven van Lohme. De kustlijn wordt gekenmerkt door kliffen met hier en daar strand. Je moet dus veel klimmen.

Daarbij bestaan die stranden uit keien. Je gaat er niet even lekker liggen. De meeste (Duitse) toeristen gaan hier dan ook met een halve liter bier op een terras zitten.

Sassnitz

Een winkelstraat in Sassnitz, een stoffig kustplaatsje met een havenpromenade en een strand.

Sfeervol hotel met zicht op zee.

Hierboven de main attraction van Sassnitz, wat mij betreft. Een imposante hangbrug met bocht die vanaf de klif naar de havenpromenade krult: "Balkon zum Meer". Een schitterende constructie die het wandelverkeer tussen haven en stad goed ontlsuit.

Ook hier: verval. Ik maak er stiekem toch nog een bjrndlw-reportage van.

Prora

Één van de redenen om Rügen te bezoeken is het Prora-complex. Gebouwd in de Prorer Wiek (een soort baai mét strand, dus geen kliffen en keien), over een lengte van bijna 5 kilometer, blok na blok na blok van staalbetonnen dozen voor het Duitsche volk. Een indrukwekkende constructie die uit pure noodzaak overeind is gebleven. Het is simelweg niet kapot te krijgen. Opvallend genoeg worden hier vooral busladingen babyboomers afgezet bij worst- en frietkraampjes.

Van de kolossen naar het strand is inmiddels een reepje groen ontstaan. Een beetje Veluwe-achtig stukje natuur dat de gebouwen aan het directe zicht onttrekt, zowel van de wegkant als de kustkant. Misschien maar beter ook.

De toegankelijke restanten zijn inmiddels gekaapt door de felle antifascistische bewegingen.

Een deel van Prora wordt gerenoveerd en omgetoverd in mooie lofts met veel glas. In de portiek is het verkoopbureau gevestigd. Een gevalletje van appropriatie of zijn er dubieuzer mechanismen aan het werk? De mensen die komen kopen hebben alleszins centen voor zeer comfortabele auto's.

Er wordt genoeg uitgebaat.

Jasmund / Königsstuhl

In het dorpje Hagen ligt een grote parkeerplaats (á €1,50 per uur) vanwaar men per pendelbus, te voet of met de fiets door het nationaal park Jasmund koers kan zetten naar de Königsstuhl: een grote krijtklif met uitzichtpunt. Hiernaast is een bezoekerscentrum waarvoor je €7,50 moet betalen en waar je informatie kunt inwinnen over krijt en andere geologische zaken. Ook kun je een dikke 400 treden naar beneden wandelen om aan de stinkende Oostzee te ruiken. Zo gezegd, zo gedaan.

De koers naar de Königsstuhl is gezet. Het pad is heel toegankelijk en in slechts 35 minuten wandelen ben je daar.

Zicht vanaf de Königsstuhl.

En toen waren we beneden. De lichtblauwe vlek is de Königsstuhl, naar verluidt zo geheten omdat de bedwingers ervan (via de moeilijke kant) recht zouden hebben op het koningsschap.

Aangespoeld haar. Het stinkt behoorlijk.

Het krijt trek je zo uit de klif. Vandaar dat er ook wordt gewaarschuwd voor Kliffabbrüchen.

De trappen.

Stralsund

Stralsund is de verbinding tussen het Duitse vasteland en het eiland Rügen. De indrukwekkende brug die langs Stralsund het eiland oprijdt markeert de overgang. Stralsund zelf is weer een typisch Hanzestadje, met baksteengotiek en verwijzingen naar Zweden en dergelijke. Op Rügen is weinig Hanze terug te vinden. Dat is logisch, want daarna zou je dan weer een oversteek moeten maken en dat is natuurlijk zonde.

Als je goed kijkt zie je de steunberen tussen de raampjes staan. Ouderwetse muurhuizen?

De brug links en de haven van Stralsund rechts.

Het Ozeaneum. Ben er niet in geweest.

Een knots van een pakhuis dat verboden terrein blijkt. Toeristen worden hier actief geweerd. Waarom toch?

Tot slot een gezicht op de Marienkirche vanaf het schilderachtige wandelpad buiten de "singel".

Ik heb nu nog wat foto's van Lübeck, maar die hou ik even achter. Het is al zo veel en Lübeck is strict genomen geen Mecklenburg-Vorpommern.

·
Bas
14,537 Posts
Hele leuke serie, Brjndlw! Ik ben er zelf ook niet zo vaak geweest en zo te zien valt er nog genoeg te ontdekken. Helaas zit vakantie er voor mij dit jaar niet in, maar ik heb nog wel eens zin om de kuststrook tussen Lübeck en Riga af te struinen naar bijzondere plekken. Valt mij altijd weer op hoeveel `vrijheden` je hebt in Duitsland. Staat er een bordje `Zutritt Verboten`, kun je er rustig langslopen, je komt met een verhaaltje altijd weer buiten.
Ik ben gisteren ook in Duitsland geweest. Maar Mecklenburg-Vorpommern is een heel ander Duitsland, progressiever, meer open naar de Wereld, vriendelijker en vooral socialer. En nog onontdekt door den Hollanders, of niet?

·
MP
10,330 Posts
Ik ben er al 'ns geweest en toen was ik er ook niet de enige Nederlander. Een ingeslapen streek, net daarom wel aangenaam, met dromerige oude stadjes en veel groen zonder spektakel, op die kliffen van Rügen na.
Mooie serie, al bedroeft het me wel dat je voor mijn advies om Wismar te bezoeken nu oom Bas bedankt, dat hadden we zo niet afgesproken.

·
1,381 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Ze zijn er wel, den Hollanders! Soms met caravan. In Stralsund liepen we per ongeluk bijna twee Hollanders van de brug. Maar het zijn er gelukkig niet zoveel.

@Plaas: gecorrigeerd. Mijn nederige excuses.

·
Registered
34,810 Posts
Fraaie serie van een toch verrassend mooi eiland en omstreken. Dat zoveel Duitsers hier graag op vakantie gaan is niet verrassend na het zien van die mooie plaatjes. :eek:kay:

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
In de stad, op het marktplein, staat een zuil met een Middeleeuws ogende leeuw. De oorsprong of betekenis van deze zuil, inclusief het beeldverhaal op de zijden zijn een raadsel voor mij. Er rijdt een of andere nobelman een pad af, te paard, en het volk begroet hem met hun blote achterste. Op de andere kant wordt het paard gek (valt het paardenhoofd samen met het hoofd van de edelman) en onderaan zijn schedels en botten afgebeeld. Misschien dat iemand daar meer over weet?
Leuke en mooie serie van langs de Oostzee!
Als dank voor het plaatsen van de mooie foto's (en ook omdat ik het zelf wel even wil weten :D) heb ik even het verhaal achter dit merkwaardige maar interessante kunstwerk opgezocht.

Het monument gedenkt op satirisch-kritische wijze enkele episodes in het leven van Hendrik de Leeuw (Heinrich der Löwe, als Hendrik III Hertog van Saksen en als Hendrik XII Hertog van Beieren, * ±1130, † 1195), stichter van de stad Schwerin.

Het beeld is in 1995 gemaakt door Peter Lenk, 800 jaar na de dood van Hendrik de Leeuw. Deze Lenk maakt wel meer van dit soort merkwaardige satirisch-kritische kunst, waar in bovenstaande wiki-link wat meer voorbeelden van te zien zijn.
Het beeld van Lenk in Schwerin werd aanvankelijk niet erg gewaardeerd door de Sweriner bevolking, maar is (volgens deze site) inmiddels een toeristische attractie geworden.

De episoden in het leven van deze stichter van Schwerin zijn de volgende:

1. Wendenkreuzzug 1147, 2. Gründung Schwerins 1160, 3. Braunschweiger Löwe, 4. Bardowicker Gesäßhuldigung
Klikken voor de grotere originele afbeeldingen. Bron: wikimedia commons

1. De "Wendenkreuzzug" ('Kruistocht' tegen de Wenden) in 1147
Eigenlijk was deze kruistocht, waar de 18-jarige Hendrik aan meedeed, niet meer dan het aanvallen van versterkte plaatsen in de buurt van Schwerin, in gezelschap van een legertje Denen en een Bremer bisschop. Doel was (uiteraard) om het Christendom te verspreiden in deze toen Slavische gebieden.
Te zien is hoe onze Christelijke en Barmhartige Hendrik (bovenaan met leeuwenkop en kroontje) vroomgezind hoofden van Slavische heidenen (de zgn. Wenden) afrukt.

2. De stichting van Schwerin in 1160
Te zien is hoe Hendrik, gezeten op en geïdentificeerd met zijn paard, zijn vlag plant in één van de aan de heidenen ontrukte versterkte plaatsen. Van die Slavische heidenen is niet meer over dan botten en schedels, welk aanzicht Hendrik/het paard dusdanig opwindt dat hij er een stramme kabouter van krijgt.
Op één van deze plaatsen wordt door onze Heinrich de stad Schwerin gesticht, met de bouw van het nu zo bekende kasteel.

3. Het fabriceren van de Brunswijker Leeuw
In 1166 laat Hendrik bij zijn residentie in Braunschweig de beroemde Braunschweiger Löwe oprichten, ter meerdere eer en glorie van zijn gezag over Saksen en Beieren.
Op het monument is te zien hoe een arme beeldhouwer een zo edel mogelijk uitziende leeuw probeert te houwen, terwijl ijdele Hendrik op handen en voeten model staat voor dit leeuwenbeeld.

4. De Bardowicker aarshuldiging
Dat de burgers van Bardowick niet blij waren met Hendrick toen hij Lübeck een sleutelrol gaf in plaats van Bardowick, blijkt uit het feit dat toen Hendrik verbannen werd naar Engeland, ze Hendrik uitgeleide deden door hem hun (spreekwoordelijke) achterwerken te laten zien. Deze (mythische) actie heeft misschien de eer van de Bardowickers gered, maar niet hun stad: tegenwoordig telt de plaats slechts 6500 inwoners, en is een vlekje geworden vergeleken bij het veel grotere Lübeck.

Tot zover Hendrik. Leuk monument, en je creëert als kunstenaar een leuke niche voor jezelf: van elke historische figuur is wel zo'n satirisch beeld te maken. En het geeft weer eens een andere kijk op al die middeleeuwse edelen met hun hoffelijke gebruiken.

·
1,381 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Grappige geschiedenis! Dank. En zo lijken ik en Hendrik zelfs nog familie je zijn. :)

·
Your royal highness
1,713 Posts
Prachtig relaas in beeld en tekst van een vergeten hoek van Europa, iets waarvan mijn hart juist vaak harder gaat kloppen! Wellicht een aanzet om zelf ook een keer die kant op te trekken, zij het dat ik dan ook wat activiteiten für die Kinder zal moeten zoeken.

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Grappige geschiedenis! Dank. En zo lijken ik en Hendrik zelfs nog familie te zijn. :)
Als dat zo mocht zijn, is deze voor jou:

:D

Ben benieuwd naar je foto's van Lübeck, de stad die door je vooredelstamoudbetovergrootvader zo gematst is. Nu verwachten we natuurlijk wel foto's van een te paard gezeten bjrndlw die, met vaandel in de hand, majesteitelijk en minzaam wuivend door de stad schrijdt!

·
L'Europe en marche
899 Posts
Van duitsers hoor ik vaak dat ze deze streek als vakantiebestemming kiezen, terwijl het voor nederlanders vrij onontdekt land blijft. Mooie foto´s, stijgt als bestemming ras op mijn must see lijstje!

1 - 15 of 15 Posts