SkyscraperCity banner
1 - 20 of 39 Posts

·
Registered
737 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Meer mensen in stad dan op platteland

Uitgegeven: 18 april 2006 10:52
Laatst gewijzigd: 18 april 2006 11:26

VOORBURG - Meer Nederlanders wonen in de stad dan op het platteland. Zeven jaar geleden waren de bewoners van het landelijke gebied nog nipt in de meerderheid. In Flevoland, Noord-Brabant en Gelderland stijgt het aantal stedelingen het hardst, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.

Vorig jaar woonden ruim 6,8 miljoen mensen in de stad. Toen resideerden op het platteland ruim 6,5 miljoen Nederlanders. De rest woonde in zogeheten overgangsgebieden.

In 1998 herbergde het platteland nog 6,6 miljoen mensen en telde Nederland bijna 6,3 miljoen stedelingen.

Opmars

Zuid-Holland heeft verhoudingsgewijs de meeste stedelingen: 66 procent woont daar in de stad. In Noord-Holland leeft 63 procent van de inwoners in de steden. In Drenthe wonen slechts zeven op de honderd mensen in stedelijk gebied. In deze provincie is net als in Overijssel het wonen in de overgangsgebieden sterk in opmars.

In Limburg en Zuid-Holland daalde het aantal plattelandsbewoners het hardst. Ook in Gelderland en Noord-Brabant liep het gebied buiten de steden harder leeg dan landelijk gemiddeld.

Groei

De groei van het aantal stedelingen komt doordat er meer stedelijk gebied in Nederland bijkomt. Voorbeelden hiervan zijn nieuwe stadse wijken bij Den Haag/Wateringen en Almere.
Gefeliciteerd jongens!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Yeaah :banana:

En dat er in Drenthe slechts 7 op de 100 mensen in de stad wonen is wel bizar, stelletje boeren ;)

·
Registered
737 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Rekenen we even uit... nee, klopt niet. (500.000/100)*7 = 35.000. Ofwel Drenthe heeft meer inwoners ofwel de steden zijn kleiner.

·
Bas
14,380 Posts
Er zijn drie officiële steden in Drenthe: Coevorden, de oudste, Assen, de jongste en Meppel, de natste. Daarnaast kunnen Emmen en Hoogeveen ook zeker als kernen met stedelijke trekjes worden aangemerkt.

In volgorde van inwoneraantal: Emmen, Assen, Hoogeveen, Meppel, Coevorden, Klazienaveen.

·
-
3,628 Posts
railway stick said:
Er zijn drie officiële steden in Drenthe: Coevorden, de oudste, Assen, de jongste en Meppel, de natste. Daarnaast kunnen Emmen en Hoogeveen ook zeker als kernen met stedelijke trekjes worden aangemerkt.

In volgorde van inwoneraantal: Emmen, Assen, Hoogeveen, Meppel, Coevorden, Klazienaveen.
Wat officieel te boek staat als zijnde 'stad' is niet relevant meer vandaag de dag. Den Haag en Apeldoorn zijn voorbeelden van steden die nooit stadsrechten hebben gekregen, maar om ze dan geen stad meer te noemen... ;)

In ieder geval, de officiele inwonertallen:
- Assen: 60.690 (gemeente: 63.403)
- Emmen: 51.510 (gemeente: 108.763)
- Hoogeveen: 38.754 (gemeente: 54.139)
- Meppel: 26.380 (gemeente: 30.544)
- Roden: 15.070 (gemeente Noordenveld: 31.578)
- Coevorden: 14.450 (gemeente: 36.134)
- Klazienaveen: 10.930 (onderdeel en tegenwoordig bijna vastliggend aan Emmen)

Assen is als stad groter dan Emmen, dat is een feit. Maar Emmen heeft als stad meer (tenminste, ik vind het ook stedelijker overkomen). De reden daarvoor is simpel, het inwonertal van de gemeente is twee keer zo hoog als van de stad zelf, en daarnaast kent Emmen een verzorgingsgebied van 250.000 mensen.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Den Haag en Apeldoorn zijn dus eigenlijk geen steden :shocked:
Nou ja, ik persoonlijk neem 80.000 inwoners als minimumgrens voor een stad. Ik kan er bvb niet bij dat ze Durbuy, dat met al haar deelgemeenten erbij zelfs maar 10.000 inwoners haalt, een stad durven noemen. Met die 80.000 bedoel ik de capaciteit van de stad. Mijn geboortestad Oostende heeft bvb 68.000 inwoners, maar wel accomodatie voor 300.000 man...

·
Registered
5,054 Posts
Den Haag heeft 'al 2 eeuwen' stadsrechten hoor! Dat wordt misschien binnenkort gevierd? Tijdens Napoléon heeft Haag die rechten gekregen (1806),
Veel van die plaatsen in Drenthe gelden gewoon niet als stad, van die 60k in Assen wonen er misschien 20 in een stad, de rest langs de Europaweg e.d. met veel groen.

·
-
3,628 Posts
edit: foutje

·
-
3,628 Posts
Bikkel said:
Den Haag heeft 'al 2 eeuwen' stadsrechten hoor! Dat wordt misschien binnenkort gevierd? Tijdens Napoléon heeft Haag die rechten gekregen (1806),
Al doende leert men. ;)

Veel van die plaatsen in Drenthe gelden gewoon niet als stad, van die 60k in Assen wonen er misschien 20 in een stad, de rest langs de Europaweg e.d. met veel groen.
Hoe de mensen wonen vind ik niet meer zo relevant bij het bepalen wat een stad is of zou moeten/kunnen zijn. Ik denk dat kijken naar de functies en voorzieningen minstens zo belangrijk zijn.

·
Registered
2,880 Posts
7 op de 100....dat kan ik niet geloven.... Misschien kan ik mijn lieven woonplaats Assen geen echte stad noemen, maar ik woon toch degelijk in een 'verstedelijkt' dorpje met stadsrechten van ongeveer 60.000 inwoners. Dit is toch al een behoorlijk aandeel van de Drentse bevolking. En tel daarbij nog plaatsen op als Emmen, Meppel en Hoogeveen.

·
Registered
5,054 Posts
Die oude stadsrechten moeten je zien in de tijd dat die verleend werden. Toen had dat deel van Assen misschien een paar duizend inwoners. Ik denk dat ook A'dam en andere grote steden nog voor een deel als platteland gezien worden: Banne-Buikksloot e.d.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Het lijkt me niet dat ze bij dit onderzoek alleen mensen die in een plaats met stadsrechten wonen tot 'stedeling' benoemen. Wat dan wel de grens is weet ik ook niet.

·
Registered
5,054 Posts
Dat is wel degelijk de kern van dit bericht. Centrum Doesburg is stedelijker dan centrum Apeldoorn. Je ziet die inschatting terug in provinciale subsidies voor o.a. Doesburg want het heeft 'grootstedelijke' problemen, met 12.000 inwoners :? Op de stadse meetlat zal Almere ook ergens in de buurt van de nul scoren.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
^ Maar dat is wat wíj een stad vinden. Bij jou scoort Eindhoven ook nul, terwijl dat toch echt een stad is ;) Ik zou de grens bij 100.000 inwoners trekken, en vooruit, mag Leeuwarden er ook bij.

·
NascorInArgillaWalacria
1,665 Posts
In dit artikel uit de PZC wordt uitgelegd wat het CBS onder stedelijk wonen verstaat. In het geval van Drenthe kan je dus zeggen dat ondanks het hoge inwoner aantal van Emmen, het niet onder de noemer stedelijk valt. Inwoneraantallen zeggen i.m.o. ook niets over "stadsgevoel", een dorp in de randstad heeft vaak meer inwoners dan een regiokern in de provincie. Groeidorpen in de Randstad hebben dan ook vaak meer een "buitenwijk- gevoel".

bron:pZC 2006/04/19

De stad trekt aan de Zeeuwen

GOES
- Hoewel wonen op het platteland in trek is, wonen steeds meer Zeeuwen in een stedelijke omgeving. Wel is het zo dat zeventig procent van de bevolking nog altijd in het landelijk gebied woont.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het telde voor alle woningen in Nederland het aantal adressen (woningen en winkels) dat zich in een straal van één kilometer rond dat huis bevindt. Is dat groter dan 1500, dan wonen de bewoners in stedelijk gebied.

Komt het CBS op 1000 tot 1500 adressen in de buurt, dan vallen inwoners onder matig stedelijk gebied, terwijl minder dan 1000 adressen een indeling in de categorie landelijk gebied inhoudt.

In Zeeland hebben bewoners van de gemeente Vlissingen gemiddeld de meeste adressen in de buurt: 1675. Daarna volgen Middelburg (1571) en Goes (1158). De laagste cijfers scoren de gemeenten Veere (251) en Noord-Beveland (195). Die zijn dus nog echt platteland.

Overigens: het is vooral een statistische benadering. Het CBS verstrekt de cijfers per gemeente. Een uitsplitsing per kern kan de instantie niet geven.

Zeer stedelijk
In slechts vier Zeeuwse gemeenten woont een deel van de bevolking in wat het CBS stedelijk gebied noemt. In Middelburg en Vlissingen geldt dat voor ruim 20.000 mensen, in Goes voor een kleine 10.000 en in Terneuzen voor bijna 7000. Samen vormen zij 16,4 procent van de Zeeuwse bevolking. Dat is niet veel meer dan acht jaar geleden. Wel opvallend is de stijging in de categorie 2500 adressen en meer (de zogenaamde zeer sterk stedelijke gebieden). Het aantal bewoners daarvan verdubbelde naar 6500. Met name de gemeente Vlissingen heeft daar grote invloed op.

In de gemeenten Hulst en Schouwen-Duiveland woont een aantal mensen in een matig stedelijke omgeving. In de overige zeven gemeenten woont iedereen in landelijk gebied.

Overigens woont het overgrote deel van de Zeeuwse bevolking nog altijd in het buitengebied: circa 265.500 van de 380.000 inwoners.

Landelijk gaat dat op voor veertig procent van de pakweg 16 miljoen inwoners. Daarmee is het aantal mensen dat in stedelijk gebied woont in Nederland voor het eerst groter dan het aantal inwoners in een landelijke omgeving.

1 - 20 of 39 Posts