SkyscraperCity Forum banner

Meest onderschatte steden van Nederland

32463 Views 206 Replies 46 Participants Last post by  Eric Offereins
Er zijn genoeg steden in Nederland, bekende maar ook minder bekende. Dit topic gaat over de steden die onderschat worden maar toch heel wat mooie hoogbouw hebben. Vaak zijn de fotoseries van deze plaatsen schaars en zijn ze soms niet bij iedereen bekend. Aan jullie de vraag om steden te posten die jij zelf onderschat vind.

Voor mij:
Zwijndrecht
Als je d'r met de trein langskomt vanaf Dordrecht ken je zien dat deze plaats heel wat interessante hoogbouw heeft. Ik zie eigenlijk nooit iets over Zwijndrecht op het forum en dat is zonde. Voor een plaats van haar kaliber is Zwijndrecht in mijn mening echt top. Aan het water wat aardige hoogbouw en ook verschillende hoge flats in het centrale gedeelte en ook bij het spoor wat hoge gebouwen. Ook aan de andere zijde zijn d'r wat hoge torens. De hoogbouw is verdeeld over de plaats. Het is niet zo dat er op één plek van alles is geplaatst.

Impressies:

Kon eigenlijk niet veel andere foto's van Zwijndrecht vinden dus toevoegingen zijn welkom!

Vlissingen
Een kleine stad in Zeeland. Toch heeft deze stad een aardige skyline voor haar begrippen. Aan de zee is de stad gevestigd en de boulevard is erg indrukwekkend, ook hier gevestigd de hoogste toren van Zeeland. Ook in de wijken is op sommige plekken wat leuke hoogbouw (nieuwere en oudere flats), die de skyline kleur geeft.

Impressies:

See less See more
7
1 - 20 of 207 Posts
Leeuwarden, hoeveel stad wil je hebben?

Leeuwarden. Zie ook de reportage van Godius in het HHF fotoforum.

Waarom? Veel Nederlanders zijn hier niet `echt` op bezoek geweest. Meestal op doorreis of gewoon beroepsmatig. De stad heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een prettige woon-en werkplek, met een gemeentebestuur dat ook serieus aan de weg timmert om Leeuwarden op de kaart te zetten. Voor mij was Leeuwarden ooit de laatste provinciehoofdstad die ik in mijn leven had bezocht (1979) en daarna ben ik er nooit meer vertrokken. De stad is te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken, hangt overal maar wat tussenin. Maar Leeuwarden is stiekum wel een prachtige stad, fijn en voltooid, hoofdstad van de mooiste provincie van Nederland, dat noemen ze ook wel Friesland. Ach, zomaar 6 foto`s. The First City:

Eigen foto`s van Bas, 2011-2012, vriendelijk ondergebracht bij Photobucket.
See less See more
6
Een lightrail of een andere vorm van HOV voor Leeuwarden en het mag echt meedoen met de grote jongens! :)
Waarom zou Leeuwarden een lightrail willen? Leeuwarden is toch nog een vrij compacte stad en het huidige netwerk van bussen volstaat prima.
Rotterdam; voor veel Nederlanders een niet zo bekende stad (komen niet verder dan de Lijnbaan). Samen met Amsterdam de enige 2 echte grote steden van Nederland. Rotterdam is vooral anders dan alle andere steden, wat het juist uniek & interessant maakt.
We moeten Leeuwarden ook niet overschatten. Is gewoon een grote provinciestad zoals Alkmaar. Ik denk dat de echte onderschatte steden gezocht moeten worden beneden de 50.000 inwoners.
Rotterdam; voor veel Nederlanders een niet zo bekende stad (komen niet verder dan de Lijnbaan). Samen met Amsterdam de enige 2 echte grote steden van Nederland. Rotterdam is vooral anders dan alle andere steden, wat het juist uniek & interessant maakt.
Je kunt veel zeggen over Rotterdam, maar niet dat het onderschat wordt, lijkt me.
See less See more
Je kunt veel zeggen over Rotterdam, maar niet dat het onderschat wordt, lijkt me.
Inderdaad, alleen waarschijnlijk wordt er op gedoeld dat er meer is dan alleen het centrum, Wijnhaveneiland en de Wilhelminapier.
De titel van dit topic is misleidend maar het gaat dus specifiek over de hoogbouw en niet over hoe leuk een stad dan wel of niet is.
Op dit forum misschien niet. Maar Rotterdam heeft toch echt de naam een lelijke, doodse stad te zijn zonder 'centrum'. Dat is de perceptie die leeft bij de bevolking. In dat opzicht zou je Rotterdam dus wel degelijk een 'onderschatte stad' kunnen noemen.
See less See more
Apeldoorn
Door velen geroemd om de mooie omgeving en de attracties aan de westzijde. Daarnaast wordt het te vaak bestempeld als een groot dorp terwijl er de afgelopen jaren veel verandert is. Een landelijk gelegen buitenstad waar het goed toeven is. Een plaats waar men goed kan wonen, werken of een dagje kan winkelen.

See less See more
7
Apeldoorn...te vaak bestempeld als een groot dorp
...goed toeven...goed kan wonen, werken of een dagje kan winkelen
Sluit het eerste het tweede uit dan? In mijn ogen niet. Ik heb ook een tijdje in Apeldoorn gewoond, maar een echt stadsgevoel heb ik er maar nauwelijks gehad. Ook in mijn ogen heeft Apeldoorn meer de sfeer van een (heel) groot dorp.
See less See more
Zwijndrecht is volgens mij, hoewel ik moet bekennen er nooit geweest te zijn, niet zo bijzonder. In ieder geval past het niet in een rijtje met Vlissingen.

Vlissingen vind ik wel een terechte, net als andere Zeeuwse steden zoals Middelburg en Goes. Hele leuke plaatsen.
^^ In Zwijndrecht staat echter toch wel wat hoogbouw, waar het in dit draadje om gaat. Maar zo kunnen er nog wel een paar plaatsen genoemd worden. Zoals in dezelfde regio Capelle aan den IJssel en Ridderkerk. En misschien ook wel Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. ;)

En zo zullen er in Nederland nog heel wat plaatsen met best wel wat hoogbouw op te noemen zijn. ;)
See less See more
De Drechtsteden en dan met name Dordrecht. Samen toch wel goed voor ruim 200.000 inwoners. Die grootte valt alleen niet op doordat Rotterdam en randgemeentes om de hoek ligt.
Sluit het eerste het tweede uit dan? In mijn ogen niet. Ik heb ook een tijdje in Apeldoorn gewoond, maar een echt stadsgevoel heb ik er maar nauwelijks gehad. Ook in mijn ogen heeft Apeldoorn meer de sfeer van een (heel) groot dorp.
Wat maakt het voor jou dan dorps en vanaf wanneer tot wanneer heb je dan in Apeldoorn gewoond? :)
See less See more
Hoogbouw was mijn insteek, maar onderschat ken voor iedereen een eigen betekenis hebben! :)
1 - 20 of 207 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.