Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 401 Posts

·
SYKO!
955 Posts
je hebt hier middelgrote steden neergezet. Bij kleine steden denk ik aan steden onder de 100.000 inwoners. Ik zou dan zeggen Vlissingen of Leeuwarden :D

·
Stadtaffe
2,731 Posts
ik sluit me bij errik aan.

voor een zuivere discussie is het gewenst dat je een ruwe omschrijving van een 'kleine stad' geeft en een ruwe omschrijving van wat 'meest stedelijk' ongeveer betekent :)

als ik de door jou genoemde steden op 'stedelijkheids'-volgorde moet zetten zou ik zeggen: groningen, eindhoven, tilburg, arnhem, enschede, den bosch, maastricht, zwolle

misschien arhnem nog voor tilburg...

·
Rick Bakker
5,322 Posts
Rijswijk, ZH natuurlijk! of Amstelveen of Schiedam of Alkmaar of Venlo

·
Rick Bakker
5,322 Posts
Gouda past ook mooi in dat rijtje en Hilversum, Leeuwarden, Heerlen, B.o.Z. en Dordrecht er ook bij

·
Your advertisement here?
6,840 Posts
Je hebt hier steden tussen de 100.000 en 200.000 inwoners neergezet. Ik denk zelf dat je hier vooral middelgrote steden hebt staan, onder kleine steden versta ik <100.000. Ik ga Eindhoven niet meerekenen in de middelgrote steden omdat daar meer dan 200.000 mensen wonen, dus als grote stad wordt gekwalificeerd door mij. Ja je moet ergens een grens trekken. Ik noem hier even alle steden op tussen de 100.000 en 200.000 inwoners, op volgorde van grootte. Voor de stad staat het 'stedelijkheids nummer'. De nummer 1 is naar mijn mening het meest stedelijk

14. Tilburg
1. Groningen
13. Almere
3. Breda
5. Nijmegen
16. Apeldoorn
12. Enschede
7. Haarlem
6. Arnhem
15. Zaanstad
11' s-Hertogenbosch
4. Amersfoort
10. Haarlemmermeer
2. Maastricht
17. Dordrecht
18. Zoetermeer
8. Leiden
19. Emmen
9. Zwolle

Moet ik eerlijk zijn dat ik niet elke stad even goed ken, voordat je me helemaal kruisigd...

·
Registered
500 Posts
Nou Bobdebouwer, door tilburg op 14 te zetten en Amersfoort op 4 en Haarlemmermeer op 10 maak je jezelf weinig geloofwaardig...

·
Alias Thec
1,365 Posts
Wat is een graad voor stedelijkheid? Mij lijkt het meeste inwoners per vierkante kilometer het meest betrouwbaar(wat ook iets zegt over de hoeveelheid flatwoningen en hoogbouw). In dat geval zal Haarlemmermeer ergens onder aan bungeken. Ik denk dat zelfs de kleinste steden zoals Zeist nog stedelijker zijn dan hoofddorp en badhoevedorp.

·
Your advertisement here?
6,840 Posts
Tilburg is op één grote toren na, niet echt stedelijk naar mijn mening. Amersfoort had, bij nader inzien, wel wat lager geplaatst kunnen worden. Haarlemmermeer heeft veel wijken van voor de oorlog, wat ik zelf wel vind meetellen voor stedelijkheid, en datzelfde geld in mindere mate voor Zwolle. Maar ik wil hierbij nogmaals benadrukken dat ik niet elke stad even goed ken.

@ Vin: Assen heeft slechts 60.000 inwoners, en is dus een kleine stad...:(

·
Bas
14,532 Posts
Kleine stad?

Bij een kleine stad denk ik aan Bronkhorst aan de IJssel, of het Friese Sloten. Of moeten we iets groter denken. Zijn Coevorden en Dokkum kleine steden?
Voor Rotterdammers zijn Leeuwarden, Emmen en Zwolle kleine steden, echter voor New Yorkers zijn Den Haag of Brussel weer relatief kleine steden. Hier op het forum wordt vaak etnocentrisch gedacht, vaak betekent dat, dat de eigen woonplaats wordt afgezet tegen de andere plaatsen. Rotterdam en de rest van Nederland. En als Rotterdam de maatstaf is, lijkt bijv. Groningen een kleine stad. Voor mij als Leeuwarder vind ik Groningen best wel groot, dat is voor mij geen middelgrote stad. Voor mij zijn middelgrote steden dan Gouda, Oss, Zutphen, Wageningen, Alphen ad Rijn, Hoorn, Middelburg. En in deze optiek vind ik Vlissingen nogal te groot lijkend voor zijn inwonertal. Komt door de haven en het boulevard-front.

·
heanig an
4,554 Posts
Haarlemmermeer heeft veel wijken van voor de oorlog, wat ik zelf wel vind meetellen voor stedelijkheid...
:? Naast je rijtje van stedelijkheid van steden (wat meer op een rij met de mooiste steden lijkt), vind ik dit een erg vage uitspraak.

1 - 20 of 401 Posts