Skyscraper City Forum banner

Wat is jóuw meest ultieme stad?

1 - 20 of 381 Posts

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Naar aanleiding van deze post...
hooghoudt said:
Ik ga regelmatig 'naar de stad' zonder een bepaald doel. Inderdaad omdat er wat te beleven is (itt de saaie woonwijk waar ik woon :D). 'De stad' dat gaat wat mij betreft om onverwachtheid, alles door mekaar, drukte, onvoorspelbaarheid, levendigheid, verbondenheid met het verleden, mooi en lelijk.

Soms ga ik even een paar uurtjes naar Amsterdam omdat dat voor mij de ultieme stad is, in Nederland dan. Daar vind je meer dan waar ook in NL de bovengenoemde stedelijke kwaliteiten.
... vraag ik me af wat jullie de meest 'ultieme' stad is. Om het nog een beetje spannend te houden, gooi ik Brussel ook bij de mogelijkheden. Want dát is me toch een metropool! :banana:

Ik weet nog niet of ik voor Amsterdam of Brussel ga, trouwens :)
Over 3 weken de officiële uitslag!

·
Registered
5,624 Posts
Heb Amsterdam gestemd, vanwege z'n diversiteit. Niet helemaal eerlijk want ik heb Brussel nooit echt goed onder de loep genomen.

·
Aanstormend talent
708 Posts
1 Rotterdam; 'leeft' minder dan Amsterdam, desondanks meer stad vanwege zijn enorme groei (potentieel). Rotterdam is ook meer overweldigend*
2 Amsterdam
3 Antwerpen
4 Brussel
5 Niet Den Haag (Verder overigens niks mis met Den Haag)

* Degene die niet snappen wat ik bedoel moeten eens over de Brienenoord heen rijden.

·
Crooswijkert
5,795 Posts
Ik heb op Amsterdam gestemd. Brussel vind ik eigenlijk niet veel aan, het ademt niet zo'n leuke sfeer als A'dam. Rotterdam is natuurlijk een geweldige hoogbouw stad, maar de sfeer in A'dam spreekt me meer aan.

Den Haag en Antwerpen zijn beide leuke steden, maar geen 'ultieme' steden voor me :)

·
Registered
2,880 Posts
Ik heb geen idee. Ben wel eens door Brussel gekomen, maar dan nooit echt in de binnenstad beland. Brussel ben ik ook nooit geweest. Amsterdam en Rotterdam zeker wel, maar ik durf niet helemaal nog een mening te vormen. Wel moet ik zeggen dat Amsterdam het dichtst bij komt. Door de levendigheid, diversiteit ( in allerlei vormen ). Maar Rotterdam komt dan zeker op nummer 2.

·
* H I G H *
1,538 Posts
Dat is duidelijk voor mij: Amsterdam (wat een verrassing).

Den Haag en Antwerpen vallen voor mij af, die zij me net iets te klein, alhoewel ik Antwerpen een erg leuke stad vind.

Rotterdam is niet overweldigend, alleen de skyline is vanuit sommige hoeken zeer indrukwekkend, vooral vanaf de van Brienenoord. Bovendien snap ik niet wat voor potentie Rotterdam dan in het bijzonder heeft. Als je puur naar hoogbouw kijkt dan wint R'dam het natuurlijk met vlag en wimpel, maar voor mij maakt wat hoogbouw nog geen ultieme stad.

Blijven over de 2 hoofdsteden. Brussel is aardig, maar niet bijzonder. Op veel plekken grauw en grijs, op sommige plekken erg stedelijk. Toch komt Brussel wat betreft sfeer niet in de buurt van Amsterdam. Ik vind Brussel nogal saai eigenlijk. Bovendien is Amsterdam veel unieker, heeft het meer cultuur en nachtleven. Voor mij is de keuze duidelijk!

34,916 Posts
Antwerpen is erg leuk maar klein. Zelfde geldt voor Den Haag.

Brussel is een echte wereldstad, een beetje een klein Parijs.

Amsterdam heeft erg veel te bieden en heeft een historisch sterk gevormde stedelijkheid en kan die ondanks de massa's toeristen nog redelijk echt stedelijk houden. (itt sommige pretpark stukken in Parijs).

Maar in de benelux is er maar 1 stad met dynamiek, waar nu nog tot in hartje binnenstad wordt gewerkt aan het maken van stedelijkheid en dichtheid, uniek in europa, en das Rotterdam. Daarom kies ik Rotterdam. Brussel 2, Amsterdam 3.

Bij de vraag meest complete stad had ik voor Amsterdam gekozen.

·
Registered
1,502 Posts
Voor mij is Rotterdam de ultieme stad in de Benelux: allereerst vanwege de dynamiek die in Rotterdam lijkt te bestaan. Brussel is wat mij betreft een goede tweede, niet vanwege de dynamiek maar onbetwist de metropool van de genoemde steden. Amsterdam is wat mij betreft geen optie: mooi centrum, maar eerlijk gezegd niet echt onderscheidend in Nederland, de opbouw van Amsterdam-centrum vind je op een kleinere schaal terug in bijna iedere oude stad van Holland: grachtjes met pakhuizen zijn mooi, maar niet uniek. Eigenlijk banaal dat het meest internationale stedenbouwkundige centrum het meest onderscheidend is in de Benelux (zijn we dan zo conservatief hier?). Brussel ademt een aparte sfeer in vergelijking met de andere steden, al wonen er nogal wat 'hufters' (lees: mensen die een rood waas voor ogen krijgen zodra iemand een Nederlandse tongval bezit)... desondanks, leuke stad. Antwerpen is aardig, maar de minst grootstedelijke stad uit het lijstje. Den Haag is wel tof, met name vanwege Scheveningen... stukje kust geeft toch een duidelijke meerwaarde aan 'de grote stad'.

·
Banned
6,813 Posts
Ik snap niet waarom Den Haag er tussen staat, die had je eruit kunnen laten;)

Ik vind Brussel wel de meest ultieme stad. toch ontztettend grootstedelijk, zo grootstedelijk dat we er in Nederland onze vingers erbij aflikken.

Ik kan voor plaats nummer 2 niet echt kiezen tussen Amsterdam en Rotterdam. Beiden ultieme steden, maar zo verschillend. Als Laatst komt Antwerpen, Den Haag komt bij mij niet in het rijtje voor. Net een maatje te klein.

·
Moderator
47,377 Posts
Je had er op zijn minst Luxemburg bij kunnen doen, niet dat het de meest ultieme stad is van de Benelux maar het maakt het lijstje toch iets meer compleet.

Ik heb voor Rotterdam gekozen.

34,916 Posts
^^

Dan moet ook Leeuwarden erbij want dat is FriesLAND. ;)

@ Dr. Dubai

Den Haag is toch echt wel meer dan Antwerpen, dus als je Den Haag eruit laat dan ook Antwerpen zou ik zeggen. Den Haag heeft flinke hoogbouw, grote stations, mooie grootstedelijke wegen, regeringszetel, internationaal gerechtshof, Scheveningen... Daar kan Antwerpen niet aan tippen IMO.

·
Digue-le-Bois
1,133 Posts
Moeilijke vraag is dit. Amsterdam, Brussel en Rotterdam zouden zich alle drie uitstekend lenen voor de titel ultieme stad. Ik kies dan toch voor Rotterdam door de aanwezigheid van al die prachtige hoogbouw :cheers:

1 - 20 of 381 Posts