SkyscraperCity banner
1 - 20 of 93 Posts

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Rotterdam is in Nederland de stad met het grootste percentage niet-westerse allochtonen. Ik heb onlangs durven te beweren zelfs de stad van Europa met het grootste percentage niet-westerse allochtonen.

Zou dit waar zijn? Wie heeft enig idee welke andere stad gegadigde kan zijn? Het kan alleen maar een Nederlandse, Engelse of Franse stad zijn. Misschien een Belgische? Duitse steden komen niet eens in de buurt en ook Zuid-Europese steden staan niet echt bekend om hun grote percentages niet-westerse allochtonen.

Andere gegadigden zijn in mijn optiek:

- Een Parijse banlieue
- Marseille
- Lyon
- Strasbourg
- London
- Birmingham
- Leicester
- Liverpool
- Bradford
- Bristol
- Leeds

Ik denk dat Leicester hele hoge ogen gooit, daar zit een hele grote Afrikaanse gemeenschap. Ghanezen, Oegandezen en Somaliërs. Er wonen zelfs volgens mij 20.000 Nederlandse Somaliërs.

Wat denken jullie?

·
-
3,628 Posts
Ik ben net even op zoek geweest naar cijfers, maar kan niet veel interessants vinden.

De banlieu is een hele goede kanshebber als we steden als bestuurlijke eenheden zouden bekijken. Anders zou ik mijn geld zetten op een middelgrote, grauwe Britse industriestad ergens in de Midlands ofzo.

·
...
3,313 Posts
Zou best kunnen dat Rotterdam de stad is met de meeste niet-westerse allochtonen (in % natuurlijk). Misschien ook de stad met het hoogste percentage 'zwarte' inwoners.

Rotterdam heeft daarentegen niet de meest diverse bevolkingsopbouw, omdat de Rotterdamse allochtonen bijna allemaal uit een handjevol landen komen. Maar goed, dat was de vraag niet...

·
Registered
4,206 Posts
Leicester:
Regio East Midlands
Status unitary authority
Hoofdplaats {{{hoofdplaats}}}
Landoppervlakte 73,3 km²
Wateroppervlakte km²
Bevolking
- Totaal (2001)
- Dichtheid
279.921
3818 inw/km²
Etniciteit
84,9 %
Religie
- Christen
- Moslim
- Hindoe
- geen religie
44,7 %
24,7 %
14,7 %
17,4 %
ONS-code 00FN

·
Registered
4,206 Posts
Rotterdam:
Racial make-up of the city
Figures are from 2004:

Dutch: 318,672

Surinamese: 52,377

Turkish: 43,550

Moroccan: 34,281

Antillian / Aruban: 20,390

North African (not Moroccan): 18,127

Cape Verdian: 14,919

Other: 97,543

Rotterdam is the city of the Netherlands with the highest percentage of non-western foreigners. Nearly half the population is not born or have at least one parent who is not born in the Netherlands. The city has the biggest Cape Verdian community in the world outside of Cape Verde and the biggest Antillean community outside of the Dutch Antilles

Ziek veel kaap verdianen trouwens! En over Marseille valt weinig te vinden, wel is daar de de derde grootste joodse gemeenschap van europa.

·
Registered
6,654 Posts
Je uitspraak is totaal niet waar .

Ik dacht dat alleen Berlijn al 200.000 Turken herbergde .
En de grootste niet Turkse stad is met Turkse inwoners buiten Turkije om .

Vooral Kreuzberg staat er bekend om .

Heb het even opgezocht :

Bevolking Van de 82 miljoen inwoners in Duitsland wonen er ongeveer 15 miljoen mensen in het voormalige Oost-Duitsland en 3,5 miljoen in Berlijn. Berlijn is de grootste "Turkse stad" na Istanboel: er wonen er bijna 300.000. Dit komt mede door de oude Duitse regeling dat buitenlanders minstens 15 jaar in Duitsland moesten wonen voor ze het Duitse staatsburgerschap konden krijgen. Ook kinderen van buitenlandse ouders die toch in Berlijn (en heel West-Duitsland) werden geboren kregen niet de Duitse nationaliteit. Een nieuwe wet heeft de termijn van 15 jaar inmiddels verkort tot 8 jaar en in Duitsland geboren kinderen krijgen automatisch de Duitse nationaliteit en moeten eenmaal (tussen hun 18e en 23e levensjaar) beslissen of ze Duitser willen blijven of de nationaliteit van hun ouders willen krijgen.

Talen Berlijn is een wereldstad en de bevolking vormt een mengeling aan bevolkingsgroepen, waaruit ooit de 'echte Berlijner' is ontstaan. In het westen was dat uiteraard een West-Berlijner met hun eigen dialekt. Na Die Wende vond een 2e versmelting plaats van groepen Berlijners onderling en de Oost-Berlijners hadden een enigszins ander dialekt ontwikkeld. Hoewel het allemaal Duits is, zijn er diverse Berlijnse dialekten te onderscheiden. Daarnaast is er nog een grote groep Turken die Turks als eerste taal gebruikt.

Dan nog even iets over de stad Enschede :

De stad Enschede bestaat voornamelijk uit,

-Spanjaarden
-Italianen
-Turken
-Marokanen

En voornamelijk 2de en 3de generatie .
Dit omdat het aantal buitenlandse immigranten hier eerder op gang kwam .
Op dit moment is waarschijnlijk meer dan de helft van de Enschedese bevolking ook niet van Nederlandse afkomst .
En dit merk je dus ook wel aardig aan het stadsbeeld van de stad en de samenhang tussen de culturen in de stad.

Het grote verschil is en dat merk ik heel goed als iemand die ik meerdere steden contact heeft gehad met deze groepen .
Dat ze hier gewoon doen alsof ze er bij horen en ook (vaak) de Nederlandse taal als hoofdtaal gebruiken .
Dit in tegenstelling van het Westen als voorbeeld waar er veel meer een groepsvorming is tussen de verschillende culturen .

·
Registered
4,206 Posts
Ok, dan gaat de strijd tussen: Rotterdam, Berlijn, Marseille, Leicester of ENSCHEDE!!
Dat van Enschede zou eigenlijk best wel kunnen hoor, de textiel trok veel migranten.

·
Registered
6,654 Posts
Ja ok dat zie ik .
Maar ja een percentage van 300.000 turken in Berlijn is in Berlijn zelf dus maar een aantal van +/- 9 % .

Westerse allochtonen

Het percentage westerse allochtonen is in de meeste steden tussen 1990 en 2000 veel minder sterk gegroeid. Over het algemeen is er sprake van een lichte stijging of een stabilisatie op het niveau van 1990. Behalve de grensgemeenten (bijvoorbeeld Enschede en Maastricht) herbergen ook steden met een concentratie van internationale bedrijven en ambtelijke vertegenwoordigingen in Nederland (zoals Amsterdam en Den Haag) een aanzienlijk deel westerse allochtonen.

Autochtonen

In Amsterdam, Den Haag en Rotterdam woonden begin vorig jaar tussen de 57 en 60 procent autochtonen. In Emmen daarentegen was dat nog ruim 90 procent. De overige gemeenten zitten daar ergens tussenin. Het percentage autochtonen is van 1990 tot en met 2000 in alle bestudeerde steden gedaald. Dat gaat vrijwel overal samen met een vrijwel even grote groei van de allochtoon niet-westerse bevolking. Alleen in Enschede wordt de daling van het percentage autochtonen voor een groot deel eveneens veroorzaakt door de groei van de westerse allochtone groep.

Los van dit verhaal .
De grootste groep immigranten in Enschede zijn Spanjaarden en Italianen .
En die horen niet bij de Niet-Westerse bevolking .
Dus die zitten hier niet bij getelt en ze zijn notabene 2de en 3de generatie ondertussen .

·
Registered
5,054 Posts
Ach ja, de termen. In de Bosatlas van 1984 was een allochtoon nog een forens :D
Maar goed; waar haalt het CBS het gore lef vandaan om mensen die in Rotterdam zijn GEBOREN als niet-westers te bestempelen :puke:

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Discussion Starter · #14 ·
INVISIBLE said:
Je uitspraak is totaal niet waar .

Ik dacht dat alleen Berlijn al 200.000 Turken herbergde .
En de grootste niet Turkse stad is met Turkse inwoners buiten Turkije om .

Vooral Kreuzberg staat er bekend om .
Mijn uitspraak is totaal niet waar omdat in Berlijn op de 3,4 miljoen 200.000 Turken te vinden zijn? Dat is dus slechts een kleine 6%.

In Rotterdam zijn 43.500 Turken op 600.000, dat is dus 7,25%.

Dus procentueel heeft Rotterdam meer Turken dan Berlijn. Maar in Berlijn zijn de Turken VERREWEG de grootste (niet-westerse) allochtone groep, terwijl dat in Rotterdam niet eens het geval is want daar is de Surinaamse gemeenschap groter dan de Turkse.

Met andere woorden, mijn uitspraak is totaal WAAR.

Berlijn staat waarschijnlijk niet eens in de top 20.

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
Bikkel said:
Ach ja, de termen. In de Bosatlas van 1984 was een allochtoon nog een forens :D
Maar goed; waar haalt het CBS het gore lef vandaan om mensen die in Rotterdam zijn GEBOREN als niet-westers te bestempelen :puke:
De criteria die het cbs voor allochtoon aanhoud is, dat als 1 van de ouders niet in nederland is geboren ben je allochtoon.
Dus de kinderen van willem alexander zijn ook allochtoon.
Ja je hoort het goed onze toekomstige koningin is allochtoon.

goeie zaak toch.
Beetje scheve redenering maar dit is nu eenmaal het criteria.
Wist het zelf ook niet maar een collega van mij heeft dus een vrouw die toevallig in argentinie geboren is en hij kwam er na 12 jaar achter dat zijn kinderen allochtoon zijn.

·
Registered
737 Posts
@ Carfentanyl: dat denk ik ook. Ben een paar keer in Berlijn geweest en ik vond het toch voornamelijk een witte stad, ondanks Kreuzberg. In Rotterdam voel ik me soms een minderheid in bepaalde straten.

·
a hacked brain
837 Posts
( uit mijn hoofd: )
Deventer heeft in Nederland het grootste aantal Turken per inwoner: 10,2 procent.

·
Registered
405 Posts
Berlijn is toch echt niet grootste Turkse stad na Istanboel met slechts 300.000 Turkse inwoners.
Nooit van Ankara, Izmir gehoord? Allemaal ver over de 1 miljoen. Naja muggeziften.
En iemand kan hier wel geboren zijn, maar ik denk toch dat het om het internaliseren van NL waarden en normen gaat wil je als autochtoon of allochtoon gezien worden.
Veel allochtonen zijn lijfelijk wel in NL maar lijken met hun hoofd en hart nog land van herkomst of dat van hun ouders te zitten.

1 - 20 of 93 Posts