Skyscraper City Forum banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Registered
14,152 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Het staat er echt:
We wonen tegenwoordig ook veel compacter. Vroeger hadden we meer ruimte nodig. Denk aan boekenkasten en grote televisies.”
https://www.telegraaf.nl/financieel/1588928/ook-in-het-groen-woningen-bouwen
Dan is die ontlezing toch nog ergens goed voor.

Nog een opmerkelijke uitspraak:
Nederland is ook een van de weinige landen waar sociale huisvesting een verdienmodel voor de overheid is. De totale opbrengst van de corporatiesector is meer dan de Staat uitgeeft aan huurtoeslag en grondkorting voor de nieuwbouw van sociale woningen.”

·
MP
10,668 Posts
Ja, alleen heb ik daar niet echt iets aan. :D Ik heb een aparte kamer in gebruik als bibliotheek en bij een volgend huis wil ik dat zo houden. Dat is ook wel 'n beetje om te voorkomen dat de woonkamer vol kasten komt te staan, dat werd vrouwlief in ons vorige appartement toch wel 'n beetje te gortig.

Maar een televisie hebben we dan weer niet, dat scheelt geweldig. In onze woonkamer staan de stoelen in een gezellige kring, in plaats van monomaan op de treurbuis georiënteerd.

·
Bas
14,726 Posts
Ruimtegebruik hangt bij mij niet samen met boeken lezen of tv kijken.

Ik heb een aardig groot huis en dat wil ik zo houden, met een aparte kamer voor de treinen, een kamer voor de bibliotheek, en nog twee slaapkamers. Het bankstel is met luie fauteuil gewoon opgesteld voor de tv, en daar kijk ik alleen naar bij belangrijke voetbalwedstrijden, vanwege de omvang van het scherm.

Ik heb onlangs een boek gekocht (`Hay`) en mijn goede voornemen is dit jaar 2018 wat meer van papier te gaan lezen, want ik lees momenteel voornamelijk vanaf laptop. In de laatste 17 jaar ben ik wel van 6 naar 5 boekenkasten gegaan, door het spul op te schonen en nu stabiel te houden. Wil niet zeggen dat ik kleiner ga wonen. Ik heb momenteel wat ruimtelijke problemen in de bijkeuken, die staat te vol met wasrek, tuinmeubelen en fietsen. Misschien hokje in de tuin bouwen voor fietsen en tuingereedschap.

·
Gay love is love too
14,274 Posts
Ik werk steeds meer thuis en ik denk dat ik niet de enige ben. Dan is een fatsoenlijke werkkamer geen overbodige luxe.
Ik ook. En ik denk dat die werkkamer de boeken, de CD's, de DVD's en de beeldbuistelevisie ruimschoots compenseren.

Dat mijn huiskamer een stuk minder rommelig oogt dan aan het begin van de eeuw klopt dan weer wel. Geen platenzaakhoekje meer, geen bibliotheekkasten meer... Het ruimt wel lekker op.

Bonus: het is eenvoudiger verhuizen zo. Één e-reader in plaats van 10 loodzware dozen met boeken. Scheelt een hoop gesleep en een bom duiten.

·
MP
10,668 Posts
Ik werk ook thuis, maar daar heb ik geen werkkamer voor nodig. Ik heb een laptop. Ik vind het ook wel fijn dat ik in meerdere kamers kan werken, 'n beetje afwisseling is goed. Ik kan werken in een fauteuil, staand aan de kast, op bed of op de grond voor de box waar zoonlief in speelt. En bij gelegenheid kan ik ook werken in de trein, in een café of in de stille leeszaal van het Regionaal Archief.

·
Gay love is love too
14,274 Posts
Ik heb soms wel de behoefte om m'n werk fysiek af te sluiten: dan trek ik de deur van de werkkamer achter me dicht en dan ben ik ook vrij. Maar in principe kan ik m'n laptop overal neerzetten, dat klopt.

·
Administrator
30,221 Posts
Werken, eten, koken en lezen combineren op de 15m2, het kan prima. :cool:

Als ik later groot ben dan wil ik zoiets, maar zo'n ruimte moet je inderdaad maar net hebben. Overigens maakt het weinig uit hoe groot je huis is, elke veellezer zal het idee hebben altijd te weinig ruimte te hebben voor zijn boekenkasten. Mijn oplossing is regelmatig goed te wieden en afscheid te nemen van boeken die je toch niet meer gaat herlezen, achterhaalde lees- en verzamelambities, krijgertjes en kwalitatief goedkope uitgaven. Liever een mooie kast met mooie en favoriete boeken, dan uitpuilende kasten die vooral verzamelwoede uitstralen of belezenheid moeten suggereren waarvan de eigenaar ook wel weet dat die er van z'n langzalzeleven niet meer aan toe zal komen om dat allemaal te lezen.

·
MP
10,668 Posts
Ik mest mijn bibliotheek ook regelmatig uit, inderdaad, dan gaat er weer 'n doosje naar de kringloop. De prioriteiten verschuiven met de tijd. Ik beperk me in hoofdzaak nu tot taalkunde, literatuur (in Nederlands, Duits en Fries) en lokale geschiedenis, met nog wat atlassen en boeken over stedenbouw en architectuur als extraatje. Met 7 kasten kom ik voorlopig toe.

Toen Lotje bij me introk kon ze zich inderdaad niet voorlezen dat ik dat allemaal zou lezen en herlezen, maar inmiddels weet ze dat ik nagenoeg al die boeken toch regelmatig uit de kast trek. Een enkel boek staat te verstoffen maar blijft uit nostalgie. Boeken die ik niet meer lees geef ik weg.

Een toekomstige woning met zo'n 19e eeuws trappenhuis zou me wel wat lijken, dan kan daar zo'n bibliotheek als Jan schetst ontstaan. Die ruimte wordt dan meteen efficiënt gebruikt, anders is zo'n trappenhuis ook maar een leeg gat.

·
Bas
14,726 Posts
Ik maak op verzoek zo 15 foto`s van deze 30 vakken, maar ik kan je verzekeren dat er geen foute boeken of tijdschriften tussen staan. De meeste boeken bevatten geografische of logistieke inhoud. Veel verheffends of schokkends staat er echter niet tussen.

·
Registered
736 Posts
Wat een kromme redenatie ...

Het is toch juist dat we meer "rommel" thuis hebben tegenwoordig, omdat we ons meer kunnen veroorloven. Daarnaast hebben we tegenwoord apparaten die niet iedereen vroeger thuis had, zoals de computer. Bovendien waarom zouden we terug in de tijd willen of moeten gaan qua standaarden. Waarom gaan we niet meer terug in de tijd. Bijvoorbeeld de jaren 50 toen ze in de Pijp in Amsterdam met 50 man (overdreven) in één appartement woonden zonder badkamer of cv ketel. Het streven moet zijn dat we vooruit gaan qua levenskwaliteit als maatschappij en niet moeten stilstaan in de tijd. Dus meer oppervlakte per woning voor iedereen die daarvan droomt. Dat zou mijn betoog zijn!

1 - 15 of 15 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.