Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 1196 Posts

·
Moderator
19,860 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Merksem, de kasseigemeente, nu gaan ze hier een van mooiste lanen heraanleggen. En natuurlijk moeten de kasseien verdwijnen en komt er asfalt in de plaats. Omdat automobilisten lekker 150km per uur in bebouwde kom zouden kunnen rijden, en omdat tegen te gaan gaat er om de 100meter een verkeersdrempel komen wrs.

't Stad is geen racebaan! luidde slogan tijd terug. 't Stad wordt een racebaan zou beeter klinken. De Leien is al herschapen tot een ordinair asfaltweggetje, nu gaan ze Merksem ook degraderen tot ordinairs asfalt landschap.

Het meest duurzame, authentieke en klassevol kasseiweg moet wijken voor ordinaire kiezelvermengde olie. We staan zo zot van olie, dat we er niet alleen alles voor doen dat iederen zo goed en snel mogelijk kan rond rijden op olie, maar dat we ook nog onze steden, de openbare ruimte die de stad vormt, volsmijten met olie.

Triest om een stad, en mijn gemeente Merksem zo ten onder zien gaan, niet moeilijk dat iedereen weg wilt uit de stad. De stad is niet meer van de mensen maar van de raceauto's en moet er vooral héél goedkoop uitzien.

Terwijl ze in historische centra ondertussen door hebben dat ze moesten stoppen met kasseien vervangen door asfaltvlaktes (cfr verscheidenen marktpleinen in België) Stel je de grote markt maar eens voor als asfaltplek, of de veldstraat in Gent. Maar toch gaan ze dan buiten het centrum verder met asfalteren.

·
Moderator
19,860 Posts
Discussion Starter · #3 · (Edited)
Ik las trouwens dat men de kasseistraten in Merksem wil aanpakken, weet je per toeval om welke straten het zou gaan?
ze gaan de Laaglandlaan heraanleggen, wrs ook het kroonplein, en mss ook Dr Timmermanslaan. Ok die straten liggen vol met putten en zijn miserie om er over te rijden. Maar dat ligt toch niet aan de kasseien zelf, maar aan de manier waarop ze gelegd zijn. Kasseien gaan duizenden jaren mee, enkel moet je ze eens om de 20 of 30 jaar terug goed leggen. Nu maken ze er liever expresswegen van.

De muur van geraardsbergen had ook niemand geinteresseerd moest die in asfalt gelegd geweest zijn. Of over de Champs-Elysées had ook niemand gesproken. De wielerwedstrijd Schaal Sels heeft ook zijn bekendheid te danken aan de kasseien van Merksem, op asfalt is er niets meer aan.

·
Registered
73 Posts
die geschiedenis ken ik niet ^^

ze gaan de Laaglandlaan heraanleggen, wrs ook het kroonplein, en mss ook Dr Timmermanslaan. Ok die straten liggen vol met putten en zijn miserie om er over te rijden. Maar dat ligt toch niet aan de kasseien zelf, maar aan de manier waarop ze gelegd zijn. Kasseien gaan duizenden jaren mee, enkel moet je ze eens om de 20 of 30 jaar terug goed leggen. Nu maken ze er liever expresswegen van.

De muur van geraardsbergen had ook niemand geinteresseerd moest die in asfalt gelegd geweest zijn. Of over de Champs-Elysées had ook niemand gesproken. De wielerwedstrijd Schaal Sels heeft ook zijn bekendheid te danken aan de kasseien van Merksem, op asfalt is er niets meer aan.

Aangezien ik zelf Merksemnaar ben (en aan het kroonplein woon) moet ik wel toegeven dat een heraanleg van het Kroonplein me niet meteen een slechte zaak lijkt, hoe het plein en de andere kasseistraten in de buurt er momenteel bijliggen is een serieuze schande. Ik vraag me wel af van waar ze plots het geld zouden halen om die heraanleg te doen....

·
taboe
2,261 Posts
Merksem, de kasseigemeente, nu gaan ze hier een van mooiste lanen heraanleggen. En natuurlijk moeten de kasseien verdwijnen en komt er asfalt in de plaats. Omdat automobilisten lekker 150km per uur in bebouwde kom zouden kunnen rijden, en omdat tegen te gaan gaat er om de 100meter een verkeersdrempel komen wrs.

't Stad is geen racebaan! luidde slogan tijd terug. 't Stad wordt een racebaan zou beeter klinken. De Leien is al herschapen tot een ordinair asfaltweggetje, nu gaan ze Merksem ook degraderen tot ordinairs asfalt landschap.

Het meest duurzame, authentieke en klassevol kasseiweg moet wijken voor ordinaire kiezelvermengde olie. We staan zo zot van olie, dat we er niet alleen alles voor doen dat iederen zo goed en snel mogelijk kan rond rijden op olie, maar dat we ook nog onze steden, de openbare ruimte die de stad vormt, volsmijten met olie.

Triest om een stad, en mijn gemeente Merksem zo ten onder zien gaan, niet moeilijk dat iedereen weg wilt uit de stad. De stad is niet meer van de mensen maar van de raceauto's en moet er vooral héél goedkoop uitzien.
Terwijl ze in historische centra ondertussen door hebben dat ze moesten stoppen met kasseien vervangen door asfaltvlaktes (cfr verscheidenen marktpleinen in België) Stel je de grote markt maar eens voor als asfaltplek, of de veldstraat in Gent. Maar toch gaan ze dan buiten het centrum verder met asfalteren.
hebt gij deze tekst geschreven? We zijn precies toch wat meer nuance gewoon van u... De Leien zien er toch niet goedkoop uit? Ik ben blij dat die vervelende kasseien daar weg zijn.
En de stadsvlucht is iets van het verleden, tegenwoordig trekt Antwerpen weer mensen aan...

·
Registered
674 Posts
zo'n snelle reactie!! (registreren blijkt dus een goede beslissing)

Waar nu die broodjeszaak is, was vroeger een slager, niet zo maar een slager maar een slager die alleen paardenvlees verkocht (perdje is immers populair in en rond Antwerpen), toen de mensen van de broodjeszaak de boel daar overnamen hebben ze het oude interieur van de slager gelaten zoals het vroeger was, hetgeen de broodjeszaak een heel authentiek gevoel geeft.(bijkomend voordeel is natuurlijk dat het heel lekkere en grote broodjes zijn, vooral hun specialiteiten zijn heerlijk)

Aangezien ik zelf Merksemnaar ben (en aan het kroonplein woon) moet ik wel toegeven dat een heraanleg van het Kroonplein me niet meteen een slechte zaak lijkt, hoe het plein en de andere kasseistraten in de buurt er momenteel bijliggen is een serieuze schande. Ik vraag me wel af van waar ze plots het geld zouden halen om die heraanleg te doen....
registreren kan nooit kwaad! hoe meer zielen, hoe meer info :cheers: (heb er zelf ook 6m als gast opzitten hoor, maar tis veel leuker op dees manier) t kan hier snel gaan van reacties als men wilt, das een feit :)

wees(t) welgekomen! (denk dat ik hier ook namens Meurisse mag spreken, hij houdt de zieltjescounter bij denk ik zo... :lol: en namens gans t forum)

·
Moderator
19,860 Posts
Discussion Starter · #7 ·
zo'n snelle reactie!! (registreren blijkt dus een goede beslissing)

Waar nu die broodjeszaak is, was vroeger een slager, niet zo maar een slager maar een slager die alleen paardenvlees verkocht (perdje is immers populair in en rond Antwerpen), toen de mensen van de broodjeszaak de boel daar overnamen hebben ze het oude interieur van de slager gelaten zoals het vroeger was, hetgeen de broodjeszaak een heel authentiek gevoel geeft.(bijkomend voordeel is natuurlijk dat het heel lekkere en grote broodjes zijn, vooral hun specialiteiten zijn heerlijk)

En ik ben van de Akkerbouwstraat, we zijn dus bijna buren ^^

De straten, en het kroonplein zeker, liggen er zeker zéér slecht bij. Maar om nu alle kasseien buiten te smijten en te vervangen door asfalt. Wat is nu de Laaglandlaan als asfaltweg ... toch maar een ordinaire baan met bomen langs.

hebt gij deze tekst geschreven? We zijn precies toch wat meer nuance gewoon van u... De Leien zien er toch niet goedkoop uit? Ik ben blij dat die vervelende kasseien daar weg zijn.
En de stadsvlucht is iets van het verleden, tegenwoordig trekt Antwerpen weer mensen aan...
Ik heb die tekst geschreven ja, ff uit verontwaarding en lichte woede :) druk je de dingen anders uit dan gewenst.

Ik ben gewoon niet voor asfalt, dat is iets voor snelwegen en fietspaden. Kasseien en natuursteen heeft toch meer charmes, duurzamer, mooier.

·
Moderator
19,860 Posts
Discussion Starter · #9 ·
registreren kan nooit kwaad! hoe meer zielen, hoe meer info :cheers: (heb er zelf ook 6m als gast opzitten hoor, maar tis veel leuker op dees manier) t kan hier snel gaan van reacties als men wilt, das een feit :)

wees(t) welgekomen! (denk dat ik hier ook namens Meurisse mag spreken, hij houdt de zieltjescounter bij denk ik zo... :lol: en namens gans t forum)
Ja welkom idd :)

en ik ben de zieltjes niet aan het tellen nee ^^

ik weet wel dat er 3 nieuwe (antwerpse) leden zijn op paar dagen tijd, dat wordt hier leuker en leuker :banana:

·
Moderator
13,027 Posts
Kasseien ogen wel mooi, maar zijn voor àlle weggebruikers onhandig.

Je zegt 'stel je voor, de veldstraat in Gent zonder kasseien'... wel, ik zou het graag zien komen, want die dingen werken op mijn zenuwen. Ge geraakt er traag op vooruit en maken dat uw benen zeer doen nog voor ge de helft van de winkels gedaan hebt. Aangenaam winkelen in 's stads hoofdwinkelstraat :eek:hno: Nu, ze zijn wel functioneel omdat ze de voetgangers een beetje van het midden van de straat afhouden zodat de tram vlotter kan passeren. Maar er is toch altijd te veel volk, dus iedereen moet er tóch op lopen.

Maar de Veldstraat en omgeving terzijde - we zijn per slot van rekening over Antwerpen bezig: kasseien zijn schadelijk voor wagens, gevaarlijk voor fietsers en onaangenaam voor voetgangers. Bovendien kost het veel moeite om ze te leggen, en worden de voegen steevast opgevuld met zand, dat er na een paar jaar uitgeregend is en zo een zee van losse stenen met diepe groeven achterlaat. Om een of andere reden wordt zelden tot nooit cement of iets dergelijks gebruikt om ze vast te steken.

Het enige voordeel dat kasseien te bieden hebben, heeft te maken met onderhoudswerkzaamheden aan ondergrondse leidingen: kasseien kan je gewoon loswrikken en daarna terugleggen alsof er nooit iets gebeurd is. Bij asfalt kost het veel meer moeite om het los te krijgen, en krijg je na afloop zo'n lelijk lappendeken. Betontegels vormen een middenweg, maar zijn niet bepaald gezellig te noemen.

Traditionele kinderkopkes vind ik maar niks. Niet dat dan enkel asfalt overschiet als alternatief: er kan net zo goed gewerkt worden met grotere soorten straatstenen, natuursteen of travertijn.

Waar ik heb wél opportuun acht om kasseien te blijven gebruiken, is op trambeddingen in stadscentra. Een betonnen trambedding, of een met gras is daar toch niet passend, en kasseien doen het er veel gezelliger uitzien. Bovendien weerhouden de kasseien eventuele ongeduldige automobilisten ervan om het baanvak te kapen. En aangezien de tram toch op rails rijdt, heeft die er sowieso geen last van. Bovendien is het makkelijker om onderhoud te plegen op de rails met een makkelijk te verwijderen straatbedekking.

·
Registered
120 Posts
En Meurisse: ziet gij de Meir al voor u met kasseien? vreselijk zou dat zijn...
En de herentalsebaan Deurne-Zuid is vreselijk om oip te rijden, vooral als fietser, en in de bus is het gewoon weerzinwekkend. Vooral als't een harmonika is die snelheid aan't maken is.

·
Registered
1,753 Posts
Traditionele kinderkopkes vind ik maar niks. Niet dat dan enkel asfalt overschiet als alternatief: er kan net zo goed gewerkt worden met grotere soorten straatstenen, natuursteen of travertijn.
Daar kan ik volgen, kasseien zijn alleen goed voor achterafwegen waar er in het voorjaar wielerkoersen passeren. Maar met natuursteen kan je op andere manieren ook nog wel mooie en goed begaanbare wegen aanleggen in stadscentra.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
In Dornbirn, Bregenz en München hebben het wel begrepen: het stadscentrum autovrij maken, en auto's, stadsbussen en trams rond het centrum laten rijden.

Volgens het principe van München (aangezien een vergelijking met Dornbirn en zeker Bregenz waardeloos is) zou het er in Antwerpen als volgt uit zien:
Verkeer alleen vanaf kaaien - Sint-Paulusstraat - Minderbroedersrui - Lange Nieuwstraat / Wolstraat + Sint-Jacobsmarkt - Boulevard - Kronenburgstraat - Scheldestraat. Daarbinnen geen trams en bussen, alleen meer metro's. Uiteraard is dit echter moeilijk realiseerbaar in Antwerpen.

·
Registered
146 Posts
Wat betreft de kasseien: wat mij betreft moeten ze gebruikt blijven worden, het hoort gewoon bij Antwerpen.

Maar dan wel gecombineerd met een gedeelte waar men kan fietsen. Ik vind de herinrichting zoals St. Paulusstraat, Minderbroedersrui, St. katelijnevest zeer geslaagd. (Voor zover het reeds af is) Wel de sfeer van de kasseien, maar niet de oude ongemakken. Overigens worden ze de voegen hier gewoon netjes met cement gevuld en dat zie je steeds vaker.

En dan is er prima op te fietsen en te lopen.

Als de genoemde as was heraangelegd met asfalt... Ik moet er niet aan denken, dat was een 2e paardemarkt geworden..

·
Moderator
19,860 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Wat betreft de kasseien: wat mij betreft moeten ze gebruikt blijven worden, het hoort gewoon bij Antwerpen.

Maar dan wel gecombineerd met een gedeelte waar men kan fietsen. Ik vind de herinrichting zoals St. Paulusstraat, Minderbroedersrui, St. katelijnevest zeer geslaagd. (Voor zover het reeds af is) Wel de sfeer van de kasseien, maar niet de oude ongemakken. Overigens worden ze de voegen hier gewoon netjes met cement gevuld en dat zie je steeds vaker.

En dan is er prima op te fietsen en te lopen.

Als de genoemde as was heraangelegd met asfalt... Ik moet er niet aan denken, dat was een 2e paardemarkt geworden..
St Paulustraat en minderbroedersrui is idd een perfect voorbeeld hoe het zou moeten zijn! De minimum-weerstand zou enkel voor fietsers moeten zijn, auto's hun ophanging is toch sterk genoeg om een kasseitje te verdragen. Waarom moeten auto's overal vlakke asfalt hebben? En kasseien zijn idd iets authentiek van Antwerpen, en dus ook van Merksem

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
De Minderbroedersrui ideaal voor fietsers? Hebben ze die dan heraangelegd sinds ik in Oostenrijk ben, want op weg naar onze campus Stadswaag was het toch altijd efkes deurpeiren om rap van die kasseien af te zijn.

1 - 20 of 1196 Posts