SkyscraperCity banner

Met welke vreemde transportmiddelen heb jij gereisd?

1 - 20 of 72 Posts

·
Member
4,559 Posts
Discussion Starter · #2 · (Edited)
Helikopter: rondvlucht bij één van de eerste rotterdam havendagen
Monorail: schwebebahn in wuppertal, monorail in sydney
Stoomboot: oude stoomsleper van het maritiem buitenmuseum
Zweefbrug: transporter bridge in newport/UK en in middlesbrough/UK
Kabelbaan: in madrid
Kabeltrein: in barcelona, istanbul, parijs, lynton/UK

Zweefbrug, Newport, Wales, UK (31/7/2004).

·
Registered
7,621 Posts
Kabelbanen in Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Noorwegen
Kabeltreintjes in Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Noorwegen, Zweden, Tsjechië
Stoomboot in Nederland en Zwitserland

De grootste kabelbaan waar ik in heb gezeten is deze in Samnaun (Zwitserland). Er kunnen 180 personen in de dubbeldecker kabine, maar op de foto is niet goed te zien hoe groot deze is.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Ah, het is weer HB010-polltijd! :cool:

Monorail: de beroemde hangende monorail van Wuppertal, plus een paar kleintjes in pretparken.

Maglev: de proefbaan van de Transrapid in Duitsland

Stoomboot: jaaren geleden, ik geloof bij de Wereldhavendagen of Dordt in stoom ofzo.

Hoovercraft: ook al jaaren geleden, over het kanaal van Dover. Ik weet vooral nog dat ik er kotsmisselijk van werd.

Zweefbrug: de "transbondeur" bij Rochefort in Frankrijk.

Kabelbaan: meerdere in de Alpen

Funiculair: teveel om op te noemen, veel in steden, sommige in de Alpen.

Edit n.a.v. eurim's post: catamaren en draagvleugelboot voor mij ook. Vooral draagvleugelboten zijn wel lachen. Van die vage Russische gevallen. 't Is net vliegen met Aeroflot. ;)

·
Moderator
47,109 Posts
De monorail in Wuppertal
Kabelbanen en Funiculairs in Zwitserland

Maar het vreemdste vervoermiddel waarmee ik heb gereisd zijn de peoplemovers in The Bund Tourist Tunnel vanaf the Bund naar Pudong in Shanghai. Een groot licht en geluid spektakel om van de ene naar de andere oever te komen.

·
Bas
14,377 Posts
Interne transportmiddelen, zoals een hef-of reachtruck staan er niet bij. Daar reis ik elke werkdag wel eens mee....

Verder kabelbanen, steile trammetjes, mijnliften, people movers, hoovercrafts, éénwielers, zweefbruggen, funicolares, ICE, Maglev, alles wat maar beweegt heb ik wel zo`n beetje gehad. Behalve een skegway, een F16, en een luchtballon, dat alles wil ik nog wel eens uitproberen.

Mooiste ervaring was in British Columbia, met kabelbaan-afdaling boven watervallen in de Fraser River. Griezelig en spannend, maar ook gedurfd. Verder vond ik het hele traject van de Schwebebahn in Wuppertal wel erg leuk en in een gondel zitten in Venetië was ook wel aardig. Staan de golven in de Maas op zijn hoogst, dan liefst een enkeltje New York-Leuvehaven. Ook altijd wel spannend.... En het meerijden op de vuurplaat van een stoomlocomotief is ook wel een aardige uitdaging (o.a. in Bochum en Meiningen D.)

Heel merkwaardig transportmiddel is een wedstrijdkano voor 4 personen, een k4 genaamd. Ik mocht een keer achterin plaatsnemen, nou, je moet maar met de peddel het powerhouse vóór je volgen en dat ging best wel snel. Na afloop echter wel kletsnat weer de kant op....

Mijn motto: Get a life, probeer alles wat beweegt uit en weest nergens bang voor.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
volgens mij geen een die in dit lijstje staat. De watertaxi is denk ik het meest vreemde transportmiddel geweest :)

·
just interested
45 Posts
Dursey Cablecar - Ring of Beara, Rep. of Ireland

Verreweg het vaagste vervoermiddel waarmee ik gereisd heb, is zonder twijfel de Dursey Island Cabelcar. Dit is de enige kabelbaan in Ierland en gaat van een landtong in het zuidwesten van de Republiek naar een eilandje dat op enige afstand ligt. De locatie ligt in werkelijk in de middle of nowhere. Het aantal inwoners op het eiland ligt rond de 20. Je schijnt er nog iets van een pensionnetje te hebben. Bovendien lopen er een paar schapen (waar niet in Ierland :hammer: )

De besturing vindt plaats op het vaste land. Mee gaan kan op gezette tijden naar de overkant. Wij mochten nog mee naar de overkant, maar als we niet een dagdeel op dat heel boeiende eiland door wilden brengen moesten we direct weer instappen. De 'bestuurder' houdt contact met de inzittenden d.m.v. een walky talky en maakte ons dat via die weg duidelijk. Maarrr... gelukkig zit er een mariabeeldje in, wat op zich, gezien de staat van het ding, wel eens nuttig zou kunnen zijn.

Voor iedereen die nog een keer naar Ierland gaat: zoek 'm op. Hij staat aan het einde van de weinig toeristische, maar wel zeer mooie Ring of Beara; niet te verwarren met de met Peter Langhoutbussen volgepropte Ring of Kerry.

·
Registered
5,054 Posts
Die zweefbrug is eigenlijk niet zo vreemd.
Pédalo (waterfiets) ergens bij Fréjus met een idiote claxon was ook spannend.

·
Banned
6,813 Posts
Zeer mooie foto's RZ height and Transport! Lijkt me echt wel een leuke kabelbaan om te nemen.

In ieder geval, hovercraft en segway zijn de meest vreemde voertuigen die ik gebruikt hebt. De hovercraft nog in de tijd ze tussen Engeland en Frankrijk vaarden. De Segway laatst nog, hoewel dat niet echt reizen was;)

Kabelbanen heb ik zo vaak genomen in de bergen, voor mijn huis is er zelfs een. Kabeltram ook geregeld genomen, onder andere in Budapest.

Vaak in monorailen gezeten in pretparken, maar ook een keer in Seattle, state Washington. De stoomboot ook ingezeten. En afgelopen zomer in Canada nog gevlogen in een zweefvliegtuig, zo'n kleine cesna.

·
Captain
3,356 Posts
Helikopter wel 'n keertje.
Kabelbaan idem dito. En kabeltrein heb ik aangekruisd, ookal was dit eigenlijk een kabeltram (Die van de Hong Kong Peak natuurlijk).
Verders de Airboat natuurlijk. Helemaal gaaf dat ik dat ding zelf mocht besturen.

·
Hoogvlieger
1,771 Posts
Ik heb al verschillende kabelbanen "gedaan", maar de meest bijzondere is toch wel deze:

Hij verbindt het vasteland van Singapore met het eiland Sentosa en gaat dwars door een kantoorgebouw heen. Daar heeft ie ook een halte met een directe lift naar het winkelcentrum dat aan de voet van het gebouw ligt.

Verder nog gedaan: maglev-trein, helicopter, verschillende people movers, monorail, kabeltrein, en ook een tuk tuk en een olifant. De laatste is trouwens erg oncomfortabel...

·
Member
4,559 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Zie dat ik nog een heleboel speciaal transport vergeten ben in de poll, zoals een airboat (met zo'n luchtpropeller door het moeras), draagvleugelboot, luchtballon, tuktuk, peoplemover (oa. parkshuttle).

Mooie verhalen en foto's ook.

·
Registered
1,979 Posts
Monorail: pretpark Hellendoorn :)
Kabelbaan: diverse in de Alpen
Watertaxi / waterbus: R'dam / van R'dam naar D'drecht en vice versa
Olifant: Bali
Bemo: ook Bali (kleine, groene busjes met een smal bankje aan de zijkant.. iets te hard door de bocht en je rolt door het busje)

@ RZ: je bent toch niet levensmoe he? wat een apparaat daar in Ierland, wordt tijd dat ze EU-subsidie aanvragen voor een opknapbeurtje.

1 - 20 of 72 Posts