Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 672 Posts

·
Registered
6,108 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Op 14 oktober 1977 werd de Oostlijn geopend, de metro van het Weesperplein naar Amsterdam Zuidoost. In het kader van 35 metro Amsterdam schrijf ik stukjes op www.hierzijnwij.nu over metro's op onze aardbol. Ik heb nog een hoop metronetwerken op mijn verlanglijstje staan. Mochten jullie foto's / filmpjes / ervaringen / andere leuke info hebben dan hoor ik het graag.

Deel 1: Parijs
Deel 2: Parijs als inspiratiebron
Deel 3: 30 Jaar Metro Helsinki
Deel 4: Tyne & Wear
Deel 5: Shanghai
Deel 6: Pyongyang, trots der natie
Deel 7: Glasgow
Deel 8: Londen, 150 jaar London Underground
Deel 9: Londen, 150 jaar London Underground
Deel 10: Londen als inspiratiebron
Deel 11: Metro van Medellin
Deel 12: Amsterdam feliciteert Rotterdam met 45 jaar metro!
Deel 13: 45 jaar metro Rotterdam, een metronet om trots op te zijn
Deel 14: Grote nutteloze metrowerken in België
Deel 15: Cincinnati, de meest mislukte metro ooit?
Deel 16: De metro in Tokyo: druk, drukker, drukst
Deel 17: Metrogevoel van Barcelona
Deel 18: Metrogevoel van Boedapest
Deel 19: De prachtige metrokaart van Moskou
Deel 20: Metrogevoel van Wuppertal
Deel 21: Metrogevoel van Athene
Deel 22: Metrogevoel van Berlijn: 25 jaar na de val van de Muur
Deel 23: Metrogevoel van Washington
Deel 24: Het metrogevoel van Praag: schoolvoorbeeld voor metrobouwers
Deel 25: Het premetrogevoel van Antwerpen
Deel 26: Metrogevoel van Chicago
Deel 27: Metrogevoel van San Francisco (en van volger Rein)
Deel 28: Het metrogevoel van Sydney
Deel 29: Het metrogevoel van Sint-Petersburg
Deel 30: Het olympische metrogevoel van Rio de Janeiro
Deel 31: Het metrogevoel van Rome
Deel 32: Metro Vancouver: ’s werelds grootste automatische netwerk

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Waarschijnlijk een open deur, maar ik de metro van Moskou mag niet ontbreken. Fantastisch mooie stations en bizar hoge frequenties. Elke 90 seconden op sommige lijnen, als ik me niet vergis. Ook bizar vind ik dat ook de nieuwe stations in de oude sovjet-stijl gebouwd worden. Iets minder pompeus, maar toch ook nog met veel versieringen etc.

·
Registered
6,108 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Waarschijnlijk een open deur, maar ik de metro van Moskou mag niet ontbreken. Fantastisch mooie stations en bizar hoge frequenties. Elke 90 seconden op sommige lijnen, als ik me niet vergis. Ook bizar vind ik dat ook de nieuwe stations in de oude sovjet-stijl gebouwd worden. Iets minder pompeus, maar toch ook nog met veel versieringen etc.
Inderdaad een open deur. ;)

De metro van Moskou is er een die verplicht is. Ik ben nu Metro 2033 aan het lezen om alvast een beetje in de sfeer te komen. ;)

·
Registered
35,102 Posts
^^ Waarbij Iran technisch gezien geen Arabisch land is. Het land is Perzisch met andere talen. ;)

·
Banned
1,261 Posts
volgens dat topic wel, en gezien deze fotos uit 2008 komen en alles er redelijk nieuw uitziet.

Daarnaast heb ik de tekst even vertaald en volgens google gaat het weldegelijk om een metro.

Maarja ik spreek ook geen arabisch, dus ik heb er verder geen idee van.

·
Moderator
48,078 Posts
Aan Arabisch heb je ook niet zoveel in Iran, daar spreken ze nog altijd Perzisch.

En even verder kijkend naar de informatie op Wikipedia en Urbanrail.net blijkt het gewoon een voornamelijk bovengrondse voorstadsspoorlijn te zijn die is opgenomen in de lijnen structuur van de Metro.

Er rijden dus geen dubbeldeks metro's in Teheran.

·
Premium Member
14,446 Posts
Aan metro's in de Arabische wereld - die zeer dun gezaaid zijn - denk ik vooral aan Caïro. Drie lijnen. In Algiers rijdt sinds vorig jaar ook iets onder de grond.

Of deze steden een artikel waard zijn, dat moet je zelf bepalen. Als het je opdracht is voor alle delen van de wereld een metrosysteem uit te lichten, zul je wel moeten.

Veel meer valt er volgens mij te vertellen over de grotere netwerken in steden in het oostelijk deel van Azië:

• Tokyo; een van de oudste (of zelfs het oudste?) netwerken buiten de Westerse wereld. Veel kris-kras door elkaar lopende lijnen, een mix met voorstadslijnen die direct over de metrosporen onder de stad door lopen, en ook heel veel private spoorbedrijven die met metro-achtige frequenties op Tokyo rijden. Kijk eens in deze thread voor inspiratie.
  • Seoul en Sjanghai. Beide steden vallen vooral op door de relatief korte constructieperiode waarin een heuse explosie van nieuwe metrolijnen plaatsvond, en beide netwerken worden nog steeds flink uitgebreid. Seoul is volgens mij #5 op de wereldranglijst naar netwerklengte; Sjanghai staat sinds een paar jaar zelfs bovenaan. Architectonisch misschien allemaal minder interessant, maar er valt vast genoeg over te vertellen. Over Sjanghai is hier een thread te vinden; over Seoul en Korea kun je hier veel vinden.

En dan is er natuurlijk Mexico Stad. Een groot systeem, met een aantal opvallende zaken zoals rubberbandmetro's en symbolen die ieder station identificeren.

Kortom: genoeg te vertellen over metro's buiten Europa en de VS :)

·
kejje nagaan!
5,076 Posts
De enige treinen die je volgens mij echt als "dubbeldeksmetro's" zou kunnen beschouwen zijn de recentste twee typen RER treinen in Parijs.

De MI2N Altéo:

MI2N Z22500 à Tournan by citadis302, on Flickr

En de nieuwere, daaraan verwante MI09:

Essais MI09 by CC6575, on Flickr

Beide treinstellen zijn dubbeldekkers met hoge capaciteit maar, afwijkend van eigenlijk elke andere dubbeldekstrein, ook veel deuren voor snelle passagierswisselingen. De derde deur, in het midden van de wagenbak en alleen toegankelijk vanaf het benedendek, maakt ze bijzonder. Beide typen hebben ook motoren die de hogere, voor het metrobedrijf benodigde acceleratie mogelijk maken. En beide treinstellen rijden in dienst bij het Parijse vervoersbedrijf RATP. Van de MI2N is ook een SNCF versie gebouwd, de Z 22500. Die wijkt af door een lager motorvermogen.

De andere, oudere dubbeldekstreinstellen die op RER lijnen rijden (en bij de SNCF horen), hebben deze karakteristieke metrokenmerken niet. Misschien zie ik iets over het hoofd maar ik ken eigenlijk ook geen ander dubbeldeksmaterieel in de wereld met zoveel deuren.

De twee interessantste kandidaten voor een 'Arabische metro' op hierzijnwij.nu lijken me Caïro en Dubai. Caïro had tot vorig jaar, toen Algiers er bij kwam, het enige echte full metro netwerk op het Afrikaanse continent. En Dubai is natuurlijk sowieso interessant vanwege de hele manier waarop men daar binnen een paar decennia een metropool uit de grond stampt. Veel meer heb je ook niet in dat deel van de wereld. Ja, de in 2010 geopende metro van Mekka, die speciaal voor de miljoenen bedevaartgangers is gebouwd.

1 - 20 of 672 Posts