SkyscraperCity banner

1 - 20 of 41 Posts

·
-
3,443 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Geregeld steek ik de grens over om wat foto's te maken van een interessant stuk Duitsland, het Ruhrgebied en de stedelijke Rijn-as. Deze twee assen vormen samen het Rijn-Ruhrgebied. Het Rijn-Ruhr (of op zijn Duits Metropolregion Rhein-Ruhr) is een van de grootste stedelijke gebieden van Europa. Het gebied telt 10.168.321 inwoners en omvat grote steden als Keulen, Dusseldorf, Dortmund, Essen, Duisburg, Bochum, Wuppertal, Bonn en nog meer.

Deze thread houd ik gemakshalve wat oppervlakkig, ik ga niet veel informatie geven. Je moet deze fotoserie zien als een kleine voorbeschouwing op een grotere, doorlopende en diepgaande thread over deze regio. Maar die thread komt pas later in het jaar als ik wat meer foto's en informatie heb, wat meer plekken heb bezocht en een wat representatiever beeld kan schetsen van de regio.
Toch wilde ik niet te lang wachten met het posten van sommige foto's, sommigen zijn al een jaar oud. Er zitten enkelen bij die al eerder voorbij zijn gekomen in eerdere threads (met name de foto's van de bruinkoolmijnen). Zoals je ook zult zien ligt de nadruk toch op overzichtsfoto's en industrie, dat hoop ik dit jaar ook meer in balans te kunnen brengen met meer sfeerfoto's en streetscenes. Desalniettemin hoop ik een kort en bondig overzichtje van de regio te kunnen geven. :)

Tips en commentaar zijn welkom!

01) We beginnen maar in de hoofdstad van NRW, Dusseldorf.

02) De zetel van de regionale regering, gezien vanuit de Rheinturm.

03) Zo af en toe laten ontevreden burgers zich zien!

04)

05)

06)

07)

08) Net ten zuiden van Dusseldorf ligt Keulen.

09)

10)

11) In de regio ten westen van Dusseldorf en Keulen vinden we de grote energiecentrales, zoals deze in Niederaussem.

12) De energiecentrale in Niederaussem draait op bruinkool, wat wordt afgegraven in enorme mijnen, zoals deze in Hambach.

13) Dit is de andere grote mijn, Garzweiler net ten westen van Dusseldorf.

14)

15) De energiecentrale van Neurath draait op bruinkool uit Garzweiler.

16) We pakken de Autobahn weer richting Keulen.

17) Het centrum van Bonn, een gezellige stad.

18) Het stadshuis van Bonn.

19)

20)

21) De hoogste Duitse wolkenkrabber buiten Frankfurt staat in Bonn.

22) Een mooi staaltje architectuur, helaas is de toren niet open voor publiek.

23) Het landschap heuvelt hier al flink, niet verbazingwekkend aangezien de Eiffel om de hoek ligt.

24) Veel statige panden langs de Rijn.

25)

26) We pakken maar weer de Autobahn, nu richting het industrieel hart van de regio: Duisburg!

27)

28) Duisburg kent veel delen die er echt beroerd bij liggen, maar juist daarom erg interessant zijn.

29) Dit is Duisburg-Marxloh, wat in principe wel als ghetto door kan gaan. Hier vind je ook de grootste moskee van Duitsland.

30) Ook het centrum van de stad is depressief, vooral op een koude en grauwe zondag.

31) Een schoorsteen in het centrum doet het altijd goed!

32) 's Nachts ziet de stad er beter uit.

33)

34)

35)

36)

37)

38) Steenkool is nog steeds van belang in de regio. Dit is in Duisburg-Walsum.

39) Een gesloten mijn in Bottrop.

40) Bottrop.

41) Leuk voor als je geen hoogtevrees hebt, de Tetraeder in Bottrop.

42) Wie wel eens in Dusseldorf is geweest weet dat je daar veel dure auto's kan spotten. Minder bekend dat is veel dure auto's uit Bottrop komen. Ik mag dan ook wel graag een kijkje nemen bij Brabus, een tuner van Mercedes en alles wat daar mee te maken heeft.

43) De twee zwarte auto's zijn (erg bescheiden) begrenst op 350.

44) De Gasometer in Oberhausen, tegenwoordig een industrieel monument.

45) Erhm... juist.

46) De skyline van Essen.

47) De energiecentrale van Gelsenkirchen-Scholven.

48) Nog een keer Duisburg.

49) In Essen vind je meer industrieel erfgoed, zoals de Zeche Zollverein.

50) Gelsenkirchen.

51) Gelsenkirchen geeft het begrip 'skyline' een andere invulling.

52) Nog verder naar het oosten vinden we Dortmund.

53) Kenmerkend voor de regio is het hergebruik van oude, industrieele gebouwen.

54)

55) Het uitzicht over Dortmund.

56)

57)

58)

59)

60) En nog een keer Dusseldorf als einde.

·
Moderator
50,438 Posts
Super!

Erg interessante foto's, het Ruhrgebied is een superinteressant gebied. En het ligt voor veel mensen om de hoek. Ik ben met de auto wel in 1,5 uur bij Oberhausen :)

·
Registered
4,733 Posts
Mooie serie :), van een erg natuurrijk en stedelijk gebied.
En als je in deze (grens)regio woont, is de kans groot dat je snel een tripje naar het Ruhrgebiet maakt (kleine reistijd) dan ons land in te trekken, aangezien er over het algemeen veel meer te vinden is.
Ook zijn de halfuurs treinverbindingen met de Duiste steden Munster en Dortmund grote voordelen om tot dit besluit over te gaan.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Leuk, van de zuidelijke helft van het gebied herken ik veel. Dit wordt een mooie combinatie: jij post foto's van het gebied gezien als automobilist, ik als fietser :)

·
Le penseur
1,656 Posts
Leuke serie! Op foto 57 zie ik een stadion waar ik afgelopen zondag nog ben geweest (nee, niet dat grote ding met gele armen), rara waar ben ik geweest?

Verder wel een aantal herkenbare platen ertussen. Die industriele gebieden vind ik aan de ene kant natuurlijk niet kunnen (onder het motto milieuvervuiling) maar aan de andere kant heeft het ook wel iets, ik vind het wel mooi.:|

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Vette serie! Een heel interessant en vreemd gebied. De paar keer dat ik in die steden ben geweest vond ik het aardig op elkaar lijken allemaal, maar uit deze serie blijkt dat er toch best nog wat diversiteit is. Heel indrukwekkende industrie ook, natuurlijk de bruinkoolmijnen, maar ook dat enorme complex op #34 (vergelijk de omvang eens met het binnenvaartschip op de voorgrond...). Bizar.

·
Member
4,515 Posts
Topperdetopserie!

Favo's: 7 (gevel), 13 (dagbouw Garzweiler), 16 (autobahn Köln, zou de Dom nog eens zonder stellage te zien zijn?), 17 (centrum Bonn) en 47 (energiecentrale Gelsenkirchen-Scholven). Toppers: #3 (eenzame demonstrant die er ook typisch Duits uitziet, 's-zomers natuurlijk met beige hesje en sandalen) en 36 (industrie).

·
Bas
13,550 Posts
Mooie serie, leuk overzicht. Nordrhein-Westfalen is inderdaad een interessant gebied, ik heb er ook ooit al twee middelgrote steden mogen fotograferen voor HHF (Hamm en Recklinghausen), maar ja, aan de rest kom ik vaak niet toe omdat ik daar functioneel op bezoek ben (beurzen en tentoonstellingen). Ik zie dat jij er genoeg tijd voor over had om alle leuke punten te bezoeken, ik herken bijna alles wel op de foto`s. Heerlijk gevoel geeft dat en ook weer zin om naar die regionen te gaan. Je moet ook wel eens mooi weer erbij hebben en dat trof ik dan helaas niet de laatste keer in Oberhausen, ook zo`n stad vol contrasten.

Je hebt in zo`n gebied ook vaak verrassingen, zoals jij laat zien met die showroom in Bottrop. En er zijn inderdaad veel uitzichtspunten, vooral in dat kraaienest in Dortmund of in de Rheinturm in Düsseldorf, wow, wàt een prachtige vergezichten je daar kunt krijgen. Ik ben ergens wel blij dat wij met z`n allen in zo`n mooie hoek van Europa wonen.

·
Moderator
50,438 Posts
Het geinige is dat we ons allemaal zitten te vergapen aan die miljoenensteden in Azië terwijl er gewoon een stedelijk gebied van meer dan 10 miljoen inwoners vlak over de grens ligt :)

·
Registered
5,750 Posts
Het is daar echt een wirwar van snel en randwegen, voor mij altijd goed opletten want vaak rij ik de stad op een andere manier in dan dat ik eruit kom.... en dan weet ik de weg terug naar Nederland niet meer :)

Rij er zaterdag waarschijnlijk weer langs als ik naar Winterberg ga. Maar voor wat betreft je foto's... Duisburg heeft het centrum helemaal opnieuw aangepakt en moet zeggen dat ik het eigenlijk wel mooi vind hoe ze het herstructureren. Komt waarschijnlijk ook omdat Foster + Partners hiervoor hebben getekent. :)

·
Registered
33,349 Posts
Dat is weer een hele mooie serie Wolkenbestormer! Alleen ben je wel vergeten het kantoor van mijn werkgever aldaar op de foto te zetten! (Is vrijwel onzichtbaar verborgen in een bedrijfsverzamelgebouw ;)).

Ik ken het gebied vrij goed omdat ik er nog wel eens kom, zie de bovenstaande reden :). Deze foto's geven een mooi sfeerbeeld weer van het gebied. Uiteraard heb je veel mindere buurten niet gefotografeerd, maar van de Millinxbuurt vind je ook maar weinig foto's in het Rotterdamse deel van het forum :).

·
MP
8,433 Posts
Heerlijke serie! Die contrasten zijn daar natuurlijk heel bijzonder, en je hebt ze goddank ook dúrven vastleggen. De foto's van Duisburg zijn prachtig. De serie geeft een eerlijk, mooi beeld van het gebied, denk ik.

·
Registered
5,750 Posts
@ EPA

Heb je het nu over de foto's in deze thread? Die heb ik niet gemaakt hoor! :lol:

Ik wil gerust naar de Millinxbuurt gaan, heb 8 jaar in de Tarwewijk gewoond. En dat spookdorp in IJsselmonde lijkt me ook wel wat.

·
Zitterd veur ummer
2,037 Posts
Fantastische serie, je hebt het gebied zo te zien uitgebreid bezocht en goed in beeld gebracht. Een vraagje over foto 28, ik neem toch aan dat je hier hebt ingezoomed, of staat de industrie echt naast de huizen? In Geleen (NL) ken ik een vergelijkbaar punt, maar de afstand tussen de huizen en de industrie is daar toch zeker een 100 a 200 meter.

·
Zitterd veur ummer
2,037 Posts
De foto's lijken me zeker de moeite waard om ook op het urban (wereldwijde foto) en het Duitsland forum van skyscrapercity te plaatsen. Het Ruhrgebied komt maar zelden voorbij.

·
Moderator
14,582 Posts
Voor mijn afstudeerscriptie heb ik 3 maanden in Witten doorgebracht, waar overigens een erg leuke route ligt langs de oude mijnen (Bergbaurundweg Muttental) , en zo'n beetje alle steden in dat gebied bezocht in de vrije weekenden. En daar zitten best leuke plaatsen tussen, terwijl je er normaal niet zo snel aan zou denken van "goh, laat ik eens een dagje ruhrgebied doen" Ik ben benieuwd naar de vervolgseries en hoop natuurlijk dat je het prachtige Witten ook met een bezoek hebt vereerd:)

1 - 20 of 41 Posts