SkyscraperCity banner

1 - 20 of 623 Posts

·
Registered
7,834 Posts
Discussion Starter #1
En ik maar denken dat Amsterdam ongeveer even groot was als Brussel. Het is gewoon minstens de helft kleiner :)

·
Crooswijkert
5,734 Posts
Zucht, dit onderwerp is al zo vaak behandeld. Wat reken je tot Amsterdam en wat reken je tot Brussel? De gemeente, randgemeenten, metropoolregio? De grenzen wat wel en niet tot een stad behoort zijn dus uiterst discutabel en daarom is een vergelijking maken altijd erg lastig.

34,792 Posts
^^

Precies. Amsterdam is toch juist 8 keer zo groot als Brussel? ;)

In de cijfers laten alle echte studentensteden een min zien. In die zin is het ergens ook wel weer tragisch dat Rotterdam wel groei heeft. ;) Rotterdam moet nog veel meer van de universiteit gaan profiteren. Duizenden studentenwoningen erbij in en om het centrum dus. Er staan nog wat kantoren leeg... Bouw de Hofpoort maar helemaal om, vinden ze bij de Hofbogen ook leuk.

·
Gay love is love too
12,280 Posts
En ik maar denken dat Amsterdam ongeveer even groot was als Brussel. Het is gewoon minstens de helft kleiner :)
Het is maar hoe je telt. Op deze kaart kun je zien hoe de gemeentegrenzen van Amsterdam lopen. De donkere gebieden zijn Amsterdam, de lichtere gebieden niet. Die grenzen lopen dwars door de bebouwing. Zelfs Schiphol valt niet onder Amsterdam.

Diemen en Duivendrecht zijn de frappantste voorbeelden (rechts op de kaart).

·
Registered
7,834 Posts
Discussion Starter #5
Normaal ben ik het er mee eens dat dergelijke problemen elke vergelijking zinloos maken. Vandaar dat ik vóór het typen van mijn vorige post hem heb gemaakt, specifiek voor deze twee steden.

Hiervoor is maar één neutrale bron: openstreetmap toont alles mooi op dezelfde manier. De gemeentegrenzen van Amsterdam en de gewestgrenzen van Brussel lijken mij verhoudingsgewijs ongeveer evenveel dichtbebouwd gebied buiten te sluiten (zie 4 omcirkelde "buitenwijken" hieronder - stedelijke bevolkingsdichtheid in België is lager, dus rond Brussel grotere zones). Daarom vind ik dat voor dit specifieke geval de vergelijking wél opgaat.

De logica: de verhouding tussen het gemeten en het niet-gemeten gebied zijn ongeveer gelijk. De meting van Amsterdam is (verrassend veel) lager dan die voor Brussel.

Dus: Amsterdam heeft een (verrassend veel) lager bevolkingsaantal dan Brussel.

·
MP
9,424 Posts
Nee, dat kun je zo dus niet zeggen. Het stedelijk gebied van Amsterdam heeft net een vergelijkbaar aantal inwoners, Amsterdam is zeker niet "de helft kleiner dan Brussel". Om te beginnen moet je Amstelveen, Diemen, Zwanenburg en Duivendrecht meerekenen. Daarnaast heeft Amsterdam een veel groter direct verzorgingsgebied, met aanzienlijke forenzensteden die soms echt eenzijdig op Amsterdam zijn gericht (bv. Almere, Purmerend) en daartussen veel kunstmatig open gehouden ruimte.

Zie verder deze discussie (en talloze andere op het forum).

·
Gay love is love too
12,280 Posts
@Thorum, je legt inderdaad één van de vergelijkingsmogelijkheden voor. Het probleem is dat er nog vele andere zijn en allemaal zijn ze deels legitiem en allemaal hebben ze zo ook hun nadelen.

We zijn er op het forum nog nooit uitgekomen, dus laten die discussie maar niet weer opnieuw aangaan.

·
Registered
7,834 Posts
Discussion Starter #8
We zijn er op het forum nog nooit uitgekomen, dus laten die discussie maar niet weer opnieuw aangaan.
Dáár ben ik het volledig mee eens :lol:

Mijn excuses dat dit mij opviel (de redenering heb ik al uitgeschreven, die ga ik niet beginnen herhalen). :)

34,792 Posts
Laten we het er op houden dat we in de Benelux een mooi rijtje mini-metropolen hebben met allure: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Brussel. Mooie reeks toch? Nu nog eindelijk eens een echt goede treinverbinding tussen de 4 want ik kom in allen graag. En het is belachelijk dat er niet elk half uur een fatsoenlijke intercity rijdt tussen deze steden die zo dicht bij elkaar liggen.

·
Registered
34,030 Posts
^^ Je vergeet Den Haag. ;) En Utrecht (stad + agglomeratie) is ook hard op weg om zich daarbij te voegen. Eindhoven en Gent zou je daar mogelijk ook nog langzaam maar zeker bij kunnen gaan rekenen.

• Like
Reactions: Dooie_Amsterdammert
34,792 Posts
Den Haag zou je nog een mini-metropool kunnen noemen maar die andere steden die je noemt zeker niet. Die hebben niet eens een metro of iets wat er in de buurt komt.

·
Registered
307 Posts
Om wat discussievoer te geven heb ik een overzicht gemaakt van de grootste gemeenten in de Benelux (Top 20). Heb voor Brussel zowel de gemeente als stadsgewest in de lijst gezet. Cijfers zijn van 01/01/2014:

--- Brussel 1.163.486 (Hoofdstedelijk Gewest)
01. Amsterdam 809.892
02. Rotterdam 618.261
03. Antwerpen 510.610
04. Den Haag 508.322
05. Utrecht 328.118
06. Gent 251.133
07. Eindhoven 220.895
08. Tilburg 210.252
09. Charleroi 202.730
10. Groningen 198.214
11. Liège 196.291
12. Almere 196.042
13. Breda 179.937
14. Brussel 170.407 (Stad)
15. Nijmegen 168.251
16. Enschede 158.629
17. Apeldoorn 157.549
18. Haarlem 155.105
19. Amersfoort 150.943
20. Arnhem 150.827

·
Registered
107 Posts
Ik denk dat Amsterdam en Brussel ongeveer even groot zijn qua inwoner aantal. Brussels hoofdstedelijk gewest is groter dan de gemeente Amsterdam maar de metropool regio van Amsterdam is weer groter dan die van Brussel. De agglomeraties zijn vergelijkbaar.

Naar mijn mening heeft de benelux toch 5 echte metropolen: Amsterdam, Brussel, Rotterdam, Den Haag en Antwerpen. Of een stad een tram heeft of metro maakt niet veel uit vind ik.

·
Registered
2,948 Posts
De Benelux is een megalopolis, door een Amerikaanse planoloog eens AmsAnt genoemd. Lille hoort er ook nog bij.

·
Registered
2,948 Posts
^^
Mwah. Als je bedoelt de sfeer van een hell-hole. Het is er één groot verkeersriool.
Grootstedelijk? Ik vind het er benepen en naar binnen gekeerd. Men spreekt er nauwelijks iets anders dan Frans. De Europese ambtenaren maken de sfeer er niet beter op. Een soort grotere versie van Den Haag. Provinciaal en saai. Komt misschien ook omdat niemand van die stad houdt.

En qua grootte? Ook verre van "verreweg de meest grootstedelijke". De gemeente is, volgens bovenstaand lijstje, 5 keer kleiner dan de gemeente Amsterdam. Het gewest Brussel is dan wel groter dan de gemeente Amsterdam, maar ook weer kleiner dan het gewest Amsterdam. Nu bestaat er geen officieel gewest Amsterdam, maar er zijn wel varianten van samenwerkingen van de afgelopen 20 jaar, variërend van de oude Stadsregio tot aan het huidige Metropoolgebied, allen met minstens 1,3 miljoen inwoners.
Brussel is gewoon kleiner dan Amsterdam.

·
Registered
3,512 Posts
^^
Mwah. Als je bedoelt de sfeer van een hell-hole. Het is er één groot verkeersriool.
Grootstedelijk? Ik vind het er benepen en naar binnen gekeerd. Men spreekt er nauwelijks iets anders dan Frans. De Europese ambtenaren maken de sfeer er niet beter op. Een soort grotere versie van Den Haag. Provinciaal en saai. Komt misschien ook omdat niemand van die stad houdt.

En qua grootte? Ook verre van "verreweg de meest grootstedelijke". De gemeente is, volgens bovenstaand lijstje, 5 keer kleiner dan de gemeente Amsterdam. Het gewest Brussel is dan wel groter dan de gemeente Amsterdam, maar ook weer kleiner dan het gewest Amsterdam. Nu bestaat er geen officieel gewest Amsterdam, maar er zijn wel varianten van samenwerkingen van de afgelopen 20 jaar, variërend van de oude Stadsregio tot aan het huidige Metropoolgebied, allen met minstens 1,3 miljoen inwoners.
Brussel is gewoon kleiner dan Amsterdam.
Den Haag provinciaal en saai? Sorry hoor, dan weet je echt niet waar je over praat. Mischien ben je in de war met je eigen stad/ regio Utrecht.

·
Registered
2,831 Posts
@kna. De keren dat ik in Brussel was sprak vrijwel iedereen Engels en een fors deel best nog wat zinnen Nederlands (nabij Station Zuid). Gewoon quatsch wat je stelt. Verder zal best iedereen in België niet van die stad houden, maar dat is niet omdat de stad provinciaal en saai is. Eerder het tegenovergestelde. Brussel voor Europese begrippen saai noemen is ongeveer het minst toepasselijke adjectief denkbaar over de stad. Waarschijnlijk was de stad een stuk geliefder geweest als hij wat saaier zou zijn geweest. Maarja, dan zou het weer op Utrecht lijken en in die mate geliefd en saai zijn dat wens je geen West-Europese stad toe.

1 - 20 of 623 Posts