SkyscraperCity Forum banner

Mexico deel 2: Chichén Itzá

6681 Views 18 Replies 8 Participants Last post by  Apollyon
Chichen Itza (spreek uit: tsjietsjeen ietsja) is een archeologische site waar de overbekende piramide El Castillo (Kukulkan Tempel) te vinden is. Chichen Itza, ook wel Chicken Pizza genoemd, is de grootste en best gerestaureerde site van heel Mexico.

Voor we daar konden komen moesten we eerst een 2 uur durende busrit ondergaan. Helaas was dit georganiseerd en konden we niet uitstappen bij de 5 Maya-nederzettingen waar we onderweg langs kwamen, dus heb ik door de ruit moeten fotograferen.

1.

Bimbo!

2.

Al sinds de tijd van de Spaanse invasie is een kleine groep Maya's volgens oude tradities blijven leven en leven nu nog steeds zo.

3.

Zonder al teveel luxe, maar leven van het land.

4.

En daar is hij dan eindelijk...de beroemde El Castillo, de Mayakalender weergeven in een bouwwerk!

5.

Helaas mag je hem tijdelijk niet meer beklimmen vanwege de vele ongevallen, waarvan de laatste 5 zeer ernstig waren. Door het vele toerisme waren de trappen zo afgesleten en spekglad geworden, dat ze hebben besloten voor restauratie van de trappen.

6.

De vormgeving van de piramide heeft te maken met de Mayakalender, de godenwereld en de astronomie:

Elke zijde van de piramide heeft 91 treden...wat dus in totaal 4 x 91 = 364 + de laatste tree van het platform is 365 treden telt. Precies de lengte van een jaar. De negen terrassen verwijzen naar de negen domeinen van het dodenrijk.

7.

Elke kant van de piramide wordt als het ware door een trap in tweeën gedeeld, de zo ontstane 18 delen komen overeen met de 18 maanden van het Mayajaar. Ook komt 18 terug in de hoek die het totaal van de basis ten opzichte van de top maakt: precies achttien graden.

8.

De tempel is verder wereldwijd bekend geworden om het fenomeen dat twee keer per jaar plaatsvindt, namelijk tijdens het lentepunt en het herfstpunt (equinoxen) op 21 maart en 23 september. Op deze dagen schijnt de namiddagzon schuin op de noordwest zijde van de piramide. Alle negen hoeken van de terrassen werpen hun schaduw op de balustrade van de trap aan de noordzijde.

9.

Dit licht- en schaduwspel vormt zich tot een 34 meter lang silhouet van een slang, dat naadloos aansluit op de gebeeldhouwde slangenkop onderaan de trap. Het schaduwspel wekt de illusie dat Kukulcán afdaalt naar de aarde.
Dit was voor boeren het teken om maïs te gaan zaaien.

10.

Hierboven zie je de ring (het goal!!!) van het oude Maya Ballgame veld (Juego de Pelota) waar de spelers een rubberen bal doorheen moesten werpen...met hun heupen! (zie filmpjes om een idee van met de heupen werpen te krijgen)

http://www.youtube.com/watch?v=p_o1LjX1884

Filmpje van het scoren:

http://www.youtube.com/watch?v=CgatB-nh8aA

11.

Voorheen dacht men dat de verliezers geofferd werden aan de goden, maar tegenwoordig is duidelijk geworden uit reliefs dat de aanvoeder van het winnende team geofferd werd. Dit hield dus meestal in...onthoofd worden.
Klinkt voor ons raar, maar in die tijd was het het hoogste wat je kon bereiken!

12.

Direct naast het Balspeelveld ligt Tzompantli, het schedelplatform, dat een rek vol met afgehakte schedels moet voorstellen. Er zijn afbeeldingen gevonden dat er bij de balspelen in plaats van een rubberen bal, soms ook schedels gebruikt werden. Vriendelijk volkje...die Maya's!

13.

De Tempel van de Krijgers (Templo de los Guerreros) mag je helaas ook niet beklimmen.

14.

Plaza de las 1000 Columnas

15.

Hoekmasker van de regengod Chac.

16.

Maya vrouwen lopen nog in Hipiles, traditionele jurken met kleurrijke bloemen erop geborduurd.

17.

De natuur en net naast is erg mooi, Bromelia's groeien hier op de bomen.

18.

Wel apart om dat te zien.

19.

Heel Yucatan bestaan uit poreuze kalkbodem waardoor regenwater direct door de bodem druppelt en je er dus geen rivieren tegen komt. Tenminste...niet bovengronds. Ondergronds heeft Yucatan een groot stelsel van rivieren. Op plaatsten waar de verzwakte bodem is ingestort, ontstaat een diep, met water gevuld gat, dat Cenote (spreek uit: Sennot) wordt genoemd.

20.

Sommige van deze Cenotes zijn ware paradijsjes. Deze Sacred Blue Cenote bevindt zich in het ecopark Ik Kil en doet me denken aan Droomvlucht in de Efteling (alleen de elfjes ontbraken). Echt optimaal genieten daar dus.

Het oude gedeelte van Chichen Itza (Chichen Viejo) waar de tempels rijkelijker versierd zijn (Maya-Puuc stijl) is in de maak en volgt nog!

Voor alle foto's en uitgebreise info: zie m'n site
See less See more
20
1 - 19 of 19 Posts
Leuk om ook dit weer terug te zien! Ben destijds ook in zo'n Cenote geweest, wat ik me er van kan herinneren was het water ijskoud en zwommen er behoorlijk wat vissen. En hele gave ervaring.
Het water was niet echt koud, maar wij waren natuurlijk ook erg aan verkoeling toe na dat geslenter over de bloedhete site. Het was zo bizar warm dat het alleen maar heerlijk was om in het water te springen.

En ik was ook alleen maar bezig met de sprong en vond het stukje vrije val maar eng, dus had het waarschijnlijk niet eens opgemerkt als het koud was geweest.

Het zit er wel vol met vis ja, maar het water in deze cenote was niet zo helder dat je meters omlaag kon kijken. (niet eens een halve meter diep)
Je gaat me toch niet vertellen dat jullie van boven naar beneden sprongen? Dat moet minstens 15 meter zijn!:eek:

Heerlijke foto's weer Petra. Zwaar genieten dit!;)
Dit is al beter dan de vorige serie; mooie foto's! Jammer dat je niet kon uitstappen. Weet je toevallig welke Mayadorpen dit waren? op het schiereiland heb je namelijk nog een behoorlijk grote groep Yucatec-Maya's. Heel interessant en mooi om te zien.
@ Doc... nee niet vanaf bovenaf, dat zou meer zelfoffering dan genieten zijn. Maar het is idd beetje verkeerd neergezet van mij, omdat de rest van de foto's er niet bij staan. Maar je hebt een plateau waar je vanaf kunt springen en dat vond ik al hoog zat.

@ Gijs... nee ik weet niet welke Maya-nederzettingen het zijn, zelfs dat werd er niet bij gezegd. Echt jammer dat zo'n excursiebus juist daar niet stopt, maar natuurlijk wel bij een grote souvenirswinkel. Te commercieel opgezet dus, ik baalde dus ook echt dat we geen huurauto konden nemen, dan zie en leer je veel meer.
See less See more
Woooow, dat ziet er wel supervet uit zeg!:D

Ik dacht al, vanaf boven ineens zo'n gat inspringen en dan minimaal 15 meter vallen, als je verkeerd terecht komt, op rug of buik, dan heb je een probleem;)

Grappig balspel trouwens. Echt knap dat die mensen nog zo kunnen scoren. Er zal wel niet veel gescoord worden.
^Maar goed ook. Want dat was niet alleen het einde van het spel, maar ook van hun leven. De winnaars werden namelijk direct geofferd. ;) Sommige spelen schijnen wel dagen te hebben geduurd.

Mooie foto's Appolyon! Jammer dat je niet meer naar boven kon op de tempel. Twee jaar geleden heb ik daar nog wel op gestaan. Ik vond ook toen al dat men vooral in Chitzen Itza de tempels snel 'op slot' deed, veel meer dan de andere tempelcomplexen. Waarschijnlijk door de vele Amerikanen daar, met hun bijbehorende claimcultuur. In tempelcomplexen in de andere Mayalanden zijn de tempels vrijwel allemaal toegankelijk, hoe bouwvallig ze ook zijn.
vorig jaar mocht je ook al niet op de pyramide...die ongevallen waren toen zelfs 'dodelijk' (hangt waarschijnlijk af wie je het vertelt ;)

Gelukkig had jij wel prachtig DROOG weer, vorig jaar ben ik er weggespoeld ;)
Practige foto's van een geweldige plek.

Die cenotes zijn echt geweldig ja. heerlijk zwemmen idd. :cool:

:eek:kay:
op naar de volgende serie!!! ;)
Woooow, dat ziet er wel supervet uit zeg!:D

Ik dacht al, vanaf boven ineens zo'n gat inspringen en dan minimaal 15 meter vallen, als je verkeerd terecht komt, op rug of buik, dan heb je een probleem;)

Grappig balspel trouwens. Echt knap dat die mensen nog zo kunnen scoren. Er zal wel niet veel gescoord worden.
Er werd idd maar weinig gescoord. Het filmpje was dus ook echt een lucky shot, gewoon met mn fotocamera gemaakt met een 2gb kaart die zo vol was gefilmd, dus ik had mazzel hem net op het juiste moment weer aan gezet te hebben :)

Zoals Ramses ook al zegt kon het soms dagen duren. Voor ons klinkt dat verhaal van offering wel vaag, maar in die tijd was het gewoon heel bijzonder als je voor de goden geofferd werd, hoger kon je niet bereiken.

@ Ramses... op de site van Coba kon je de hoge piramide gelukkig nog wel beklimmen, die foto's komen nog.
In Chichen Itza kon je enkel nog het Observatorium beklimmen, maar dat was niet zo hoog, ook die foto's volgen nog.

Bedankt allemaal voor de reacties.
Even twee plaatjes van het uitzicht vanaf El Castillo
(Verder zal ik je topic niet hijacken ;))

Richting het balspeelveld

Richting de Tempel van de grote Tafels
See less See more
2
De tweede foto is de Temple of the Warriors of in het spaans: Templo de los guerreros. Wel rustig trouwens bij jou op de foto's, wanneer was jij er geweest?

We baalden er echt van dat we El Castillo niet meer mochten beklimmen, maar gelukkig stond hij niet in de steigers, want dat had helemaal minder geweest.
Wel rustig trouwens bij jou op de foto's, wanneer was jij er geweest?
Twee jaar geleden.

Het was toen ook niet rustig. Ik was gewoon als een van de eersten in het park. Meteen naar de tempel gerend voordat het veld overspoeld werd door de grote massa. De rondleiding deed ik daarna wel, om zo een beetje te weten wat ik gezien had. De foto's had ik gelukkig toen al. :lol:
^^ Is idd een van de beste manieren op de indrukwekkende site te ervaren!

Coba is idd nog te klimmen (ook gedaan vorig jaar ;) ) En dat is nog best een behoorlijke klim ook (een na hoogste piramide op het yucatan deel) :!:
En hebben jullie ook nog wat in de meertjes dan zien rondzwemmen (lees --> krokodil/alligator) :?
toen wij er langsreden met de bus lagen ze te zonnen op de kant!!! :eek:mg: helaas op de terugweg waren ze weg...
^^ in de lagune voor ons hotel in Cancun een ontzettende mooie ervaring gehad met een krokodil die een pelikaan te pakken had en waar het jonkie van de pelikaan maar verdwaasd op nog geen 2 meter bleef rondlopen.

Dat was echt heel mooi om te zien en iedere aanval kon ik mooi op foto vastleggen (zie mn site dag 2)

Verder in crococan zoo 2 krokodillen in mn armen gehad, een vrij kleine en een baby. En er natuurlijk ook weer tussen gelopen, ze liggen beweegloos naast het wandelpad, maar dat was wel in gevangenschap, dus anders dan die ervaring in de lagune, dat was echt de natuur.

In Coba zijn Wim en ik er alleen op uit getrokken en ook de jungle ingegaan, waar we uiteraard bijna verdwaalden. Midden in de jungle lag een meertje, dus we wilden eerst daarlangs lopen, maar het was voornamelijk drijfzand, dus toen zijn we maar opnieuw de jungle ingegaan om de weg terug te vinden. In dat meertje zullen ongetwijfeld krokodillen hebben gezeten, maar die lieten zich gelukkig niet zien.

Ik had het helemaal gehad in de jungle, kon niet meer genieten en wilde er gewoon uit! Maar ja, das was makkelijker gezegd dan gedaan.

Maar gelukkig dus goedgekomen en nu achteraf is ook weer het enige dat me ontzettend aantrekt...een ongeorganiseerde jungle tocht, maar dan wel iets beter voorbereid :) (survivalkit en vooral veel meer water).
See less See more
Twee jaar geleden.

Het was toen ook niet rustig. Ik was gewoon als een van de eersten in het park. Meteen naar de tempel gerend voordat het veld overspoeld werd door de grote massa. De rondleiding deed ik daarna wel, om zo een beetje te weten wat ik gezien had. De foto's had ik gelukkig toen al. :lol:
Ik bedoelde eigenlijk in welke maand :)

Vroeg in de morgen was voor ons helaas geen optie, omdat we van Cancun moesten komen en via een excursie waren. Als ik meer tijd had gehad en een huurauto ter beschikking, had ik er een overnachting in de buurt genomen en idd vroeg de volgende dag naar binnen.

Met een excursie is veel te weing tijd, ondanks dat ik de gids al snel had achter gelaten in het park en er alleen op uit was getrokken.
Mooie foto's. Zulke oude bouwwerken zie je niet op R'dam Zuid. ;)
Nee idd, Nederland heeft helaas niet zo'n mooie, waardevolle geschiedenis. Onze geschiedenis bestaat uit het innemen/leegplunderen van andere landen
:(

Rotterdam zuid heeft al helemaal geen echt oude gebouwen. Het oudste gebouw in Rotterdam is de Laurenskerk (1449).
1 - 19 of 19 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.