SkyscraperCity banner
1 - 20 of 27 Posts

·
Raised in Spijkenisse NL
113 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Miezerig Brussel?

Ben afgelopen vrijdag afgereisd naar Brussel Hoofdstedelijk Gewest. Brussel kennen we allemaal als hoofdstad van België , als thuisstad van de Europese unie. Het is een grote stad met meer dan een miljoen inwoners, al telt de Gemeente zelf nog geen 150.000 inwoners. Het Brussels Gewest is namelijk opgedeelt in 19 gemeentes. Een beetje vergelijkbaar met Londen en haar Boroughs.

1

Om half negen kwam ik aan te Brussel Centraal. Een op het eerste gezicht simpel ondergronds station gelegen aan de Brusselse Noord-Zuidverbinding (de drukste spoorlijn ter wereld). De gevel en de stationhal zelf zijn echter prachtig. De gevel is ontworpen door Victor Horta.

2

Vervolgens via een boulevard richting de Cathedrale Saint-Michelle gelopen. De belangrijkste kerk van Brussel

De Sint-Hubertusgallerijen

3

Daarna kwam ik terecht bij de Sint-Hubertusgallerijen. Deze bestaan uit de Koningsgallerij, de Koninginnengallerij en de iets kleinere Prinsengallerij. Een plek met historie. Zo vertoonden de gebroeders Lumiere hier hun eerst bewegende film buiten Parijs en verzon Neuhaus hier als eerste de praline

4

Ingang van de Koningsgallerij

5

De koninginengallerij

6

7

De scheiding van de koningsgallerij en de koninginnengallerij is deze steeg.

8

De Grote Markt

Voor menig toerist vormt de Grote Markt het hoogtepunt aan hun trip naar Brussel. Ik moet toegeven. Het is een mooi plein. Maar Brussel kent mooiere plekken. Het is wel een goede plek om Japanse toeristen te zien in het wild.

9

10

Gildehuizen

11

Het Broodhuis, plek waar de meer dan vijfhonderd maatpakken van Manneken Pis liggen

12

13

14

15

16

17

De Beurs van Brussel

18

Pre-Metrostation Beurs

19

20

21

22

Gebied rond het Van Egmontpaleis.

23

De Kleine Zavel

24

Dit is wel een van de mooiste plekjes van Brussel. De Kleine Zavel een park met een fontein en een beeld van graaf Van Egmont. Daarnaast staan er nog tien beelden van bekende Humanisten

25

26

Daarvandaan verder gelopen richting het grootste gebouw van West-Europa, het Justitiepaleis van Brussel. Enorm is het. Heb door het weer helaas geen mooie foto van de buitenkant mogen maken maar kijk eens op wikipedia of google.

Interieur:

27

28

De Salle des pas Perdus

Leuk detail:Het Justitiepaleis is gebouwd op de Galgenberg, waar in de middeleeuwen veroordeelde misdadigers werden verhangen. Het was ook op deze heuvel dat Vesalius, grondlegger van de moderne anatomie, ’s nachts lijken ging stelen om het menselijk lichaam te bestuderen.

29

30

31

Daarna ben ik op de tram gestapt op de Louizalaan richting de Koninklijke Wijk. Hier zijn het Koninklijk Paleis en de meeste Belgische Regeringsgebouwen te vinden en het Park van Brussel.

32

33

34

35

36

Het Paleis der Natie, Federaal Parlement van België

De Europese Wijk

37

Daarna ging de route verder via de Wetstraat richting de Europese Wijk. Een wijk waar de belangrijkste gebouwen van de Europese Unie staan. De meeste mensen komen via dit station de wijk binnen.

38

Station Brussel Luxemburg heette vroeger Brussel Leopoldswijk en stamt uit halverwege de negentiende eeuw. Speciaal voor de Europese Wijk is het station drastisch vernieuwd.

39

40

Dat zelfde is met de wijk gebeurt. Het stond vroeger bekend als Leopoldswijk. Nu is het beter bekend als de Europese wijk en worden er overal huizen en gebouwen gesaneerd of gereonoveert.

41

Opvallend was dat er haast niemand buiten was. Zoveel ramen, kantoren en niemand op straat.
42

43

44

45

46

47

Via het Jubelpark kwam ik uit bij de de triomfboog die de oafhankelijkheid moet bejubelen. Hebben wij in Nederland ook van die grote monumenten om onze onofhankelijkheid te vieren? Jammer. Had best zo'n boog in plaats van het monument op de Dam willen hebben.
48

49

50

51

52

53

54

Via het De Brouckèreplein ben ik de Nieuwstaat doorgelopen op zoek naar Eten. Het werd een burger. In het Nederlands besteld. In het Engels geholpen door de bediende en in het Frans dankjewel gezegt.
55

Koekelberg

56

Vervolgens naar de gemeente Koekelberg afgereist om daar de Nationale Basiliek van het Heilig Hart te bezoeken, ook bekend als de Basiliek van Koekelberg. In het kort: Het is dan ook de op zes na langste kerk ter wereld, na de Basilique Notre-Dame de la Paix te Yamoussoukro, de Sint-Pieterskerk in Rome, de Cathedral of Saint John the Divine in New York, de Liverpool Cathedral en de Sint-Paulskathedraal in Londen. Het is het grootste gebouw in art-decostijl ter wereld.

57

Als laatste Metrostation Stockel bezocht voor de Muurschilderingen van Kuifje. Overal in de Brusselse metro hangen kunstwerken. Daarmee maakt het het metrosysteem een stuk aantrekkelijker. Met de architectuur alleen redden ze het niet.

58

Ondanks de regen een geslaagde dag. Was al vaker in Brussel geweest, vooral in het centrum. Ik wist dat Brussel meer te bieden had en heb ook meer kunnen vinden dan verwacht. Brussel is nu mijn favoriete stad in de Benelux.

·
Registered
6,039 Posts
Hoop interessante foto's. Ik schijn er eens geweest te zijn toen ik 4 jaar was dus het word weer eens tijd. De Koningsgallerij lijkt wel een beetje op de passage in Den Haag?

·
Urbanist
3,280 Posts
Zitten mooie fotos tussen. Leuk dat je ook probeert te experimenteren met fotofilters. Soms heeft het een positief effect.

·
Registered
1,751 Posts
De timing is idd wel niet zo gelukkig geweest.

Grappig trouwens dat je tot in Stokkel geraakt bent. Dat is wel een zeer achteraf gelegen metrostation in het Brusselse en ik had niet verwacht dat het toeristen trok :)

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Je hebt veel gezien van Brussel en dat heeft een leuke serie opgeleverd. Veel voor mij bekedne plaatjes (vorig jaar ook in Brussel geweest), maar ook veel onbekends.

·
Registered
578 Posts
Mooie foto's ! Ik was vrijdag ook in Brussel, misschien zijn we elkaar wel gepasseerd.
Ik wist niet dat je in het Justitiepaleis zomaar vrij mocht wandelen ! Als ik er volgende keer kom, zal ik er ook eens een kijkje nemen.

·
Registered
1,881 Posts
Leuke serie. Begin September ga ik Brussel bezoeken en blijf daar twee dagen. Bij het zien van deze serie krijg ik erg veel zin! Mooie afwisseling van verschillende bouwstijlen en periodes. Het station ga ik zeker ook bekijken! Wel raar dat daar geen plein voor ligt.

·
Banned
3,775 Posts
Ondanks het slechte weer ben je er toch in geslaagd zeer mooie foto's te maken. Het is altijd leuk om mijn stad door de ogen van een buitenstaander te zien.

·
Bike It!
22,248 Posts
Nou, fllinke toer gedaan blijkbaar :eek:kay:
En ondanks het miezerige weertje heb je er best wel een mooie serie van gemaakt.
Steden als Brussel zijn natuurlijk beter af met een streepje zon, maar soit, dit is het Middelandse zeegebied niet.

De Europese wijk zag er inderdaad wel erg verlaten uit. Bezocht je die na 17 uur of zo?
Zitten die bureaucraatjes natuurlijk allang in de pub.

Het lijkt me trouwens overal vrij verlaten. Brussel kan nochtans verschrikkelijk druk zijn.

Het experimentje met de Kapellekerk (#29) vind ik erg geslaagd!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ondanks de regen heb je er een verrassende serie met fijn commentaar uit weten te halen, waarvoor complimenten.

·
Moderator
16,916 Posts
Leuke serie, khad eigenlijk wel een skyline foto verwacht ;) De zwartwit foto's van de binnenstadstraatjes vind ik het mooist :)

·
Registered
1,549 Posts
Mooie en bekende platen.
Ben vandaag ook weer weze werken in Brussel en wat is t toch n mooie stad met veel gezichten.
Ik zag er vandaag n hoop van die open bussen rijden met city sightsine erop en ik denk dat ik die bus eens n keer ga nemen want vanuit mn werkbussie zie ik ook niet alles.
Dat paleis van koning is ook niet mis trouwens, die man heeft n aardig tuintje plus tropish tuintje.
Nadeel van brussel is toch wel de smog die tr hangt.

·
From Holland with love
5,242 Posts
Hele mooie serie. Leuk ook om de Kuifje-galerie in het metrostation te zien:).
Mijn favoriete foto is 29. Kun je die niet gebruiken voor de Urban Photo Contest hier op SSC?

Jammer inderdaad van het slechte weer. Als ik met zulk weer fotografeer prefereer ik zwart-wit boven kleur.

·
Raised in Spijkenisse NL
113 Posts
Discussion Starter · #20 ·
^^^^ Ja, die Kuifje had u nog tegoed van ons vorige bezoek. Die konden we toen niet vinden. En wat blijkt, hij zat helemaal aan de eindhalte. Ik zat nog te twijfelen, kleur of zwart/wit

@ Benonie, ik kwam rond twee uur in de Europese wijk, misschien was het rustig omdat het vrijdag was. Baalde er wel van dat de Europese instellingen zaterdag open huis hadden. Had daar wel gebruik van willen maken.

Ook jammer was het feit dat het enorm erg regende toen ik op de Louizalaan was. had graag wat foto's willen maken van de gebouwen ontworpen door Horta. Ook Thurn & Taxis had ik graag willen bezoeken.

1 - 20 of 27 Posts