Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Martin
2,584 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Zelf ben ik op het moment bezig met onderzoek naar en ontwerp van minimumwoningen. Je zou het een lichte trend kunnen noemen in drukke steden als NYC, Barcelona en Hong Kong. Het alsmaar groter worden van de woonoppervlakte lijkt gestopt te zijn en er lijkt een lichte daling in te zitten. Nu kan het natuurlijk altijd minimalistischer, door bijvoorbeeld flexibiliteit of andere slimme oplossingen als opklapbare meubelen.

In onderstaat TED-filmpje een introductie, onder andere over het terugbrengen van kosten, milieubewuster leven ect.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

een voorbeeld van een dergelijke minimum woning:

·
Administrator
30,130 Posts
Paar recente links:

- Central London Flat
- Room Division Done Right
- 29sqm Apartment Features Space-Saving Stairs & Loft Bed
- Kitchen Island Tower Puts Your Essentials in a Single Stackl
- http://inhabitat.com/nyc/10-transforming-furniture-designs-perfect-for-tiny-nyc-apartments/
- MIT's CityHome Is A House In A Box You Control By Waving Your Hand
- This Studio Apartment from HBO’s Girls May Be the Coolest Tiny Space You’ve Ever Seen

... maar als je een beetje gaat spitten op internet is er veel meer over te vinden. Die links die gaan dan ook alleen over appartementen, over de Tiny House Movement zijn inmiddels al goede documentaires gemaakt.

Ik denk dat je deze ontwikkeling goed beschrijft als "lichte trend". Het komt voort uit een groeiend besef dat je met minder net zo happy kunt zijn, en in sommige gevallen dat het de enige betaalbare optie is in steden waar de huren anders onbetaalbaar zijn.

Met slim meubilair kun je een heel eind komen, deze hier is mooi gedaan (boek hier), maar dergelijk design is ook duur, net zoals al die custom made smart furniture. Het idee om meubels en spullen die een ruimte definieren (keukenblok, douchecabine, bed) in een kast de stoppen en de ruimte de ruimte te laten lijkt mij nog de beste oplossing, alhoewel ik zelf niet zo van de inklappen ben.

Verder heeft Ikea een paar plattegronden van 25 en 50 m2 in hun showrooms staan om te laten zien hoe ver je daarmee komt met Ikea spullen. Dit is het meest realistische wat je in Nederland op dit gebied zult aantreffen, aangezien we er hier niet de cultuur noch de noodzaak voor hebben.

·
Bas
14,513 Posts
We doen net alsof het nieuw is, maar op de nu nog kleinste rondvarende vrachtschepen (spitsen, of in het Frans: pèniches, 39x5.05 m) is het ook stoeien met de ruimte. De keuken zit meestal ingebouwd in de woonkamer en de slaapruimtes zijn ook klein. Toch is het wel gezellig daar beneden op 5x5 meter leefruimte. In de Leuvehaven liggen genoeg van dit soort kleine vrachtschepen, met een praatje dat je inspiratie wilt op doen voor Tiny Living ben je zó binnen.

·
Registered
2,140 Posts
Ik vind het supertof om te kijken, maar het is toch een beetje als van een tientje per dag leven. Valt prima te doen! Dan bespaar ik zóveel! Maar na dag vier is de lol er wel van af en wil je gewoon weer in slaap kunnen vallen zonder eerst je douche weer in de vloer te stoppen en je bed uit je neusgat te peuteren.

·
Martin
2,584 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Jan, bedankt voor de links! Die docu heb ik gezien idd, zitten ook een aantal mooie oplossingen tussen. Wat Railwaystick aanhaalt van de schepen, komt ook in die docu langs, daar ga ik ook zeker naar kijken. Dat appartement in Hong Kong is denk ik wel een van de bekendste, wist niet dat er ook een boek van was, leuk!

Ik vind het supertof om te kijken, maar het is toch een beetje als van een tientje per dag leven. Valt prima te doen! Dan bespaar ik zóveel! Maar na dag vier is de lol er wel van af en wil je gewoon weer in slaap kunnen vallen zonder eerst je douche weer in de vloer te stoppen en je bed uit je neusgat te peuteren.
Daar heb je wel een punt, maar wat je veelal hoort in die filmpjes en docu's is dat die mensen er echt bewust voor kiezen. En meestal ook grotendeels zelf hebben ontworpen, dan neem je het ook sneller voor lief denk ik.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,371 Posts
Ik ben dus blijkbaar hartstikke hip!

• Like
Reactions: Sol

·
Gay love is love too
13,774 Posts
Het moet wel realistisch blijven wat mij betreft dus ik sluit me aan bij Rietendak. Onderstaand boek vond ik wel interessant. Er staan voorbeelden in van huizen die klein en compact zijn (zonder dat je dingen moet gaan opvouwen) maar meer in de ambitie om loze ruimte weg te laten en in plaats daarvan een ruimere tuin te hebben. Dat idee past me al beter:

·
Administrator
30,130 Posts
^ Ik ken dat boek. Daar staan projecten bij van rond de 125 m2, en vooral minimalistische projecten. Alleen iemand uit Texas zou dat compact noemen.

·
Martin
2,584 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Ja is zeker mooi. Goed gebruik gemaakt van de open gevel aan de ene zijde, al had ik de keuken naar de andere kant verplaatst en de pui daar nog breder gemaakt.

·
Registered
2,347 Posts
^^ Volgens de bijgetekende schaal is dat bed 130cm lang? De hele binnenruimte is op de korte kant slechts 2m volgens diezelfde schaal dus ik vraag me toch af hoe je daar uberhaput een bed in kan plaatsen waar de gemiddelde Nederlander niet in foetus houding moet slapen.

·
Martin
2,584 Posts
Discussion Starter · #15 ·
^^ Volgens de bijgetekende schaal is dat bed 130cm lang? De hele binnenruimte is op de korte kant slechts 2m volgens diezelfde schaal dus ik vraag me toch af hoe je daar uberhaput een bed in kan plaatsen waar de gemiddelde Nederlander niet in foetus houding moet slapen.
Nee, je leest de schaalbalk verkeerd. Het bed is gewoon ca. 2 meter. Eerste stukje van de schaalbalk is 0,5 meter, tweede stukje 1 meter, derde stuk is 2meter, bij elkaar is dat balkje dus 3,5 meter. Niet het hele balkje is 2 meter.

·
--------------
2,760 Posts
Vorige week heb ik meegedaan aan kwalitatief onderzoek van Duwo over de woonwensen van recent afgestudeerden. Er werden woningen getoond van 30, 45 en 60m2. Er zaten een aantal intreressante plategronden bij. Verder ging het over de locatie in verhouding tot prijs en wat voor extra's er in het gebouw aanwezig zouden moeten zijn (bv een wassalon, koffiebar, ingebouwde keukenapparatuur, sportschool etc.).

Mij viel op dat veel recent afgestudeerden geen realistisch beeld hebben over wat haalbaar is met een budget van bijvoorbeeld 800 euro p/m. Maar schijnbaar willen Duwo en De Key flink gaan inzetten op compact wonen in complexen rondom de ring in Amsterdam.

·
Registered
20,706 Posts
Eens met Rietendak: van dat kamperen in eigen huis zou ik ook gek worden. Lijkt me dus maar geschikt voor een zeer beperkte groep. Ik zie dan ook meer in compacte slim ingerichte plattegronden waarbij de ruimte optimaal gebruikt wordt, maar je nog wel meerdere kamers hebt. Evenals van die handige oplossingen als het positioneren van een lange boekenkast langs de wanden of gang etc. (vooral voor mij als boekenwurm toch wel een pré).

·
Martin
2,584 Posts
Discussion Starter · #18 ·
@flex, was dat een digitaal onderzoek? is dat mogelijk om te delen? ben er best benieuwd naar.

·
Registered
5,020 Posts
Voor klein hoef je niet echt de grens over, villa op een kavel van 3 bij 5.

Op de hoek van de Drift en de Kromme nieuwe gracht staat een bijzonder huis, namelijk het kleinste huisje van Utrecht. Op een kavel van niet meer dan drie bij vijf meter is een opvallende structuur van glas en staal gebouwd.

http://m.ckvragna.webnode.nl/news/opdracht-architectuur-klein-huisje-aan-de-drift/

Dit woonhuis, ontworpen door architectuurbureau Sluijmer en van Leeuwen, bestaat uit een centraal trappenhuis waar alle woonfuncties aan gehangen zijn. Door de vanzelfsprekende opeenvolging van deze functies wordt het traplopen tot een minimum beperkt. De meubels, keuken en badkamer zijn integraal mee ontworpen. De moderne sculptuur van glas en staal verdwijnt in de grond en gaat daar over in twee werfkelders uit de veertiende eeuw. Het huis biedt prachtige uitzichten over de stad, op de Dom en door het glazen dak in de slaapkamer op de sterren. Ondanks het kleine kaveloppervlak is een volwaardige woning gerealiseerd met de ruimtelijkheid van een villa.

·
--------------
2,760 Posts
@flex, was dat een digitaal onderzoek? is dat mogelijk om te delen? ben er best benieuwd naar.
Het was een groepsgesprek onder leiding van een onderzoeksbureau dus helaas heb ik niks dat ik je kan sturen. Misschien kun je bij Duwo informeren of zei die plategronden etc. kunnen delen?

1 - 20 of 21 Posts