Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 105 Posts

·
Registered
5,745 Posts
Gisteren in Koppen een interessante reportage gezien (van VPRO) over mobiliteit in de stad. Was naar aanleiding van het project van de zelfstandig rijdende auto van Google. Onder andere werd gesteld dat de auto zoals we die nu kennen zal verdwijnen en dat vervoer in de stad, dank zij communicatietechnologie, in de toekomst (en op sommige plaatsen nu al) heel anders zal georganiseerd worden met veel meer de nadruk op unieke, passende oplossingen voor elk vervoersprobleem.

·
Registered
119 Posts
Gisteren in Koppen een interessante reportage gezien (van VPRO) over mobiliteit in de stad. Was naar aanleiding van het project van de zelfstandig rijdende auto van Google. Onder andere werd gesteld dat de auto zoals we die nu kennen zal verdwijnen en dat vervoer in de stad, dank zij communicatietechnologie, in de toekomst (en op sommige plaatsen nu al) heel anders zal georganiseerd worden met veel meer de nadruk op unieke, passende oplossingen voor elk vervoersprobleem.
Ja knap, gezien.
Maar dat gaat allemaal nog tergend lang duren, vrees ik.
Trouwens als we in de toekomst toch met propere, kleine, zelfdenkende, stille, "niet doodrijdende" autootjes gaan rijden dan kunnen we mss toch maar veel parkings in het centrum houden en bouwen...:banana: (en tenslotte zal je er in praktijk, als voetganger, minder last van hebben dan van fietsen) .

·
Registered
358 Posts
De documentaire ging er net over dat deze autonoom rijdende wagens (tegen de tijd dat deze er zijn en goed zullen werken...) evenmin een oplossing zullen zijn. De oplossing ligt meer in het autodelen en gebruik maken van verschillende modi zoals combinatie fiets - trein - metro - te voet...
De jeugd in de grote steden ziet een wagen niet meer als een statussymbool of een must-have object zoals de generaties voor ons en dus zal er in de toekomst niet voor elke deur een blik op wielen moeten staan.

·
Registered
2,611 Posts
Trouwens als we in de toekomst toch met propere, kleine, zelfdenkende, stille, "niet doodrijdende" autootjes gaan rijden dan kunnen we mss toch maar veel parkings in het centrum houden en bouwen...:banana: (en tenslotte zal je er in praktijk, als voetganger, minder last van hebben dan van fietsen) .
Net niet: je auto kan dan even stoppen, en nadat je uitgestapt bent met je gerief rustig doorrijden naar een (rand)parking op een plek waar het minder stoort. Of iemand anders gaan oppikken natuurlijk.
Want dat lijkt me een van de grote voordelen ervan: het ding kan logischerwijze ook gewoon zonder passagiers rijden, dus je moet net niet overal zo dicht mogelijk in de buurt parkings voorzien.

• Like
Reactions: De Klauw

·
Registered
119 Posts
De documentaire ging er net over dat deze autonoom rijdende wagens (tegen de tijd dat deze er zijn en goed zullen werken...) evenmin een oplossing zullen zijn. De oplossing ligt meer in het autodelen en gebruik maken van verschillende modi zoals combinatie fiets - trein - metro - te voet...
De jeugd in de grote steden ziet een wagen niet meer als een statussymbool of een must-have object zoals de generaties voor ons en dus zal er in de toekomst niet voor elke deur een blik op wielen moeten staan.
Ik zie het eerder als de stadsfietsen waarvan er dus overal genoeg moeten te"pakken" zijn! En dat overstapgedoe en combineren...
vergeet het maar, een paar hele intensieve lijnen van trein en tram (en toch geen bussen meer? zo'n gedoe!) en voor de rest pak je ergens zo'n karretje.
Niet voor morgen zoals ik al zei.

Het valt mij hoe langer hoe meer op dat de overlast van "geparkeerde fietsen" steeds toeneemt, omdat er steeds meer komen natuurlijk.
Maar die zullen op den duur ook ergens duurzaam geparkeerd moeten worden: veilig, comfortabel en overdekt zoals aan de stations(een beetje).

·
Registered
2,124 Posts
Inderdaad. Ik heb me in mijn leven al veel meer geërgerd aan wagens die op het voetpad staan dan fietsen... Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat fietsen niet in de weg kunnen staan.

·
Registered
264 Posts
In dat opzicht vind ik het japanse idee van de geautomatiseerde ondergrondse fietsparkings wel iets hebben. Veilig, geen tijdverlies met het zoeken naar een vrij plekske. Nadelen zijn dan weer de kostprijs om zoiets te maken, en mechanische problemen die kunnen opduiken.

·
Registered
119 Posts
^^Geparkeerde fietsen nemen maar een fractie van de ruimte in van geparkeerd blik.
1 auto (van het bescheiden type) neemt eigenlijk niet meer plaats in dan 4 of 5 fietsen (want zoveel mensen "kunnen" er mee vervoerd worden.
En foutgeparkeerde auto's zijn gemakkelijk te beteugelen en brengen nog wat geld op ook.

·
Registered
6,139 Posts
^^

Hangt er van af hoe ze gestald worden. Veel fietsen hangen al aan mekaar om dat mensen samen op stap zijn en een slot delen, omgekeerd hebben auto's vaak, heel vaak, maar één of 2 passagiers,...

·
Bike It!
22,249 Posts
Fietsen zullen altijd duurzamer blijven dan om het even welke futuristische auto's. Duurzamer omdat het minder (energie) kost om ze te produceren, minder materiaal nodig is, omdat ze minder plaats innemen, omdat ook voor elektrische wagens nog steeds energie moet worden opgewekt en getransporteerd naar een laadpunt en omdat fietsers ook nog eens fitter en gezonder zijn.

Neemt niet weg dat auto's steeds een zeer belangrijke plaats in het verkeer zullen opeisen en dat ik elke evolutie naar energiezuinige, milieuvriendelijke, kleine en veilige auto's toejuich. Maar dan eerder als aanvulling op fietsen en openbaar vervoer, niet ter vervanging ervan.

·
Registered
119 Posts
Fietsen zullen altijd duurzamer blijven dan om het even welke futuristische auto's. Duurzamer omdat het minder (energie) kost om ze te produceren, minder materiaal nodig is, omdat ze minder plaats innemen, omdat ook voor elektrische wagens nog steeds energie moet worden opgewekt en getransporteerd naar een laadpunt en omdat fietsers ook nog eens fitter en gezonder zijn.

Neemt niet weg dat auto's steeds een zeer belangrijke plaats in het verkeer zullen opeisen en dat ik elke evolutie naar energiezuinige, milieuvriendelijke, kleine en veilige auto's toejuich. Maar dan eerder als aanvulling op fietsen en openbaar vervoer, niet ter vervanging ervan.
Die wagentjes moeten dus klein zijn (zo groot als 3 fietsen bij elkaar bv?), maar dan stabiel (niet omvallend), zonder uitsteeksels en nette kleuren.
Fietsen fitter? Ja zolang ze niet overreden worden door één of andere suv:bash:

·
Bike It!
22,249 Posts
:eek:hno: Ik heb niet de indruk dat er met jou ernstig te discussiëren valt, als mijn al bij al redelijke uiteenzetting al meteen tot zo'n negatief toontje moet leiden. Als dit het verdere niveau is wat je hier van plan bent ten toon te spreiden, dan ben je beslist geen aanwinst voor dit forum. Doe even normaal, ja?

·
Registered
119 Posts
:eek:hno: Ik heb niet de indruk dat er met jou ernstig te discussiëren valt, als mijn al bij al redelijke uiteenzetting al meteen tot zo'n negatief toontje moet leiden. Als dit het verdere niveau is wat je hier van plan bent ten toon te spreiden, dan ben je beslist geen aanwinst voor dit forum. Doe even normaal, ja?
Sorry!
Ik wil alleen maar zeggen dat de fiets, hoewel op dit moment het beste vervoermiddel, ook zijn nadelen heeft.
Die nadelen vergroten nog als er veel meer fietsers komen(wat wel de bedoeling zou moeten zijn).
Sommige delen van echte "fietssteden" zijn ronduit lelijk!
bv Amsterdam waar die hopen oud ijzer (want mensen durven hun mooiste, dure fietsen niet zomaar in een stad parkeren en terecht) echt wel afbreuk doen aan het welgevoelen in de stad.
Is het dan zo tegendraads dat ik pleit voor veel goede, luxueuze en centrale parkeerplaatsen voor deze voertuigen?
En daarbij ga ik ervan uit dat de toekomstige autootjes even milieuvriendelijk zullen zijn dan de fiets.
Dat lijkt mij wel te kunnen, niet vergeten dat iemand die met de fiets gaat werken zich verschillende keren moet douchen op een dag(is wel wenselijk voor vele jobs.

Mijn opmerking over de "fitte" fietser die overreden wordt door een suv alludeerde op een uitzending van de BBC die handelde over de explosie van het aantal fietsen in Londen.
En dat dat de ziekenkast zoveel kost omdat er veel ongelukken mee gebeuren, ook omdat deze nieuwe fietsers niet ervaren genoeg zijn om in Londen rond te rijden.
Een supertechnologisch autootje zal minder schade aan de gezondheid aanrichten, misschien...

·
Registered
8,281 Posts
Tcgo, probeer eens amsterdam voor te stellen met een auto voor elke fiets. Of zelfs met het onrealistischer 1 auto per 2 fietsen.

Véél lelijker.

Daarnaast, dit is de derde keer deze week dat ik hier ideeën lees om meningen van anderen te denigreren en/of te negeren enkel en alleen omdat je het er niet mee eens bent. Dat is gelukkig niet de mqnier om een discussieforum levend te houden.

• Like
Reactions: Benonie

·
Registered
119 Posts
Tcgo, probeer eens amsterdam voor te stellen met een auto voor elke fiets. Of zelfs met het onrealistischer 1 auto per 2 fietsen.

Véél lelijker.

Daarnaast, dit is de derde keer deze week dat ik hier ideeën lees om meningen van anderen te denigreren en/of te negeren enkel en alleen omdat je het er niet mee eens bent. Dat is gelukkig niet de mqnier om een discussieforum levend te houden.
Ok! Ik zwijg al

·
Registered
8,281 Posts
Mijn laatste zin ging niet over jouw post.

·
Urban dweller
14,128 Posts
^^

Hangt er van af hoe ze gestald worden. Veel fietsen hangen al aan mekaar om dat mensen samen op stap zijn en een slot delen, omgekeerd hebben auto's vaak, heel vaak, maar één of 2 passagiers,...
Zoals je op onderstaande streetview shot (Guimardstraat Brussel) kan zien kan je op één autoparkeerplaats zonder probleem 8 fietsen stallen. Op deze stalling heb ik echter al vaak meer dan 20 fietsen gezien (meer dan 10 per parkeerplaats dus)

Op de tweede screenshot zie je dat in de rest van de straat minder auto's geparkeerd staan dan fietsen op de fietsparking.

Nu, over smaak valt niet te discussieren maar gelet op het enorme verschil in plaatsinname van fietsen en auto's denk ik niet dat het mogelijk is te zeggen dat geparkeerde fietsen storender zijn dan auto's.
Dat er in Amsterdam zoveel fietsen zijn en dat er mensen zijn die dat lelijk vinden, oké, maar je moet je maar eens voorstellen dat al die fietsers zich ineens met de auto zouden verplaatsen.
En verder is het ook een feit dat er in Nederland veel minder obesitas is en dat de levensverwachting er hoger is dan bij ons. Onderzoek heeft aangetoond dat dit rechtsstreeks verband houdt met de Nederlandse fietscultuur.
En over de veiligheid: ik weet niet of er in Nederland meer of minder fietsdoden te betreuren vallen, maar het is ook een feit dat er veel minder verkeersdoden in het algemeen zijn in Nederland. Dat heeft misschien al dan niet andere oorzaken, maar ik denk niet dat het vaak gebeurd dat er doden vallen in ongevallen tussen fietsers onderling of tussen fietsers en voetgangers.
Fietsen redden dus levens omdat:
1. er minder luchtvervuiling is
2. er minder ongevallen mee gebeuren
3. het de gezondheid verbetert.

·
Registered
119 Posts
Zoals je op onderstaande streetview shot (Guimardstraat Brussel) kan zien kan je op één autoparkeerplaats zonder probleem 8 fietsen stallen. Op deze stalling heb ik echter al vaak meer dan 20 fietsen gezien (meer dan 10 per parkeerplaats dus)

Op de tweede screenshot zie je dat in de rest van de straat minder auto's geparkeerd staan dan fietsen op de fietsparking.

Nu, over smaak valt niet te discussieren maar gelet op het enorme verschil in plaatsinname van fietsen en auto's denk ik niet dat het mogelijk is te zeggen dat geparkeerde fietsen storender zijn dan auto's.
Dat er in Amsterdam zoveel fietsen zijn en dat er mensen zijn die dat lelijk vinden, oké, maar je moet je maar eens voorstellen dat al die fietsers zich ineens met de auto zouden verplaatsen.
En verder is het ook een feit dat er in Nederland veel minder obesitas is en dat de levensverwachting er hoger is dan bij ons. Onderzoek heeft aangetoond dat dit rechtsstreeks verband houdt met de Nederlandse fietscultuur.
En over de veiligheid: ik weet niet of er in Nederland meer of minder fietsdoden te betreuren vallen, maar het is ook een feit dat er veel minder verkeersdoden in het algemeen zijn in Nederland. Dat heeft misschien al dan niet andere oorzaken, maar ik denk niet dat het vaak gebeurd dat er doden vallen in ongevallen tussen fietsers onderling of tussen fietsers en voetgangers.
Fietsen redden dus levens omdat:
1. er minder luchtvervuiling is
2. er minder ongevallen mee gebeuren
3. het de gezondheid verbetert.
Maar ik heb het toch niet over de hedendaagse, onverantwoorde, monsterwagens die onze steden terroriseren :eek:hno:
Het ging over de TOEKOMST en die autootjes hoeven maar zo groot te zijn als 2 fietsen naast elkaar zodat er 2 personen in kunnen!
In de huidige situatie hebben jullie helemaal gelijk, al blijft het probleem van de (goede) fietsstallingen, ik ken weinig mensen die hun goede fiets zomaar durven stallen ergens langs de straat

·
Registered
8,600 Posts
Het ging over de TOEKOMST en die autootjes hoeven maar zo groot te zijn als 2 fietsen naast elkaar zodat er 2 personen in kunnen.
Er bestaan vandaag ook al tussenvormen tussen een gewone fiets en een gewone auto: elektrische fietsen, vespa's, motorfietsen, mini-auto's zoals mini's en smarts ...

Is dat "de auto van de toekomst"? Ik denk het niet. Zulke producten hebben elk hun niche, maar het grote voordeel van de auto is de multifunctionaliteit: je kan er 1 tot 5 personen mee vervoeren, je kan er je boodschappen in kwijt, je zit er droog, je kan er naar muziek luisteren, je kan er eventueel mee op vakantie mét je koffers etc. Dat is een alles-in-één oplossing die je niet terugvindt in "mini-auto's die even groot zijn als 2 fietsen".

M.a.w. als je de voordelen van een fiets wil ... neem dan gewoon de fiets ;) Al meer dan 100 jaar een fantastisch vervoersmiddel!

1 - 20 of 105 Posts