SkyscraperCity banner

Heeft Rotterdam een Stadsstedenbouwer nodig?

• Ja

Votes: 13 92.9%
  • Nee

Votes: 1 7.1%
1 - 13 of 13 Posts

·
Administrator
30,094 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De 'Stedelijke Adviescommissie Multiculturele Stad Rotterdam' (afgekort SAMS, nog nooit van gehoord) stelt in een advies onder meer voor dat Rotterdam een Stadsstedenbouwer aanstelt die het archtectuur- en stedenbouwdebat op een bevlogen manier vorm geeft. Interessante stelling, vooral omdat er voor mijn gevoel op dit moment minder charisma uitgaat van de Rotterdamse dienst Stedenbouw in vergelijking met de periode dat Bakker en Schrijnen daar nog zaten, of laat ik het er maar op houden dat de huidige 'namen' me weinig zeggen.

Die commissie heeft trouwens wel een politiek tintje, omdat ze ze met name opgericht lijkt te zijn inzicht te geven op verschijningen als 'architectuur van gebouwen die zwaar leunt op stijlen uit andere culturen'. Het moge bekend zijn dat wethouders Pastors daar vanuit een bepaalde invalshoek weinig mee op heeft, maar door het in het algemene te trekken wordt dus ook een uitspraak gedaan over retrokitch en Kollhoff achtige brouwsels. Men stelt dat het idee is dat "iedere Rotterdammer zich moet herkennen in de inrichting van de stad". Ga er maar aan staan als Stadsstedenbouwer...

·
Registered
1,159 Posts
Alleen alsw zo iemand democratiscg gekozen ken worden door ons, ben ik voor.
Anders heb het weinig zin.

·
Registered
737 Posts
Democratisch gekozen? Dat betekent concreet toch dat het dan voornamelijk zal neerkomen op moslimarchitectuur?

·
Rick Bakker
5,321 Posts
^Nou, mischien onstaat er dan wel een soort dubai-mentaliteit in Rotterdam:D

Maar wat moet ik me er nou bij voorstellen? Een soort rijksbouwmeester maar dan voor een gemeent?

·
Your advertisement here?
6,812 Posts
Een soort van stadsarchitect maar dan voor Stedenbouw? Lijkt me een erg goed idee, steden lijken steeds veel meer op elkaar. Je moet een doorgewinterde stedenliefhebber zijn om het verschil tussen bepaalde steden goed aan te kunnen wijzen en dat is jammer. Hier kan Rotterdam best voordeel mee doen.

·
heanig an
4,554 Posts
In Enschede loopt ook een parttime stadsstedenbouwer rond. Hij houdt zich bezig met de grote lijn van een aantal gebieden in de stad die nu nogal rommelig zijn en geeft hierover advies aan de ontwikkelende partijen. Ik denk dat het wel goed is als iemand van buitenaf een frisse blik over de stad werpt en zodoende de vinger op de zere plek kan leggen. Zo iemand moet je zeker niet democratisch gaan kiezen. Dan weet je op voorhand al dat het niks wordt.

·
Banned
7,712 Posts
zo maar!

1/ sportvelden als overbouwing van de A20 en spoor; zo verbind je parken, win je ruimte op de infrastructuur en verhoog je de kwaliteit van het bestaande groen
-de uitvoering van de wildviaducten (arnhem/apeldoorn, nu ook: hilversum) maar dan voor mensen :happy:
-de A20 wordt dan een tunnel en wordt het meteen wat minder vlak :happy:
-een park bij rotterdam is meer waard dan een hsl tunnel onder een polder denk ik

2/ radiale metrolijn 16hoven-capelle-krimpen-zuid-schiedam-16hoven; raaklijn met betuwelijn: uitbreiden betuwelijn met stroken/sporen voor personenvervoer in de bebouwdekom - en als die betuwelijn niet aanslaat een 'hsl' naar elst :D

3/ spoor van CS in een rechte lijn naar het spoor naar Utrecht met aan weerszijden en eronder een boulevard

·
Eilander
1,039 Posts
een supervisor die een totaaloverzicht heeft op alle projecten en ook nieuwe ideeen kan aanzwengelen is volgens mij nooit mis. Vind het in Rdam nu iets teveel los van elkaar staande projectjes, wordt weer eens tijd om hele gebieden aan te gaan pakken, bv het Lijnbaan/Kruiskade gebied, Binnenrotte of de Leuvehaven.

34,876 Posts
Lijkt me wel een leuk baante voor mijn eindstage. ;)

Ik vind het wel wat maar dan moet het wel toegevoegde waarde hebben. Er mag wel wat meer eenheid in sommige ontwikkelingen en er mag wel wat meer over worden gepraat in de stad. Maar of het echt effect heeft... Het hangt van de persoon af die het doet, het moet dan iemand zijn die helemaal gek is op de stad.

1 - 13 of 13 Posts