Skyscraper City Forum banner
1 - 18 of 18 Posts

·
Registered
379 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Het volgende stond vandaag in De Telegraaf:

Onbemande shuttles tegen files op A15
door Eric de Brouwer

ROTTERDAM - Futuristische, onbemande shuttles die op een monorail door de haven van Rotterdam rijden kunnen een oplossing zijn voor het dagelijkse verkeersinfarct op de rijksweg A15, de 'aorta van de haven'. Dat stellen onderzoekers van de TU Delft, die momenteel de haalbaarheid van deze nieuwste vorm van openbaar vervoer voor het Rotterdamse havengebied onderzoeken.

De studie wordt uitgevoerd in samenwerking met het Havenbedrijf en de Stadsregio Rotterdam. Volgens prof. dr. Henk van Zuylen, hoogleraar dynamisch verkeersmanagement aan de TU Delft, biedt het zogeheten Personal Rapid Transit-systeem, dat dit najaar in bedrijf zal worden genomen op de Londense luchthaven Heathrow, ook kansen voor de Rotterdamse haven. "Dat gebied is wat openbaar vervoer betreft nog een braakliggend terrein. Er zijn wel wat ov-aansluitingen, maar die bedienen lang niet de gehele haven", legt hij uit.

Bovendien heeft het 'taxisysteem' zelfs vele voordelen, aldus Van Zuylen. "De elektrische karretjes zijn veilig, milieuvriendelijk, snel en altijd beschikbaar. En dat 24 uur per dag, zeven dagen in de week."

Idee is dat passagiers bij een shuttlestation hun plaats van bestemming opgeven. Binnen twee minuten komt er een karretje voorrijden, dat plaats biedt aan vier personen en dat automatisch zijn weg vindt naar de opgegeven locatie.

Klinkt als een mooi plan, en als het werkt zoals met zegt dat het werkt is het nóg mooier. Zou een presitigieus project kunnen worden.

·
Not much
11,090 Posts
Misschien is het gewoon slimmer om er een metro aan te leggen en deze te verbinden met het bestaande netwerk, hoef je ook niet over te stappen bijv.

·
Member
4,560 Posts
Onzinnig plan (en duur). Verder zijn er in de haven nogal wat meeuwen, met zulke beesten op de rijbaan stopt zo'n karretje telkens automatisch (sensors) en kom je er niet ver mee. Ook bij zwerfvuil dat op de rijbaan waait gebeurt dit.

Worden de files veroorzaakt door woon/werkverkeer of door vrachtwagens?

·
Registered
34,823 Posts
^^ Inderdaad, voor dit gebied is dit een onzinnig plan imho. Op een zeer drukke luchthaven als Heathrow, met relatief beperkte afstanden zou het misschien iets kunnen zijn. Maar ook daar zie ik liever monorails waar zeker 100-150 personen in vervoerd kunnen worden. Dergelijke monorails zijn er op vele luchthavens wereldwijd en functioneren ook prima.

Maar in het uitgestrekte havengebied wordt dit gewoon niets. Hoe snel rijden die karretjes, hoe storingsgevoelig zijn ze, hoeveel heb je er nodig, hoe leg je zoveel kilometer speciale banen aan die voor deze karretjes geschikt moeten worden gemaakt. Wat is het begin- en eindpunt van het traject? Hoeveel honderden miljoenen gaat dit kosten? Vanaf P&R Station Slinge (Randstadrail eind-/beginpunt) naar de Maasvlakte met 15 km/h? Dat gaat dus niets worden. :eek:hno:

Wegen en rails (voor trein en/of metro) is wat het havengebied van Rotterdam nodig heeft. En niets anders. ;)

·
Registered
34,823 Posts
^^ Het heeft niet eens iets met warm maken te maken. Dit is gewoon een onzinnig plan wat zeker voor dit gebied ook totaal niet serieus te nemen is. Maar hang je er PR-matig de term "nieuw initiatief tegen de files op de A15" aan krijg je gewoon veel meer publiciteit en mogelijk meer subsidie om het idee verder uit te werken. Een dergelijk systeem werkt (als het überhaupt al werkt, zie de terechte referentie van Jan naar het "doorslaande succes" van de Park shuttle) alleen in dichte bevolkingsconcentraties, maar niet in een bijna 40 km lang industrieel gevuld havengebied.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Met het klinkende succes van de parkshuttle moet dat in de haven zeker probleemloos gaan lukken.
Lijkt me niet met elkaar te vergelijken, het één is een voertuig wat los op de weg rijdt en het ander is een railvoertuig. Er zijn al meerdere (light)railvoertuigen die probleemloos onbemand rijden (bijv. de Docklands Light Rail).

Persoonlijk zie ik liever een aansluiting op een bestaand netwerk, en niet nóg een vorm van OV.

·
The only way is up
87,223 Posts
^^ Ik weet niet of je het cynisme van Jan door had? :)

OV is hier ook zo lastig omdat het verkeer van veel brongebieden (Rotterdam, Spijkenisse, Hoogvliet, Hellevoetsluis, etc.) naar veel bestemmingen gaat. 1 lijn is dus geen oplossing, het wordt al gauw een netwerk wat je nodig hebt.

Doortrekken van de metrolijn zou al veel helpen voor 3 van de genoemde plaatsen.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
^ja, ik zeg toch dat een monorail wél zou kunnen werken en niet te vergelijken is met de parkshuttle waar ik de hele geschiedenis wel van ken.

·
Registered
1,697 Posts
Worden de files veroorzaakt door woon/werkverkeer of door vrachtwagens?
Beide.
als er een fila staat dan is de hele rechter baan gevuld met vrachtwagens en links staan er dan alleen personenauto's die naar huis willen.
Zelf sta ik regelmatig in de file.
De oplossing is gewoon het wegenenet iets uitbreiden want het wegennet van nu is nog een ontwerp uit de jaren 80 en sinds die tijd is er niet veel meer gedaan om de bereikbaarheid te verbeteren terwijl de verkeersstroom enorm toe is genomen

·
Registered
543 Posts
Misschien is het wel iets om er vracht op te zetten, in plaats van personen. Dan de vracht op een soort van transferium op een vrachtwagen te zetten, welke dan naar de eindbestemming rijd.

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Shuttles voor vier personen lijken mij het best geschikt voor kortere vervoersbewegingen binnen de haven, niet voor woon-werk verkeer. Maar hoe dat dan de A15 moet ontlasten... pendelen er echt zo veel mensen tussen de Maasvlakte, Europoort, Botlek en Stadshavens tijdens werktijd?

·
Registered
1,697 Posts
^^
Daarbij zie ik ook veel meer in het benutten van de spoorcapaciteit in de haven voor passagierstreinen. Maar daar was onlangs al een plan voor gepresenteerd.

·
relax
164 Posts
Cynisme ten spijt werkt de parkshuttle nu eindelijk behoorlijk, en wordt ook redelijk intensief gebruikt - hij zit voller dan bus 91 die voorheen de enige manier was om op het Rivium te komen.
Waarschijnlijk komt dat door zijn veel handigere route (vanaf Kralingse Zoom ipv Capelse Brug) en de hogere frequentie.
Ik denk dat als hij vanaf het begin had gewerkt, het een doorslaand succes had kunnen worden. Nu is het meer een soort van sluimerend succesje.
Mijn grootste kritiekpunt is dat er s'avonds niet meer bussen rijden. Nu sta je vaak 10 minuten te wachten, terwijl met een paar bussen meer de wachttijd makkelijk naar de 5 zou kunnen. Ik snap het niet, want er hoeft toch geen chauffeur op die dingen, dus wat zou het nou kosten om er de hele dag evenveel rond te laten rijden als s'ochtends tijdens de spits?

1 - 18 of 18 Posts