Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 30 Posts

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Aangezien ik wel meerdere Threads voorbij zie komen die niet over Nederland gaan dacht ik dat ik deze vraag hier wel kan stellen.

Wie weet er mooie natuurgebieden (landschappen, water, rotsen etc.) in Duitsland? Het liefst tot maximaal 2,5 uur rijden vanaf de omgeving Enschede. Ik hoor vaak dat Duitsland veel mooie gebieden heeft waarbij je het gevoel krijgt in het verre buitenland te zijn.

Alvast bedankt :)

·
Registered
1,881 Posts
Hm. Misschien dat Railway Stick iets weet..

·
Bas
14,543 Posts
Heel eerlijk gezegd, in Nederland heb je ook verrekte mooie natuurgebieden. Vorig weekend naar de Veluwe geweest, en als je daar de fijne plekjes weet, kom je er bijna niet meer weg.

Wij gaan straks naar de Engdener Wüste bij Nordhorn, daar waar laatst wolven zijn gesignaleerd. Via de zogenaamde `Niedersachsen-Navigator` kun je allerlei topkaarten bekijken en afdrukken (pijltje links direkt naast de kaart zetten, linkermuisknop en dan ratata, printen maar). Voor Nordrhein-Westfalen is een soortgelijke navigator, meestal bereikbaar via de homepage van een gemeente (in mijn geval dus Rheinberg).

Het mooiste natuurgebied tot nu toe in Duitsland is het Pietzmoor in Schneverdingen, met een wandelroute van 4 km op planken door dit unieke hoogveenmoeras. Tja, de Lüneburger Heide is toch al weerzinwekkend mooi, beetje jammer dat er drie grote steden omheen liggen. Anderszijds zorgt dit voor een horde toeristen en dat betekent bestaansrecht voor de plaatselijke bevolking.

Heel erg fraai is ook het oerbos van de Tinner Dose bij Haren/Ems. Dit grenst aan het immense oefenterrein boven Meppen, de schietrange, waar je op zaterdagen gewoon in kunt rijden en wandelen. Verderop bij Cloppenburg ligt de Thülsfelder Talsperre met een enorm areaal aan bos en heide, vooral aan de westzijde. Gezien de tijd kan ik nu even niet verder met tikken, we gaan naar Duitsland. Ik kom er op terug.

Wat vooral zo leuk is, gewoon de hele dag het bos in, `s avonds rond 18.00 uur een forse traditionele maaltijd (het is dan nog rustig in de restaurants) en daarna nog even naar de supermarkt, die zijn meestal tot zaterdagavond laat geopend tegenwoordig.

·
Talking monkey
3,664 Posts
Aangezien ik wel meerdere Threads voorbij zie komen die niet over Nederland gaan dacht ik dat ik deze vraag hier wel kan stellen.

Wie weet er mooie natuurgebieden (landschappen, water, rotsen etc.) in Duitsland? Het liefst tot maximaal 2,5 uur rijden vanaf de omgeving Enschede. Ik hoor vaak dat Duitsland veel mooie gebieden heeft waarbij je het gevoel krijgt in het verre buitenland te zijn.

Alvast bedankt :)
Ook een aanrader vind ik het 'Borkener Paradies' bij Meppen. Niet groot, wel heel fraai.

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Bedankt voor de antwoorden. Hier zitten veel mooie plekken tussen! :)
En rotsen en erg heuvelachtige gebieden? Wie weet waar die te vinden zijn?

·
Bas
14,543 Posts
Rotsen kun je vinden in de Harz en in Sauerland, voor mij ook niet zo ver weg. Dichterbij huis ook rotsen en blokken, hoor. Als je het dorp Gildehaus bij Bad Bentheim op Google bekijkt, zie je aan de noordzijde het weggetje `Am Romberg` bij de gelijknamige groeve. Die kun je bezoeken, je daalt af in een 25 meter diep gat met alleen maar Bentheimer Zandsteen om je heen. Leuk micro-klimaat. Er staat een hek om de groeve, maar alles is geheel vrij toegankelijk en de ingang ervan bevind zich aan de noordzijde, iets links van de letter `R` van Romberg. Parkeren kun je in de woonwijk bij de Beckstrasse. Erg interessant.

Als je de A30 volgt tot aan afslag Ibbenbüren (richting Osnabrück), kun je de Dorenther Klippen bezoeken. Wij deden dat enkele jaren geleden in combinatie met Tecklenburg, de oergezellige Hollandsche toeristenval. De Hermannsweg vormt op de Dorenther Berg een prima gemarkeerde wandeling langs alle brokstukken die daar liggen. Je zit op een smalle heuvelrug en je hebt soms prachtige vergezichten naar Münster en Ibbenbüren. Aan de B219 wordt goed aangegeven waar je moet zijn.

Fürstenau en Ankum liggen in het Artland. Een bijzonder mooie omgeving, met veel mogelijkheden boswandelingen te maken. Hier liggen verspreid ook veel keien in het land. Ik ben ooit wel eens op de Hamberg en de Maiburg geweest, ik ga er binnenkort weer eens een kijkje nemen. Het gebied ligt ongeveer 30 kilometer ten oosten van Lingen/Ems.

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. :) Hier kan ik wat mee!

Over Fürstenau, deze afbeelding vind ik op internet. Maar dit zal het wel niet zijn?

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. :) Hier kan ik wat mee!

Over Fürstenau, deze afbeelding vind ik op internet. Maar dit zal het wel niet zijn?

·
Bas
14,543 Posts
^^^^ Nee jôh, er zal ook wel een Fürstenau in de Alpen liggen, zoals op de foto. Jammer dat er altijd plaatsen zijn die op meerdere locaties tegelijk zijn gelegen. Dat zou verboden moeten worden.

·
Bas
14,543 Posts
Klopt, maar het kan zonder postcode ook heel erg onhandig zijn. Wurdum is Fries voor Wirdum, maar ook in Groningen en Ostfriesland liggen Wirdum`s. En in Friesland heb je al drie Oudega`s en Nessen. Ben ik blij dat ik in een stad woon waarvan er geen tweede bestaat!

Nog even een tip. Om op topografische kaart niveau door Duitsland te gaan, alle natuurgebieden keurig erbij vermeld: Zie http://navigator.wildeshausen.de/

·
Anning
2 Posts
De Externsteine en het Hermannsdenkmal in Teutoburgerwald zijn ook de moeite waard.

Maar dubbele namen, je zou haast denken dat Saksen/Friezen vroeger de grens over getrokken zijn en hun nieuwe plek dezelfde naam gegeven hebben,
Meppen (DR) Meppen (Emsland) 49km
Borger (DR) Börger (Emsland) 70km
Haren (GR) Haren (Oost-Friesland) 80km
Apeldoorn (veluwe) Appeldorn (Emsland) 80km
Lutjegast (Gr.) Lütjegaste (Ost-Friesland)
Noordhorn (Gr) Nordhorn (Emsland) 140km
Stavoren (Frl) Stavern (Emsland) 189km
Harlingen (Fr) NeuHarlingersiel, Harlinger-weg Ost-Friesland 220km
Terborg (Gld) Terborg (Ost-Friesland)

Bron: RTV Noord

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Heeft iemand nog meer tips voor mooie Heuvellandschappen (het liefst met Rotsen) niet zo heel ver van de grens?

·
Registered
2,750 Posts
^^

Even over de grens bij Oldenzaal heb je Bad Bentheim waar rond het kasteel je gewoon rotsen ziet. Dichterbij heb je niet in Nederland, behalve dan bij Limburg.

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=624841

Ook mooi en in eigen land is de steengroeve van Winterswijk

klikkerdeklik

Voor het echte werk zal je richting Osnabrück moeten. Tecklenburg is wel een mooi stadje om te bezoeken.

1 - 20 of 30 Posts